Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Ellisa profilbild

Ellisa

Kvinna ·

07 jan, 2022

Bröstförstoring februari 2022

Bröstförstoring

Här kanske vi kan samlas som ska genomföra op i februari 2022. Denna tråden kanske kan funka som en tråd att se eller jämföra erfarenheter och pepp i läkning etc. Jag ska genomföra min op på Akademikliniken i Göteborg den 9 februari. Ska lägga in 245cc mentor under muskeln. Några fler i februari 2022?

220

Sortera efter

Solbeaver

Kvinna ·

10 feb, 2022

Netnic skrev:

Lycka till Solbeaver! Hoppas allt gått bra.

Det har gått bra! Blev sista patienten för dagen, så fick vänta länge. Hemma nu och har ont. Ska försöka klara mig mig Alvedon och utan morfin förutom till natten, men vi får se. Känner mig extremt stel och orörlig
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

10 feb, 2022

Så nu har jag vart hemma sedan 14.00 tiden och minns knappt att jag tidigare skrev i tråden efter min op ? Operationen gick väldigt bra och är än så länge väldigt nöjd med resultatet. Det finns väldigt lite info att hitta om Dr.Armin på Ak i Göteborg som opererade mig, så vill verkligen ge han positivt omdöme. Han gjorde ett super jobb med ett utgångsläge på mig som ändå vad lite tricksigt då jag knappt hade någon egen vävnad kvar. Smsade honom nu på kvällen angående lite frågor om smärtstillande innan läggning och då ringde han upp direkt och gav mig råd och lite snack om operationen. Hann att vandra iväg innan han kom och tittade till mig nämligen idag.
Gilla

PL79

Kvinna ·

10 feb, 2022

hej, hur har det gått med operationen, hoppas allt är som det skall, har du ont, nöjd? ,mvh paulina
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

10 feb, 2022

PL79 skrev:

hej, hur har det gått med operationen, hoppas allt är som det skall, har du ont, nöjd? ,mvh paulina

Hej, hur har de gått för dig? Har du fått ett datum ännu? Visste skulle du till Dr. Armin med? Allt har gått bra! Skummast var ändå narkosen ? fick typ 4 eller 5 tabletter jag skulle ta innan jag bytte om till op rocken och de tog typ 10 min sen började jag känna mig full ? blev liksom vinglig och fnittrig ? visste inte alls att tabletterna skulle påverka en på ett sådant sätt sen fick jag narkosen som en spruta i armen o då somnade jag BUMS. När jag vaknade så hade jag faktiskt rätt ont, och kände en trötthet utan dess like. Fick massa olika smärtstillande tabletter men de tog säkert 1,5 timme innan jag upplevde att de lindrade smärtan jag hade. Nu har jag vart hemma ett tag o de funkar bra. Nöjd än så länge med resultatet, visserligen är jag väldigt svullen nu och vet att brösten kommer bli mindre än vad de är nu, men ser verkligen ut som att denna storleken kommer passa min kropp väldigt bra, även när de kommer mindre efter svullnaden lagt sig. Så nöjd med Armin, lugn, trygg, noggrann och ödmjuk kirurg. Kändes toppen.
Gilla

Netnic

Kvinna ·

10 feb, 2022

Mitt återbesök gick bra. Fick träffa en sköterska, hon var överraskad över hur fint det ena såret var. Det andra såg ut mer som det normalt gör en vecka efter operation. Tacksam för det då jag inte lyckats sluta snusa och så klar varit lite orolig för att läkningen skulle kunna påverkas negativt av det. Dock så sa min kirurg att jag kunde fortsätta snusa det viktigaste var att jag inte röker. Idag har jag inte tagit några Oxynorm bara full dos av Alvedon. Sjuksköterskan tycker dock att jag till natten ska ta Oxycodone. Brösten är fortfarande inte så snygga, de är svullna och konstiga i formen. Men det är helt naturligt enligt Sjuksköterskan. Det är trots allt en stor operation. Trasigt inplantat och kraftig kapsel som även satt fast i muskeln, kirurgen blev tvungen att ta bort en del av muskeln för att få loss kapseln. Så jag behöver tålamod och tillit till att de kommer att bli fina. Jag är dock glad över storleken och att dom är relativt mjuka. (Har lagt ut bilder på kapsel o trasigt inplantat, ser hemskt ut...) Även på mina gamla bröst, de kommer så småningom om även bilder på dom nya. Lycka till alla ni som har operationen framför er och god bättring till er som gjort era operation.
Gilla

Rare bird

Kvinna ·

11 feb, 2022

2 dagar efter op. Har förvånansvärt lite ont! Är ju ömt och stramar så klart, men inte alls som jag hade förväntat mig! Däremot kliar det väldigt under höger bröst! Jag har dålig känsel i vänster bröstvårta, hoppas det blir bättre! Är hittills nöjd med resultatet, hoppas bara att bröstbandet ska trycka ner "knölen" på ovansidan av bröstet ordentligt! (Har lagt upp bilder på före/efter)
Gilla

Netnic

Kvinna ·

11 feb, 2022

Tack för att du lägger upp bilder. Jag tycker att dom är fina och att dom redan fått form. Mina är troligen väldigt svullna (troligen pga att de skurit ut de gamla inplantaten) + att de lagt in nya bakom muskeln. Så jag tänker att det är därför dom inte fått någon form ännu. Skönt att du inte har så ont.
Gilla

Rare bird

Kvinna ·

11 feb, 2022

Tack Netnic! Får jag fråga hur många år det tog innan du började få kapselbildning? Var satt de? Vad ska man vara uppmärksam på?
Gilla

Netnic

Kvinna ·

11 feb, 2022

Svårt att säga vad man ska vara uppmärksam på. Brösten blev hårda ganska fort och det blev värre o värre. För 30 år sedan var det inte samma som idag med kontakten med klinikerna. Jag har egentligen aldrig haft så ont men vet att en del får smärta. Placeringen då var framför bröstmuskeln. Hoppas att jag inte får kapsel denna gången.
Gilla

Rare bird

Kvinna ·

12 feb, 2022

Ja, vi får hoppas att du har bättre tur denna gången!
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

12 feb, 2022

Första duschen efter operationen. Får inte duscha över såren/brösten men fick hjälp att torka av ryggen med blöt handduk. Så sjukt skönt! Har kallsvettats om vartannat nu i flera dagar. Passade också på att byta bh och kika på resultatet. Är nöjd hittills så får se hur det verkar när ytterligare tid passerat.
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

12 feb, 2022

Solbeaver skrev:

Första duschen efter operationen. Får inte duscha över såren/brösten men fick hjälp att torka av ryggen med blöt handduk. Så sjukt skönt! Har kallsvettats om vartannat nu i flera dagar. Passade också på att byta bh och kika på resultatet. Är nöjd hittills så får se hur det verkar när ytterligare tid passerat.

Vad olika det är. Jag hade op den 10/2-22 och jag fick duscha som vanligt då tejpen tål vatten, men har ändå avvaktat för jag haft så ont så ligger mest och försöker koncentrera bort smärtan ? har du ont? Eller varför kallsvettas du? Jag hade från början tänkt att jag skulle ta verktabletterna ”i värsta fall” men jag har såååå grymt ont efter operationen så jag går verkligen helt o hållet på schemat med tabletterna. Hur mår du förövrigt?
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

12 feb, 2022

Ellisa skrev:

Solbeaver wrote:

Vad olika det är. Jag hade op den 10/2-22 och jag fick duscha som vanligt då tejpen tål vatten, men har ändå avvaktat för jag haft så ont så ligger mest och försöker koncentrera bort smärtan ? har du ont? Eller varför kallsvettas du?
Jag hade från början tänkt att jag skulle ta verktabletterna ”i värsta fall” men jag har såååå grymt ont efter operationen så jag går verkligen helt o hållet på schemat med tabletterna.
Hur mår du förövrigt?

Ja, jag har förstått att det är skillnad. Jag får inte duscha över brösten förrän efter mitt återbesök 24/2. Jag har mindre ont än jag trodde, men det är ju inte bekvämt direkt. Tar Alvedon helt enligt schema fortfarande, men morfin har jag klarat mig med morgon och kväll hittills (får ta fyra stycken/dag). Jag kallsvettas av morfinet tror jag. Min man sa att han också gjort det när han fick morfin efter operation för flera år sedan. Är otroligt trött!! Kan somna mitt i en mening typ. Tack och lov att jag har sjukintyg, för även om jag har skrivbordsjobb så hade det inte gått. Försöker att röra mig regelbundet runt i lägenheten samt ut och få frisk luft lååååångsamt och kort. Upplever att stelheten försvinner bra när jag är i rörelse.
Gilla

Ovant

Kvinna ·

13 feb, 2022

Hej! Jag opererades 20/1 och är lite fler veckor post-op än ni andra. Lade in 245 cc mentor anatomiska bakom muskeln. Tog mod till mig och lade upp lite bilder före och efter! Ska lägga till fler så man kan se utvecklingen... Jag tycker de är höga fortfarande och att höger bröstmuskel inte riktigt "släppt taget" om implantet än. Har även nervstickningar och obehag när jag rätar upp mig efter att ha varit framåtböjd. Annars nöjd! Blåmärkena börjar lägga sig!
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

13 feb, 2022

Ovant skrev:

Hej!
Jag opererades 20/1 och är lite fler veckor post-op än ni andra.
Lade in 245 cc mentor anatomiska bakom muskeln.

Tog mod till mig och lade upp lite bilder före och efter! Ska lägga till fler så man kan se utvecklingen...

Jag tycker de är höga fortfarande och att höger bröstmuskel inte riktigt "släppt taget" om implantet än. Har även nervstickningar och obehag när jag rätar upp mig efter att ha varit framåtböjd.
Annars nöjd! Blåmärkena börjar lägga sig!

Då har du och jag lagt in precis samma :) jag är inne på dag 3 efter op och har väldigt ont. Spända bröst och hårda. Modigt av dig att lägga ut bilder, jag hade egentligen gärna velat med men vågar inte riktigt ? men man är ju så tacksam för alla som kan lägga ut så man kan på något sätt jämföra läkning och så. Vart och hos vem opererade du dig? ?
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

13 feb, 2022

Ovant skrev:

Hej!
Jag opererades 20/1 och är lite fler veckor post-op än ni andra.
Lade in 245 cc mentor anatomiska bakom muskeln.

Tog mod till mig och lade upp lite bilder före och efter! Ska lägga till fler så man kan se utvecklingen...

Jag tycker de är höga fortfarande och att höger bröstmuskel inte riktigt "släppt taget" om implantet än. Har även nervstickningar och obehag när jag rätar upp mig efter att ha varit framåtböjd.
Annars nöjd! Blåmärkena börjar lägga sig!

Ser superfint ut på bilderna. Som jag förstod det så får man inte ett rättvist resultat förrän efter 6 månader så det är nog bara att ta det lugnt.
Gilla

PL79

Kvinna ·

14 feb, 2022

Hej, gud va roligt att det gått bra, skulledu kunna skicka en bild. Om du vill dela med dig privat annars ingen fara, tack för att du delade med dig. Har varit sjuk i tre veckor covid skall boka ny konsult tid till Armin. Skönt städer gick bra. Var det en överkomlig smärta. Skall sluta läsa här på forumet blir så rädd. Paulina ???
Gilla

missk8

Kvinna ·

15 feb, 2022

Jag har nu lagt upp en bild, opererades 2/2. Fortfarande svullna och lite konstig form men nöjd än så länge =)
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

15 feb, 2022

missk8 skrev:

Jag har nu lagt upp en bild, opererades 2/2. Fortfarande svullna och lite konstig form men nöjd än så länge =)

Härligt att du än så länge är nöjd :D men hittar ingen info, är lite nyfiken på klinik, märke på implantat och antal cc, vill du dela med dig? :D
Gilla

missk8

Kvinna ·

15 feb, 2022

Ballerina91 skrev:

missk8 wrote:

Härligt att du än så länge är nöjd :D men hittar ingen info, är lite nyfiken på klinik, märke på implantat och antal cc, vill du dela med dig? :D

Jag har gjort dem på Nordiska kliniken hos Mattias. Är mentor siltex 680 cc :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem