Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Belle14 profilbild

Belle14

Kvinna ·

02 dec, 2017

Bröstförstoring Februari 2018

Bröstförstoring

Hallå där! Då jag inte finner en tråd för oss Februari opare så tänkte jag att jag startar en. 29 år är Jag, har två underbara barn på 6 och 3 år och en make som stått ut med mitt gnäll och destruktiva beteende (psykiskt) i 11 år. Här om dagen berättar han att jag äntligen ska få boka op. Att jag ska få fixa brösten! Den känslan jag fick då.. jag blev stel, kallsvettig, mållös och till slut började jag tok gråta. Detta är något jag velat göra sedan mensen kom när jag va 13 år och jag insåg att jag inte kommer få nå pattar. Min man vet inte vad han ställt till med, detta är något av det finaste han gjort för mig förutom våra två barn. Så jag ringde direkt måndagen efter den helgen och bokade op i Umeå, fick tid klockan 11.00 den 12 februari och det känns som en evighet till dess. Ska på konsultation nummer 2 nu den 14 december. Har bestämt mig för ergonomix full och eventuellt 400cc, men det ska vi se den 14:e vilket cc som blir bäst på mig. Jag måste nog ha delvis bakom muskeln då jag har så lite vävnad men går det så sätter jag framför muskeln. Finns det någon fler som har fått op tid i Februari?

963

Sortera efter

JossanLi

Kvinna ·

30 jan, 2018

Här har du en velare! Har op 14 februari, ska betala imorgon. Mest rädd för komplikationer och att sövas ned. Jag ska även göra ett lyft, vilket innebär ännu mer risk för komplikationer :(. Hatar att de ska "skära loss" bröstvårtorna och sedan sy tillbaka. Usch haha. Men får tänka att det är en sån vanlig operation och att de vet vad de gör. Men förstår hur det känns att vela haha!
Gilla

Misssx

Kvinna ·

31 jan, 2018

Belle14 skrev:

Misssx skrev:

Belle14 skrev:

Hallonkex skrev:

Jag ska också opereras i februari, 5e februari, Blir B-lite runda implantat, 365 cc eller 440 cc. Bara en vecka kvar! Längtar så!

Va roligt att du hittade hit! :) b-lite är nya på marknaden va? Såg att akademikliniken sökte personer till en studie Ang. dom :) snart dags! Så spännande! Hur länge blir du i Litauen efter op? Jag längtar också så galet mycket! Jag har två veckor kvar

Vi opereras samma dag! Det är så nära nu! Längtar helt sjukt mycket!

Jamen det gör vi ju

Själv har jag åkt på magsjuka! Usch, spydde som sjutton igår, sen har jag bara sovit. Men det var ju ändå tur att det kom nu känner jag... Det värsta är väl att immunförsvaret blir sämre, så hoppas att jag inte åker på nåt mer sen nu då...
Gilla

Misssx

Kvinna ·

31 jan, 2018

Alexiaalexia skrev:

Jag ansluter mig här! Idag betalade jag min operation!! Jag har alltså bestämt mig, velade in i det sista! (Velar lite fortfarande.. ändå).. tänk om.. tänk om.. jag ältar om jag inte blir nöjd, komplikationer, att det är dyrt mm mm...
Varför kan jag inte bara slappna av och känna glad? Någon mer velare här??

Jag tror de flesta velar till och från. Det är ju trots att ingen liten grej... Mycket pengar, risker, egentligen är det två operationer, återhämtningen, resultatet som man försöker föreställa sig men det verkar omöjligt... Sen är det ju ett beslut man kommer få leva med helt enkelt, troligen leder det till fler operationer i framtiden, det är nog det som gjort mig mest velig. Men samtidigt har jag velat det här sen tonåren, så nu när jag äntligen kan så kör jag! I det stora hela känner jag mig ändå trygg i mitt val nu efter konsultationen med Mattias, men klart att man tvekar ibland och undrar om man gör rätt. Men gör jag inte det här nu så kommer jag nog aldrig att göra det och jag ångrar hellre saker jag gjort...
Gilla

Nymfen

Kvinna ·

31 jan, 2018

Tror precis som du säger att de flesta velar mer eller mindre. Man kan inte annat än att fatta ett beslut utifrån vad man själv vill. Jag har mest oroat mig för vad folk runt omkring mig ska tycka. Jobbar inom ett yrke där man generellt inte ska vara fåfäng...
Gilla

Nymfen

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nu är det bara 5 dagar kvar! Har någon bra tips på vad man ska packa med sig på op dagen? Jag blir hämtad av min man med bil så jag har möjlighet för att packa generöst.
Gilla

Belle14

Kvinna ·

31 jan, 2018

Pillans skrev:

Belle14 skrev:

Pillans skrev:

Jag ska opereras 20/2 på Proforma. För tredje gången... Alltid saknat något på något sätt. Nu ska jag gå från HP 550cc till uhp 725cc eller 825cc. Tar gärna emot lite tankar kring min storlek! Jag är sjukt velig. Vill absolut inte göra om dom en fjärde gång. De jag har nu har en bredd på 13.5, bredden blir densamma i uhp725cc men går upp till 14 i bredd på 825cc. Jag är 178cm lång och väger 67kg. Varför jag velar mellan 725 och 825 är för att jag inte vet vad som blir snyggast med bredden. Har ni några tips, råd, bilder eller vad som så hjälp mig gärna att komma fram till ett beslut. :)

Det är så svårt med att välja implantat men det beror mycket på vad du har för bröst bredd också. För breda implantat innebär ju en större risk, tex rippling. Men sideboob tycker jag personligen är svinsnyggt! Det man får tänka på är ju att bredden lägger sig runt hela bröstet och inte bara ett håll så risk för symmastia finns också om man har liten bröst bredd, vad jag kan förstå :)

Tack för svar! Men jag vet faktiskt inte vad det menas med sideboob? :)

Det är när bröstet sticker ut lite åt sidorna (utanför din egna bröstbredd) Jag är så himla rak/platt upp till och ganska stora höfter så jag vill gärna ha sideboob för lite timglas figur tex :)
Gilla

Belle14

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nymfen skrev:

Nu är det bara 5 dagar kvar! Har någon bra tips på vad man ska packa med sig på op dagen? Jag blir hämtad av min man med bil så jag har möjlighet för att packa generöst.

Jag kommer packa med mig kläder som är lätta att ta på och av, hygienartiklar, lypsyl, hörlurar till mobilen då jag tar för givet att inte kunna hålla upp telefonen mot örat haha sen har jag inte kommit på något mer. Kommer bara ta med det nödvändigaste:)
Gilla

Misssx

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nymfen skrev:

Tror precis som du säger att de flesta velar mer eller mindre. Man kan inte annat än att fatta ett beslut utifrån vad man själv vill. Jag har mest oroat mig för vad folk runt omkring mig ska tycka. Jobbar inom ett yrke där man generellt inte ska vara fåfäng...

Jag har inte varit minsta orolig för vad andra ska tycka faktiskt och har varit väldigt öppen med det här ändå från början. De flesta är väldigt stöttande i mitt beslut, nuförtiden känner ju alla nån eller vet nån som gjort detta och jag är dessutom så pass öppen att jag vågar förklara mig till de som undrat varför. Ingen har ju märkt att jag saknar bröst förstås då jag går runt med gelebhar... När jag förklarat och berättat att jag velat detta ända sen tonåren och att det är för mig själv så förstår ändå de flesta, och ingen har dömt mig. Kunderna på jobbet lär väl reagera senare kanske om det syns för mycket... Jobbar på Biltema och är redan populär hos gubbarna så det här blir väl en fin snackis i fiket, men det bjuder jag på i så fall... :)
Gilla

Nymfen

Kvinna ·

31 jan, 2018

Vad roligt att du har fått positiva reaktioner av din omgivning! Det är nog bara mina egna hjärnspöken som gör att jag känner mig orolig för detta. Det viktigaste är ju ändå vad man tycker själv. Förmodligen kommer de flesta inte tycka något särskilt alls ändå.
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

31 jan, 2018

Jag börjar få kalla fötter!! Vad har jag gett mig in på!? Tusen tankar snurrar i huvudet... är det värt det? Vad blir jag för förebild åt mina barn? Komplikationer? Kändes rätt när jag bestämde mig för att gå på konsultation men nu vet jag inte längre! 5 dagar kvar till op.. inte heller bestämt mig för vilken storlek jag ska köra på... 310 el 380 Motiva.. vill verkligen ha små sportiga men ändå proportionerligt med min långa kropp.. Men hellre för små än för stora. Blir 380 för stort eller 310 för litet?
Gilla

Misssx

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nymfen skrev:

Vad roligt att du har fått positiva reaktioner av din omgivning! Det är nog bara mina egna hjärnspöken som gör att jag känner mig orolig för detta. Det viktigaste är ju ändå vad man tycker själv. Förmodligen kommer de flesta inte tycka något särskilt alls ändå.

Ja, gör man det inte själv till nån konstig grej så tror jag att de flesta andra inte heller tycker det är konstigt. Stå rakryggad och visa att det är ditt genomtänkta beslut och inte något du plötsligt kommit på. De flesta kvinnor jag talat med har haft full förståelse och många hade själv velat fixa både häng och fyllning om de vågat /kunnat... Männen har jublat (haha) eller undrat varför (jag har ju bröst trodde dom) men när jag berättat att allt inte är som det ser ut har även dessa förstått...
Gilla

Alexiaalexia

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nymfen skrev:

Haha samma här, är lärare.. perfekt föredöme till mina elever!!!
Gilla

Misssx

Kvinna ·

31 jan, 2018

Lina18 skrev:

Jag börjar få kalla fötter!! Vad har jag gett mig in på!? Tusen tankar snurrar i huvudet... är det värt det? Vad blir jag för förebild åt mina barn? Komplikationer? Kändes rätt när jag bestämde mig för att gå på konsultation men nu vet jag inte längre! 5 dagar kvar till op.. inte heller bestämt mig för vilken storlek jag ska köra på... 310 el 380 Motiva..
vill verkligen ha små sportiga men ändå proportionerligt med min långa kropp.. Men hellre för små än för stora. Blir 380 för stort eller 310 för litet?

Andas lite nu, du har ju velat det här länge eller? Vad skulle du ångra mest, att du gjorde det här eller att du inte gjorde det när du var så nära? Jag har två små tjejer hemma, en på 2 och en på 5, har även en styvdotter på 15. Jag känner inte alls att jag är någon sämre förebild för att jag fixar brösten. Jag är trygg i mitt beslut och kommer förklara varför om de undrar. Men jag kommer poängtera att jag tänkt på det här i typ femton år... :O 310 eller 380, vilka profiler är det? Var skulle du operera dig? Vad sa kirurgen?
Gilla

Alexiaalexia

Kvinna ·

31 jan, 2018

Lina18 skrev:

Jag börjar få kalla fötter!! Vad har jag gett mig in på!? Tusen tankar snurrar i huvudet... är det värt det? Vad blir jag för förebild åt mina barn? Komplikationer? Kändes rätt när jag bestämde mig för att gå på konsultation men nu vet jag inte längre! 5 dagar kvar till op.. inte heller bestämt mig för vilken storlek jag ska köra på... 310 el 380 Motiva..
vill verkligen ha små sportiga men ändå proportionerligt med min långa kropp.. Men hellre för små än för stora. Blir 380 för stort eller 310 för litet?

Jag sa igår kväll till min man: jag avbokar operationen! Idag känns det bra igen.. så jag förstår dig! Man tänker och tänker.. och Velar! Men fem dagar har du bara kvar.. då förlorar du väl mycket pengar om du skulle avboka? Bara att köra på och hoppas på det bästa! Det blir säkert jättefint!!!
Gilla

Äng

Kvinna ·

31 jan, 2018

Jag är helt med er som velar ovan! Alla tankar snurrar i huvudet, om att vara en bra förebild för mina barn (jag haaar inte ens barn och vill inte ha på minst 5 år, ändå tänker jag på det. jag kanske bara får söner?? haha) inte bidra till samhällets kroppsfixering och sjuka ideal (som att någon annan egentligen märker skillnaden på opererade bröst och små bröst i mycket push-up, och varför skall just jag föra den kampen, jag vill ju verkligen ha brösten, oavsett vem som har tvingat in den iden i huvudet på mig) kan det vara farligt, alla dessa tankar snurrar! så glad att fler av er delar samma helighet och oro <3
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

31 jan, 2018

Tack för peppen! :) Precis det är väldigt nära nu så att avboka är otänkbart. Får helt enkelt köra på och tänka att det kommer vara en härlig känsla efter några veckor när man kan ha en tunn sporttopp och känna sig fin och kvinnlig!
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

31 jan, 2018

Känner att jag vill göra det här för min skull samtidigt som jag inte vill bidra till en kroppsfixering och ett osunt ideal.. är kluven!
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

31 jan, 2018

Du har helt rätt har funderat på detta sen jag fick mitt sista barn (3år sedan).. Tror egentligen mest att jag börjar bli nervös för operationen och för tiden efter.. känslorna sitter utanpå så vill mest ventilera. Vet att jag gör rätt och kommer definitivt kunna stå för det och vara rakryggad. Ser fram emot att kunna köpa fina bh:ar och bikinis och fylla ut dem :)
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

31 jan, 2018

Nu har jag precis kommit hem från min konsultation med Patrik. Och nu har jag bestämt mig för att det blir han och inte Örjan på Proforma som får operera mig (får ringa och avboka på Proforma imorgon, vad säger man då?!). Wow vilken skillnad i mottagande måste jag säga. Patrik tog sig verkligen tid och lyssnade in vad jag var ute efter. Det kommer definitivt bli Motiva (vilken skillnad att känna på dem jämfört med Mentor!) och jag valde mini. Vill verkligen få till ett par ”naturliga” bröst och hellre för små än för stora. Jag prövade 310 cc och 360cc och jag är jätte kluven vilken jag ska ta! Enligt Patrik blir skillnaden bara i bredd och att 360 ger lite mer fyllnad på sidan (hans rekommendation) men han sa även att 310 skulle funka men blir något smalare då... egentligen vill jag ju inte ha för smala, har en bred bröstbredd: 13 cm. Men blir så nojig att 360 blir för stort i mitt tycke. Vill verkligen inte få för stora bröst och inget stort put... Rent spontant känns 310 bättre i huvudet men 360 kanske ändå är bättre eftersom Patrik rekommenderade det och han sa att det inte blir mer put utan bara lite mer på bredden... jag kommer vela sönder mig!
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

31 jan, 2018

Lina18 skrev:

Lina: vi verkar vilja få till lite samma resultat och väljer mellan typ samma storlekar. Men du har 310 eller 380 så jag misstänker att du valt en annan profil än jag... svårt att råda dig vilken storlek, du skrev att du är lång. Vill du berätta hur lång du är och hur mycket du väger?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem