Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Belle14 profilbild

Belle14

Kvinna ·

02 dec, 2017

Bröstförstoring Februari 2018

Bröstförstoring

Hallå där! Då jag inte finner en tråd för oss Februari opare så tänkte jag att jag startar en. 29 år är Jag, har två underbara barn på 6 och 3 år och en make som stått ut med mitt gnäll och destruktiva beteende (psykiskt) i 11 år. Här om dagen berättar han att jag äntligen ska få boka op. Att jag ska få fixa brösten! Den känslan jag fick då.. jag blev stel, kallsvettig, mållös och till slut började jag tok gråta. Detta är något jag velat göra sedan mensen kom när jag va 13 år och jag insåg att jag inte kommer få nå pattar. Min man vet inte vad han ställt till med, detta är något av det finaste han gjort för mig förutom våra två barn. Så jag ringde direkt måndagen efter den helgen och bokade op i Umeå, fick tid klockan 11.00 den 12 februari och det känns som en evighet till dess. Ska på konsultation nummer 2 nu den 14 december. Har bestämt mig för ergonomix full och eventuellt 400cc, men det ska vi se den 14:e vilket cc som blir bäst på mig. Jag måste nog ha delvis bakom muskeln då jag har så lite vävnad men går det så sätter jag framför muskeln. Finns det någon fler som har fått op tid i Februari?

963

Sortera efter

Äng

Kvinna ·

01 feb, 2018

Hashtagangel skrev:

Fiapia skrev:

Nu har jag precis kommit hem från min konsultation med Patrik. Och nu har jag bestämt mig för att det blir han och inte Örjan på Proforma som får operera mig (får ringa och avboka på Proforma imorgon, vad säger man då?!). Wow vilken skillnad i mottagande måste jag säga. Patrik tog sig verkligen tid och lyssnade in vad jag var ute efter. Det kommer definitivt bli Motiva (vilken skillnad att känna på dem jämfört med Mentor!) och jag valde mini. Vill verkligen få till ett par ”naturliga” bröst och hellre för små än för stora. Jag prövade 310 cc och 360cc och jag är jätte kluven vilken jag ska ta! Enligt Patrik blir skillnaden bara i bredd och att 360 ger lite mer fyllnad på sidan (hans rekommendation) men han sa även att 310 skulle funka men blir något smalare då... egentligen vill jag ju inte ha för smala, har en bred bröstbredd: 13 cm. Men blir så nojig att 360 blir för stort i mitt tycke. Vill verkligen inte få för stora bröst och inget stort put... Rent spontant känns 310 bättre i huvudet men 360 kanske ändå är bättre eftersom Patrik rekommenderade det och han sa att det inte blir mer put utan bara lite mer på bredden... jag kommer vela sönder mig!

Om du velar mellan två storlekar så skulle ja gå för den större. Jag va i samma situation, velade mellan 355 eller 375, inte så stor skillnad alls men till slut valde jag 375cc. Och om PAtrick har sagt att det kommer bli lika fint på dig så kör på :) dom vet ju bäst ;)

Samma här! Jag tror framförallt att du inte ska stirra dig blind på cc Fiapia. Du är rätt lång ser jag, och väger lite mer än mig (menar det SJÄLVKLART inte på ett dåligt sätt, bara konstaterar det rent medicinskt här!) så exempelvis tror jag att 360 cc blir mindre i förhållande till din kropp än vad 245 cc blir på mig. Jag har även sett operationsbilder på personer vars bröst sväljer 600cc utan att det ser så värst mycket ut! Det kommer bli superfint tror jag :)
Gilla

En.vacker.dag

Kvinna ·

01 feb, 2018

Fiapia skrev:

Nu har jag precis kommit hem från min konsultation med Patrik. Och nu har jag bestämt mig för att det blir han och inte Örjan på Proforma som får operera mig (får ringa och avboka på Proforma imorgon, vad säger man då?!). Wow vilken skillnad i mottagande måste jag säga. Patrik tog sig verkligen tid och lyssnade in vad jag var ute efter. Det kommer definitivt bli Motiva (vilken skillnad att känna på dem jämfört med Mentor!) och jag valde mini. Vill verkligen få till ett par ”naturliga” bröst och hellre för små än för stora. Jag prövade 310 cc och 360cc och jag är jätte kluven vilken jag ska ta! Enligt Patrik blir skillnaden bara i bredd och att 360 ger lite mer fyllnad på sidan (hans rekommendation) men han sa även att 310 skulle funka men blir något smalare då... egentligen vill jag ju inte ha för smala, har en bred bröstbredd: 13 cm. Men blir så nojig att 360 blir för stort i mitt tycke. Vill verkligen inte få för stora bröst och inget stort put... Rent spontant känns 310 bättre i huvudet men 360 kanske ändå är bättre eftersom Patrik rekommenderade det och han sa att det inte blir mer put utan bara lite mer på bredden... jag kommer vela sönder mig!

Jag har 13 cm i bröstbredd och blev också rekommenderad 360 mini och lutar åt det. Fick även förslag på 380 samt 425 demi men dem blev alldrles för putiga käbde jag. Mini känns faktiskt bättre och bättre ju mer jag tänker på det. Jag har ju bröst sedan innan så det skulle mig bli alldeles för mycket med mer put än det jag får med mini. Men jag förstår din velighet, detta är såå svårt!!!
Gilla

Stinaevl

Kvinna ·

01 feb, 2018

Hej! Kul att läsa en tråd om bröstförstoring nu i februari. Jag har tid för operation den 9/2 på art clinc i Mölndal. Per Windh kommer att genomföra operationen och jag kommer få anatomiska inlägg 305cc bakom muskeln. Jag har tänkt på en bröstförstoring ända sedan jag fick bröst (inte fick några bröst). Nu efter 2 barn är det dags. Och jag börjar bli riktigt nervös. Har aldrig blivit sövd och är nervös för smärtan efteråt. Min yngsta son är bara 8 månader och jag vet att det är tidigt men jag kunde inte amma så brösten är redo. Är mest orolig för om jag kommer kunna lyfta och bära på honom som vanligt. Men Per sa att om jag bara lyfter väldigt nära kroppen och tänker på hur jag bär honom så är det inga problem.
Gilla

Misssx

Kvinna ·

01 feb, 2018

Stinaevl skrev:

Hej!
Kul att läsa en tråd om bröstförstoring nu i februari. Jag har tid för operation den 9/2 på art clinc i Mölndal. Per Windh kommer att genomföra operationen och jag kommer få anatomiska inlägg 305cc bakom muskeln. Jag har tänkt på en bröstförstoring ända sedan jag fick bröst (inte fick några bröst). Nu efter 2 barn är det dags. Och jag börjar bli riktigt nervös. Har aldrig blivit sövd och är nervös för smärtan efteråt. Min yngsta son är bara 8 månader och jag vet att det är tidigt men jag kunde inte amma så brösten är redo. Är mest orolig för om jag kommer kunna lyfta och bära på honom som vanligt. Men Per sa att om jag bara lyfter väldigt nära kroppen och tänker på hur jag bär honom så är det inga problem.

Välkommen! Ja, min kirurg sa att det är mest lyft långt ifrån kroppen och över axeöhöjd som man ska låta bli i början. Jag tror att man också kommer känna mycket vad man klarar och man får väl anpassa sig efter det. Du kommer säkert på knep efter hand. :) Sövningen är inte jag särskilt orolig för då jag varit sövd förut, blev urakut snitt med femåringen så då sövdes jag och fick magmusklerna uppskurna så lite aning om vad som väntar känns det ändå som att jag har... Samma när det gäller ärrbildningen. Många verkar rädda för upphöjda röda ärr, mitt ärr efter snittet kan fortfarande se ut så ibland, beroende på temperatur och tryck från kläder, men det är inget som stör mig. Och jag tänker att om ärren hamnar i bröstvecket så göe det inget om de syns lite när man tittar, jag kommer inte skämmas över att jag har implantat...
Gilla

Jentab

Kvinna ·

01 feb, 2018

Jag ska också opereras i februari. Den 26/2 är det dags. Jag ska göra ett lyft och förstoring. Blir runda mentor 375cc hög profil. Ja ska även göra en liten bukplastik samtidigt. Nu är man ju så pirrig och vill att tiden ska gå fort :) Jag ska lägga mina framför muskeln då jag har en del egen vävnad också. Kommer ni vara sjukskrivna och isf hur länge efter?
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

01 feb, 2018

Tack tjejer! Nu har jag i alla fall bokat av min operationstid hos Örjan på Proforma och kör på Patrik. Det känns toppen, likaså valet av ergonomix mini (även om jag inte har någon egen vävnad typ så vill jag inte ha put). Det som gör mig så osäker är att jag tar mycket hellre lite för små än för stora bröst. Jag har i 34 år levt utan bröst och vill fortfarande känna igen mig när jag ser mig i spegeln. Jag vill inte uppfattas som en tjej med lite störrebröst utan en tjej med lite mindre men snyggt formade bröst. Hade varit så enkelt om Patrik tyckt 310! Jag tycker att de man läser som vill ha så som jag alltid är så nöjda med det de tillslut valde, varesig de gick på läkarens rekommendation eller sin egen känsla med det mindre alternativet. Gör ju inte saken enklare! Men jag vill ju inte att de ska se ”påklistrade” ut...
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

01 feb, 2018

Stinaevl skrev:

Hej!
Kul att läsa en tråd om bröstförstoring nu i februari. Jag har tid för operation den 9/2 på art clinc i Mölndal. Per Windh kommer att genomföra operationen och jag kommer få anatomiska inlägg 305cc bakom muskeln. Jag har tänkt på en bröstförstoring ända sedan jag fick bröst (inte fick några bröst). Nu efter 2 barn är det dags. Och jag börjar bli riktigt nervös. Har aldrig blivit sövd och är nervös för smärtan efteråt. Min yngsta son är bara 8 månader och jag vet att det är tidigt men jag kunde inte amma så brösten är redo. Är mest orolig för om jag kommer kunna lyfta och bära på honom som vanligt. Men Per sa att om jag bara lyfter väldigt nära kroppen och tänker på hur jag bär honom så är det inga problem.

Min yngsta dotter är också 8 månader. Tänker att nu passar jag på att göra detta när jag ändå är föräldraledig. Min man kommer vara hemma med henne den första 1 1/2 veckan. Sen räknar jag med att kunna ta hand om henne som vanligt igen... på min konsultation sa läkaren att det är ingen fara att lyfta, brösten tål det. Men man tycker ofta själv det känns obehagligt och läskigt att lyfta då det kan göra lite ont. Men han hade aldrig varit med om att det gett komplikationer....
Gilla

Misssx

Kvinna ·

01 feb, 2018

Jentab skrev:

Jag ska också opereras i februari. Den 26/2 är det dags. Jag ska göra ett lyft och förstoring. Blir runda mentor 375cc hög profil.
Ja ska även göra en liten bukplastik samtidigt.
Nu är man ju så pirrig och vill att tiden ska gå fort :)
Jag ska lägga mina framför muskeln då jag har en del egen vävnad också.

Kommer ni vara sjukskrivna och isf hur länge efter?

Hej! Vad menas med en liten bukplastik? Inte alls insatt i bukplastik... :) Vad skönt att kunna lägga framför, ska ju vara snabbare återhämtning då och skönt att slippa påverka musklerna... Jag har sagt till om sjukskrivning en vecka, alla på jobbet vet vad jag ska göra och vi har en del tunga lyft men kan hjälpa åt så jag känner att det ordnar sig.
Gilla

Misssx

Kvinna ·

01 feb, 2018

Fiapia skrev:

Tack tjejer! Nu har jag i alla fall bokat av min operationstid hos Örjan på Proforma och kör på Patrik. Det känns toppen, likaså valet av ergonomix mini (även om jag inte har någon egen vävnad typ så vill jag inte ha put). Det som gör mig så osäker är att jag tar mycket hellre lite för små än för stora bröst. Jag har i 34 år levt utan bröst och vill fortfarande känna igen mig när jag ser mig i spegeln. Jag vill inte uppfattas som en tjej med lite störrebröst utan en tjej med lite mindre men snyggt formade bröst. Hade varit så enkelt om Patrik tyckt 310! Jag tycker att de man läser som vill ha så som jag alltid är så nöjda med det de tillslut valde, varesig de gick på läkarens rekommendation eller sin egen känsla med det mindre alternativet. Gör ju inte saken enklare! Men jag vill ju inte att de ska se ”påklistrade” ut...

Jag tror inte du kommer märka nån egentlig skillnad mellan de två olika implantaten, när man tittar på tabellen ser man att det skiljer 1mm i put och 5mm i bredd. Det är så små siffror så du kommer bli nöjd oavsett är jag säker på. :) Inget av de implantaten kommer se stora och påklistrade ut, det kommer med all säkerhet blir superfint! <3
Gilla

Stinaevl

Kvinna ·

01 feb, 2018

Precis som jag tänkte! Tyvärr kan mannen bara vara hemma över helgen, gör operationen tidigt på fredagen och sen jobbar han igen på måndagen. Vi har varit så himla mycket sjuka i januari så han ligger efter jättemycket på jobbet. Skulle det krisa så får han ju vara hemma såklart ändå. Min kusin kunde hjälpa till på måndagen och jag hoppas innerligt att jag kommer fixa första veckan där utan bekymmer. Det är nog det jag är mest nervös över, hur det kommer vara efteråt och inte så mycket operationen just nu:)
Gilla

jenso

Kvinna ·

01 feb, 2018

Lean skrev:

Vad har ni för bröstdiameter? Har ni hållit er till ert mått eller tagit inplantat som är större/mindre? Jag har 11,5 och är rekommenderad 300 demi (11,5) eller ev 320 men då är bredden 11,75 på dem..
Tänker om det finns för/nackdelar att gå utanför sin diameter? Blir det snyggare sideboob med större eller blir det helt fel..?

Jag har 12,5cm och kommer att gå på ett implantat med samma eller lite större. Fick förklaringen att vid större så får du mer sideboob och mindre "springa". Om du tar ett för litet så blir det mer som "strutar", alltså brett isär och lite onaturliga.
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

01 feb, 2018

Fiapia: verkar som vi har samma önskemål och funderingar :) Med profil menar du förutsättningar? Jag har 12cm i bröstbredd. Är 175cm lång och väger 64kg. Har tänkt mig Motiva Ergonomix då jag vill ha en så naturligt utseende som möjligt dvs droppformat. Vad tänker du för inlägg?
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

01 feb, 2018

SportySpice skrev:

Fiapia: verkar som vi har samma önskemål och funderingar :)
Med profil menar du förutsättningar? Jag har 12cm i bröstbredd. Är 175cm lång och väger 64kg. Har tänkt mig Motiva Ergonomix då jag vill ha en så naturligt utseende som möjligt dvs droppformat.
Vad tänker du för inlägg?

Med profil menar jag typ mini, demi, full eller corse (det är ju Motivas olika profiler). Mini har ju minst put och sen blir det mer för varje profil uppåt. Jag vill ha minsta möjliga put, alla bilder jag sett på tjejer som önskat samma resultat som jag och som har valt mini har jag tyckt varit jättefint! Naturligt! Min kirurg sa också att det skulle bli fint utifrån mina önskemål. Därför kommer jag välja Motiva Ergonomix Mini. Frågan är dock om jag ska ta 310cc eller 360cc... så svårt!
Gilla

SportySpice

Kvinna ·

01 feb, 2018

Fiapia: ok då är jag med :) Jag väljer mellan 310cc som är mini och 380cc som är demi. Kan inte se några bilder än men tack för tipset. Ska studera skillnaderna mellan mini och demi på djupet :)
Gilla

Belle14

Kvinna ·

02 feb, 2018

Asså pga all jävla snö och skottning känner jag nu att jag har början på en förkylning! Nu! 9 dagar innan! Tänk om operationen blir uppskjuten! Jäkla skit baciller! Allt är liksom klart.. tåget bokat, sjukskrivningen på 3 veckor inlagd i systemet. Allting har inhandlats och betalats..
Gilla

Alice11

Kvinna ·

02 feb, 2018

Belle14 skrev:

Asså pga all jävla snö och skottning känner jag nu att jag har början på en förkylning! Nu! 9 dagar innan! Tänk om operationen blir uppskjuten! Jäkla skit baciller! Allt är liksom klart.. tåget bokat, sjukskrivningen på 3 veckor inlagd i systemet. Allting har inhandlats och betalats..

Usch! Försök att ta det extra lugnt och vila ordentligt och försök att inte stressa upp dig. Hoppas det blir bättre! Kram
Gilla

Misssx

Kvinna ·

02 feb, 2018

Belle14, fy då! Men det är nog ingen fara, lite sjuk får man ju vara... Men hoppas du klarar dig! Apropå inhandla! Hur har ni förberett inför allt efteråt? Vad behöver man ha hemma? Har läst lite om ärrtejp och nå stift, när börjar man med sånt? Så nära nu men än är jag inte nervös, längtar mest, funderar ibland på om det blir för stort men tänker att nu får jag iaf bröst, det är det som är huvudsaken för mig, lite för stort eller lite för litet, jaja... I vanliga fall får man ju inte välja alls så... :) När jag var på tåget ner till konsultationen knöt sig hela magen av nervositet och gjorde ONT! Tror det mest var för att jag länge valt och funderat på klinik osv så jag visste att om magkänslan inte skulle vara bra efteråt så skulle jag nog inte våga ta steget igen... Men magkänslan efteråt var ju bara underbar!! Hoppas jag slipper magknip på väg ner till kliniken nästa gång, har drygt 3-3,5 Timmes resa enkel väg... :/
Gilla

Misssx

Kvinna ·

02 feb, 2018

Hashtagangel skrev:

Misssx skrev:

Belle14, fy då! Men det är nog ingen fara, lite sjuk får man ju vara... Men hoppas du klarar dig!

Apropå inhandla! Hur har ni förberett inför allt efteråt? Vad behöver man ha hemma? Har läst lite om ärrtejp och nå stift, när börjar man med sånt?
Så nära nu men än är jag inte nervös, längtar mest, funderar ibland på om det blir för stort men tänker att nu får jag iaf bröst, det är det som är huvudsaken för mig, lite för stort eller lite för litet, jaja... I vanliga fall får man ju inte välja alls så... :)
När jag var på tåget ner till konsultationen knöt sig hela magen av nervositet och gjorde ONT! Tror det mest var för att jag länge valt och funderat på klinik osv så jag visste att om magkänslan inte skulle vara bra efteråt så skulle jag nog inte våga ta steget igen... Men magkänslan efteråt var ju bara underbar!!
Hoppas jag slipper magknip på väg ner till kliniken nästa gång, har drygt 3-3,5 Timmes resa enkel väg... :/

Ser att du ska lägga in samma som jag. 375 cc full :) Jag hade samma tankar. Tänk om dom blir för små, tänk om dom blir för stora men som du säger, man har ju inget nu så det blir säkert bra :) Jag blev bara lite förvirrad när jag läste igår om att full profil kan ge strutiga bröst? Antar att det beror mycket på hur dom ser ut innan op men skickade iväg ett mejl till min kirurg och frågade lite hur det funkade och vad va skillnaden mellan alla olika profiler. Men såg idag att han är bortresed på konferans så kommer inte få nått svar innan måndag. Men jag litar på hans val så det känns ju bra, mem blev nyfiken om svaret på mina funderingar :)

Ja vad spännande att se hur lika/olika våra resultat blir :) Men inte kan det väl ändå bli strutar av fem cm put...? Då måste i så fall inläggen placerats konstigt så man behåller eventuellt tidigt bröstveck/liten underpol och hela inlägget hamnar som utåt vårtorna.. För liten ficka? Hmm... Man ska nog inte läsa för mycket haha!
Gilla

Misssx

Kvinna ·

02 feb, 2018

Kan också tänka mig att det kan bli strutigt om man väljer för mycket put och för smalt inlägg mot sin egen bröstbredd...
Gilla

Äng

Kvinna ·

03 feb, 2018

Då har jag betalt min operation, och börjar äntligen bli taggad!! Det mesta av osäkerheten har tillslut försvunnit! Gaaah, nu längtar jag bara så mycket!! Vill att det ska bli den 27e nu!! (är jag sist ut här eller? Hoppas att det har gått bra för er som redan opererat er! <3 )
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem