Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

zijn

Kvinna ·

29 okt, 2021

Sarael skrev:

Hej på er! Hur går det för er allihop? :)

Jodå, alltså vecka 3 för mig och jag vet inte om jag märker någon jättestor skillnad från förra veckan. De kan ändra utseende från dag till dag vilket är lite smått fascinerande, värken är mindre svidande och mer molande. Jag har den på ungefär samma ställen som du: sidan och ner mot ärren. Jag har fortfarande sideboobs vilket är lite i vägen ibland. Jag kan sova på höger sida men inte vänster för då smärtar det direkt. Vänder jag mig om så försvinner smärtan på en gång, som en av och på knapp.. Mycket lustigt.. Man märker ju på en gång när man gjort fel.. Det här med att köra bil är det tydligaste för mig.. fick återgå till automaten igen efter tre dagar med växellåda - blev svullen och mer öm. Jag har tyvärr lyckats göra misstag fler gånger än jag vill erkänna, jag glömmer så lätt! Skruva upp ett lock som siter för hårt, öppna kyl/frys (fattar vad du menar :) ), lyfta för långt bort från kroppen.. Det är små små vardagssaker som man inte inser involverar bröstmuskeln, förens det är försent. Jag börjar bli rastlös, jag vill att de ska vara "klara" :D Ni kanske känner igen er? :) Jag försöker dela upp det i steg: nästa dröm är att kunna få byta BH till en skönare sportBH... Hur hanterar ni andra vardagen?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

29 okt, 2021

zijn skrev:

Sarael skrev:

Hej på er! Hur går det för er allihop? :)

Jodå, alltså vecka 3 för mig och jag vet inte om jag märker någon jättestor skillnad från förra veckan.
De kan ändra utseende från dag till dag vilket är lite smått fascinerande, värken är mindre svidande och mer molande. Jag har den på ungefär samma ställen som du: sidan och ner mot ärren.
Jag har fortfarande sideboobs vilket är lite i vägen ibland.
Jag kan sova på höger sida men inte vänster för då smärtar det direkt. Vänder jag mig om så försvinner smärtan på en gång, som en av och på knapp.. Mycket lustigt..
Man märker ju på en gång när man gjort fel.. Det här med att köra bil är det tydligaste för mig.. fick återgå till automaten igen efter tre dagar med växellåda - blev svullen och mer öm.
Jag har tyvärr lyckats göra misstag fler gånger än jag vill erkänna, jag glömmer så lätt! Skruva upp ett lock som siter för hårt, öppna kyl/frys (fattar vad du menar :) ), lyfta för långt bort från kroppen.. Det är små små vardagssaker som man inte inser involverar bröstmuskeln, förens det är försent.

Jag börjar bli rastlös, jag vill att de ska vara "klara" :D Ni kanske känner igen er? :)
Jag försöker dela upp det i steg: nästa dröm är att kunna få byta BH till en skönare sportBH...

Hur hanterar ni andra vardagen?

Vad skönt att höra att man inte är ensam. Är så tacksam för det här forumet! Jag känner igen det där med att glömma och göra flera små misstag i vardagen. Är, som du skriver, svårt att märka förrän det är för sent! Tycker ändå att jag försöker vara så försiktig. Mina bröst kan också ändras mycket från dag till dag, ibland ser dom till o med olika ut från morgon till kväll. Enligt mina rekommendationer sov jag min första natt utan op-bh i natt. Det var läskigt. Mina boobies har nog fått lite Stockholm-syndrom ? Uppskattar inte frihet längre, haha. Glad att jag ska ha op-bh på dagarna i 3 veckor till i alla fall. Kändes så skönt att ta på den igen i morse! Vill också att brösten ska vara "klara" snart. Skulle vara skönt om de slutade ändras hela tiden. Det är lite stressande. Hoppas tiden går snabbt! Hur går det med ditt ena bröst som du åkte in för zijn? Är det ok nu?
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

29 okt, 2021

3 veckor sedan för mig igår! Tycker mina bröst är fina nu framifrån, men från sidan ser de fortfarande ut att vara högt upp, så antar att de kommer sjunka ner lite mer närmsta veckorna. Jag kan göra mycket, har dock inte tränat än. Det enda som oroar mig är att höger bröst är lite längre upp, typ 1 cm. Det kan jag se för höger bröst har lite mindre underpool och är lite högre över snittet än vänster. Hoppas att det faller ner så ärret inte syns? Samt undrar jag över en konstig smärta som uppstår i höger bröst ibland. Har inte så ont allmänt, bara lite öm. Men ibland, typ om jag smält igen bildörren eller lagt mig ner i soffan snett (?) så är det en hemsk smärta som skär genom bröstet. Känns typ som att det drar inne i bröstet, verkligen under bröstvårtan. Så svårt att förklara, och det går över jättefort igen. Någon som känner igen sig?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

29 okt, 2021

Serena: så blir det för mig också ibland, alldeles nyss när jag la mig i sängen o drog upp datorn snett över mig:/ vet ej varför man får så? Jag mailade min kirurg angående stöd bh, ska ha den 24h i 4 v, sedan dagtid 4 v. På måndag ska jag byta tejp själv för första gången. Nervös över ärren som jag ej sett än?har lite fobi för sådana saker. Min smärta kommer mest ifrån ärr-området. Har nu jobbat en vecka o det har varit riktigt tufft! Jobbar med de yngsta barnen så blivit mycket oundvikliga lyft o jobbiga påklädningar. Varit tvungen att diska och vart ute nästan hela dagarna med en stor gård. Så haft ont på sidorna/armhålorna men även ryggen är körd;( Vill bara bli normal o kunna börja lyfta skrot igen, saknar såå himla mycket!
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

30 okt, 2021

Trebarnsmor84 skrev:

Hej
Nån här som opererats på bellakliniken i Helsingborg och kan svara på ungefär vilken tid man blir utskriven dagen efter?

Hej Jag opererades på Bellakliniken 27/9. Jag skrev visserligen ut mig själv på kvällen för jag ville till min kille på hotellet bredvid. Men jag tror att det inspirera stod att man är klar att åka hem kl 9 dagen efter ?
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

30 okt, 2021

Majken11 skrev:

Serena: så blir det för mig också ibland, alldeles nyss när jag la mig i sängen o drog upp datorn snett över mig:/ vet ej varför man får så?
Jag mailade min kirurg angående stöd bh, ska ha den 24h i 4 v, sedan dagtid 4 v.
På måndag ska jag byta tejp själv för första gången. Nervös över ärren som jag ej sett än?har lite fobi för sådana saker. Min smärta kommer mest ifrån ärr-området.
Har nu jobbat en vecka o det har varit riktigt tufft!
Jobbar med de yngsta barnen så blivit mycket oundvikliga lyft o jobbiga påklädningar. Varit tvungen att diska och vart ute nästan hela dagarna med en stor gård. Så haft ont på sidorna/armhålorna men även ryggen är körd;(
Vill bara bli normal o kunna börja lyfta skrot igen, saknar såå himla mycket!

Skönt att du med känner den konstiga smärtan! Du får gärna skriva här sedan om du får svar på varför man känner så ibland ?
Gilla

MyFutureSelf

Kvinna ·

30 okt, 2021

Nu har jag äntligen genomfört min operation, är cirka en vecka sedan, opererades den 21 oktober på Plastikakademin i Linköping av Johan Thorfinn. Jag har skrivit ett blogginlägg om min upplevelse. Jag är så nöjd! Av det man känner och ser än så länge :) Laddade även upp efterbild i galleriet. Ska ta bättre bilder senare i bättre ljus. Motiva round mini 310 cc, bakom muskeln. https://xoxonicole.com/brostlyft/
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

30 okt, 2021

Serena2017 skrev:

3 veckor sedan för mig igår! Tycker mina bröst är fina nu framifrån, men från sidan ser de fortfarande ut att vara högt upp, så antar att de kommer sjunka ner lite mer närmsta veckorna. Jag kan göra mycket, har dock inte tränat än.

Det enda som oroar mig är att höger bröst är lite längre upp, typ 1 cm. Det kan jag se för höger bröst har lite mindre underpool och är lite högre över snittet än vänster. Hoppas att det faller ner så ärret inte syns?

Samt undrar jag över en konstig smärta som uppstår i höger bröst ibland. Har inte så ont allmänt, bara lite öm. Men ibland, typ om jag smält igen bildörren eller lagt mig ner i soffan snett (?) så är det en hemsk smärta som skär genom bröstet. Känns typ som att det drar inne i bröstet, verkligen under bröstvårtan. Så svårt att förklara, och det går över jättefort igen. Någon som känner igen sig?

Känner också igen mig i den smärta du beskriver. Jag upplever att det är muskeln som reagerar när man tagit i genom att ”krampa” lite och då också nervtrådar och senor. Jag känner det som en dov obehaglig känsla i själva bröstet men under bröstvårtan och kanske även i den, blir det en mer distinkt smärta. Mitt högerbröst är också någon cm högre upp än vänstra (det lite roligt ut). Har inte haft det så innan operation så jag tror det är att höger inte rättat till sig riktigt än. Har från start varit mer svullen och haft mer ont i högra och jag kan se kanten på implantatet undertill litegrann. Jag kan vissa dagar tycka det bröstet är snyggare för det är mer uppåt och piggt medan andra dagar är jag orolig att det inte ska sjunka mer??‍♀️
Gilla

Solen83

Kvinna ·

01 nov, 2021

Majken11 skrev:

Serena: så blir det för mig också ibland, alldeles nyss när jag la mig i sängen o drog upp datorn snett över mig:/ vet ej varför man får så?
Jag mailade min kirurg angående stöd bh, ska ha den 24h i 4 v, sedan dagtid 4 v.
På måndag ska jag byta tejp själv för första gången. Nervös över ärren som jag ej sett än?har lite fobi för sådana saker. Min smärta kommer mest ifrån ärr-området.
Jobbar med de yngsta barnen så blivit mycket oundvikliga lyft o jobbiga påklädningar. Varit tvungen att diska och vart ute nästan hela dagarna med en stor gård. Så haft ont på sidorna/armhålorna men även ryggen är körd;(

Ta det försiktigt när du byter tejp på dig själv. Jag är absolut inte känslig för att se sår eller så och jag tycker inte mina ärr ser speciellt obehagliga ut. Men när jag skulle byta tejp själv höll jag på riktigt på att svimma. Vet inte om man spänner sig på något sätt eller så. Min sambo fick ta emot mig för jag bara föll ihop. Vill inte skrämma dig men läst om många som håller på att svimma vid tejpbyte. Hoppas det kommer gå bra för dig. För mig slutade det med att sambon fick sätta på tejp när jag låg i sängen. Nästa gång får han göra det från början.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 nov, 2021

Solen83 skrev:

Majken11 skrev:

Ta det försiktigt när du byter tejp på dig själv. Jag är absolut inte känslig för att se sår eller så och jag tycker inte mina ärr ser speciellt obehagliga ut. Men när jag skulle byta tejp själv höll jag på riktigt på att svimma. Vet inte om man spänner sig på något sätt eller så. Min sambo fick ta emot mig för jag bara föll ihop. Vill inte skrämma dig men läst om många som håller på att svimma vid tejpbyte. Hoppas det kommer gå bra för dig. För mig slutade det med att sambon fick sätta på tejp när jag låg i sängen. Nästa gång får han göra det från början.

Det här ? Håller med! Likadant för mig. Min man hjälper mig med det där nuförtiden. Är inte alls så känslig för sånt annars, men av någon anledning när det gäller mina egna operationsärr och tejpbyte så blir jag riktigt yr. Så ta det försiktigt!
Gilla

ddxxvv010

Kvinna ·

01 nov, 2021

Gått 5 dagar nu, och det känns fantastiskt! Haft sådan tur som inte haft någon smärta alls. Dock haft en del spänningar, som dock släppt nu. Enda jobbiga är att ligga på rygg, om jag inte ligger upphöjt nog så känns det tungt över bröstet och jag får lägga en extra kudde under. När släpper den biten? :/
Gilla

zijn

Kvinna ·

02 nov, 2021

Solen83 skrev:

Majken11 skrev:

Kan bara instämma i kören: låt någon annan göra det initialt bara för att vara säker. Jag fick ett blodtrycksfall så jag fick lägga mig i sängen flera minuter efteråt innan jag kom upp. Initialt så tejpade jag med silikontejp men jag var nog lite för snabb på att gå från förband till tejp; jag blev lite skinnflådd och ibland följde tyvärr sårskorpa med (det ska den absolut inte göra, det stör läkningen under). Jag har mepilex border post-op, också med en silikonyta men något snällare. Det funkar mycket bättre och ger också lite "stötdämpning" från OP-BHn.
Gilla

zijn

Kvinna ·

02 nov, 2021

vart visst dubblett
Gilla

zijn

Kvinna ·

02 nov, 2021

Sarael: Jo det högra bröstet var ju OK på så sätt att implantatet ligger där det ska. Men som många andra så har jag mer problem med ett bröst och det är just det högra. Kan det vara för att det är min dominanta sida? Läste i någon annan tråd en beskrivning på hur smärtan känns och jag känner igen det så väl så jag tänker att jag inte är ensam och då är det nog som det ska. Det liksom drar i bröstet, svidande/brännande känsla.. Jag har fått börja med att ta av mig OP-BHn en timme innan läggdags för att få vila huden, både vid bröst och rygg. Det är ganska skönt för brösten också, den där lilla pausen, men annars känns det mycket tryggare med en BH som verkligen håller in dem. Känns tryggt, på något sätt. Ska dock köpa en ny BH, tror jag kör på Abecita Kimberly eftersom den rekommenderas. Jag hoppas den är lite snällare mot min hud som börjar få nog av samma BH/Material timme ut och timme in..
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 nov, 2021

zijn skrev:

Sarael:
Jo det högra bröstet var ju OK på så sätt att implantatet ligger där det ska. Men som många andra så har jag mer problem med ett bröst och det är just det högra. Kan det vara för att det är min dominanta sida?
Läste i någon annan tråd en beskrivning på hur smärtan känns och jag känner igen det så väl så jag tänker att jag inte är ensam och då är det nog som det ska. Det liksom drar i bröstet, svidande/brännande känsla..
Jag har fått börja med att ta av mig OP-BHn en timme innan läggdags för att få vila huden, både vid bröst och rygg. Det är ganska skönt för brösten också, den där lilla pausen, men annars känns det mycket tryggare med en BH som verkligen håller in dem. Känns tryggt, på något sätt.
Ska dock köpa en ny BH, tror jag kör på Abecita Kimberly eftersom den rekommenderas. Jag hoppas den är lite snällare mot min hud som börjar få nog av samma BH/Material timme ut och timme in..

Jag har samma med mitt högra bröst. Min vänstra märker jag knappt av alls längre. Men det högra spänner/drar och ibland får jag lite skärande smärtor. Det är vissa dagar lite mer svullet än det andra också, men det varierar. Ibland ser de rätt lika ut i form och ibland skiljer de sig åt lite. Verkar vara vanligt att man har mer problem med det ena bröstet, som du säger. Skönt att implantatet i ditt högra bröst tycks ligga där det ska i alla fall! Hoppas det känns bättre med den nya bh:n också. Jag fick börja sova utan bh förra veckan och först var det rätt obehagligt men nu ser jag fram emot att ta av mig bh:n på kvällarna. Känns faktiskt som bägge brösten har droppat lite mer sen dess också och börjat få en lite finare form. De ser liksom lite fylligare ut. Man ser ju verkligen fram emot slutresultatet nu! Undrar hur stor skillnad det kommer bli mot hur de ser ut just nu!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 nov, 2021

ddxxvv010 skrev:

Gått 5 dagar nu, och det känns fantastiskt! Haft sådan tur som inte haft någon smärta alls. Dock haft en del spänningar, som dock släppt nu. Enda jobbiga är att ligga på rygg, om jag inte ligger upphöjt nog så känns det tungt över bröstet och jag får lägga en extra kudde under. När släpper den biten? :/

Den där tyngden över brösten tyckte jag släppte efter ett par veckor. Men det är nog olika. Hoppas det känns bättre snart! :)
Gilla

Majken11

Kvinna ·

02 nov, 2021

Zijn: Jag kollade upp abetica kimberly o säljs som sport-bh. Vem har rekommenderat den? Vilken har du nu? Jag måste köpa en till men tänkte prova en annan sort än den jag fick på kliniken o vi har ju samma implantat så borde ju funka för mig också tycker man. Gick ok att byta tejpen. Svårt att få bort klister rester så ska nog köpa medicinsk sprit. Hur får ni bort resterna? Jag kör med micropore tejp, en brun.
Gilla

zijn

Kvinna ·

04 nov, 2021

Jag har läst både här på forumet och någon klinik som rekommenderade Abecita Kimberly. När jag läser recensioner så verkar de flesta också säga att BHn håller brösten på plats. Jag fick nordicare maribelle av kliniken som jag haft fram till nu men de senaste dagarna har jag använt annan sportbh och kompressionslinne, allt för att få en paus från det hela. Har börjat få klåda nu också så det verkar som att huden har fått nog av BHn :) När man i vanliga fall kan byta BH från dag till annan så har man ju aldrig såna här problem.. Nu vet man vad som sker när man aldrig byter variant :P Jag har börjat våga sova på sidan litegrann men inte mycket eftersom det fortfarande gör så jävulusiskt ont.. 4v sedan jag opererade mig :) Sarael: det känns som att du börjar bli lite mer positivt inställd till brösten?
Gilla

zijn

Kvinna ·

04 nov, 2021

ddxxvv010 skrev:

Hur går det för dig?
Gilla

ddxxvv010

Kvinna ·

04 nov, 2021

Går fint! Tar ingen alvedon eller något sedan dag 4. Kan göra det mesta normalt nu, spänner dock lite då och då. De är mycket mjukare nu också, tack och lov! Dock fortfarande högt upp, vilket de lär vara ett tag. Min hållning är katastrofal ? men det ordnar sig sen när alla muskelspänningar släpper och särskilt sen när träningen är igång. Hur går det för dig?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem