Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Elsa12345 profilbild

Elsa12345

Kvinna ·

15 mar, 2017

Vi som opereras i maj 2017

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss maj 2017! Här kan vi dela funderingar och frågor. Ge varandra stöd och tips! Osv! Ser att det är fler som fått tider för operation i maj. Jag har fått tid för operation den 11 maj på Aleris i Umeå. Det lutar åt mentor 295 anatomiska, men känner mig fortfarande inte säker på storleken. skulle vilja ha ett naturligt resultat. Inte för stort men inte heller för litet. Lagom liksom. :) Längtas sjukt mkt.

317

Sortera efter

Sandra1234

Kvinna ·

31 maj, 2017

Hej :) opererades för ca 3 veckor sedan. Är de någon mer än jag som kan känna en "knakande" känsla i bröstet? Jag får de i mitt ena bröst tex när jag lägger mig ner eller sätter mig upp. Det gör inte ont utan känns mest obehagligt :)
Gilla

Plopp

Kvinna ·

31 maj, 2017

Nu är det iofs bara 2 dagar sen jag opererades men jag känner igen de där knarrande i brösten i situationer. Jag tänker att de e luft som kommit in....De e min icke professionella gissning :) Ska skaffa en sport bh utan sömmar till återbesöket om 2 veckor, har ni några bra tips? Så här 2 dagar efter operation har jag inte alls ont, så klart öm om jag trycker på sidorna och under mot mitten. Men annars hur lugnt som helst, tar ingen smärtlindring längre.
Gilla

Toss

Kvinna ·

31 maj, 2017

Opererades igår och dom förvarnade att det kan knarra och bubbla beroende på att luft kommer in. Vilket är helt normalt och kroppen tar hand om det själv:-)
Gilla

Jejje

Kvinna ·

31 maj, 2017

Opererades för två dagar sedan på proforma. Där sover man ju kvar en natt och det passade mig perfekt för jag ville bara sova första dagen och så slapp jag vara ivägen för barnen och sambon hemma. Jag mår väldigt bra men är väldigt stel och lite orörlig :) Tog tunnelbanan in till stan idag för att köpa ny bh som jag ska ha på mig och sen så ska jag sova i den vita toppen man fick från kliniken. Vi hade inte bestämt ngn storlek innan operationsdagen utan jag skulle ha med mig en bild på de bröst jag önskade mig få. Jag var lite orolig innan men litade fullt ut på Michael... och jag är sååå nöjd . Tränar mkt och ville inte ha förstora. Ville att de skulle passa min kropp , inte försmå men inte förstora . Vill inte att de ska synas att där kommer hon med silikontuttar ... så efter operationen så var det nästan som när man fick barn och ville veta om det var en pojke eller flicka :) . Hur mkt la han in ? För de kändes nästan försmå när jag först såg dem . Förväntade mig att jag skulle tyckta tvärtom , att jag skulle tycka de var alldeles förstora och svullna . Men de var så fina . När jag sedan fick veta att han lagt in 350 och 325 så kände jag verkligen att de inte är för små. Det var precis så som jag tänkt och önskat mig. Så lycklig .
Gilla

Alda

Kvinna ·

31 maj, 2017

Har återbesök den 8/6 då antar jag att jag får veta men vi får väl se.. annars går jag till mån bra butik och blir utprovad. Har ju bara gått 9 dagar idag sedan op..
Gilla

Habi86

Kvinna ·

31 maj, 2017

Känner också att det låter om brösten ibland. Tycker det låter som när magen kurrar typ för jag trodde först att det var magen haha. På pappret jag fick med mig när jag lämnade kliniken förvarnade de om att det kan knastra till ibland pga luftbubblor men som sagt i mina öron låter det mer kurrande ljud :)
Gilla

Elsa12345

Kvinna ·

01 jun, 2017

Nu har det hunnit gå 3 veckor sedan op och allt har än så länge gått över förväntan. Det som jag tycker är jobbigast nu är att jag inte får lyfta. Men en liten känsla har börjat gnaga i mig, känns som de blev för små. Tyckte det såg så stort ut när jag provade ut på kliniken men nu känns det långt i från stort. Fina utan kläder, men med kläder så syns det knappt. Är ju så klart enorm skillnad mot innan. Hur känner ni andra, känns det som ni valde rätt storlek?
Gilla

Tussen

Kvinna ·

01 jun, 2017

För mig har det nu gått 3,5 vecka och allt har gått över förväntan. Känner knappt av att jag opererat mig förutom att jag inte kan sova på sidan då. Och att jag inte kan träna på samma sätt som innan ännu. Men ja, jag känner likadant. Ser ingen skillnad alls med kläderna på så det känns ogjort men utan kläder syns det ju :) Men jag är nöjd ändå. Ska ju ha barn inom närmsta åren sen kommer jag göra om dom igen och nu vet jag ju hur 450 cc känns så hellre ta för lite nu och större sen :)
Gilla

Matildamm

Kvinna ·

01 jun, 2017

Alltså är det bara jag som redan börjat lyfta? Jag har två små och det är liksom oundvikligt. Det har gått 2,5 vecka sen jag gjorde mina. Jag kan undvika att lyfta min största som snart blir 2 men min minsta måste jag ju bära ibland. Kör dessutom hämtning och lämning på dagis för det mesta plus lite småhandlingar och röj hemma. Hur lyckas ni andra med småbarn undvika att bära på så lång tid? Och hur strikta är ni med det? min kirurg sa att det inte var någon fara och att jag inte skulle kunna förstöra nått alls så han var väldigt avslappnad med detta.. Jag känner inte heller av någonting om jag tar det lite lugnt och försöker hålla armarna intill kroppen
Gilla

punka

Kvinna ·

01 jun, 2017

Matildamm skrev:

Alltså är det bara jag som redan börjat lyfta? Jag har två små och det är liksom oundvikligt. Det har gått 2,5 vecka sen jag gjorde mina. Jag kan undvika att lyfta min största som snart blir 2 men min minsta måste jag ju bära ibland. Kör dessutom hämtning och lämning på dagis för det mesta plus lite småhandlingar och röj hemma. Hur lyckas ni andra med småbarn undvika att bära på så lång tid? Och hur strikta är ni med det? min kirurg sa att det inte var någon fara och att jag inte skulle kunna förstöra nått alls så han var väldigt avslappnad med detta.. Jag känner inte heller av någonting om jag tar det lite lugnt och försöker hålla armarna intill kroppen

Jag ska inte operare mig förrän 12 juni, men jag kmr definitivt inte kunna klara mig utan att lyfta min lilla ettåring högst en vecka. Men även min kirurg sa att det var lugnt bara man bär nära kroppen och lyfter med benen, inte armarna. Han sa tom att jag kunde bära upp barnet redan dagen efter, vilket känns väldigt tidigt (gör dock ett byte om det kanske har betydelse). När började du lyfta dina barn?
Gilla

Zoh

Kvinna ·

01 jun, 2017

Hur går det med svullnaden för er? Börjar ni som op er i början av månaden se ok ut? Jag op den 22a och ser fortfarande svullen ut och brösten sitter högt så jag måste ha kläder med mkt volym som kamouflerar... äter även värktabletter fortfarande. Både Panodil och Ipren, så många man får.
Gilla

Matildamm

Kvinna ·

01 jun, 2017

punka skrev:

Matildamm skrev:

Jag ska inte operare mig förrän 12 juni, men jag kmr definitivt inte kunna klara mig utan att lyfta min lilla ettåring högst en vecka. Men även min kirurg sa att det var lugnt bara man bär nära kroppen och lyfter med benen, inte armarna. Han sa tom att jag kunde bära upp barnet redan dagen efter, vilket känns väldigt tidigt (gör dock ett byte om det kanske har betydelse). När började du lyfta dina barn?

Jag hade min sambo/mamma/svärmor hemma som hjälpte mig under den första veckan och det behövdes för jag var väldigt öm och trött efter op och lite groggy såklart av värktabletterna. Jag kände mig bra ganska snabbt och dag 5 eller 6 slutade jag med värktabletterna. Började lyfta min minsta nån enstaka gång (9 mån) efter en vecka. Kan för det mesta undvika att lyfta 2åringen men det har också skett några gånger. I början lyfte jag så som du beskriver med benen och armarna helt intill kroppen men nu går det bra att lyfta mer med armarna (fortfarande intill kroppen) så länge jag inte kopplar i bröstmusklerna.
Gilla

Anonym användare

02 jun, 2017

Är det någon mer som fått biverkningar? Har googlat lite igår och jag har båda dubbelkontur/double bubble och MFD (muscle flex deformity) Båda är på grund av mina tubulära bröst. Känns himla tråkigt.. Läste att man kan byta till placering ovan muskel och högre projektion för att få bort båda. Men då vill jag ha anatomiska implantat istället, vet inte om det skulle gå att få gratis. När jag var på återbesök igår så sa dom att jag skulle vänta till det gått 5v efter op. Så om 1,5 vecka hoppas jag få något konkret bestämt.
Gilla

Alda

Kvinna ·

02 jun, 2017

Matildamm skrev:

Jag har också en snart 2 åring. Jag har inte lyft han ännu trots att de gått 10 dagar men har liksom inte behövt. Vi får se hur de blir nästa vecka då när allt ska tillbaka till de normala liksom då måste jag göra de. Men fick förklarat att de ska inte vara några problem alls :-)
Gilla

Alda

Kvinna ·

02 jun, 2017

Zoh skrev:

Hur går det med svullnaden för er? Börjar ni som op er i början av månaden se ok ut? Jag op den 22a och ser fortfarande svullen ut och brösten sitter högt så jag måste ha kläder med mkt volym som kamouflerar... äter även värktabletter fortfarande. Både Panodil och Ipren, så många man får.

Opad samma dag som du. Också fortfarande påtagligt svullen äter dock inga tabletter längre. Kamofluerar inte heller är en linne tjej och de skulle bara bli uppenbart om jag helt plötsligt började ha andra kläder än de jag brukar :-) Men kom ihåg att du ska inte börja bedömma förren efter 3-6 månader så lång tid kan de ta innan implantatet har hammnat på plats. De var dom jätte nog med att säga till mig på kliniken :-)
Gilla

Tuttfia89

Kvinna ·

04 jun, 2017

Jag började lyfta vår 1 åring (8kg) efter 1 vecka. Min kirurg så att det var lugnt så länge det inte gör ont. Var på återbesök i fredags (2,5 v efter op) och ärren var så fina fick jag höra :)
Gilla

Tussen

Kvinna ·

04 jun, 2017

Hur ofta byter ni tejpen över snittet? De står i mina papper från kliniken att den ska bytas ca var 5e dag men jag tycker att det känns alldeles för ofta. Man "river" ju upp en del av såret vid varje byte och det känns inge bra om man vill få ett fint ärr. Därför har jag bytt tejp 2 gånger på 4 veckor. Tejpen sitter bra och såret har varken varit blodigt/rött/irriterat så det har bara känts onödigt att vara där och pilla. Så jag kommer fortsätta att byta ca varannan vecka för ärrläkningens skull. Lite nyfiken på hur ofta ni andra byter eller om ni har tankar kring om det finns nackdelar med att byta så sällan? :)
Gilla

Sanndraa

Kvinna ·

04 jun, 2017

Har du snittet under bröstet eller i armhålan? För jag har i armhålan och behövde bara ha tejp i 10 dagar
Gilla

Tussen

Kvinna ·

04 jun, 2017

Under bröstet. Ska tejpa minst 2 månader men jag kommer tejpa längre för att få fint ärr :)
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

04 jun, 2017

Jag tänker tejpa mina varannan vecka om de inte blir smutsiga eller måste bytas av något skäl. Men ser och känns Allt bra så blir det varannan vecka här med! Undrar också om det är för sällan???
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem