Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Madz profilbild

Madz

Kvinna ·

13 nov, 2018

Bröstförstoring januari 2019

Bröstförstoring

Hej! Någon mer som ska göra en bröstförstoring i januari 2019? Jag ska opa mig hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken den 8 januari. Har 75A (knappt) idag och ska lägga in motiva 425cc round full. Så nervös!!

320

Sortera efter

Cblf89

Kvinna ·

11 jan, 2019

Hej tjejor! Nu börjar det närma sig för mig. Endast 10 dagar kvar. Men jag ser verkligen fram emot det och ha det gjort. Kul att läsa att ni verkar nöjda med era operationer. Kramar till er!
Gilla

Intesimpson

Kvinna ·

11 jan, 2019

Smilla87 skrev:

Jag hänger på här! Jag ska operera mig 16/1 på Nordiska Kliniken hos Patrik Höijer. Motiva Ergonomix Mini 310 eller 360 väljer jag mellan. Snitt i armhåla.
Funderar också lite mellan mini eller demi. Tycker mini såg mycket bättre ut på 3D på mig, men tvekar ändå liiite då de flesta verkar välja demi. Usch, alla dessa val alltså haha!

Lycka till! Sorry for speaking English (I can read Swedish but writing it is another thing!) Good luck with your surgery! I have almost the same stats as you, (shorter than you and same breast size), so I will be looking out for your pictures! I am operating 16 April, since I am heading to Bali before in February and I do not think it is wise to mix sun and seawater so early after the surgery. Patrik recommended me the same: Motiva Mini 310 or Demi 360 , and through the armpit incision. I am not sure which size to take and I'm afraid Demi 360 will look far too big on me! :/ The 360 looks good and not too big in the 3D scan, but when I tried on the size in the clinic, my boobs looked huge under my sweater. So I am confused why it looks so proportionate in the 3D and not too big at all, but huge under my sweater. Did anyone experience the same thing? When the 3D scan looks nice but it looks huge when trying on the bra with implants? -.-
Gilla

Annikalisa

Kvinna ·

12 jan, 2019

Hej igen, 4 dagar post op och jag har slutat med morfinet. Känner mig lite sliten då mitt blodtryck fortsätter att vara lågt. Men smärtan är inte alls så farlig som jag trott. Räknar nu ned till återbesöket den 17e och sedan till den 8e feb då jag äntligen får sluta med tortyren. Tips till er som har ont i ryggen. Detta är vanligt om man spänner sig. Andningsövningar och tigerbalsam har hjälpt mig !
Gilla

Opii

Kvinna ·

12 jan, 2019

Lycka till till alla er vars op dag börjar närma sig!! Jag är inne på dag 3 post op och känner mig faktiskt rätt ok. Är bara väldigt yr, men det kan ha med morfinet att göra? Sov lite extra mkt idag och vid lunch kände jag mig pigg nog att gå ut en promenix... Tänker att det är bättre att röra på sig så länge man lyssnar på kroppen? Det står ju att man skalm vila första veckan så att inga onödiga blödningar uppstår eller svullnad... men svulllna/hårda är ju brösten ändå? Kommer få krupp om jag bara skall ligga i soffan o kolla Netflix Intesimpson, min kirurg rekommenderade att gå upp en stl om jag tvekade mellan två. Jag gjorde detta o nu i efterhand är jag väldigt glad med mitt val. Ang 3D så är inte min läkare så förtjust i det verktyget och sa att man inte skall förlita sig för mkt på de bilderna då det ändå inte kommer se ut så sen. Gå mer på känslan när du testar med inläggen. Lycka till!
Gilla

fiffy78

Kvinna ·

12 jan, 2019

Mia_ skrev:

Hej! Jag opererades igår, helt otroligt att jag äntligen gjort detta! Blev Mentor CPG 331 265cc och är nöjd över storleken, tror jag. Lite svårt att se ännu.
Är jätte spänd över och under brösten och känner mig smått svag i kroppen. Försöker ta det lugnt så bra det går men svårt med en 2-åring i huset...
Hur länge tänker ni vara borta från jobbet? Min läkare rekommenderade 2 veckor men hade bara tänkt ta 1 vecka.

Jag tänkte börja jobba efter ca 11 dagar, jag gjorde min OP en torsdag, jag är hemma helgen plus veckan efter. Det känns bra. Men jag kommer byta tjänst o sitta vid datorn så det är nog inga problem hoppas jag. Just nu är jag groggy o trött men tror det ska rätta till sig snart :)
Gilla

LouLouLou

Kvinna ·

12 jan, 2019

Härligt att era operationer gått bra och att ni är nöjda så här långt! Jag skall opas en onsdag och tänkte jobba på måndagen men det kanske är för tidigt...?!
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

12 jan, 2019

Hejhej! Hänger på er tråd här. Min operation är på måndag och nu börjar nervositeten komma sakta men säkert. Mest nervös är jag nog ändå för att man ska ha valt fel storlek eller att ärren inte ska läka som dom ska. Är det någon här som nyligen gjort på Citadellkliniken i Landskrona? Funderar över vad man behöver packa med sig och vad som finns i rummet osv.
Gilla

Floppsan

Kvinna ·

12 jan, 2019

Tror Reformkliniken och Citadell kör liknande upplägg, du behöver bara ha med dig lite underhållning innan och evt efter op beroende på när du opereras (tänk Netflix eller bok). Tandborste. Annars inte så mycket. Ni som har opererats, hur har det gått att tvätta håret? Jag är rätt sugen men svårt när man inte får lyfta armarna..?
Anna-Ulrika-K skrev:

Hejhej!
Hänger på er tråd här.
Min operation är på måndag och nu börjar nervositeten komma sakta men säkert. Mest nervös är jag nog ändå för att man ska ha valt fel storlek eller att ärren inte ska läka som dom ska. Är det någon här som nyligen gjort på Citadellkliniken i Landskrona? Funderar över vad man behöver packa med sig och vad som finns i rummet osv.

Gilla

Opii

Kvinna ·

12 jan, 2019

Lycka till till er alla som snart skall in på op!! Jag hade lång väntetid (totalt 4 mån) så hann känna allt möjligt och var såå nervös två veckor innan en vecka innan osv... till slut blev jag trött på alla tankar o känslor o bestämde mig för en annan taktik. Förnekelse. De sista 2-3 dagarna lådsades jag som ingenting. Onsdagen då jag skulle in var bara en vanlig dag. På så sätt kunde jag ta det lugnt och faktiskt sova natten innan. Såhär i efterhand känner jag att jag slösade så mkt tid och oro o hade så mkt ångest i onödan eg... för något som tar 30 min! Visst var jag orolig för om stl skulle bli bra för komplikationer o allt möjligt men tillslut gick jag på magkänslan o kirurgens råd. Jag opades i onsdags och har från start vart ganska smärtfri. Sovit bra. Mest vart stel o öm längst med sidorna vid skuldrorna typ.. o groggy av medicinen. Idag är dag 3 post op o jag har varit ute i friska luften i över en timme... grejat lite hemma o lekt med dottern. Nu e jag föräldraledig men om jag hade jobbat så hade jag nog klarat av att gå till jobbet på måndag. Man tar det lugnare så klart o gör allt i snigelfart men för min del funkade det. Jag övernattade inte så hade med mig mobilen, AirPods ansiktskräm o lypsyl. Fick dock bara min mobil på uppvaket så det andra använde jag inte...
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

12 jan, 2019

Floppsan skrev:

Tror Reformkliniken och Citadell kör liknande upplägg, du behöver bara ha med dig lite underhållning innan och evt efter op beroende på när du opereras (tänk Netflix eller bok). Tandborste. Annars inte så mycket.

Ni som har opererats, hur har det gått att tvätta håret? Jag är rätt sugen men svårt när man inte får lyfta armarna..?

Anna-Ulrika-K skrev:

Hejhej!
Hänger på er tråd här.
Min operation är på måndag och nu börjar nervositeten komma sakta men säkert. Mest nervös är jag nog ändå för att man ska ha valt fel storlek eller att ärren inte ska läka som dom ska. Är det någon här som nyligen gjort på Citadellkliniken i Landskrona? Funderar över vad man behöver packa med sig och vad som finns i rummet osv.

Haha ja det är klart, kanske inte behövs så mycket mer. Jag som inbillar mig att jag ska stanna jätte länge hela tiden. Är lite rädd för att dygnet där ska bli långdraget och tråkigt bara. Hoppas dom har tv på rummet iaf.
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

12 jan, 2019

Opii skrev:

Lycka till till er alla som snart skall in på op!! Jag hade lång väntetid (totalt 4 mån) så hann känna allt möjligt och var såå nervös två veckor innan en vecka innan osv... till slut blev jag trött på alla tankar o känslor o bestämde mig för en annan taktik. Förnekelse. De sista 2-3 dagarna lådsades jag som ingenting. Onsdagen då jag skulle in var bara en vanlig dag. På så sätt kunde jag ta det lugnt och faktiskt sova natten innan. Såhär i efterhand känner jag att jag slösade så mkt tid och oro o hade så mkt ångest i onödan eg... för något som tar 30 min! Visst var jag orolig för om stl skulle bli bra för komplikationer o allt möjligt men tillslut gick jag på magkänslan o kirurgens råd.

Jag opades i onsdags och har från start vart ganska smärtfri. Sovit bra. Mest vart stel o öm längst med sidorna vid skuldrorna typ.. o groggy av medicinen. Idag är dag 3 post op o jag har varit ute i friska luften i över en timme... grejat lite hemma o lekt med dottern. Nu e jag föräldraledig men om jag hade jobbat så hade jag nog klarat av att gå till jobbet på måndag. Man tar det lugnare så klart o gör allt i snigelfart men för min del funkade det.

Jag övernattade inte så hade med mig mobilen, AirPods ansiktskräm o lypsyl. Fick dock bara min mobil på uppvaket så det andra använde jag inte...

Smart tänk där! Man kommer ju genomföra det oavsett oro och nervositet så ganska onödigt att lägga tiden på det haha! Har läst igenom papperna från kliniken säkert 30ggr och varje gång får jag typ rysningar när man läser delen om "intensiv smärta" dom första dagarna. Men sen har man läst vad alla skrivit här och jag har nog inte sett en enda hitintills som sagt att dom haft särskilt ont efter förutom när dom missat ta tabletterna då men det får man ju försöka undvika och ställa larm ifall man börjar känna sig trött när det närmar sig. Hoppas att inte jag är en av dom få som tycker att smärtan är intensiv.
Gilla

Solros11

Kvinna ·

13 jan, 2019

Ojojoj, i morrn e det dax! Hämtat ut medicinerna å packat väskan å lagt descutanen redo! Varit bra att läsa här om hur ni mått efter era op, om smärtan å alla tips att tänka på, man har kunnat förbereda sig lite mentalt, men nervositeten blir starkare haha
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

13 jan, 2019

Solros11 skrev:

Ojojoj, i morrn e det dax! Hämtat ut medicinerna å packat väskan å lagt descutanen redo!
Varit bra att läsa här om hur ni mått efter era op, om smärtan å alla tips att tänka på, man har kunnat förbereda sig lite mentalt, men nervositeten blir starkare haha

Åh vad spännande! Samma här! Blir din direkt imorgon bitti? Jag har ställt in mig på att det kommer bli svårt att somna ikväll, lite som dagen innan julafton när man var liten haha! Skrattade åt mig själv när jag stod och fundera på vilken bh jag skulle packa med, man är lite fjantig just nu ;)
Gilla

Viccy

Kvinna ·

13 jan, 2019

Spännande att läsa om er nyopererade i realtid hur ni mår och hur det går :) Tack för att ni delar med er!
Gilla

Intesimpson

Kvinna ·

13 jan, 2019

Opii skrev:

Lycka till till alla er vars op dag börjar närma sig!!

Jag är inne på dag 3 post op och känner mig faktiskt rätt ok. Är bara väldigt yr, men det kan ha med morfinet att göra? Sov lite extra mkt idag och vid lunch kände jag mig pigg nog att gå ut en promenix... Tänker att det är bättre att röra på sig så länge man lyssnar på kroppen? Det står ju att man skalm vila första veckan så att inga onödiga blödningar uppstår eller svullnad... men svulllna/hårda är ju brösten ändå? Kommer få krupp om jag bara skall ligga i soffan o kolla Netflix

Intesimpson, min kirurg rekommenderade att gå upp en stl om jag tvekade mellan två. Jag gjorde detta o nu i efterhand är jag väldigt glad med mitt val. Ang 3D så är inte min läkare så förtjust i det verktyget och sa att man inte skall förlita sig för mkt på de bilderna då det ändå inte kommer se ut så sen. Gå mer på känslan när du testar med inläggen. Lycka till!

Tack för svaret! Jo, 360 Demi känns väldigt stora men Patrik sa till mig att det inte kommer upplevas så eftersom muskeln trycker ner inplantatet och på sätt minskar volymen. I slutändan litar jag på Patriks expertis sålänge han är underförstådd i att jag vill ha ett visuellt resultat som är C-kupa och intet större.
Gilla

Cblf89

Kvinna ·

14 jan, 2019

Nu är det bara 1 vecka kvar för mig! Så på måndag är det dags. Grymt nervös men jag ser verkligen fram emot att få se mina nya tuttar och hoppas verkligen allt läker som det ska. Hur har ni gjort?, har ni valt att köpa till försäkring?, jag tror att jag kommer välja till 3 år.
Gilla

Opii

Kvinna ·

14 jan, 2019

Vad för försäkring menar du? Inget någon nämnde för mig på kliniken.. dock läste jag att mentor har någon slags ”livstidsgarant” att om något skulle hända o implantatet måste bytas ut så står de för kostnaden.... så tänkte inte mer på det..
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

14 jan, 2019

Opii skrev:

Vad för försäkring menar du? Inget någon nämnde för mig på kliniken.. dock läste jag att mentor har någon slags ”livstidsgarant” att om något skulle hända o implantatet måste bytas ut så står de för kostnaden.... så tänkte inte mer på det..

Jag har också bara läst och hört att garanti ingår men det är klart, vill man ha nåt extraskydd som garantin inte gäller eller om man är rökare eller nåt så kanske försäkring är ett alternativ. Men då ska man nog noga kolla upp vad den täcker och vilka krav det finns för att täcka :)
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

14 jan, 2019

Nu är jag nyopererad och fortfarande lite påverkad av narkosen och hög av smärtstillande så ni får ha överseende med stavfel haha! Allting gick sååå fort, från att jag kom till kliniken så tog det 50 minuter innan jag låg på operationsbordet. Hade ingen som skulle stanna här tills jag vaknade vilket jag var nervös över men det gick hur bra som helst, helt galet fantastisk personal och jag är helt lyrisk över former jag kan se av brösten! Ingen smärta alls men har trycket över brösten som definitivt dämpar med smärtstillande. En aning träningsvärk också men trycker lite försiktigt ovanpå längst upp på brösten för att det är så skönt mot träningsvärken. Känner mig som en prinsessa och snaaart kommer min kirurg igen så jag får se dom helt. Happy happy!
Gilla

Billan

Kvinna ·

14 jan, 2019

Hej alla! Hoppas det är okej att jag hoppar in så här sent. Jag opererades i tisdags (8/1) på Bellakliniken i Helsingborg. Allt gick jättebra och jag kände mig verkligen så väl bemött av alla på kliniken. Operationen gick finemang och sköterskorna var hur gulliga som helst. Valde att spendera natten där då jag bor ensam. Lade in Motiva ergonomix 425cc bakom muskeln, snitt i armhålan. Såg jättefint ut redan från början, men längtar såklart till brösten droppat lite. Just nu ser de ut som att jag har en riktigt grym balconette på mig. Det vänstra är på god väg men det högra är lite envisare... Hur har läkning gått för er andra? Jag har inte haft så hemskt ont efter själva OP, men har rätt ont i armarna (nu när känseln börjar komma tillbaka) och har haft riktigt ont i ryggen. Så ont att jag får svårt att sova... Har ni upplevt samma och isf hur har ni motverkat detta? Ryggen gör ont så fort jag tar på bröstbandet. Använder det såklart ändå för att få slippa det så snart som möjligt. Min prinsessan-på-ärten-hud har såklart fått skavsår från bygeln på bh’n också men jag försöker lära den att sluta vara så mesig ¯\_(ツ)_/¯ Anywho, hej allihop! Fint att hitta folk att läka tillsammans med, haha!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem