Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

09 dec, 2012

Vi som skall göra bröstop mars 2013

Bröstförstoring
En tråd för er som skall göra bröstoperation mars 2013
997

Sortera efter

Tj123

Kvinna ·

08 mar, 2013

Då har du samma dag som mig! Min familj har vetat att jag velat göra detta i flera års tid, detsamma min sambo och närmsta vännerna. Mamma förstår mig helt, pappa gillar det inte men accepterar. Mina vänner, särskilt den närmsta är extra noga med att jag inte ska ha så stora. Känner dock att det är min ensak. Till dom som ifrågasatt mig eller sagt att dom inte tycker att jag ska göra det säger jag bara att det är ju tur att inte det är dom som behöver ha dom brösten osv. Min pojkvän tror att dom nya kommer att bli snygga men han har lite separationsångest från mina nuvarande bröst. Det är din kropp och det är bara du som vet vad som är det bästa för dig!
Gilla

malla

Kvinna ·

08 mar, 2013

Tj123 skrev:
Då har du samma dag som mig! Min familj har vetat att jag velat göra detta i flera års tid, detsamma min sambo och närmsta vännerna. Mamma förstår mig helt, pappa gillar det inte men accepterar. Mina vänner, särskilt den närmsta är extra noga med att jag inte ska ha så stora. Känner dock att det är min ensak. Till dom som ifrågasatt mig eller sagt att dom inte tycker att jag ska göra det säger jag bara att det är ju tur att inte det är dom som behöver ha dom brösten osv. Min pojkvän tror att dom nya kommer att bli snygga men han har lite separationsångest från mina nuvarande bröst. Det är din kropp och det är bara du som vet vad som är det bästa för dig!

Vilken tid ska du dit då? För min mamma kom det som en chock och hon vill inte prata om det, för hon får kalla kårar säger hon :/ Så jag kommer inte prata med henne mer om det alls. Vad skönt för dig att dom ändå har accepterat det :)
Gilla

misslill

Kvinna ·

08 mar, 2013

Tråkigt att dem känner så men tror att många föräldrar och anhöriga kan ha dwt som första reaktion, mkt pga att det är så dem 'borde' reagera. Mina var emot det från början men stödjer mig i det nu, dem är mer oroliga om nått går fel och tycker väl i allmänhet att det är tråkigt att vi känner att vi måste förändra vårt utseende. Tror även det kan vara en generationsfråga, så förklara min mamma det iaf. När hon var ung var det inte lika vanligt med operationer av detta slag och man accepterade mer sitt utseende så tror det rör sig för många om oförståelsen till viljan att genomgå en sån förändring. Sen var mina föräldrar även oroliga över att jag skulle vilja ändra mer och mer med tiden. När jag förklarade att jag inte ville ändra något annat utan enbart brösten och det bara är för min egen skull accepterade dem det. Vänner har för min del tyckt olika, där är det mindre viktigt tycker jag för riktiga vänner ska inte döma mig för det, så resonerar jag. Men ett råd är att prata lugnt och förklara varför du gör det och vad det betyder för dig det förändrades mina föräldrars inställning helt. tog dock tid så ge dem tid att kåta det sjunka in. fråga också varför dem har den inställningen och var öpprn för deras frågor, mkt ligger som sagt i rädsla från deras sida. Efter ett tag kommer dem acceptera det och annars får dem lära sig acceptera det. Din kropp ditt val.
Gilla

Tj123

Kvinna ·

09 mar, 2013

Jag har inte fått tiden än, ska träffa Örjan på måndag så jag antar att jag får tiden då! Jobbigt det där med familjer och vänner som sätter sig emot. Jag föddes med en missbildad bröstkorg som opererats ett par gånger men den ser fortfrande inte ut som en vanlig. Med ett par bröst kommer man inte att kunna se missbildningen på samma sätt, den har också gjort att jag från början fick mindre bröst än vad jag skulle haft med en normal bröstkorg och detta har nog underlättat det för mig när jag berättat om operationen. Men jag har alltid gått min egna väg, dom i mon närhet är vana och jag har pratat om detta i så många år. Tror mest syskonen vart förvånade över att det sker så plötsligt och pappa har väl alltid önskat att det aldrig kommer att ske men han stöttar mig och det är han som frivilligt tar ledigt från jobbet för att hämta mig nästa fredag. Dina föräldrar kommer ju med tiden förstås att "lugna ner sig" eller vad man ska säga. Det kanske bara måste smälta in men trist att du inte har deras fulla stöd på operationsdagen. Du har åtminstone oss andra på klinikens fulla stöd på torsdag!
Gilla

malla

Kvinna ·

09 mar, 2013

Nervös: Vad skönt att dom tog det så bra! Men det verkar som du har pratat med din familj om det tidigre.. det har ju inte jag gjort, det var nog därför jag fick den reaktionen som jag fick, men hoppas på att mamma lugnar ner sig när allt har gått bra :)

Tj123: Ja vi är ganska många som ska dit samma dag, tror vi är 5 st nu :)
Gilla

bambii

Kvinna ·

09 mar, 2013

min mamma och mormor förstår mig, pappa har jag inte berättat för och mina vänner stöttar mig :) känns bra! har inte gått ut med det direkt.
Gilla

malla

Kvinna ·

09 mar, 2013

Nu är jag så glad! Pratade nyss med Pappa igen och han förstod och stöttar mig nu :) Han sa att det är ju mitt val o om jag kommer må bättre av det så ska jag göra det :) Så nu är han typ positiv till det!
Gilla

booblady

Kvinna ·

09 mar, 2013

glad för din skull malla att han ändrase sig!

Nu blev ja däremot nervös, jag ska oxå va där den 14/3 klockan 12, e inte de lite konstigt? asso fattar ju att vi inte opereras samtidigt men ändå!
Gilla

Tj123

Kvinna ·

09 mar, 2013

Gud på torsdag har vi bröst!! Det är såååå snart!
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

09 mar, 2013

malla skrev:
Nu är jag så glad! Pratade nyss med Pappa igen och han förstod och stöttar mig nu :) Han sa att det är ju mitt val o om jag kommer må bättre av det så ska jag göra det :) Så nu är han typ positiv till det!

Kanonbra! Det är visserligen var och ens beslut, men det är ju toppen att slippa försvara sitt beslut hela tiden 😀

Gilla

MMN

Kvinna ·

09 mar, 2013

Jag ändrade mig i sista stund o tog 400 cc istället för 425 Då Örjan tyckte det skulle se mycket bättre ut på mig! Tyckte dom va väldigt små i början men har redan nu "Ploppat" ut ganska mycket så tror jag kommer bli nöjd med dom!:) När ska du opereras? :)
Gilla

booblady

Kvinna ·

10 mar, 2013

ja förstår ingenting MMN , ska du opereras den 14e eller har du opererats? :P
ja ska va där klockan 12
Gilla

malla

Kvinna ·

10 mar, 2013

booblady skrev:
glad för din skull malla att han ändrase sig!

Nu blev ja däremot nervös, jag ska oxå va där den 14/3 klockan 12, e inte de lite konstigt? asso fattar ju att vi inte opereras samtidigt men ändå!

Ja det är ju lite konstigt att vi ska va där samtidigt, men op:n går ju ändå rätt snabbt.. 45 min.. Han går vel lite emellan o ritar o så o så får nån vänta lite mer bara. Men det är inget att oroa sig över, det kommer bli svinbra tror jag ändå! För det systemet måste ju funka annars skulle dom ju inte göra så ;)

Gilla

MMN

Kvinna ·

10 mar, 2013

booblady skrev:
ja förstår ingenting MMN , ska du opereras den 14e eller har du opererats? :P
ja ska va där klockan 12
Jag har opererats redan:) den 7 mars!
Gilla

Anonym användare

10 mar, 2013

Jahopp... 17 dagar kvar... fan vad tiden går sakta nu. Jag ska spara ihop det sista nu till operationen & betala in det 
och sen dra på apoteket och köpa Descutan... jag behöver även köpa en sportbh. 
Sedan vet jag inte... hur ska man förbereda sig mer förutom att inte röka & käka ipren osv? Jag har försökt hålla
igång och tränat en del nu innan open. Jag tänker att det kan vara bra att öka på grundfysiken lite så har man lite
å ta av sen när man är invalid i 4-6 v. 
Är det någon av er som haft problem med magen efter open? Ska man köpa på sig något som är bra för magen
kanske? 
Hur har det gått med att bära osv? Jag ska upp till min släkt över påsk och vara invalid tänkte jag, men min syster
har många barn... så vi får se hur det går :-) 
Gilla

Marielle

Kvinna ·

10 mar, 2013

kuttran skrev:

Jahopp... 17 dagar kvar... fan vad tiden går sakta nu. Jag ska spara ihop det sista nu till operationen & betala in det 
och sen dra på apoteket och köpa Descutan... jag behöver även köpa en sportbh. 
Sedan vet jag inte... hur ska man förbereda sig mer förutom att inte röka & käka ipren osv? Jag har försökt hålla
igång och tränat en del nu innan open. Jag tänker att det kan vara bra att öka på grundfysiken lite så har man lite
å ta av sen när man är invalid i 4-6 v. 
Är det någon av er som haft problem med magen efter open? Ska man köpa på sig något som är bra för magen
kanske? 
Hur har det gått med att bära osv? Jag ska upp till min släkt över påsk och vara invalid tänkte jag, men min syster
har många barn... så vi får se hur det går :-) 

Penicilinet kan ge problem med magen men det finns tabletter på apoteket  som man kan ta om man känner sig dålig eller är orolig för det
Bifiform tror jag dom heter
Funkar som A fil, fast bättre
Gilla

bella69

Kvinna ·

10 mar, 2013

Många som blivit svullna i magen efteråt men det är ju som tur är övergående!
Jag opererade mig i måndags och har klarat magen bra. Rekommenderar Anna Skippers hälsobröd som är jättenkelt att baka och som verkligen är suveränt för magen.  Jag äter två skivor till frukosten varje dag och har perfekt mage sen jag började med det!
Gilla

Blueheaven

Kvinna ·

10 mar, 2013

Operation den 18 mars på akademiklinken. Jag har dock inte kunnat besluta mig för vilket i implantat jag ska ha......var helt säker på anatomiska men efter att ha läst att dessa implantat kan rotera så blir jag osäker och väljer troligtvis runda istället.
Gilla

Blueheaven

Kvinna ·

10 mar, 2013

Hej Emelietuc, Jag ska operera mig på ak i Stockholm .
Gilla

Jobo

Kvinna ·

10 mar, 2013

Jag ska också operera mig den 18 mars på AK :-) vilken kirurg har du?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem