Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

09 dec, 2012

Vi som skall göra bröstop mars 2013

Bröstförstoring
En tråd för er som skall göra bröstoperation mars 2013
997

Sortera efter

knazzihtjej

Kvinna ·

07 mar, 2013

Jag gjorde mina bröst den 2/3 :D så dom är 5 dagar idag!! hihi

Gilla

jeessee

Kvinna ·

07 mar, 2013

Imorgon ska jag på konsultation :))) min tur om exakt 3 veckor helt amazing!!
Gilla

eladria

Kvinna ·

07 mar, 2013

Åhh...på måndag är det min tur, på Proforma, hos calle.
Jag är så kort, och har valt 400 cc, blir jävligt osäker..vill inte att de ska se enorma ut...
Vill ju ha liiite över det normala... 375 kanske. Detta beslutsångest!

Ngn annan kort , som ska göra och är osäker på strl?(151 cm är jag) väger 55 kg och är kurvig.
Gilla

tuttarpågång

Kvinna ·

07 mar, 2013

Det var min första tanke när jag läste det du skrivit ;) Vilken tid åkte du? Jag åkte runt 8.30 :)
Gilla

Ljubi

Kvinna ·

07 mar, 2013

Om exakt en vecka är det min tur hos Örjan på proforma 14/3! Är 159,5 väger 50 kilo och ska lägga in 400cc HP Örjan tyckte 375cc men de skilde bara 2-3mm på bredden så ah, tar hellre de lite större! Vill bara få det gjort, är lite orolig för hur man ska må efter och så eftersom jag tränar mycket och alltid är aktiv tror jag det kommer vara ganska så jobbigt att bara ligga i flera dagar/veckor?
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

07 mar, 2013

Ljubi skrev:
Om exakt en vecka är det min tur hos Örjan på proforma 14/3! Är 159,5 väger 50 kilo och ska lägga in 400cc HP Örjan tyckte 375cc men de skilde bara 2-3mm på bredden så ah, tar hellre de lite större! Vill bara få det gjort, är lite orolig för hur man ska må efter och så eftersom jag tränar mycket och alltid är aktiv tror jag det kommer vara ganska så jobbigt att bara ligga i flera dagar/veckor?

Man behöver inte bli helt sänkt efter op. Jag klev ur sängen en halvtimme efter op (så snart jag fick) och var uppe o knallade i korridoren. Sex timmar efter op var jag hemma. Jag har inte varit sängliggande som en sjukling, däremot blir man trött så det är skönt att vila mycket.

Förutom ett par dagar med riktigt ont har det inte alls varit farligt, tycker jag.  Hade förväntat mig värre. 🙂
Gilla

tuttarpågång

Kvinna ·

08 mar, 2013

Vad avundsjuk jag blir på er som tog operationen bra! Mig fick dom vända nästintill upp och ner i sängen för jag skulle få tillbaka färg i ansiktet haha! Har blivit sövd en gång tidigare då jag opererade bort halsmandlarna och även då mådde jag jättedåligt. Det är individuellt hur man mår efteråt och de flesta brukar hantera det bra så det är ingenting att vara orolig för. Och mår man pyton kan jag trösta med att det blir så extremt mycket bättre inom 24 timmar, det går nästan inte att jämföra! Ångrar mig just nu inte en sekund och nu har det bara gått 1 1/2 dygn :)
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

08 mar, 2013

tuttarpågång skrev:
Vad avundsjuk jag blir på er som tog operationen bra! Mig fick dom vända nästintill upp och ner i sängen för jag skulle få tillbaka färg i ansiktet haha! Har blivit sövd en gång tidigare då jag opererade bort halsmandlarna och även då mådde jag jättedåligt. Det är individuellt hur man mår efteråt och de flesta brukar hantera det bra så det är ingenting att vara orolig för. Och mår man pyton kan jag trösta med att det blir så extremt mycket bättre inom 24 timmar, det går nästan inte att jämföra! Ångrar mig just nu inte en sekund och nu har det bara gått 1 1/2 dygn :)

Åh, stackars dig! Det där lät ju inte roligt. Men vad skönt att du är nöjd och att de lyckades skaka liv i dig 👍
Gilla

Fjoff82

Kvinna ·

08 mar, 2013

När kan man duscha efter msn opererats på proforma? Antar att alla har olika regler.. Opererades i tis..
Gilla

Plattutten

Kvinna ·

08 mar, 2013

tuttarpågång skrev:
Jag vet känslan, jag är väldigt känslig för narkos. Jag hamnade på op-bordet 10.30, och operationen tog ca 2h, dvs till ca 12.30. Det var inte först förrän 15.30 som jag vaknade till så att jag minns någonting och kunde sms-a min man. Efter sms-et somnade jag igen ;) Först runt 20 kände jag mig riktigt vaken, men illamående. Och kräktes runt 23. Och detta var en av anledningarna till att jag valde Citadellkliniken, för att man får övernatta där under bevakning. Jag hade inte klarat av en bilfärd hem, oavsett sträcka.

Men visst känns det bättre nu? :) Fortsatt lycka till!
Gilla

eladria

Kvinna ·

08 mar, 2013

Jag ska OP på måndag!

Vad är det man behöver ha med sig?

Kan man ha på sig sina linser under OP? :P

Detta tänkte jag ta med, säg till om det saknas något!

Tandborse
tandkräm
linsväska och etui
pyjamas
en bok
mobil och laddare

Räcker det att köpa ett paket descutan? vore tacksam för svar.
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

08 mar, 2013

eladria skrev:
Jag ska OP på måndag!

Vad är det man behöver ha med sig?

Kan man ha på sig sina linser under OP? :P

Detta tänkte jag ta med, säg till om det saknas något!

Tandborse
tandkräm
linsväska och etui
pyjamas
en bok
mobil och laddare

Räcker det att köpa ett paket descutan? vore tacksam för svar.

Linserna får inte sitta i under op. Jag skulle duscha i Descutan 2 ggr, så det räckte med en förp. Men vissa kliniker vill att man duschar 3 ggr, så då får man köpa 2 förp.

Lycka till på måndag! 👍

Gilla

eladria

Kvinna ·

08 mar, 2013

Vad bra att det räcker med 1 förpckaning, jag ska duscha dagen innan på kvällen och på morgonen enligt Proformas anvisningar.

Jaha, hopp..då får man väl sätta in dom igen efter op :) tack för infon, det visste jag inte. Något annat speciellt man kan tänkas ta med sig? Godis? Blir man sugen på ngt speciellt? vill inte ligga där hela dagen och rulla på tummarna. Har iof Netflix på mobilen.
Gilla

MissFiona

Kvinna ·

08 mar, 2013

Verkar som att alla här ska duscha 2-3 ggr innan op. Jag ska opas på citadell ska vara där kl 12 och i mina papper står det bara att jag ska duscha på kliniken. Hur har ni andra som opats på citadell gjort?
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

08 mar, 2013

Rulla tummarna gör man inte. Man är helt fokuserad på att stirra på sina nya
boobs.  🤭

Jag har Storytel i mobilen, men jag kunde inte koncentrera mig för fem öre på att lyssna på bok.

Något jag önskade att jag hade haft var en iskall Cola Zero. Annars fanns det både godis och festis, kaffe o mackor osv. 
Gilla

tuttarpågång

Kvinna ·

08 mar, 2013

Det var nog ungefär samma för mig, va dock först ut på op-dagen så kom in till rummet runt 10 om jag inte minns helt galet. Pendlade då mellan halvt medvetet och "omedvetet" tills kvälllen, är jätteglad över att jag kunde hålla mig från att spy (var inte långt ifrån första gången jag blev tvingad att sätta mig upp). Hade som tur min sambo med mig från att jag vaknade för att ringa ett telefonsamtal fanns inte på kartan! Ville verkligen hem samma kväll så tvingade mig upp ur sängen och försökte få det att se bättre ut än det var men de synade min bluff ;) Efter en bevakad natt på kliniken sov jag hela bilresan hem :D Skillnaden är som natt och dag, nu ömmar det bara lite och är stelt när man ska upp på morgonen, helt underbart! Hur känner ni andra er?
Gilla

Plattutten

Kvinna ·

08 mar, 2013

MissFiona skrev:
Verkar som att alla här ska duscha 2-3 ggr innan op. Jag ska opas på citadell ska vara där kl 12 och i mina papper står det bara att jag ska duscha på kliniken. Hur har ni andra som opats på citadell gjort?
Det finns hibiscrub i duscharna på Citadell, så du behöver inte ta med dig någonting dit. Du duschar där. De sade inte till mig om hur många gånger jag behövde skrubba mig, så jag skrubbade bara en gång. De sade att jag inte behöver tvätta ansiktet och håret (tack o lov). Jag lägger snart upp bilder från rummet på Citadell!
Gilla

nattiizz84

Kvinna ·

08 mar, 2013

HEJSAN!! Här e en till som ska operera sig på proforma hos Calle den 26/3, jävligt nervös!!
Gilla

MissFiona

Kvinna ·

08 mar, 2013

Plattutten skrev:
MissFiona skrev:
Det finns hibiscrub i duscharna på Citadell, så du behöver inte ta med dig någonting dit. Du duschar där. De sade inte till mig om hur många gånger jag behövde skrubba mig, så jag skrubbade bara en gång. De sade att jag inte behöver tvätta ansiktet och håret (tack o lov). Jag lägger snart upp bilder från rummet på Citadell!
Låter ju toppen. Hoppas jag oxå slipper.Jag är redan tillräckligt torr i huden och håret :-). Har redan köpt dusch medlet men då sparar jag det till en annan gång.
Gilla

Tj123

Kvinna ·

08 mar, 2013

Hur mycket smärta bör jag förbereda mig på? Förstår att det är individuellt men jag är rädd att jag är lite väl optimistisk. Jag är vältränad, har helt ok bröstmuskler och jag läste att det gör ondare? Jag är generellt väldigt väldigt smärttålig och jag har mycket svårt att föreställa mig att jag kommer att ha SÅ ont. Har nämligen opererat bröstkorgen vid två tillfällen då dom utan att avslöja för mycket (då denna operation är mycket ovanlig) har pressat ner hela min bröstkorg åtminstone 5cm. Läkarna satte då ryggmärgsbedövning för att jag enligt dom ens skulle vara kapabel att hantera smärtan. Jag var ändå den patienten som snabbast varit på benen efter denna typ av operation enligt min läkare. Hade förstås svinont men det var ändå hanterbart. En annan patient kunde inte stå förrän dag 5, jag var uppe och gick mindre än ett dygn efter vilket tydligen är helt otroligt enligt läkaren. Var efter denna operation tvungen att lära mig andas djupt på nytt då dom lossat en hel del revben och lungorna påverkats osv och det var lång rehabilitering. Kan omöjligt vara smärta i den graden? Eller bör jag tänka om? Jag är rädd att jag vaknar med mycket mer smärta än jag är beredd på? Brukar dessutom reagera väldigt bra på narkos. Brukar vakna och skrika efter mat och har aldrig ens mått det minsta illa eller dåligt av det. Är därför inte det minsta orolig över smärtan... Haha
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem