Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Ballerina91

Kvinna ·

03 jan, 2022

Mommy3 skrev:

Ballerina91 wrote:

Mommy3 wrote:

Jag har 3 barn och opererade mig hos Patrik men storlek du haft innan barn kommer jag inte uppnå även med implantat?
Mina bröst har också varit urmjölkade men jag hade B innan så det fanns inte så mycket att hänga - jag behövde alltså ingen lyft. Men han testade hur bröst beter sig när du lägger bägge händer bakom huvudet. Mina bröst lyfte sig då. Och vad jag förstår så är det bra tecken och lyft behövs inte.
Men hänger de för mycket då blir det svårt att bygga underpool ( det jag skrev någonannanstans på forum- man skapar nya bröstveck för att lägga implantatet på så sett att bröstvårtorna ska hamna i mitten av den och se runda och fylliga ut. Personligen har jag nog inget emot att bröstvårtorna ska sitta lite lägre - det är ju så naturliga bröst ser ut. Men de ska förstås inte peka nedåt. Iaf man sänker nedre begränsning av bröstet. Är det häng så kan de hamna alldeles för lågt.)

Men vad vill du vinna med genom att maila dina bilder före konsult? Tidigare op tid? Tror nog det är bättre att du går på konsult och resonerar med kirurgen på plats. Alternativet är att du bokar konsult hos fler kirurger innan du träffar Patrik så har du lite mer kött på benen och ser om de är överens i bedömning. Dessutom förstår du bättre deras resonemang.

Själv ångrar jag mig att jag avbokade andra konsult. Hade tid på Proforma 17/12 men bestämde mig för op 1 vecka efter första konsult på NK. Tog för givet det som blivit sagt vilket jag kanske inte riktigt håller med nu efter op. Nu är man efterklok men op är gjord och jag kan inte ändra på något. Suck…

Tack för svar!
Haha nej jag förstår inte hur man kan få från rund fasta bröst till två trötta taxlappar ?

Men hur var det..du var inte helt nöjd med att bröstvecket förflyttades?

Jag ville skicka bilder först för att inte behöva åka 7h på en dag för att få en chock över att det inte kommer bli bra med bara förstoring.

När jag tar upp mina armar är det knappt häng alls så antar att det är ett gott tecken då?

Jag vill ju ha gosiga boobies med naturligt häng, bara fylla ut det som är tomt upptill liksom. Håller tummarna att det räcker

Jag förstår dig helt. Har också typ 3 timmar enkelväg till Sthlm men tror det är värt att åka ändå- det är ju bara 1 dag och kan förändra brösten flera år framåt?

I mitt fall var det inte bara vecket jag är missnöjd med. Tycker mina bröst är för putiga, har för small bas ( ville hellre ha plattare men bredbasiga) men ffa har för stor mellanrum. Visste inte att det finns så olika implantat ( trodde att det finns typ bara anatomiska och runda att välja på samt ju bredare desto större volym) - trodde att han valde det som mest motsvarar mina önskemål. Tyvärr inte alls. Tycker de ser fejkade ut och liknar inte de jag hade när jag ammade (vilket var mitt mål egentligen).
Ångrar att jag inte ifrågasätt hans val på konsult och inte blivit visad fler alternativ ( jag kom lite försenad på besöket och ville inte ta ännu mer av hans tid).

Så tacksamt att du delar med dig! Det medför att jag kan ta med dessa frågor och lyfta på min konsultation. Har du ergomix full? Jag vill ju inte ha långt isär med mina utan mer ihop som typ bilden före barn. Antar att jag ska ha demi eller full? Vet ej min bröstbredd men skulle tippa på 13-14 när jag mätte hemma. Så ledsamt att du inte är nöjd…hur ska man veta allt innan? Man litar ju på kirurgen
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

03 jan, 2022

Vet faktiskt inte vad jag har för profil- det står bara Ergonomix2 Smoothsilk med basen på 12.25. Hittar ingenstans om det är full demi mini eller annat. Hoppas inte full!!! Jag är glad om jag kan hjälpa någon och hoppas du blir nöjd med både konsultation och val av implantat. Håller tummarna för dig och hoppas att lyft inte behövs?
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

03 jan, 2022

Mommy3 skrev:

Vet faktiskt inte vad jag har för profil- det står bara Ergonomix2 Smoothsilk med basen på 12.25. Hittar ingenstans om det är full demi mini eller annat. Hoppas inte full!!!

Jag är glad om jag kan hjälpa någon och hoppas du blir nöjd med både konsultation och val av implantat. Håller tummarna för dig och hoppas att lyft inte behövs?

Då ska jag med andra ord se till att veta vilken profil han tänker…jag tror faktiskt inte att det behövs. Upplever att det ser mer hängig ut på bilderna faktiskt. Tack snälla för svar..
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

04 jan, 2022

Ja precis! Våga fråga!? jag vet inte alls hur breda mina bröst var innan op( visste inte att det var viktigt hahaha)- när han kollade alla mått osv frågade jag inte om något då jag var övertygad om att han vet vad han gör ( och det vet han säkert men kan vara bra att fråga så man själv förstår hur han tänker) Tyvärr upptäckte jag detta forum EFTER min op, när jag hade funderingar kring läkningen. Men du är förberedd ?
Gilla

salsan

Kvinna ·

04 jan, 2022

Mommy3 skrev:

Ja precis! Våga fråga!? jag vet inte alls hur breda mina bröst var innan op( visste inte att det var viktigt hahaha)- när han kollade alla mått osv frågade jag inte om något då jag var övertygad om att han vet vad han gör ( och det vet han säkert men kan vara bra att fråga så man själv förstår hur han tänker) Tyvärr upptäckte jag detta forum EFTER min op, när jag hade funderingar kring läkningen. Men du är förberedd ?

Jag är också opererad hos patrik och han va mkt nog med bröstbreden när jag va där, men de kan va så att du faktiskt har ett naturligt lite mellanrum mellan brösten kanske och tar man för stora implantat kanske de bara skulle dra ut i armhålorna?? på ditt motiva kort ser du vilken projektion du har i cm efter de kan du kolla i motiva tabell vilken projektion du har men med den breden och de cc så skulle jag säga low eller demi, men mest troligt mini...
Gilla

salsan

Kvinna ·

04 jan, 2022

Jag är också opererad hos patrik och han va mkt nog med bröstbreden när jag va där, men de skulle va så att du faktiskt har ett naturligt lite mellanrum mellan brösten kanske och tar man för stora implantat kanske de bara skulle dra ut i armhålorna?? på ditt motiva kort ser du vilken projektion du har i cm efter de kan du kolla i motiva tabell vilken projektion du har men med den bredden och de cc så skulle jag säga mini eller demi, men mest troligt mini...
Gilla

majskolven

Kvinna ·

04 jan, 2022

3 veckor post op idag!! Tycker äntligen det börjar ta sig ? ser inte FÖR hemskt ut när jag kollar mig i spegeln, lite väl bulligt från sidan fortfarande men framifrån ser man verkligen skillnad. Vänstra bröstet tar fortfarande längre tid på sig, men alla verkar ha ojämn läkning nästan ? längtar efter att se hur det ser ut om ytterligare 3 veckor
Gilla

Miab

Kvinna ·

04 jan, 2022

Härligt majskolven!!
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

04 jan, 2022

salsan skrev:

Jag är också opererad hos patrik och han va mkt nog med bröstbreden när jag va där, men de skulle va så att du faktiskt har ett naturligt lite mellanrum mellan brösten kanske och tar man för stora implantat kanske de bara skulle dra ut i armhålorna??

på ditt motiva kort ser du vilken projektion du har i cm efter de kan du kolla i motiva tabell vilken projektion du har men med den bredden och de cc så skulle jag säga mini eller demi, men mest troligt mini...

Helt rätt- jag har mini. Bläddrade alla papper jag fått från kliniken och hittade en där Patrik faktiskt skrev att det skulle vara mini. Hoppas bara att bredden på brösten är inte större än bredden på implantaten… Jag försöker att inte tappa hoppet att mellanrum kommer att minskas med tiden (nu 4 v efter op) och blir som jag hade innan.
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

04 jan, 2022

Mommy3 skrev:

salsan wrote:

Jag är också opererad hos patrik och han va mkt nog med bröstbreden när jag va där, men de skulle va så att du faktiskt har ett naturligt lite mellanrum mellan brösten kanske och tar man för stora implantat kanske de bara skulle dra ut i armhålorna??

på ditt motiva kort ser du vilken projektion du har i cm efter de kan du kolla i motiva tabell vilken projektion du har men med den bredden och de cc så skulle jag säga mini eller demi, men mest troligt mini...

Helt rätt- jag har mini. Bläddrade alla papper jag fått från kliniken och hittade en där Patrik faktiskt skrev att det skulle vara mini. Hoppas bara att bredden på brösten är inte större än brädden på implantaten… Jag tappar inte hoppet att mellanrum kommer att minskas med tiden (nu 4 v efter op) och blir som jag hade innan.

Har du ner eller mindre mellanrum än vad du vill ha?
Gilla

Kul123

Kvinna ·

05 jan, 2022

Vad bra Majskolven! Tre veckor för mig med men tycker inte det hänt så jättemycket med mina ännu.
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

05 jan, 2022

Ballerina91 skrev:

Mommy3 wrote:

salsan wrote:

Helt rätt- jag har mini. Bläddrade alla papper jag fått från kliniken och hittade en där Patrik faktiskt skrev att det skulle vara mini. Hoppas bara att bredden på brösten är inte större än brädden på implantaten… Jag tappar inte hoppet att mellanrum kommer att minskas med tiden (nu 4 v efter op) och blir som jag hade innan.

Mer tyvärr:( har läst dock att några tjejer fick mindre mellanrum när brösten mjuknade helt trots att de hade relativt stor mellanrum efter op. Men mitt högra bröst känns ganska mjukt så det kanske inte blir bättre? Vi får se hur det blir om 1-2 månader.
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

05 jan, 2022

Mommy3 skrev:

Ballerina91 wrote:

Mommy3 wrote:

salsan wrote:

Mer tyvärr:(
har läst dock att några tjejer fick mindre mellanrum när brösten mjuknade helt trots att de hade relativt stor mellanrum efter op. Men mitt högra bröst känns ganska mjukt så det kanske inte blir bättre? Vi får se hur det blir om 1-2 månader.

Håller tummarna att det blir bättre <3
Gilla

Freand

Kvinna ·

05 jan, 2022

Jag har planerad op 10/1 Är ni nöjda ni som op er i december? Någon med motiva 475 course eller 510course ?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

07 jan, 2022

3½ vecka nu och tycker brösten spänner mkt mindre, även om de är mer spända på morgonen. Byt från soffan till sängen för lite mer än en vecka sedan men sover fortfarande uppbullad med kroppskudde m.m. Vänster bröst har droppat mer än det högra, vilket är förståeligt då jag är högerhänt. Håller fortfarande på med op-bh (ska byta vid 5 veckor) och kompresser då det fortfarande finns skorpor kvar, men tycker ärren ser fina ut och ser ingen antydan till någon infektion. Har känsel i bröstvårtorna men de är fortfarande helt släta så ser bara ut som jag har en slät vårtgård utan bröstvårtor. Känner direkt när jag behöver aktivera bröstmusklerna, värst tycker jag är att stänga bakluckan på bilen. Hur är det för er andra, vore kul att höra en allmän uppdatering från er?
Gilla

t_stenius

Kvinna ·

07 jan, 2022

lillzan skrev:

3½ vecka nu och tycker brösten spänner mkt mindre, även om de är mer spända på morgonen. Byt från soffan till sängen för lite mer än en vecka sedan men sover fortfarande uppbullad med kroppskudde m.m. Vänster bröst har droppat mer än det högra, vilket är förståeligt då jag är högerhänt. Håller fortfarande på med op-bh (ska byta vid 5 veckor) och kompresser då det fortfarande finns skorpor kvar, men tycker ärren ser fina ut och ser ingen antydan till någon infektion. Har känsel i bröstvårtorna men de är fortfarande helt släta så ser bara ut som jag har en slät vårtgård utan bröstvårtor. Känner direkt när jag behöver aktivera bröstmusklerna, värst tycker jag är att stänga bakluckan på bilen.

Hur är det för er andra, vore kul att höra en allmän uppdatering från er?

Skönt att höra att det gått bra, jag är 4 veckor postop, fick infektion under bröstet efter 3 veckor, fick antibiotika utskrivet och nu har själva infektionen gett med sig, glipar fortfarande på ca 1 cm i såret under bröstet men tvättar och håller rent. Har knappt ont längre mer kliande runt om på brösten.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

07 jan, 2022

Jag känner igen mig mycket i det du skriver lillzan! 4v postop, blev av med bröstbandet i måndags, såå skönt! Nu har även höger bröst börjat sjunka även fast det fortf är mer svullet/högre än vänster. Rätt stel o öm på mornarna fortfarande. Mina t-kors är sega att läka och det ena började vätska under mellandagarna så har haft mycket mailkontakt med NK och var på återbesök igen i förrgår och hon tyckte det ser bra ut men ville sätta mig på antibiotika igen då det är så lätt att få infektion just när det vätskade om jag förstod rätt, så det är mer i förebyggande syfte. Jag börjar äntligen tycka de är snygga nu, haft lite chock över att de känns så stora ibland men jag ville ju hellre är för stora än små, tror det är en vanesak ? Min enda oro, förutom läkningen, är att mitt bröstveck på höger är 1-1,5cm högre upp, min magkänsla säger att det kommer bli en korrigering senare. Men vi får se! Syns ju endast när man är naken. Hoppas ni andra mår bra! ❤️
Gilla

Kul123

Kvinna ·

07 jan, 2022

Skönt att ni alla mår bättre och bättre. Jag är drygt 3,5vecka efter operation nu. Tycker det är väldigt jobbigt att sova på rygg med bh på varje dag/natt. Precis som ni så är även jag stel och öm i brösten precis när jag vaknar. Men så snart man gått upp och rört på sig så känns det bättre. Brösten är väldigt känsliga för beröring och det liksom bränns när jag tar på dem. Annars tycker jag de börjar se väldigt fina ut även om de inte hängt till sig helt ännu. Hur ofta tittar ni på era ärr? Jag brukar låta tejpen sitta på tills den börjar lossna så jag kikar ca en gång/vecka.
Gilla

Miab

Kvinna ·

07 jan, 2022

Jag är ju 5-5,5v postop och hade ett bakslag med rejäl smärta något dygn i förrgår i högerbröstet. Det som fortfarande är högt och hårt. Mailade och erbjöd bilder till min klinik men fick ett väldigt generellt svar i stil med ”du är i början av en lång läkning av dina bröst. Du är inte färdig läkt i dina vävnader förän närmre ett år efter din operation och innan dess kan man ändå inte korrigera något..du kommer bli kallad för slutbesiktning när det gått närmre ett år” tyckte de va konstigt när jag i mitt kontakt med kliniken skrivit på att jag är skyldig att höra av mig vid minsta komplikation. De va inte intresserade av bilder heller. Annars mår jag bra. Börjat med benträning nu utöver promenader. Men stör mig som fan på formen på höger bröstet och tycker det syns att dom är olika även med kläderna på
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

07 jan, 2022

Jag är 3,5 v efter op nu och det känns generellt mycket bättre dvs mindre spänd över brösten och jag kan göra ganska mycket med armarna, men vissa saker med kraft går inte. Insåg idag när jag körde bil och la i första och andra växeln , att det kändes obehagligt ( att trycka nedåt och inåt ). Har haft två dagar nu med lite ”rungande dov smärta i snitten i bröstvecken, så ibland lägger jag mig och vilar, så känns det bättre. Jag är också ibland mer öm i huden vissa dagar. Känns som att det kommer att ta någon vecka till innan allt det här släpper. Jag längtar till när man inte tänker på brösten haha… i övrigt så ser de bra ut, trots att de är spända så börjar det bli mer naturligt häng och de är symmetriska. Jag hade ju turen att slippa bh:n helt. Jag tyckte att bh:n tryckte väldigt mycket och gjorde ont. Det var en befrielse att slippa den. Jag upplever också att jag får lite sockerdricka i fingrarna på morgonen när jag vaknar & jag känner mig stel i bröstryggen… blir bättre bara man får komma upp och röra på sig. Jag vill bara komma igång och träna!! Känner mig helt förslappad. Jag har bara tagit EN promenad på 45 min och det var i söndags, sedan kände jag att det började dra ihop sig i brösten så jag slutade. De sa till mig att jag måste vänta 6 v innan jag får börja gå raska promenader och svettas. Hur har de sagt till er om träning? Efter 3 månader får jag träna fullt ut. Basta och bada fick man göra efter 12 veckor? Vad gäller för er där?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem