Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Semlan20

Kvinna ·

13 dec, 2021

Vaknat från op nu. Snurrig som fan men annars bra asså. Känner bara lite tryck/smärta i brösten. Kollat på dom och blev lättad, de kändes inte allt stora.
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

13 dec, 2021

Vad härligt Semlan20 att du vaknat och allt gått bra! Jag längtar tills jag är vid den stunden imorgon så man slipper nervositeten. Hoppas allt går bra och att du slipper ha allt för ont. Tänk att du har ett par helt nya bröst nu :)
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 dec, 2021

Semlan20: Välkommen ut på andra sidan! :)
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

13 dec, 2021

Nu känner jag att all oro och ångest jag hade innan var onödig. Ni som har det framför er kan lugna er (fast vet hur jobbigt det är). Känner mig verkligen bra nu. Såklart gör det lite ont men inte alls farligt.
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

13 dec, 2021

Tyckte typ helt ärligt det värsta och läskigaste var ”nålen” i handen Mvh extremt nålrädd
Gilla

W1k

Kvinna ·

13 dec, 2021

Ni som har hunnit operera er nu, fick ni kompresser för såren eller bara tejp? Hade återbesök via Mail där hon sa att jag ska fortsätta med kompresser men fick aldrig några från början.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

13 dec, 2021

lillzan skrev:

Pojkmamma: Har du tjuvkikat något på brösten än? Eller tänker du hålla dig till återbesöket?

Tyvärr inte, jag är helt inlindad plus bh så enda jag kan få en känsla av är storleken och svullnaden upptill ? försöker lyfta bh-n för att hålla koll ifall det blöder igenom eller så, men allt ser väldigt bra ut. Gissar att det är pga ankarlyftet man är så inlindad, får ju inte duscha brösten förrän efter återbesök. En del av mig känner att det är lite skönt att slippa se brösten när de är som ”värst” dock har man ju lite kontrollbehov o blir orolig ibland att man inte ser om det läker korrekt.
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

13 dec, 2021

W1k skrev:

Ni som har hunnit operera er nu, fick ni kompresser för såren eller bara tejp? Hade återbesök via Mail där hon sa att jag ska fortsätta med kompresser men fick aldrig några från början.

Jag var på återbesök idag 11 dagar efter op och sjuksköterskan tog bort tejpen samt stygnen och nu ska jag gå helt utan tejp från o med nu. Endast lufta ärren. Har dock snitt i armhålan så säkert skillnad!
Gilla

W1k

Kvinna ·

13 dec, 2021

Ebba25 skrev:

W1k skrev:

Jag var på återbesök idag 11 dagar efter op och sjuksköterskan tog bort tejpen samt stygnen och nu ska jag gå helt utan tejp från o med nu. Endast lufta ärren. Har dock snitt i armhålan så säkert skillnad!

Ja jag har ju ärren under brösten så det verkar vara annorlunda då. Hann ju tejpa på nu tejp innan jag fick denna information så känns surt att behöva dra med ännu fler skorpor när denna nu ska bort nästa gång.. ?
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

13 dec, 2021

W1k skrev:

Ebba25 skrev:

W1k skrev:

Ja jag har ju ärren under brösten så det verkar vara annorlunda då. Hann ju tejpa på nu tejp innan jag fick denna information så känns surt att behöva dra med ännu fler skorpor när denna nu ska bort nästa gång.. ?

Ja men du gjorde säkert rätt! För visst trycker bhn mot ärren? Behövs nog nånting där som skyddar lite. :)
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

13 dec, 2021

W1k hur gick det annars med återbesöket? Vad händer för dig nu kommande veckorna? Jag ska ha tortyrbhn samt bröstband dygnet runt i fyra veckor till. Men får äntligen duscha med tvål, dock ingen deo eller rakning i armhålorna ?. Får också sova plant igen, yei ?
Gilla

Miab

Kvinna ·

13 dec, 2021

Lycka till alla imorgon och grattis semlan till brösten :) Men ang tejp, jag ska tejpa 6 månader sa dom. Har ärren under brösten
Gilla

Cortina

Kvinna ·

13 dec, 2021

@Tjingeling, Lycka till imorgon, det kommer gå galant. Exakt ett år sedan jag opererade mig där, är så glad att jag vågade göra det och valde den kliniken.
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

13 dec, 2021

Angående tejp har jag fått information att ju längre man har den desto bättre (=desto finare ärr) har i bröstvecket btw. De sa att gärna 12 månader till o med men 6 månader är okej.
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

13 dec, 2021

Lycka till alla som ska göra imorgon. Det kommer gå så bra så.
Gilla

Misskitty

Kvinna ·

13 dec, 2021

Hej hörni!! Såg denna tråd nu och tänkte bara inflika att jag också opererar mig imorgon! Är så sjukt nervös men samtidigt extremt glad. Opererar mig hos Patrik Höijer!
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

14 dec, 2021

Lycka till idag tjejer!! ?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

14 dec, 2021

Vaknat nu och har sååå ont. Var ju helt platt innan så det spänner som bara den. Storleken tror är bra iallafall av det jag kan se just nu med bhn på. Puh tufft med den här smärtan. Hoppas det går bra för er andra ?
Gilla

Jkh

Kvinna ·

14 dec, 2021

Lycka till alla idag! ? 1v kvar för mig, så spänd!
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

14 dec, 2021

1 dygn sen op för mig. Natten gick jättebra. Sov bra helt utan morfin. Hade bäddat rejält med kuddar så jag kunde sova ganska upprätt. Idag känns det mer. Lite ont eller snarare spänt. När jag sitter still är det inte farligt alls men känns mer när jag står/går. Ska trots det försöka gå en kort kort lugn promenad i eftermiddag. Känner mig redan extremt rastlös, är så trött på soffan men kommer inte på så mycket annat att göra. Någon som har förslag på vad man kan göra?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem