Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Belle14 profilbild

Belle14

Kvinna ·

02 dec, 2017

Bröstförstoring Februari 2018

Bröstförstoring

Hallå där! Då jag inte finner en tråd för oss Februari opare så tänkte jag att jag startar en. 29 år är Jag, har två underbara barn på 6 och 3 år och en make som stått ut med mitt gnäll och destruktiva beteende (psykiskt) i 11 år. Här om dagen berättar han att jag äntligen ska få boka op. Att jag ska få fixa brösten! Den känslan jag fick då.. jag blev stel, kallsvettig, mållös och till slut började jag tok gråta. Detta är något jag velat göra sedan mensen kom när jag va 13 år och jag insåg att jag inte kommer få nå pattar. Min man vet inte vad han ställt till med, detta är något av det finaste han gjort för mig förutom våra två barn. Så jag ringde direkt måndagen efter den helgen och bokade op i Umeå, fick tid klockan 11.00 den 12 februari och det känns som en evighet till dess. Ska på konsultation nummer 2 nu den 14 december. Har bestämt mig för ergonomix full och eventuellt 400cc, men det ska vi se den 14:e vilket cc som blir bäst på mig. Jag måste nog ha delvis bakom muskeln då jag har så lite vävnad men går det så sätter jag framför muskeln. Finns det någon fler som har fått op tid i Februari?

963

Sortera efter

Dalkulla

Kvinna ·

04 mar, 2018

Yvve94 skrev:

Idag känns det som om jag är på bättringsvägen, kan lägga mig ner själv samt spola själv vilket jag inte kunnat innan, skyldig pojkvännen tusentals tack för allt han fått stå i med! Lyckades äta fast föda till frukost lunch o middag igår. Inte mycket men alltid något! Tycker alvedonen räcker nu, stramar inte lika kraftigt i brösten men smärtan från snitten är fortfarande kvar. Pojkvännen har kollar lite då o då och ser inget blod på förbandet i alla fall. Har haft mycket problem med fet hy i ansiktet o överarmar! Ser ut som om ja smort in mig i en nygrillad oxfilé! Vet inte alls varför de är så men men!
Allt kliar nu och har fortfarande inte vågat ta av bh-n o kollat hur dom ser ut.

Skönt att du har kunnat äta fast föda och verkar få behålla det. Jag har inte haft problem med fet fy, men smärtan från snitten kan jag känna än idag på dag 13. Jag hade inge tejp under mitt förband och det var nog därför det spände mer i ärren när man rörde sig eller låg konstigt eftersom det var öppet. Nu när jag har fått tejpen upplever jag att den känns lite bättre. Lite klåda hade jag men inte som jag upplevde jobbig.
Gilla

emdb

Kvinna ·

04 mar, 2018

Tack! :) Får se vad dem säger imorgon helt enkelt. Fick ju en tortyr vid uppvaket och jag hoppas inte jag behöver betala för den för den är ju i princip "trasig" och så ful så att jag dör haha. Hur gjorde ni med eran trygghetsgaranti? Jag funderar på att köpa den för 5 år när man ändå redan investerat så mycket och det skulle ju vara så typiskt om man åkte på en komplikation efter ett år och det inte längre gäller.
Gilla

Belle14

Kvinna ·

04 mar, 2018

Lean skrev:

Lyxigt att Tuve är så generös så bh-arna ingår;) Har fått två stycken nu plus två bröstband och inte betalat ett öre:)
Tycker också det låter fruktansvärt snålt att behöva betala för de bh-ar man behöver efter operationen..:/

Samma här! Anders har gett mig båda behåarna :) den jag fick efter op och den andra efter ingreppet i fredags :) den efter op tycker jag är självklar men den andra va super shjysst!
Gilla

Gullan

Kvinna ·

04 mar, 2018

Mina bröst sväller vanligtvis vid mens och nu var det dags. Så nu spänner det på bra ordentligt. Som om jag hade mjölkstockning! Jag smörjer med bodylotion, tänker att det kan vara bra för den stackars utspända huden. Bristningar vore ju trist. Hur gör ni?
Gilla

Misssx

Kvinna ·

04 mar, 2018

Dalkulla skrev:

Fiapia skrev:

Dalkulla skrev:

Fiapia skrev:

Var på mitt återbesök idag. Såret har läkt fint så nu fick jag ta min första riktiga dusch på 10 dagar, såååå skönt! Däremot åkte även jag på att få ett bröstband. Vet inte riktigt vad jag tror om dem, men visst jag ger det ett försök, tyckte inte hon spände åt det speciellt hårt. Skulle ha den i en vecka och se om det gett någon skillnad.
Fick även pröva läknings-BH:n som man ska ha (i alla fall där jag opererade mig) i ett halvår med start 5 veckor efter op. Den som heter Freya. När vi skulle pröva ut den och hon satte på den började det klia ordentligt på brösten, vilket jag sa. Inget hon la då stor vikt vid. Efter en stund när vi tog av den var jag helt rödflammig över brösten där det kliade. Jag som inte är allergisk mot något. Det slutade med att vi bokade in en ny tid om 3 veckor då det är dags att byta till den BH:n. Så får vi se om jag reagerar likadant eller om det var något tillfälligt.. någon som har fått något annat märke på sin läknings-Bh än Freya?

Mitt bröstband drog hon åt ännu mer och hårdare mot vad jag haft tidigare och sa att jag skulle ha det två veckor till. Jag som hoppades att slippa det. Jag fick oxå märket Freya

Ajdå, vad tråkigt för dig... hoppas det blir bra tillslut i alla fall!
Förutom att jag fick någon allergisk reaktion tyckte jag inte att den BH:n verkade något skön, blir lite nervös att man ska ha dem i 6 månader... fula var dem också. Känns tråkigt att lägga så mycket pengar på något som varken är skönt eller snyggt, haha! Ja, men får jag inte en allergisk reaktion nästa gång jag är där så får jag väl köpa ett par stycken. Tycker ju toppen man har nu är så himla skön! Hur många BH:ar köpte du?

Jag köpte bara en faktiskt. Kostade 1000 för den och den bh som jag fick vid operation. Får tvätta den ofta eller köpa till en om det behövs. Snygg var den inte men jag hoppas att den kommer att sitta bra och inte skava på ärren.
Har kollat runt på fina bh:ar längre fram och de kostar alltså. Var billigare när jag hade mindre byst haha

Jag betalade 1500 för bharna och har bara fått den från operationen och en freya. Blev det fel då? Hon frågade på efterbesöket hur många jag betalat för och jag sa två för det var så jag fattade det när det står bh paket 2 på fakturan. Så då sa hon att den ena har jag på mig och den andra är freya...
Gilla

Misssx

Kvinna ·

04 mar, 2018

Skickade iväg ett mail till dom. Jag tycker ju ändå att dom borde haft koll på vad jag betalat för...
Gilla

Lean

Kvinna ·

04 mar, 2018

Misssx skrev:

Skickade iväg ett mail till dom. Jag tycker ju ändå att dom borde haft koll på vad jag betalat för...

Ja det gjorde du rätt i, du ska ju såklart ha det du betalat för! :) Och lite konstigt som du säger att de inte själva har koll på det..
Gilla

Äng

Kvinna ·

04 mar, 2018

5 dagar sedan operation här, fortfarande inga komplikationer! Går nästan och väntar på att något jobbigt ska hända för det har gått så smärtfritt hittills. Jag har två dagar kvar med morgon-tabletter, sen är det bara alvedon som gäller. Märkte ni någon skillnad när ni slutade med dem? Fråga 2: Jag har bara fått en mjuk sport-BH från kliniken, tror ni att det är ok att byta ut den mot valfri annan mjuk sport-BH? Jag ser liksom inte varför denna skulle vara speciell på något sätt, men det är kanske dumt att tänka så?
Gilla

LFL

Kvinna ·

04 mar, 2018

Äng skrev:

5 dagar sedan operation här, fortfarande inga komplikationer! Går nästan och väntar på att något jobbigt ska hända för det har gått så smärtfritt hittills. Jag har två dagar kvar med morgon-tabletter, sen är det bara alvedon som gäller. Märkte ni någon skillnad när ni slutade med dem?

Fråga 2: Jag har bara fått en mjuk sport-BH från kliniken, tror ni att det är ok att byta ut den mot valfri annan mjuk sport-BH? Jag ser liksom inte varför denna skulle vara speciell på något sätt, men det är kanske dumt att tänka så?

Fick också en ''mjuk sportbh'' dock har bägge sköterskorna jag träffat på återbesöken att jag MÅSTE ha den i minst 4 veckor och sen byta till sportbh/bh utan bygel. Tror det har något med stödet att göra... känner att det är bättre att va safe än sorry när man har lagt så mkt pengar :)
Gilla

Misssx

Kvinna ·

04 mar, 2018

Jag fick snabbt svar på mitt mail. Det har blivit fel som jag trodde, så nu har jag skrivit vilken storlek och färg jag ville ha så skickar dom upp en till bh. Så nu tog Jag en i den andra färgen också, fast Jag gillar verkligen inte hudfärgade kläder... Men kan ju vara bra om man ska ha nåt ljust på sig...
Gilla

Hillarie

Kvinna ·

05 mar, 2018

Tejpen börjar släppa för mig, de sa att den ska sitta kvar fram till första återbesöket. Är det en dålig idé att tejpa nya remsor över dom gamla så att det blir dubbelt? Eller törs jag pilla bort dom och tejpa på nya direkt på snitten? Huhu!
Gilla

Yvve94

Kvinna ·

05 mar, 2018

Hej allihop! Kan behöva lite pepp idag. Har fortfarande ont o är nu 5 dagar sedan op. Är jätte nere, kan knappt äta o gråter för minsta lilla! Ångrar mig som bara den nu! Har jag seriöst lagt ner 50 tusen på tuttar som bara plågar mig? Har fortfarande inte vågat kolla på dom.. känner mig äcklig och har noll lust att ens försöka gå upp ur sängen. Min puls är jättehög och såren gör ont.. den här bh-n bara torterar mig! Ush vill inte mer!!
Gilla

Vililo

Kvinna ·

05 mar, 2018

Yvve94 skrev:

Hej allihop! Kan behöva lite pepp idag. Har fortfarande ont o är nu 5 dagar sedan op. Är jätte nere, kan knappt äta o gråter för minsta lilla! Ångrar mig som bara den nu! Har jag seriöst lagt ner 50 tusen på tuttar som bara plågar mig? Har fortfarande inte vågat kolla på dom.. känner mig äcklig och har noll lust att ens försöka gå upp ur sängen. Min puls är jättehög och såren gör ont.. den här bh-n bara torterar mig! Ush vill inte mer!!

Åh så tråkigt att du känner så..men det blir nog bättre. Har skrivit det innan och skriver det igen, dag 5 hade jag också ont. Sen börjar det vända, vänder mest efter dag 9 typ. (Men det verkar skifta..idag är dag 20 för mig och idag har jag ont i höger bröst, det sticker och värker mkt) Dag 5-6 hade jag ont, jag hade väldigt hög puls, jag var yr och konstig, nedstämd och helt säker på att jag hade fått en propp, jag va uppe hela natten mellan dag 5 och 6 och bara gick och gick och gick..dagen efter åxå. Hade oro i kroppen och pulsen låg på 180 nästan hela tiden. Det var absolut värst för mig dessa dagar och jag fick nästan panikångest över trycket av bröstbandet. Jag vågade inte ta mer starka smärtstillande eftersom jag blev så konstig, vilket jag aldrig blivit förr. Du kanske kan lätta lite på bandet en stund? Jag fick göra det, när kroppen lugnat ner sig lite spände vi åt det igen, men då blev det lite lugnare. Har du inte sett dem alls?
Gilla

E_mama

Kvinna ·

05 mar, 2018

Håll ut och det kommer bli bättre!!! Jag tänkte också så flera ggr och fatta inte varför man lagt så mkt pengar på att plåga sig själv. MEN nu är ja överlycklig, har gått 3 veckor idag och mår bra, lite små ont i vissa lägen och långt kvar tills det blir riktigt bra, men kan iaf leva normalt, jobba, leka med barnen, osv... Blir bättre!! Var inte rädd för att kolla på dem, du kommer känna hopp o lung när du ser dina nya bröst, det gjorde jag iaf :) Styrke KRAMAR
Gilla

Belle14

Kvinna ·

05 mar, 2018

Jag har lagt upp bilder på mina boobs nu om nån är intresserad.. omplåstrade men jag tycker dom är jätte fina redan nu, allra helst med tanke på hur höger såg ut för några dagar sedan :). Längtar att få se när dom är färdigbakta!
Gilla

Jentab

Kvinna ·

05 mar, 2018

Varit på återbesök nu en vecka efter op. Direkt efter op tänkte ja att ja kanske skulle valt större, men när man ser brösten nakna i profil är ja supernöjd med storleken. Nu behöver de sjunka ner lite bara. Hur lång tid ungefär brukar de ta?
Gilla

Yvve94

Kvinna ·

05 mar, 2018

Tack allihop! Min tejp har börjat släppa och ska jag tejpa om dom själv? Smärtan har släppt lite nu efter lite mat och vila! Hoppas min nedstämdhet släpper snart den med!
Gilla

Alexiaalexia

Kvinna ·

05 mar, 2018

Dag 14 för mig och första jobbdagen. Det gick jättebra att jobba, tror ingen såg något.. hade en stor poncho på mig :) ville inte att alla ska se anledningen till min sjukskrivning... Jag har börjat gå lite längre och raskare promenader! Jag har faktiskt också väldigt försiktigt börjat träna ben med minibands. Känns kanon att vara igång! Första veckan var dryg, men nu efter 2 v mår jag redan riktigt bra! Till alla er som mår sämre, det vänder säkert för er också efter första veckan. Håll ut!!
Gilla

Lean

Kvinna ·

05 mar, 2018

Jag håller just nu på att bli GALEN på kliandet alltså...!! Det är inte ärren utan det är på brösten och runt som kliar så jag håller på att krevera..Vaknar mitt i natten och kliar i sömnen, är livrädd att kag ska klösa upp ärren när jag är där och härjar helt sömndrucken..Jag har börjat smörja med den där barnrumpskrämen vad den nu heter, men den luktar hemskt och har en hemsk konsistens och går dessutom inte att skölja av ens med vatten..Och den hjälper inte ska kanske tilläggas..:D Några tips?!?
Gilla

Misssx

Kvinna ·

05 mar, 2018

Mina blev 3 veckor idag men jag vill inte fota dom idag... Har en riktig deppdag. Förkyld, ont i halsen och hostar. Brösten är jättefina med läkbh och kläder men utan så tycker jag inte dom ser kloka ut alls och har så svårt att se att dom kommer bli fina. När jag tittar ner på som ser dom ut som två strutar och i spegeln är de som två bollar. Dom ser så fejk och påklistrade ut så jag nästan känner lite ånger... :( vänstra bröstvårtan pekar helt tokigt och är inte alls mitt på implantatet som den andra och ja, allt ser bara knäppt ut... Trodde dom skulle bli finare med tiden inte tvärtom... Känner mig så deppig så jag vet inte när jag vågar titta på dom igen...
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem