Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
sofiemaria profilbild

sofiemaria

Kvinna ·

25 okt, 2017

Vi som ska opereras i Januari 2018

Bröstförstoring

Hej! Tänkte att vi som bokat operationstid i Januari 2018 skulle kunna följas åt. Jag har bokat op på Nordiska Kliniken med Mattias den 31/1. Ser fram emot det såååååå!

286

Sortera efter

Mangotango

Kvinna ·

31 jan, 2018

Haha Lillemor! Skönt att inte vara ensam med bröst som pruttar. Jag måste säga att jag är glad över att jag bara varit hemma de här dagarna, det händer så okontrollerat och decibel nivån har absolut varit märkbar! Idag har det däremot varit lugnt och inte blivit en enda bubbling. Jag "kanske har fått ut allt" =) Det där med att de sköljt med antibiotika och att det kan rinna lät väldigt intressant, för jag har faktiskt haft en känsla av att det runnit till ibland. Då har ju tanken på blödning slagit en fortare än fortast men allt har sett okej ut än så länge. Du gav mig nog svar på varför där =)
Gilla

Mollymy

Kvinna ·

01 feb, 2018

Hur känns det för er när ni ligger på rygg? Jag upplever att den där brännande känslan kommer tillbaka då men under tiden jag är uppe så är det lugnt och relativt smärtfritt, lite stel fortfarande.
Gilla

Lilla Mi

Kvinna ·

01 feb, 2018

Thelma skrev:

Var på återbesök idag och tog stygnen.
Vänster bröst ser jättebra ut. Men höger bröstvårta är lite ”ansträngd” där är lite hud som kommer falla av. Bröstvårtan är rosa och fin men själva vårtgården är lilaröd och mörk. Det kommer läka men ta längre tid sa sköterskan. Jag reagerade på tejpen och har fått blåsor så jag får inte tejpa det bröstet, utan nu har jag bara tejp under bröstet och en kompress över bröstvårtan och snittet ner. Ska tvätta med tvål och vatten 2 ggr per dag och skicka bilder om en vecka.
Formen och placeringen är jättebra i alla fall ska börja massera dem imorgon så mellanrummet blir lite större och de kommer ner något.
Hoppas ni andra läker på bra!!

Hej Thelma ! Vi har gjort samma ingrepp och har fått helt skilda tider för borttagning av stygn.. skall ta mina stygn först den 5/2. Är inte det lite märkligt att det skiljer sig så mycket? Eller kan det bero på något? Någon som vet?
Gilla

Lilla Mi

Kvinna ·

01 feb, 2018

Mangotango skrev:

Nu har jag lagt ut en bild på mina bröst, 5d gamla =)

Idag har mina också börjat kännas stenhårda, så jag känner absolut igen och kan bekräfta det ni säger med mina erfarenheter! Skönt höra att andra har det likadant så att det inte är något konstigt.

Skulle vilja fråga er också om ni känner att det bubblar något i brösten på er? Ibland när jag rör mig, främst om jag sätter mig upp från liggande eller tvärt om så kan jag känna att det bubblar till i bröstet och det hörs även.. Pruttande bröst med andra ord, någon fler som har??

Hej På er alla ! Mangotango jag ser att Lillemor har svarat dig men även jag kan bekräfta bubblet i brösten. Tog upp detta med kliniken och det var inte ovanligt och skulle försvinna inom det närmsta veckorna. Så vi får väl hoppas att det stämmer.
Gilla

Lillemor

Kvinna ·

01 feb, 2018

Mangotango skrev:

Haha Lillemor! Skönt att inte vara ensam med bröst som pruttar. Jag måste säga att jag är glad över att jag bara varit hemma de här dagarna, det händer så okontrollerat och decibel nivån har absolut varit märkbar! Idag har det däremot varit lugnt och inte blivit en enda bubbling. Jag "kanske har fått ut allt" =)
Det där med att de sköljt med antibiotika och att det kan rinna lät väldigt intressant, för jag har faktiskt haft en känsla av att det runnit till ibland. Då har ju tanken på blödning slagit en fortare än fortast men allt har sett okej ut än så länge. Du gav mig nog svar på varför där =)

Ja men va bra! Du kan vara lugn iaf! O jag käbner oxå igen de där med en rinnande känsla, fortfarande ibland, o kanske främst när jag rört en del på mig o sen sitter still.. o så är de nog ett tag, de tar ju trots allt en tid innan implantaten satts sig o kapseln här slutit om..
Gilla

Thelma

Kvinna ·

01 feb, 2018

Lilla Mi skrev:

Thelma skrev:

Var på återbesök idag och tog stygnen.
Vänster bröst ser jättebra ut. Men höger bröstvårta är lite ”ansträngd” där är lite hud som kommer falla av. Bröstvårtan är rosa och fin men själva vårtgården är lilaröd och mörk. Det kommer läka men ta längre tid sa sköterskan. Jag reagerade på tejpen och har fått blåsor så jag får inte tejpa det bröstet, utan nu har jag bara tejp under bröstet och en kompress över bröstvårtan och snittet ner. Ska tvätta med tvål och vatten 2 ggr per dag och skicka bilder om en vecka.
Formen och placeringen är jättebra i alla fall ska börja massera dem imorgon så mellanrummet blir lite större och de kommer ner något.
Hoppas ni andra läker på bra!!

Hej Thelma !
Vi har gjort samma ingrepp och har fått helt skilda tider för borttagning av stygn.. skall ta mina stygn först den 5/2. Är inte det lite märkligt att det skiljer sig så mycket? Eller kan det bero på något? Någon som vet?

Oj ja det var ju lite kontistigt. På mig vad det bara ett par ändar som stack ut då dom sytt det invändigt. Konstigt att du ska vänta så länge och att det skiljer så från klinik till klinik. Har funderat på det där med bh också. Jag ska ha en bygelbh dygnet runt. Många andra får inte använda bygel alls första tiden.
Gilla

Fitforme

Kvinna ·

02 feb, 2018

Alfen skrev:

Mina förändrades oxå i karaktär runt de dagarna. Men på mig kändes d mer som ja hade hårda kulor typ som pingisbollar/golfbollar. Men d visa sig bara inre blåmärken som inte hade börjat synas på huden än för att 2 dagar efter hade ja blåmärken just där d va stenhårt. Kan d va ngt sånt?

Nu är det bättre tack och lov, mjuknat till lite. Jag fixk nya blåmärken 7 dagar efter op på magen, men dom gör inte ont. Inga blåmärken på brösten bara på revbenet på sidorna och där kring snittet.
Gilla

Lilla Mi

Kvinna ·

02 feb, 2018

Thelma! Kanske tur ändå att de tog stygnen och tog bort tejpen då din bröstvårta inte mådde så bra. Har det blivit bättre? Ja jag får inte använda bygel på länge. Jag trodde att byglarna kunde göra permanenta "tryckmärken" i vävnaden om man använde det. Konstigt med olika bud. Kanske det har med formen att göra? Trevlig fredag på er alla !
Gilla

Thelma

Kvinna ·

02 feb, 2018

Lilla Mi skrev:

Thelma! Kanske tur ändå att de tog stygnen och tog bort tejpen då din bröstvårta inte mådde så bra. Har det blivit bättre? Ja jag får inte använda bygel på länge. Jag trodde att byglarna kunde göra permanenta "tryckmärken" i vävnaden om man använde det. Konstigt med olika bud. Kanske det har med formen att göra? Trevlig fredag på er alla !

Ja det var verkligen tur. Jodå det har blivit mycket bättre. Tack och lov. Där är fortfarande svarta partier kvar men de har smalnat av och frisk hud syns under. Tack det samma!
Gilla

Millan93

Kvinna ·

05 feb, 2018

Mangotango skrev:

Jag har faktiskt haft av stödbhn redan och kikat på dem, och mina var också väldigt ojämna. Det ena sitter längre ut och det andra längre in.. de ser hemska ut. Ångrar att jag kollade på dem haha. Får försöka ha is i magen men det är svårt.

Lilla mi, låter som om du har haft det jättejobbigt! Stackaren! Jag har också haft mycket blodtrycksfall. Hoppas det blir bättre för dig!

Ser att vi operarats samma dag på samma ställe! :) hur mår dina bröst nu? :)
Gilla

MJ1

Kvinna ·

06 feb, 2018

Thelma skrev:

MJ1 skrev:

Thelma!
Ser att du kommenterade inlägget under tiden jag opererades hos Peter.
Det har gått cirka 4 dagar sen jag gjorde min förstoring (510cc) och känner att smärtan släppt, men att det är obehagligt att försöka göra någonting själv.
Jag har dock inte gjort något bröstlyft och har hört att det gör mer ont! Krya på dig!!

Skönt att höra.
Min värsta smärta har med släppt nu. Det är bara jobbigt på nätterna när man ligger ner tycker jag. Ska på återbesök imorgon.

Hur mår du nu såhär 2 veckor efter? <3
Gilla

Tatas

Kvinna ·

07 feb, 2018

Thelma! Jag fick samma fast mkt värre än det du har. Jag pluggar till sjuksköterska och började oroa mig över nekros (typiskt sjuksköterskestudenter att sätta diagnos på allt). Jag fick komma in snabbt till kliniken pga min oro och kolla till såret. Det var inte nekros såklart.. det var bara precis som för dig, en bröstvårta med lite långsammare läkningsprocess.. Nu har det gått exakt en månad sen min operation och jag får komma på återbesök varje vecka så de kan ha koll på läkningen. För mig har dom klippt av delar av skorpan för att snabba på läkprocessen lite. De sa att i värsta fall får jag ett något fulare ärr på den bröstvårtan men att det är något de fixar till efter 6 månader isf så jag är inte så orolig. Ju mindre man tänker på såren och läkningen, desto snabbare känns det som det läker. Ditt såg ju mycket bättre ut än mitt så försök att inte tänka på det för mycket. Det blir nog fint tillslut ska du se! Jag kan ladda upp bilder från nu så du kan se en förbättring om det skulle hjälpa. Ta hand om dig, kram!
Gilla

Thelma

Kvinna ·

07 feb, 2018

Tatas! Tack så mycket för ditt inlägg. Lugnar verkligen denna oroliga själ. Jag var på återbesök idag och han sa precis som du skrev. Han klippte med bort lite av det svarta. Fick över höra det med ärren men det korr de om jag behövde och ville. Jag har med varit orolig för nekros, Google/forum är bra på många sätt men ibland oroar man sig mer än nödvändigt. Det är lite bökigt med kompresser tvätt men detta ska nog bli bra. Mitt vänstra bröst är fint förutom blåsor efter tejpen. Men den tog läkaren bort idag och sa att jag inte fick sätta tillbaka.
Gilla

Mollymy

Kvinna ·

15 feb, 2018

Hur går det för er tjejer ?? Hur känns det med era nya bröst? För mig har det tillkommit en svidande, brännande känsla vid sidan om snittet på högra bröstet, känns som det svider inifrån liksom. Har nån av ni haft nåt liknande och vet vad de kan bero på? :)
Gilla

Lilla Mi

Kvinna ·

16 feb, 2018

Mollymy skrev:

Hur går det för er tjejer ?? Hur känns det med era nya bröst? För mig har det tillkommit en svidande, brännande känsla vid sidan om snittet på högra bröstet, känns som det svider inifrån liksom. Har nån av ni haft nåt liknande och vet vad de kan bero på? :)

Hej Mollymy och alla ni andra ! Jag tycker mig känna att det blir bättre och bättre för varje dag. Har mest känning i mitt ena bröst där jag fortfarande är öm ut mot armhålan. Den brännande/svidande känsla som du beskriver känner jag också lite då och då i och runt mina ärr, men skulle vilja beskriva det mer som att det sticker till för en kort stund. Funderar på om det kan vara de inre stygnen som ger sig till känna eller om det helt enkelt är en del av läkeprocessen, det är ju en massa nervtrådar inblandade. Trevlig helg på er alla och tack för att ni finns när alla frågor poppar upp !
Gilla

Lilla Mi

Kvinna ·

16 feb, 2018

Mina sår är snart läkta på utsidan, bara några små sårskorpor kvar. Har fått rådet att tejpa ärren på brösten med 3M Micropore. Samtidigt som jag opererade brösten så gjorde jag en ögonlocksplastik, dessa sår har nu helt läkta och jag har blivit rekommenderad att använda ett litet stift (Prosil) för att göra ärren fina. Undrar nu om någon av er fått rådet att använda detta stift på bröstens ärr ? Just nu känner jag att tejpningen säkert är bra för att skydda den känsliga huden mot klädernas friktion ..men jag tänker längre fram. Vad planerar ni att använda för att göra ärren mindre synliga.
Gilla

KarolinaP

Kvinna ·

16 feb, 2018

Hej :) gjorde en fettransplantation i samband med min bukplastik i förrgår och de sved i ett par timmar efteråt sen gick det över. Nu känns de bara som ett par bröst fulla med mjölk haha.
Gilla

Millan93

Kvinna ·

27 feb, 2018

Mollymy skrev:

Kan det vara stygnen? Mitt vänstra bröst har kommit ner bra men höger sitter fortfarande högre upp, lite rädd att det fastnat.. Använt bröstband men det verkar inte hjälpa på höger, inte helt iallafall. Det kanske sköter sig själv med tiden, hoppas! Men det sved iallafall i vänster bröst i stygnen (som sitter på insidan) o sköterskan sa på mitt återbesök att det var normalt så det kan säkert vara det! Hoppas allt är bra nu!
Gilla

Mollymy

Kvinna ·

27 feb, 2018

Det var säkert det.. för nu känns det bra :) jag hade likadant, ena bröstet ville inte trilla ner lika bra som det andra, gått me bröstband 5v!!! Men äntligen fick jag ta bort det. Har du bröstbandet tillräckligt högt upp? De ska ju liksom sitta ovanför implantaten så dom trycks ner. När jag flyttade mitt bröstband högre upp så sjönk bröstet ner mycket på en vecka :)
Gilla

Lillemor

Kvinna ·

27 feb, 2018

Hej alla härliga tjejer! Hoppas ni alla har de bra i denna bitande iskyla, va händer m vädret lixom? Kaos! Nu när vi alla gjort våra op o läker så har säkert alla fått olika bud på detta med BHar. Vi som opat på Nordiska har fått råd att bära en Freya active m byglar för bästa stöd, vi som gjort bröstförstoring o har ärr i bröstvecket iallafall. Är de fler som gjort denna typ av operation men fått andra råd på BH? Jag tycker denna är så fantastiskt ful ( förlåt om någon tycker annat men min åsikt iaf) och skulle hemskt gärna vilja ha ngn annan bh men såklart med lika bra stöd. Tips någon? :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem