Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

majskolven

Kvinna ·

25 dec, 2021

Idag är första dagen helt utan smärtstillanden, har inte ont i brösten eller ärren öht. Är dock fruktansvärt öm i bröstvårtorna? På båda brösten. Inget som jag normalt är annars så tänker att det beror på operationen. Någon annan som haft så? Gör bara ont vid beröring så är inte särskilt orolig, men har inte gjort bröstlyft eller nåt så känns som så random smärta ?
Gilla

LLL21

Kvinna ·

26 dec, 2021

Mommy3 skrev:

LLL21: ha is i magen:) redan andra veckan kommer det hända saker, brösten mjuknar lite och blir inte alls så svullna, dag 6 är för snabbt att säga något om slutformen på bröstet.
Själv är jag 2,5 v postop och ser stor skillnad redan. Andra veckan slutade jag med starka smärtstillande och sedan några dgr tar jag ingenting alls.

Spännande! Har du tänkt lägga upp några bilder? Kunde vara intressant att se varandras! Så skönt att du kunnat trappa ned på medicinen! Ser att du också har tre barn. Helt klart störande att ha för ont när man är med dem tycker jag, så jag har maxat. Ska trappa ned på morfinet nu dock.
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Lillzan - ja det är mycket som är olika mellan klinikerna med råd och skötsel tycks det ju som
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Majskolven: jag med! Är hyperkänslig i bröstvårtorna och de ömmar av och till. Men mindre och mindre sedan operationen.. har inte gjort något lyft heller.
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

26 dec, 2021

Känner igen mig i så mycket som många skriver här. Jag opererade mig för 12 dagar sen och ena bröstet är mycket finare än det andra och har sjunkit ner mer också. I profil ser båda hemska ut.. jag hoppas verkligen det lägger sig med tiden. Är det fler som upplevt det i början här som kan lugna en med att dom kommer bli fina i profil också? Majskolven du och jag har ju varit på samma klinik och haft samma kirurg och jag känner igen allt du beskriver. Tycker också det har varit jobbigt att gå utan bh och det stramar, svider och nästan bränner i brösten ibland. Nu har jag knappt ont alls längre mer än där stygnen sitter. Börjar bli nervös över att ta bort dom på onsdag också.
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

26 dec, 2021

Eftersom att jag ännu inte är silvermedlem kan jag inte se bilder som är mer avklädda. därför skulle jag vilja fråga er som har gjort operation om alla upplever brösten sådär utbuktade och bulliga upptill? Jättesvårt att förklara men jag har både sett bilder här i forumet och lite googling. En läkare skrev då att bröstet har blivit så på grund av att man inte har använt Bröstband. därför funderar jag på varför inte alla har Bröstband för att förhindra detta utseende? för att för tydliga är alltså inte en snygg Pushup byst jag har sett utan en mer buktande som också gör att bröstet ser strutit ut och långt ifrån runt och fint som jag förväntar mig att det ska se ut(förstår såklart att de kan se onaturliga ut första veckorna efter op)…(planerar att op i vår)
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Ballerina91: första veckan drygt såg båda brösten ut som du beskriver. Sedan har det vänstra lagt sig fint och har en fin profil. Högra däremot har en tendens till att se ut så som du beskrev fortfarande.. inget bröstband rekommenderades av min klinik
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

26 dec, 2021

Jag upplever att mina är så speciellt tydligt är det i profil. Nu hoppas jag att det ska lägga sig med tiden eftersom att det inte ens är 2v sen jag gjorde operationen men jag ska tillbaka på onsdag på återbesök så ska fråga då. Det är inte fint när det är så bulligt upptil.
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

26 dec, 2021

Jag är också skitöm på bröstvårtorna och även under de- där det nya vecket skapades ( är op via armhåla så har inte någon snitt under bröstet, däremot bh med bygeln med urklippta kupor redan från opdag). Dessutom bröstband 2-3 veckor till som gör att både brösten och bröstvårtorna svullnar något mer. Känner lättnad direkt när jag tar bort bröstbandet (bara när jag vill duscha)även om den inte sitter hårt.
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

26 dec, 2021

LLL21 skrev:

Mommy3 wrote:

LLL21: ha is i magen:) redan andra veckan kommer det hända saker, brösten mjuknar lite och blir inte alls så svullna, dag 6 är för snabbt att säga något om slutformen på bröstet.
Själv är jag 2,5 v postop och ser stor skillnad redan. Andra veckan slutade jag med starka smärtstillande och sedan några dgr tar jag ingenting alls.

Spännande! Har du tänkt lägga upp några bilder? Kunde vara intressant att se varandras!

Så skönt att du kunnat trappa ned på medicinen! Ser att du också har tre barn. Helt klart störande att ha för ont när man är med dem tycker jag, så jag har maxat. Ska trappa ned på morfinet nu dock.

Jag är brons medlem så kan varken lägga upp mina eller se andras bröstblider än så länge tyvärr. Men vet inte om jag ska lägga upp mina- är inte så nöjd med de och tappar lust att dela med mig.
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Jag har precis laddat upp med bh/top på idag.
Gilla

majskolven

Kvinna ·

26 dec, 2021

Sofia9090: men Gud så skönt att höra att någon går igenom samma process, då verkar i alla fall allt vara i sin ordning! Jag känner mig också nervös inför onsdag. Innan jag åkte hem dagen för operation så sa sköterskan som skickade hem mig att om jag lyckades ta bort stygnen själv så behövdes bara ett återbesök via telefon?! Men är livrädd, haha. Har fått sätta ny tejp då den andra ramlade av efter duschande, och drog lite försiktigt i trådarna och det var ju skitläskigt ? fick du också höra det? Ballerina91: jag upplever att mina ser precis ut så som du skriver! Skitfult haha, särskilt i profil. Men har sett bilder där folk fortfarande har det efter drygt tre veckor men har såå fina bröst efter 3 månader så försöker hålla ut. Har dock inget bröstband så väntar på att gravitationen ska ta ut sin rätt ?
Gilla

majskolven

Kvinna ·

26 dec, 2021

Ska tillägga att Örjan sa på konsultationen att mina bröstvårtor satt långt ner, inget jag själv reflekterat över tidigare. Inte abnormalt långt ner, men vad vet jag, han har nog sett fler bröst än mig. ? så han sa att mina bröstvårtor kommer nog hamna ganska långt ner nu också även vid förstoring, men eftersom jag hade så små bröst kunde inte ta lyft göras utan det kanske är aktuellt om ett år efter förstoringen om jag ville. Inget jag tänkte att jag skulle vilja göra om dom hamnar i samma läge som innan, eftersom jag inte stört mig på det ? men kan säga att jag blev måttligt stressad när bröstvårtorna näst intill pekade NERÅT nu i början?? Har stressat mig en del just pga hans kommentar, haha, men som jag förstår så är det vanligt och lär förändras sen. Som det ser ut för typ alla andra. Men så finns det en liten röst i bakhuvudet som ba: men tänk om du är undantaget och dina bröst kommer se ut såhär för alltid?! Hahaha snälla säg att jag inte är galen ? ingen mer som fastnar så i sina tankar?
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Majskolven: du är inte ensam!! Jag hade inte ett jättestort mått från vårtgård-brsötveck och det styrde över hur mycket jag kunde lägga i för att ändå få en underpool liksom, om jag fattat kirurgen rätt där. Så det kommer med tiden tänker jag
Gilla

majskolven

Kvinna ·

26 dec, 2021

Miab skrev:

Majskolven: du är inte ensam!!
Jag hade inte ett jättestort mått från vårtgård-brsötveck och det styrde över hur mycket jag kunde lägga i för att ändå få en underpool liksom, om jag fattat kirurgen rätt där. Så det kommer med tiden tänker jag

Det låter typ som samma som för mig, bara det att min kirurg aldrig påtalade det som du nämnde ang storlek och så. Han verkligen propsade på att jag skulle ta MINST 550cc just pga min bröstbredd och att han trodde jag skulle bli missnöjd över storleken om jag tog mindre. Underpoolen var inget jag började reflektera först förrän efter operationen var gjord. Hoppas verkligen inte det påverkar mitt slutresultat negativt iom ganska stora implantat. Vill tro att han vet exakt vad han gör men man är ju orolig innan man ser slutgiltiga resultatet ?
Gilla

LLL21

Kvinna ·

26 dec, 2021

Jag undrar lite hur brösten kommer utvecklas? Dag 7 för mig idag så väldigt tidigt förstås. Kan jag vänta mig att bröstvårtorna åker upp lite och implantatet ned? Mina är anatomiska men ser mer runda ut nu? Med mycket överpol och mindre underpol. Brösten är inte heller så tydligt definierade som jag skulle önska. Ser liksom ut att vara inbyggda, typ :) Bilder i galleri.
Gilla

Miab

Kvinna ·

26 dec, 2021

Majskolven: ja jag fattar precis känslan .. är mest orolig över höger sida som sagt. Och jag hoppas verkligen att det blir lika snyggt som vänstern sedan
Gilla

LLL21

Kvinna ·

26 dec, 2021

majskolven skrev:

Miab wrote:

Majskolven: du är inte ensam!!
Jag hade inte ett jättestort mått från vårtgård-brsötveck och det styrde över hur mycket jag kunde lägga i för att ändå få en underpool liksom, om jag fattat kirurgen rätt där. Så det kommer med tiden tänker jag

Det låter typ som samma som för mig, bara det att min kirurg aldrig påtalade det som du nämnde ang storlek och så. Han verkligen propsade på att jag skulle ta MINST 550cc just pga min bröstbredd och att han trodde jag skulle bli missnöjd över storleken om jag tog mindre. Underpoolen var inget jag började reflektera först förrän efter operationen var gjord. Hoppas verkligen inte det påverkar mitt slutresultat negativt iom ganska stora implantat. Vill tro att han vet exakt vad han gör men man är ju orolig innan man ser slutgiltiga resultatet ?

Intressant! Hur brett, minns du det? Själv fick jag inte ta mer än 395 för att implantatet skulle sticka ut på sidorna. Hade bröstbredd runt 11,5 cm. Landade på 350 och det blev väldigt bra storleksmässigt.
Gilla

majskolven

Kvinna ·

26 dec, 2021

LLL21: han sa faktiskt aldrig ett specifikt mått! Jag mätte mig med måttband runt själva bröstkorgen före op dock, under där bhbandet sitter och fick fram 82-83cm, inte samma typ av mått men är ganska mycket bredare än de flesta. Han visade med sin måttpinne vid konsultationen var ”de flestas” bröstkorg börjar och slutar och det såg ut som jag hade en extra 5cm på varje sida när jag uppskattade vad jag såg ? med mindre än 550cc så skulle man fortfarande se kanterna av min bröstkorg på sidorna enligt honom. Mina sticker ut på sidorna just nu, men tänker att det kanske lägger sig sen? Har ingen aning faktiskt ?
Gilla

EllGold24

Kvinna ·

26 dec, 2021

Hej. Jag har bokat in en konsultation i februari på Akademikliniken i Stockholm. Jag läste i en annan tråd att någon bokat in 2-3 olika konsultationer innan hon bestämt sig och bokat operation. Jag funderar nu på om jag borde boka in någon mer konsultation. Hur gjorde ni? Har ni gått på flera konsultationer eller räckte det med en innan ni bestämde er? //E
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem