Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Lunabelle

Kvinna ·

11 dec, 2021

Jag känner mig också nervös, ena stunden är jag glad och peppad nästa stund är jag rädd att jag ska ångra att jag ens gjorde operationen, att det ska bli fult och inte se bra ut. Har också drömt om det här i 20 år. Är också lite orolig över narkosen även om jag blivit sövd innan och det var inga problem. Hoppas vi alla blir supernöjda ?
Gilla

Jenny8203

Kvinna ·

11 dec, 2021

Får hoppas att det går super för er alla? citadell har varit kanon när jag varit där? tar hand om dig och känns som lite spa/lyxkänsla? Jag pendlade upp å ner känslomässigt innan och strax efter op är det oxå en berg och dalbana. Sedan är det klart att när någon inte är nöjd så skrivs det oftast mer än när man är nöjd, så det blir ju mer promotat. Jag hade oxå en längtan i över 20 år så det kändes så overkligt och skrämmande på samma gång, men så glad att jag tog mod att göra det? Håller tummarna för er
Gilla

A_h96

Kvinna ·

11 dec, 2021

lillzan skrev:

Miab: Jo optimera läkningen är min plan, hoppas vi alla slipper massa tråkiga komplikationer.

A-h96: Fin bild du har fått till i din profil, ser ju jättebra ut redan! Kommer bli tokfint när det är klart! Jag kommer sakna att ligga på sidan såååå mycket tror jag. Njuter just nu varje natt av att kunna sova på sidan. Hoppas du får igång magen snart!

Tack så mycket! Jag är verkligen SÅÅ NÖÖJD! Som tur går det ganska fort, inatt kunde jag "typ" sova på sidan, och nu känner jag verkligen att det börjar bli bättre! Nu är det inte långt kvar tills du får dina också ser jag! Är du nervös?
Gilla

nettan-88

Kvinna ·

11 dec, 2021

Då har jag haft tur då som kunde ligga på sidan redan första natten. Måste säga att det är lite jobbigt med en 1,5 åring som gärna vill vara nära och mysa hella tiden. Kram på er alla tjejer
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

12 dec, 2021

Pojkmamman: jag känner mig förväntansfull. Samtidigt som jag vill att det ska vara klart. När det gäller rörlighetsövningar tänker jag mig att det kan vara bra om man sitter ner , och tippar kroppen försiktigt i sidled höger / vänster lugnt och försiktigt så mkt som känns ok. Därefter rotera kroppen höger/ vänster sittandes & ståendes och driver rörelsen med axeln. Jag kan nog säga mer vad som känns bra efter min operation, som jag har på tisdag. Jag måste testa mig fram vad som funkar och känns bra, då kan jag dela med mig bättre ??
Gilla

Miab

Kvinna ·

12 dec, 2021

Åh tjejer det kommer gå så bra för er! Förstår verkligen känslostormen som kommer. Jag stängde av dagarna innan. Förträngde och bara öste på med jobb och träning.. det va mitt sätt att hantera det på. Är ju 1,5 v efter op och är mer nöjd nu än vid första gången jag såg dem utan läkningsbh. Sååå snygga!
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

12 dec, 2021

Hej! Nu hoppar jag in i den här tråden :) Har operation på tisdag 14/12 på Proforma. Ska lägga in 550cc i båda och hoppa det inte ska bli för stort. Min första operation någonsin och jag är så nervös över att bli nersövd och även över slutresultatet. Känner igen mig i vad flera av er skriver att man har en berg och dalbanan av känslor just nu. Försöker att inte tänka på det ens för att inte bli mer nervös :)
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

12 dec, 2021

Ni som har operationen framför er, det kommer gå bra! Klinikerna är proffs på detta, går inte ens att jämföra med ”vanlig” operation tycker jag. Härlig stämning i teamen, uppvärmd operationssal och brits, supertrevliga syrror efteråt som gör allt för att man ska må så bra som möjligt. Vi har ju alla valt detta frivilligt, somliga har tänkt tanken under många år (inkl mig själv) så försök att göra era själva en tjänst o slappna av o njut att ni äntligen ska genomföra detta. Smärtan är verkligen mycket mindre än jag trott men det är ju högst individuellt. Men vill bara ge er lite pepp, även om det blir lite smärta, this too shall pass, i sommar sitter vi där med perfekta bröst ?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

12 dec, 2021

Tack för peppen pojkmamman! Nu är jag så förväntansfull och längtar till tisdag även om jag är nervös också, men mest förväntansfull ska bli så spännande att se resultatet. Sofia9090: Kul då är vi fyra här (Om jag håller räkningen?) som opererar oss på tisdag! Hurra snart vår tur.
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

12 dec, 2021

Håller med tack för peppen Pojkmamman! Ska försöka tänka så fram tills det är dags. Jag är ju samtidigt så förväntansfull. Ja vad kul att vi är flera som har operation på tisdag :) Vilken tid har ni andra fått att ni ska komma till kliniken? Jag ska vara där 7:45 redan men könns skönt med en morgontid.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

12 dec, 2021

Tack för pepp! Skönt att surra här, och slippa känna sig ensam. Ja, jag ska infinna mig vid 07:00 på tisdag sedan antar jag att operationen blir någon gång på förmiddagen. Ganska lugn just nu, men antar att känslorna kommer imorgonkväll när det ska duschas sterilt ;) Ja, Nu ställer vi om mentalt och tänker positivt, känns bäst så. Ingen idé att oroa sig, det är bara att följa med nu och lämna över kontrollen till experterna Vilka 4 är vi på tisdag? Mer än jag, Lunabelle & Sophia9090 som opereras 14/12? Lycka till allihop i denna tråd som har operationen framför sig och tack för att ni som opererats delar med er stort som smått.
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

12 dec, 2021

Jag opererar mig imorgon. Värst kändes det för mig i fredags. Just nu är jag förvånansvärt lugn. Har gjort första duschen nu och känner mig så torr o stel i huden, det är typ det värsta just nu. Är inte jätte taggad på att duscha igen imorgon bitti. Är mest taggad på att smörja in mig efteråt.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

A_h96 och nettan-88: Är det inte risk för att en töjer fickor när en sover på sidan? Har bara ställt in mig på att inte kunna sova på sidan, så har inte riktigt läst till mig varför eller om det bara är pga obehag. Sofia9090: Jag ska vara på plats klockan 10, en halvtimme innan jag har tid. Sen verkar ju Mattias alltid vara sen, så förväntar mig inte att han kommer vara i tid för mig. Men en vet ju aldrig. :D Tjingeling: Jag ska också opereras på tisdag, på NK hos Mattias. :)
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

Nu har jag inte läst massor på förpackningen och jag har ju duschat med sån där descutan förut inför sterilisering och kejsarsnitt, men minns inte. Tvättar en håret med medlet eller kör en vanlig schampo och balsam?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

13 dec, 2021

Semlan20: Lycka till idag! Nej den där duschen verkar inte jättekul, kan tänka mig att håret blir risigt också men man får köra inpackning sen ? Tjingeling: Jag ska också vara på kliniken vid 07, hoppas operationen är strax inpå. Då är det du jag, lillzan och Sofia9090 som har tid på tisdag va ?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

Jag har planerat att lägga in Mentor Siltex Xtra HP 620 cc, men nu börjar jag tveka och tänka att 570 cc kanske blir bättre? Lär kanske inte göra så mycket skillnad i utseende men vet inte om det kommer kännas bättre i huvudet? Har tänk på vad jag läste en som skrev någonstans att en kanske inte får exakt den storlek en vill har i huvudet, men att en ska tänka vill jag ha lite för stora eller lite för små. Där vill jag nog ha lite för små.. Har 380 idag, de ska ta bort 120 av min egna vävnad och lägger de sen in 620/570 så kommer de ju ändå bli dubbelt så stora av vad de är idag, även om 50 försvinner bakom muskeln. Vet att båda passar min kropp när jag testade inlägg på konsultationen. Men jaa.. detta är vad som försiggått i mitt huvud i natt. Funderar på att mejla NK för att kolla så båda inläggen finns inne tills imorgon. Någon som har preop mejlen till NK? Har den hemma. Ni får även hjälpa mig att reda upp mina tankar som jag har i huvudet just nu.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

13 dec, 2021

lillzan skrev:

Jag har planerat att lägga in Mentor Siltex Xtra HP 620 cc, men nu börjar jag tveka och tänka att 570 cc kanske blir bättre? Lär kanske inte göra så mycket skillnad i utseende men vet inte om det kommer kännas bättre i huvudet? Har tänk på vad jag läste en som skrev någonstans att en kanske inte får exakt den storlek en vill har i huvudet, men att en ska tänka vill jag ha lite för stora eller lite för små. Där vill jag nog ha lite för små.. Har 380 idag, de ska ta bort 120 av min egna vävnad och lägger de sen in 620/570 så kommer de ju ändå bli dubbelt så stora av vad de är idag, även om 50 försvinner bakom muskeln. Vet att båda passar min kropp när jag testade inlägg på konsultationen.

Men jaa.. detta är vad som försiggått i mitt huvud i natt. Funderar på att mejla NK för att kolla så båda inläggen finns inne tills imorgon. Någon som har preop mejlen till NK? Har den hemma. Ni får även hjälpa mig att reda upp mina tankar som jag har i huvudet just nu.

Gällande descutan, kvällen innan kör du hår och kropp, på morgonen räckte det med kroppen. Mattias var sen även fast jag hade första tiden i torsdags, men som du säger hade jag nästan förberett mig på det. Vet du om du har Ove för narkos? Han var såå skön, och man är verkligen avslappnad i hans sällskap, satte infarten utan att jag kände nånting. Du o Mattias kommer ha tid att kolla storleken igen på morgonen när han ska rita på dig. Jag valde mellan exakt samma och till slut kände jag att Mattias fick fri händer vad som skulle passa bäst utifrån de resultat jag visat att jag ville ha. Är ju omöjligt att veta hur mycket som tas bort vid ankarlyft tycker jag ?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

Pojkmamma: TACK! för dina tankar och din erfarenhet. Är ju helt sant att det kanske tas bort mer eller mindre av min egna vävnad så det kan ju vara bra att låta han bestämma. Skönt att en har en liten pratstund med kirurgen innan. Ahhh nu fick jag precis påminnelse-sms från NK om att jag har operation imorgon. Förstår inte hur jag ska lyckas koncentrera mig på jobbet idag. Känns som om bröst är det enda som snurrar i mitt huvud just nu. :D
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

13 dec, 2021

Ja det tyckte jag också, hinna ställa alla de där frågorna man fått upp i huvudet sen konsultationen. Bolla med honom så kommer det kännas bra med storleken sen, och som du skrev ovan egentligen är det ingen stor skillnad heller så resultatet blir nog snarlikt vilket du än väljer ?? Kommer gå bra! Jag ska försöka jobba idag (hemifrån) får se hur det går, men so far so good ? ska testa vara utan morfin dagtid idag, blir mest snurrig av det ändå.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

Pojkmamma: Har du tjuvkikat något på brösten än? Eller tänker du hålla dig till återbesöket?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem