Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Agnes96 profilbild

Agnes96

Kvinna ·

14 jun, 2020

Bröstförstoring hösten 2020

Bröstförstoring

Hej! Jag har en planerad bröstoperation nu i höst. Jag ska operera mig hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken. Finns det fler som planerat att operera sig i höst? Jag är 155 cm och väger ca 55-60 kg, jag har just nu 70B i BH-storlek och planen är att jag ska lägga in Motiva Ergonomix Full 335 eller 355. Vad ska ni ha? Hur bestämde ni er för vilkens storlek och modell ni ville ha?

259

Sortera efter

Neprome

Kvinna ·

22 aug, 2020

Agnes96 skrev:

cclara skrev:

Agnes96 skrev:

Neprome - Så kul att du redan direkt efter operationen var så nöjd med hur det såg ut! Mår du illa av medicinerna?

Cclara, Mango1 och Fiaiia - Va roligt att få följa er med! Min operation är i mitten av september. På måndag når jag treveckors-strecket, känns som att det är först då det blir "på riktigt". Är nervös men så taggad, känns som att jag nu bara vill få operationen gjord och kunna lägga allt beslutstagande bakom mig. Är ni klara i beslut om storlek osv?

Åh känner precis som du. Jag opereras ju två dagar efter dig och når tre veckors-strecket på onsdag nästa vecka och börjar bli måttligt nervös, haha. Vill också bara få det gjort för jag har velat stark på storlek. På konsultationen fastnade jag för Motiva Round Corsé 550cc då det blev snyggast till de kurvor jag har. Så magkänslan sa det, men när han sen berättade att det var corsé så blev jag lite skraj och funderade på om jag skulle gå ner till 425 cc i full istället. Men tror jag skulle ångra mig om jag inte gick på min magkänsla som jag hade på konsultationen. Jag är nog mest rädd för att dom ska bli för små snarare än för stora, därav kör jag på det större implantatet. Så ja, jag är på det klara med storlek, tror jag! ;-) Hur känner du kring val av strl? :-)

Haha ja, det är så himla svårt! Känns så tråkigt om det är så att man "väljer fel" och ångrar sig efteråt när man står mellan två storlekar. Jag är inne på motiva round demi 285cc och har mer haft inställningen att jag verkligen inte vill ha för stora från det jag tänkt mig. Börjar dock oroa mig att jag låtit den tanken gå till överdrift och styra helt. Jag har ju själv inte gjort det men tror på tipset jag sett här på forumet om att testa olika storlekar utan att veta hur många cc det är, för att då sluta fokusera på siffror och istället se till hur det ser ut.

Jag är ganska kurvig utöver mina små bröst så jag vet att större bröst skulle se naturligt ut på min kropp. Dock lyckas jag inte skaka de jobbiga känslorna som följer när jag tänker på omgivningens åsikter och tankar. Så dumt... Så ja, jag har helt enkelt inte bestämt mig än. Det jag velar mest i just nu är huruvida jag ska ta round eller ergonomix, samt om jag borde gå upp i storlek.

Prova hemma absolut, det gjorde jag. Gick på min bröstkorg och hur stora mina va i cm. Vad väljer du mellan?
Gilla

Agnes96

Kvinna ·

22 aug, 2020

Neprome - Jag har flera gånger gjort ristest hemma och då fastnat mellan 200-300, större än så känns som för stort. Men ju fler gånger jag testar desto större kan jag tänkta mig, liksom ju flera fina bröst i större storlek desto mer okej blir jag med tanken på större stolek. De olika saker jag funderar kring är: Round vs. Ergonomix (Vill ha ett så naturligt resultat som möjligt men vet också att jag kan behöva fylla ut upptill så jag har betydligt mer nederpol än överpol.) Demi vs. Full (Till en början rekommenderade kirurgen mig Full, av anledningen att verkligen "fylla ut dem"/"pigga till dem" samt att det skulle se bra ut till min kroppsform) 285cc vs. större(300/320?, ingen aning vilken storlek jag vill ha. Vill inte att det ska se ut som två ensamstående öar mitt på bröstkorgen utan vill ändå ha två fylliga bröst som jag lätt kan få till en härlig klyfta med.) Som du förstår så har jag väldigt svårt att ta beslut, man vill ju att det ska bli bra. :) Hur gick dina tankar kring ditt val? Hur kom du fram till det och hur känner du idag?
Gilla

Neprome

Kvinna ·

22 aug, 2020

Agnes96 skrev:

Neprome - Jag har flera gånger gjort ristest hemma och då fastnat mellan 200-300, större än så känns som för stort. Men ju fler gånger jag testar desto större kan jag tänkta mig, liksom ju flera fina bröst i större storlek desto mer okej blir jag med tanken på större stolek.

De olika saker jag funderar kring är:
Round vs. Ergonomix (Vill ha ett så naturligt resultat som möjligt men vet också att jag kan behöva fylla ut upptill så jag har betydligt mer nederpol än överpol.)
Demi vs. Full (Till en början rekommenderade kirurgen mig Full, av anledningen att verkligen "fylla ut dem"/"pigga till dem" samt att det skulle se bra ut till min kroppsform)
285cc vs. större(300/320?, ingen aning vilken storlek jag vill ha. Vill inte att det ska se ut som två ensamstående öar mitt på bröstkorgen utan vill ändå ha två fylliga bröst som jag lätt kan få till en härlig klyfta med.)

Som du förstår så har jag väldigt svårt att ta beslut, man vill ju att det ska bli bra. :)
Hur gick dina tankar kring ditt val? Hur kom du fram till det och hur känner du idag?

Jag känner igen igen resonemanget. Jag ville också ha naturliga och fylla ut mer upptill. Min utformning gjorde att jag kunde ha vilket som, men valde ergonomix. Har du kollat min 3D bild? Tycker det fyller ut bra upptill. Nu är det dag två med mina bröst så allt är högt och toppigt ? Jag får återkomma med hur det blir om ett tag. Men jag va väldigt nöjd med valet, på operationsdagen. Men jag fick ändra mig om jag ville. Men jag va säker. Tyckte 3D va bättre på 300 än 265. Nu har jag demi 300 vilket ger 11.5 i bredd. Större passar inte min bröstkorg.
Gilla

Agnes96

Kvinna ·

22 aug, 2020

Neprome skrev:

Agnes96 skrev:

Neprome - Jag har flera gånger gjort ristest hemma och då fastnat mellan 200-300, större än så känns som för stort. Men ju fler gånger jag testar desto större kan jag tänkta mig, liksom ju flera fina bröst i större storlek desto mer okej blir jag med tanken på större stolek.

Round vs. Ergonomix (Vill ha ett så naturligt resultat som möjligt men vet också att jag kan behöva fylla ut upptill så jag har betydligt mer nederpol än överpol.)
Demi vs. Full (Till en början rekommenderade kirurgen mig Full, av anledningen att verkligen "fylla ut dem"/"pigga till dem" samt att det skulle se bra ut till min kroppsform)
285cc vs. större(300/320?, ingen aning vilken storlek jag vill ha. Vill inte att det ska se ut som två ensamstående öar mitt på bröstkorgen utan vill ändå ha två fylliga bröst som jag lätt kan få till en härlig klyfta med.)

Som du förstår så har jag väldigt svårt att ta beslut, man vill ju att det ska bli bra. :)
Hur gick dina tankar kring ditt val? Hur kom du fram till det och hur känner du idag?

Jag känner igen igen resonemanget. Jag ville också ha naturliga och fylla ut mer upptill. Min utformning gjorde att jag kunde ha vilket som, men valde ergonomix. Har du kollat min 3D bild? Tycker det fyller ut bra upptill. Nu är det dag två med mina bröst så allt är högt och toppigt ?
Jag får återkomma med hur det blir om ett tag. Men jag va väldigt nöjd med valet, på operationsdagen. Men jag fick ändra mig om jag ville. Men jag va säker. Tyckte 3D va bättre på 300 än 265. Nu har jag demi 300 vilket ger 11.5 i bredd. Större passar inte min bröstkorg.

Ser att du valde ergonomix, hur kom fram till det? Jag var säker på det tills Patrik först rekommenderade round då det fyller ut ytterligare. När jag sa att jag var intresserad av ergonomix för känslan(jag tänker på att de är mjukare) samt naturligare utseende så sa han att även det skulle fungera bra. Ja, det ska bli spännande att höra hur du känner. Skönt att det redan känns bra med valet! 3D-bilden ser så bra ut, det kommer nog bli ett så himla fint slutresultat!
Gilla

Neprome

Kvinna ·

22 aug, 2020

Agnes96 skrev:

Neprome skrev:

Agnes96 skrev:

Jag känner igen igen resonemanget. Jag ville också ha naturliga och fylla ut mer upptill. Min utformning gjorde att jag kunde ha vilket som, men valde ergonomix. Har du kollat min 3D bild? Tycker det fyller ut bra upptill. Nu är det dag två med mina bröst så allt är högt och toppigt ?
Jag får återkomma med hur det blir om ett tag. Men jag va väldigt nöjd med valet, på operationsdagen. Men jag fick ändra mig om jag ville. Men jag va säker. Tyckte 3D va bättre på 300 än 265. Nu har jag demi 300 vilket ger 11.5 i bredd. Större passar inte min bröstkorg.

Ser att du valde ergonomix, hur kom fram till det? Jag var säker på det tills Patrik först rekommenderade round då det fyller ut ytterligare. När jag sa att jag var intresserad av ergonomix för känslan(jag tänker på att de är mjukare) samt naturligare utseende så sa han att även det skulle fungera bra. Ja, det ska bli spännande att höra hur du känner. Skönt att det redan känns bra med valet! 3D-bilden ser så bra ut, det kommer nog bli ett så himla fint slutresultat!

Jag va inne på anatomiska på min första konsultation. Efter massa mätningar och klämmande va Motiva ergonomix så mjuk i handen. Min läkare sa att det inplantatet liknar ett vanligt bröst mest. Bestämde efter jag va där och gjorde 3D att det va det implantatet jag ville ha. Storleken bestämde jag gången efter det alltså på tredje konsultationen ?
Gilla

Emsan-

Kvinna ·

22 aug, 2020

Hej, kan sitta i timmar på dessa forum och läsa om alla tankar inför och efter OP. Jag har inte bokat OP tid än men tänker mig i slutet av oktober. Har så svårt att bestämma mig om strl, förstår varför Patrik rekommenderade som han gjorde efter att läst på om Motiva och kollat deras tabell men bli ändå osäker på om det kommer bli för stort då jag vill att de ska se naturliga ut. Borde kanske kör Ergomix ändå och velar mellan om det kanske är bättre med mini än demi men vill samtidigt ha volym upp till. Så lätt att fastna i strl på cc, hur känner ni som redan opererat er, vad var det som avgjorde ert val av strl?
Gilla

bubbelblå

Kvinna ·

23 aug, 2020

Hoppar in här. Har min första konsultation på torsdag. Är nervös men ser samtidigt fram emot det. Är de någon här som jobbar inom barnomsorgen? Hur länge blev ni sjukskrivna? Skulle vilja boka in min op till slutet av oktober/början av november då jag är ledig en vecka, men av vad jag läst, så verkar de som de behövs flera veckor ledigt efteråt? Jag har nog svårt att vara borta från jobbet så länge...vill inte lämna mina kollegor i sticket. Ni som opererats, har ni sagt till er arbetsgivare att ni ska göra bröstförstoring och därför behöver vara sjukskrivna efteråt? Jag vet att man inte behöver meddela sim arbetsgivare om varför man är sjukskriven, men de kanske är bättre att lägga korten på bordet, så att säga? Hur har ni som nu opererats, gjort?
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

23 aug, 2020

Jag tror inte att en vecka räcker, speciellt inte i ett yrke som sitt! Jag är ledig två från kontorsjobb. Är nu 11 dgr efter op och skulle absolut inte bära mina barn än... Har inte ont, men det stramar och spänner en del. Sen är man ju rädd att förstöra fickan eller störa läkningen. Tror att intyget jag fick från kliniken var på tre veckor, har inte skickat in det eftersom man inte behöver... Arbetet betalar ju de två första veckorna. Men, om du skulle vilja ge intyget till chefen så står det inte på vilken operation det är. Jag sa till min chef att jag skulle opereras, men inte för vad. Lycka till!
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

23 aug, 2020

Emsan- skrev:

Hej, kan sitta i timmar på dessa forum och läsa om alla tankar inför och efter OP. Jag har inte bokat OP tid än men tänker mig i slutet av oktober. Har så svårt att bestämma mig om strl, förstår varför Patrik rekommenderade som han gjorde efter att läst på om Motiva och kollat deras tabell men bli ändå osäker på om det kommer bli för stort då jag vill att de ska se naturliga ut. Borde kanske kör Ergomix ändå och velar mellan om det kanske är bättre med mini än demi men vill samtidigt ha volym upp till. Så lätt att fastna i strl på cc, hur känner ni som redan opererat er, vad var det som avgjorde ert val av strl?

Det som avgjorde var ju kirurgens rek. Han mätte, kollade på mina önskebilder och gav rek utifrån det. Man kan ju inte välja exakt vad man vill... Sen ville jag ha ergonomix från början, men kunde inte pga för lite egen vävnad, så det är ju ens egna förutsättningar som bestämmer :)
Gilla

Neprome

Kvinna ·

23 aug, 2020

Jag tror det bästa är att mäta ens egna förutsättningar och som hannaan skriver, visa dina förväntningar och sen prova olika ristest och även göra 3D. Alla kan som sagt inte ha allt men det betyder ibtevstt något är sämre eller bättre rent allmänt utan att det finns implantat som passar olika kroppar olika bra. Jag gick inte så mycket på cc utan känslan och den önskade sluttningen jag ville ha på bröstet ?
Gilla

Mango1

Kvinna ·

23 aug, 2020

bubbelblå skrev:

Hoppar in här. Har min första konsultation på torsdag. Är nervös men ser samtidigt fram emot det.
Är de någon här som jobbar inom barnomsorgen? Hur länge blev ni sjukskrivna?
Skulle vilja boka in min op till slutet av oktober/början av november då jag är ledig en vecka, men av vad jag läst, så verkar de som de behövs flera veckor ledigt efteråt? Jag har nog svårt att vara borta från jobbet så länge...vill inte lämna mina kollegor i sticket.
Ni som opererats, har ni sagt till er arbetsgivare att ni ska göra bröstförstoring och därför behöver vara sjukskrivna efteråt? Jag vet att man inte behöver meddela sim arbetsgivare om varför man är sjukskriven, men de kanske är bättre att lägga korten på bordet, så att säga?
Hur har ni som nu opererats, gjort?

Jag jobbar som produktionsansvarig på ett litet företag, jobbet är ganska fysiskt med en hel del lyft på 10-20 kg så jag fick sjukintyg på en månad, dock vill jag inte vara borta så länge och som du skriver, lämna kollegorna i sticket. Så kommer jobba efter 2 veckor men be om hjälp av kollegorna vid alla lyft, därav kommer samtliga 7 medarbetare få veta vad jag ska göra för det känns löjligt att hymla om när jag sen ska stå framför dom och inte kan lyfta osv.. kanske är det bästa för dig att också lägga korten på bordet, fråga chefen om det finns någon specifik tidpunkt som man kanske föredrar att du är sjukskriven på, eventuellt innan julledighet eller nästa sommar? Bara en tanke :)
Gilla

yris

Kvinna ·

24 aug, 2020

Så bra att ni som opererat er skriver hur ni mår och hur det går. Några av er har op. er för ca 3 veckor sen och några av er 4-5 dagar. Känns så bra att läsa era upplevelser (både det bra och mindre bra). På något sätt känns det som ni banar vägen för oss som har vårt framför oss. TACK! Efter min andra konsultation (21/8) bestämde jag mig för typ och storlek och bokat operationsdatum. Det blev Motiva Ergonomix Mini 220 cc, Nordiska kliniken den 24/9 och kommer opereras av Mattias Elmér. Såg att det var några fler som ska opereras i höst och de ska bli toppen att följas åt: @bubbelblå, @Cclara, @Mango1 och @Filaiia och säkert några fler som jag kan ha missat. Än så länge är jag inte nervös...
Gilla

Emsan-

Kvinna ·

24 aug, 2020

Hur vet man om hur mycket/lite egen vävnad man har? Det var inget vi pratade om på min konsultation, tänker att det kan vara intressant att veta. Jag har bokat en till konsultationstid för att fråga lite mer, jag är lite mer påläst nu än vad jag var innan första konsultationen, vet inte om det är bra eller dåligt :P
Gilla

yris

Kvinna ·

24 aug, 2020

Om du frågar så kommer du få reda på det, vet själv inte hur de mäter...men du får helt enkelt fråga. Jag hade er frågor på min 2:a konsultation. Första gången var jag bara mest förvirrad, men tyckte att efter den första konsultationen så visste jag vad jag skulle fråga på den andra. Exempelvis bröstbredd, egen vävnad mm
Gilla

svaper

Kvinna ·

24 aug, 2020

Kom att tänka på en sak precis. Ni som har opererat er, har ni blivit intuberade när ni var sövda? Eller det behövdes inte?
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

24 aug, 2020

bubbelblå skrev:

Hoppar in här. Har min första konsultation på torsdag. Är nervös men ser samtidigt fram emot det.
Är de någon här som jobbar inom barnomsorgen? Hur länge blev ni sjukskrivna?
Skulle vilja boka in min op till slutet av oktober/början av november då jag är ledig en vecka, men av vad jag läst, så verkar de som de behövs flera veckor ledigt efteråt? Jag har nog svårt att vara borta från jobbet så länge...vill inte lämna mina kollegor i sticket.
Ni som opererats, har ni sagt till er arbetsgivare att ni ska göra bröstförstoring och därför behöver vara sjukskrivna efteråt? Jag vet att man inte behöver meddela sim arbetsgivare om varför man är sjukskriven, men de kanske är bättre att lägga korten på bordet, så att säga?
Hur har ni som nu opererats, gjort?

Jag jobbar inom barnomsorgen och jag la korten på bordet både till kollegor och chefen. Det går liksom inte att dölja:) Så tänkte lika bra att vara ärlig. Jag ska vara sjukskriven 4 veckor. Det mina kollegor reagerade mest på var att det var "godkänt" att vara sjukskriven när det var självvalt. Nu har jag tyvärr varit hemma 2 veckor redan pga att jag fått covid-19. Men är bara lite snorig nu så hoppas på helt frisk till operationen om 15 dagar;) jag längtar så galet mycket nu:D
Gilla

Neprome

Kvinna ·

25 aug, 2020

Fiaiia: lycka till idag , hör gärna av dig när du orkar ?
Gilla

Neprome

Kvinna ·

25 aug, 2020

svaper skrev:

Kom att tänka på en sak precis. Ni som har opererat er, har ni blivit intuberade när ni var sövda? Eller det behövdes inte?

Ja, det gör man. På mig satte de än en kateter då min operation va ganska lång. Vid bara bröst får du oftast ingen kateter men visst det kan säkert skilja sig. Jag kände inte när de intuberade eller tog bort den om det är det du är orolig för. Jag vaknade på uppvaket med syre i näsan inget annat.
Gilla

svaper

Kvinna ·

25 aug, 2020

Neprome skrev:

svaper skrev:

Ja, det gör man. På mig satte de än en kateter då min operation va ganska lång. Vid bara bröst får du oftast ingen kateter men visst det kan säkert skilja sig.
Jag kände inte när de intuberade eller tog bort den om det är det du är orolig för. Jag vaknade på uppvaket med syre i näsan inget annat.

Ja, precis, tycker det känns lite läskigt. Har varit sövd innan utan intubering, men är den borta när man vaknar kanske det inte är så farligt...
Gilla

Neprome

Kvinna ·

25 aug, 2020

svaper skrev:

Neprome skrev:

svaper skrev:

Ja, det gör man. På mig satte de än en kateter då min operation va ganska lång. Vid bara bröst får du oftast ingen kateter men visst det kan säkert skilja sig.
Jag kände inte när de intuberade eller tog bort den om det är det du är orolig för. Jag vaknade på uppvaket med syre i näsan inget annat.

Ja, precis, tycker det känns lite läskigt. Har varit sövd innan utan intubering, men är den borta när man vaknar kanske det inte är så farligt...

Jag hade aldrig varit sövd innan denna operationen så va också lite orolig över vissa saker. Men konstigt nog va jag så lugn innan operationen, va jobbigt och säga hej då till min man i trapphuset pga covid fich inte anhöriga vara med. Men asså där inne va dom helt underbara. Log nästan hela tiden och sköterskorna bara skrattade åt att jag såg så glad ut hela tiden. Varmt och mysigt inne på bänken i sälen. De förklarade allt så bra och jag fick massa goa grejer i armen ? första dosen va som en för drink sa hon. Haha, minns att hon sa att jag fick dos två, sen vips vaknade jag i en säng på uppvaket i nästa sekund ? Jag va verkligen groggy och sov-vakna-sov-vaknade i flera timmar. Sen blev jag körd till avdelningen. Några dagar efter kunde jag känna som om huden vid halsen hade bubbelplast under och jag va lite öm om jag tryckte. Men annars inga konstigheter idag är det inte ömt längre.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem