Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Emma86 profilbild

Emma86

Kvinna ·

04 sep, 2016

Bukplastik hösten 2016

Bukplastik

Med inspiration från tjejerna i "bröstforumet" så tänkte jag kolla ifall det finns intresse för en liknande tråd här.. Om det finns några mer som ska göra bukplastik nu under hösten och vill utbyta tankar och erfarenheter allt eftersom tiden går.. Jag själv op:as om 11 dagar och känner mig än så länge rätt lugn, hade en period med rejäl ångest i samband med att operationen skulle betalas men den gick över..

278

Sortera efter

milen

Kvinna ·

24 nov, 2016

Ja Ebbakebba, man ska ju arbeta ett helt arbetsliv. Att vara hemma i tre veckor få mig att känna "passa på". Känna skönt att få boa hos min mamma 2-3 dagar efter plockar, så jag Skipper vara hemma och känna att det finns saker jag "måste göra". Men du opas imorgon, åker du hem på lördagen då alltså? All lycka till dig nu. Själv är jag i fasen för att betala operationen. Känns ångestladdat. Gillar inte "köpångest". Dessutom är jag nervös att det blir någon konstigt vid betalningen så att alla 100.000 hamnar någon annanstans.... Suck! Måste också handla lite långa linnen. Sådant bra tips. Jag tror jag frågade tidigare men ingen svarade. Kommer ni att få ta sprutor hemma, blodförtunnande?
Gilla

Lysa

Kvinna ·

24 nov, 2016

Hej tjejer Blodvärdena förbättras snabbt å jag känner mig mycket bättre av att bara se dem :) Tänk vad kroppen är fantastisk på att läka sug. Jag har bara ätit alvedon sedan dag 4 efter op och nu äter jag inte ens full kur. Det stramar lite i ärret, gördeln sitter åt å klämmer, det kliar i sår området men jag har inte ont. Man blir snabbt trött i rygg mage och vill vila. Har satt ett linne mellan gördel å hud, det känns bra. . Dag 8 kom det vätska i buken, den kändes på en gång mycket mer svullen. Har mejlat bilder å pratat med läkaren. Det är ingen fara. Vätska är inte farligt såvida det inte är flera liter som trycker mot stygnen. Man kan avlägsna vätskan genom att suga ur den med en kanyl, få vätske drivande eller så tar kroppen själv hand om den. Det är vanligt att det kommer vätska dag 7-10. Sedan ska det vända. Gördeln blir extra viktig dessa dagar för att hålla tillbaka svullnaden. Man bör ha koll på tem och vikt då vätskan kommer. Samlar man på sig mycket vätska går man upp i vikt. Får man feber är det indikation på infektion. Pga av gördel och sår ytor är det lite svårt att böja sig, samtidigt är det lite svårt att sträcka sig rakt. Jag har ju även vissa svårigheter att lyfta armarna då jag även gjort brösten. Brösten ömmar ungefär som när man ammade och brösten var svullna. Värre än så är inte smärtan. Jag bokade in mitt återbesök då jag bokade op. Återbesöket är på måndag. Då ska stygnen runt naveln plockas. De andra stygnen löses upp i kroppen. Har lagt upp en ny bild på före å efter op 1 vecka så man kan se skillnaden. Jag är inte nöjd med ärrets placering på magen, det är för högt. Men magen känns slät. Nu måste jag ta reda på hur man gör ärrkorrigeringar. Är det någon som vet? Jag skulle ta blodförtunnande sprutor men de sattes ut då jag blödde så mycket. Hann ta första sprutan. Stort lycka till I morgon Ebbakebba. Det kommer säkert gå galant. Kramar på er
Gilla

panpan

Kvinna ·

24 nov, 2016

Lysa: så roligt att höra att det går framåt för dig. Det var lite intressant det du sa om furix. Rekommenderar de att man ska ta det om man svullnar mkt? Fantastiskt att du inte verkar ha det så ont.
Gilla

panpan

Kvinna ·

24 nov, 2016

EbbaKebba Lycka till imorgon. Jag väntar med spänning på din berättelse. Själv ska jag göra det på tisdag så nerverna börjar ligga utanför kroppen nu. Hualigen!
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

24 nov, 2016

Lysa: Så skönt att du mår bättre! Tar du järntabletter? Hoppas din svullnad lägger sig. Du behöver verkligen inte mer strul nu. Hur funkar det med ärrkorrigering? Står dom för det? Kan tyvärr inte se dina bilder. EbbaKebba: Lycka till imorgon!
Gilla

milen

Kvinna ·

24 nov, 2016

Lysa, fantastiska efterbilder tycker jag. Kanske så småningom när ärren bleknat så kommer du inte störs dig på det. Du kanske tänker mer på det nu när det är tejp. Jag tycker det ser så fint ut.
Gilla

Lysa

Kvinna ·

24 nov, 2016

Panpan, nej de rekommenderar inte värske drivande i första ledet. De önskar nog att kroppen själv tar hand im svullnader. Tycker inte att jag svullnat mer idag. För hoppningsvis kommer det inte mer. Jag är osäker på hur de gör med ärrkorrigering och vem som står för eventuella kostnader. Det kanske är som du säger Milen, att ärren bleknar och att man vänjer dig vid det. Tror dock inte det.
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

24 nov, 2016

Tack för lyckönskningarna! :-) Nu börjar det bli nervigt kan jag lova. Kl 9 imorgon då gäller det!! Jag ska uppdatera er om läget så snart jag orkar. Finns lite före-bilder på min sida om ni vill kika.
Gilla

milen

Kvinna ·

24 nov, 2016

Lysa, Är lite nyfiken på hur ni planerade snittet innan operationen. Ni träffades antar jag då hon kanske ritade på dig? Ska tänka på dig imorgon Ebbakebba. Det kommer gå så bra. Skriv gärna så fort du orkar.
Gilla

kiran

Kvinna ·

24 nov, 2016

Hej allihopa! Hänger med på denna tråd istället. Opererades i tisdags (22/11) full bukplastik, ankarlyft och Motiva round 300 cc. Nu börjar invaliditeten sakta sakta vända. Op gick fint. Men Gud vad man behöver hjälp med precis allt nu när man inte använder magen och armarna. Det riktigt bränner av smärta i svanken när man går. Jag sitter än så länge upp och sover i en fåtölj med benen på en pall. Lysa hur mycket och när började du använda armarna? Du ligger precis 7 dagar framför mig. Trycker dina gördlar mot bh:n? Glädje mig varje dag åt mikroskopiskt små framsteg.
Gilla

Lysa

Kvinna ·

25 nov, 2016

Kiran: Den första veckan sover man bara korta stunder, vill sedan upp för att sedan gå och lägga sig. Sover nu efter 10 dagar Max 4 tim i sträck på för natten, sedan vaknar jag varannan timme. I går sov jag bara 11/2 timme på dagen. Använder armarna sparsamt . Sträcker mig efter saker men lyfter inget tungt. Tycker inte det varit några problem att tex tvätta håret. Allt tar längre tid, inga häftiga rörelser. Sover gärna med armarna lite ovan huvud när jag ligg/sitter. Gördeln trycker mot bh-n. Har tagit bort banden på byxgördeln och vikt ner den lite. Sedan sätter jag på mig bh-n tar på mig ett tunt linne och har den under gördlarna. Linnet går ner till sårområdet. Över snittet har jag kompresser, sedan linne och sedan gördel x2. Den yttre gördeln har en tendens att glida upp mot brösten och skaver, men när linnet är där känns det bättre. Milen: Kirurgen rita på magen men det är svårt att se hur snittet ska ligga på all lös hud men vi pratade om ärrets placering innan å mitt önskemål att få det lågt finns med i mejl kommunikation. Kram på er
Gilla

milen

Kvinna ·

25 nov, 2016

Hej och välkommen, kritan. Härligt att höra att du redan efter 3 dagar känner framgång. Fasen att vi inte har någon fåtölj hemma. Jag fär sova med huvudet på bordet istället :)
Gilla

kiran

Kvinna ·

25 nov, 2016

Lyckönskningar till dig Ebbakebba idag! Idag har jag tagit min första dusch. Så underbart. Gud vad op:n är värd all smärta. Så fantastiskt att ha slät mage igen. Så lycklig. Ska försöka lägga upp lite bilder i helgen. Precis som du skriver Lysa försöker även jag att använda armarna ytterst sparsamt. Idag 3 dagar efter op kan jag räta upp mig till axelhöjd (jmf med 90 graders fällkniv dagen efter op!) What a "back-saver". Jag viker också ner min byxgördel. Men den förbaskade yttre gördeln trilskas med att åka upp precis hela tiden. Suck. Kan du gå rakt nu Lysa?
Gilla

Lysa

Kvinna ·

25 nov, 2016

Kiran: Nej, jag kan inte riktigt gå rakt. Tycker att det är lättare att sträcka sig när man luftar och inte har gördlarna på. När den yttre gördeln är på känns det som man strätar mot den. Idag har jag kört bil. Skulle ifs kunnat göra det tidigare men jag har varit så trött. Efter shopping turen sov jag i en å en halv timme :). Har planerat att börja jobba på tisdag. Då är det två veckor efter op. Om jag inte börjar heltid så iallafall halvtid. Så får jag väl åka hem å sova sedan :) Hoppas allt gått bra idag Ebbakebba
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

26 nov, 2016

Nu har det gått ett dygn efter op och jag har nyss kommit hem. Operationen gick bra! Kirurgen sydde ihop magmusklerna riktigt tight i tre lager, alltså inte bara kant i kant. Hade ingen överskottshud så han fick sätta mig upp på operationsbordet och dra ned huden. Fick t.o.m. ett litet hål högst upp under revbenen pga att han sträckte huden så hårt. Han varnade mig för att jag skulle få rejält ont efteråt och det var ingen överdrift! Jisses vilken smärta, mitt livs tuffaste dygn helt klart! Låg som ett kolli utan att kunna röra mig. Det känns lite bättre idag. Nu lindrar morfinet smärtan till en mer uthärdlig nivå. Igår var det på gränsen. Lär nog behöva alla starka värktabletter ett bra tag till. Har även två dränage som ska läsas av varje kväll. Nu har jag parkerat i soffan framför TVn. Mannen ska iväg på en tripp til Stockholm så har mina föräldrar här och tar hand om barnen. Jag är spänd på att se resultatet, men vågar inte lätta på gördeln. Det gör lite för ont och sen kanske jag inte kan sätta tillbaka den likadant igen. Får vänta till återbesöket. Det är jättejobbigt just nu, det ska erkännas. Men jag är positiv och tänker att det bara kan bli bättre! :-)
Gilla

kiran

Kvinna ·

26 nov, 2016

Härligt att höra Ebbakebba! Smärtlindring is heaven och för varenda timme kommer du upptäcka mikroskopiska små framsteg :-)
Gilla

Lysa

Kvinna ·

26 nov, 2016

Å så skönt att allt gått bra för dig Ebbakebba. Det blir bättre och bättre, jag lovar. Först måste det få svullna lite. När har du ditt återbesök P när drar de dränet? Krya kramar
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

26 nov, 2016

Lysa, tack! :-) jag vet inte riktigt när dränet tas bort. Beror på hur länge det kommer ut vätska, men kanske runt 4dgr trodde kirurgen.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

26 nov, 2016

Så skönt att allt gick bra Ebbakebba! Hellre att kirurgen tar i än gör det för slappt. Men synd om dig som har så ont. Tar du sprutor?
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

26 nov, 2016

Mamma, ja jag tar en Fragminspruta om dagen
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem