Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sandy85 profilbild

Sandy85

Kvinna ·

15 feb, 2014

bukplastiker mars 2014

Bukplastik

Hej tänkte skapa en tråd för oss som op mars.jag skall op 5 mars på.citadell kliniken.av göran. Här kan vi dela våra tankar innan och efter op :) Råd man fått innan osv. Har ni tänkt gå ner lite extra innan op? Har ni fått pencillin utskrivet? Hur länge får ni stanna på kliniken. Vart skall ni op :) Ha en underbar dag.

95

Sortera efter

elizela79

Kvinna ·

03 apr, 2014

Jag ska fråga när jag är på återbesöket, det är ju nu på måndag.

Vad skönt att du mår lite bättre idag :)Ja, man orkar inte va uppe länge innan blir trött.

Igår jag svalde jag fel när jag drack te så jag fick ett hostanfall, det gjorde skiiiitont!!! Men det ska väl stygnen tåla?

Jag har inte varit speciellt svullen på magen mest på ryggen men igår vilade jag inte så mycket och då var jag ganska svullen på kvällen. Men jag hade ju inte ansträngt mig nåt överdrivet, det enda va väl att jag inte låg i sängen så mycket, satt mest.

Nu har jag lagt in lite före- och efterbilder, väntar bara på att de ska bli godkända. Hoppas på att jag får bli silvermedlem idag så man kan få se lite fler bilder på magar.

Gilla

oroan

Kvinna ·

03 apr, 2014

elizela79 skrev:

Hej!

Jag måste bara fråga... Igår när jag masserade min midja hittade jag en knöl😲, jag vet att det kan bli lite knöligt efter fettsugning men den är mer som en kula. Har ni känt några sådana på er??? Usch, jag är väl bara nojjig.

Hur mår ni andra idag?

Hej! var inne och smygkikade i er tråd och måste bara lugna dig om knölen! Jag hade ett par stycken sådana där jag fettsugits, och speciellt en var kvar envist. Jag frågade om det och de sa att det kan bli lite så och att jag skulle massera. Jag använde en billig sån där mojäng med tre bollar som går på batteri. Körde runt den på knutsidan när jag låg vid teven på kvällarna, masserade med hudsalva rejält när jag la mig på kvällen. De har varit envisa men nu efter 6 veckor är den helt borta :)

Så noja inte, inget farligt :)!

Gilla

elizela79

Kvinna ·

03 apr, 2014

Hej Oroan!

Tack, det känns lite bättre nu :). Usch, min första tanke va: Det är en tumör!!!!!! Jag ska göra som dig, massera den morgon och kväll och hoppas på att den försvinner.

Gilla

Moneypenny

Kvinna ·

03 apr, 2014

Jag har gjort bukplastik på ArtClinic i Uppsala den 24 mars och fettsugning av sidorna , passade samtidigt på att göra en bröstförstoring. Det har gått tio dagar och jag var inne på återbesök idag och snittet hade läkt ganska bra , lite vätska i såret på några ställen, fått en ny gördel som man knäpper i grenen, vilket är lite trixit när man har nya , stinna bröst.
Gilla

aronnax

Kvinna ·

04 apr, 2014

Nej tumör tänkt jag inte på, mer så det inte är en infektion, men vad jag kunnat läsa mig till här kan det bli knölar

vid fettsugning som försvinner. :)

Gilla

Ketlin

Kvinna ·

04 apr, 2014

Nu har det gått 16 dagar för mig och allting har gott så bra tack och lov, har jobbat 2 dagar extra redan ons, tor, skulle ha börjat nästa torsdag igentligen men det gick bra ändå och kört bilen själv till jobbet. Med smärtstillande kunde sluta redan 1 vecka sen. Ska på återbesök nästa vecka då har det gått 3 veckor, måste vara lyckligt lottad :) har inga besvär alls. Tipsen med kuddar under knäna när man ska sova är bra gjorde själv likadant. Önskar alla riktigt bra vår och lycka till med nya magen, jag är så glad att jag gjorde det annars såg man ut som man är gravid hela tiden.

Gilla

Ketlin

Kvinna ·

04 apr, 2014

Har lagt upp före och efterbilder om någon är intresserad, på bilden har det gått 1,5 vecka från op.

Gilla

2014

Kvinna ·

04 apr, 2014

Monneypenny jag gjorde min bukis i måndag hos Anders :) Men en fråga till er alla! Är det bara jag som går som en fällkniv? Jag vågar inte resa mig upp liksom det stramar ju så sjukt! Rädd att det ska spricka.... Otäck känsla!
Gilla

Ketlin

Kvinna ·

04 apr, 2014

Hej 2014! Om det har gått bara 4 dagar är det inte konstigt att du inte kan resa dig upp helt, det tar tid, ta det lugnt och det blir bättre dag för dag jag lovar
Gilla

Moneypenny

Kvinna ·

05 apr, 2014

Tror det är normalt att gå som en fällkniv, jag kan fortfarande inte sträcka helt på mig, för det känns som det ska spricka upp som en söm, ritch
Gilla

Ketlin

Kvinna ·

05 apr, 2014

Hej Moneypenny! När gjorde du op, det är jobbigt i början, men det blir bättre rätt så snabbt 🙂

Gilla

Moneypenny

Kvinna ·

05 apr, 2014

Hej, jag gjorde den 24 mars , så det är 12 dagar sen. Du har fem dagars mer mäktig än mig. Måste fråga kan du hosta, nysa? Jag får panik och gör allt för att inte hosta eller mysa, har inte lyckats alla gånger utan fått hosta 2 gånger vilket känns som Magen går sönder, tror du buken pallar ?eller kan man förstöra något ?
Gilla

2014

Kvinna ·

05 apr, 2014

Ja, det här med tålamod är inte min starka sida! Idag hoppade jag smärtlindringen för att jag får så hemsk magkatarr... Big BIG mistake!!! :Z
Gilla

Ketlin

Kvinna ·

05 apr, 2014

Känner igen den känslan. Försöker att inte hosta eller nysa, har hittat några sätt att undvika. Har nysit 3 gånger på 17 dagar sista var idag och det gjorde inte lika ont som för 5 dagar sen. Annars brukar jag hålla eller dra nässkinnet uppåt när man känner att man vill nysa och det brukar gå over, om det inte går att hålla då är bäst att nysa med öppen mun så allt kommer ut. Med hosta då brukar hjälpa att dricka vatten.
Gilla

aronnax

Kvinna ·

06 apr, 2014

Hur går det för er?

Jag har mycket mindre ont, inget vidrigt morfin längre, bara alvedon, men jag måste ta dom punktligt, annars!

Går nästan rakt, någon dag till bara tror jag.

Ska på återbesök och ta stygnen i¨naveln på tisdag.

Har ett stygn på musen är det någon som vet varför??

Ont i ryggen när jag inte kan vila, nöjd att det går åt rätt håll är jag!

Gilla

Moneypenny

Kvinna ·

07 apr, 2014

Det blir bättre för var dag, orkade följa med och handla i lördags , köpte även en firmTrosa som går upp till midjan och håller in magen , har haft den igår när jag tvättar korsetten och den funkar bra . Jag har oxå dragit ner på morfinet, men blev tvungen att ta en i lördags efter jag ansträngt mig lite för mycket. Klarar inte mig inte utan alvedonen. Kan böja mig ner och hämta saker på golvet vilket varit omöjligt innan. Så visst blir det bättre. Har du funderat på när du ska börja jobba igen? Känner press från mitt jobb att de vill att jag ska komma nästa vecka, då har jag varit hemma tre veckor, men som det känns idag så är det en omöjlighet.. Hur känner du?
Gilla

aronnax

Kvinna ·

07 apr, 2014

Har en sån trosa här hemma, men inte vågat prova.
Tänkt fråga på återbesöket imorgon.
Jag klarar mej absolut inte utan Alvedonet, aajaj!
Tog allt en morfin igår jag med, hade rännt runt på ett köpcentra.
Men det långtidsverkade har jag skippat, avskydde det fast det behövdes då!

Har känt viss press från arbetsgivaren att komma tidigare, är sjukskriven till den andre maj och kommer att var hemma till dess.
Vi har tunga lyft och springer ofta utan att ens kunn ta rast. Detär inte möjlig att jobba om man inte är 100%återställd.

Du får prata med kirurgen och bli hemma lite till, strunta i arbetsgivaren just nu, läk ordentligt, SEDAN kan du jobba.
Gilla

Sandy85

Kvinna ·

07 apr, 2014

Hej snart 5. Veckor sen vart tog tiden vägen :) Första jobbdagen idag lite trött men annars har allt gått bra. Har båda gördlarna på dagen då jag är aktiv är det bra att ha 2 som stöd minskar svullnaden. Är super nöjd med magen lägger in nya idag. Kram på er
Gilla

aronnax

Kvinna ·

08 apr, 2014

Besiktigad och klar idag.

Stygnen runt naveln borttagna.

Det ser så fint ut, är så glad. Svullnar mest över gördeln, me det är inte konstigt, som hon måste ha dragit.

Resterna av mitt gallär sitter numer vid naveln :O

Inget mer återbesök om inget inträffar.

Lägger ut bilder om ni bortser från oredan,har inte riktigt orkat städa..

Gilla

Moneypenny

Kvinna ·

08 apr, 2014

Kikade på bilderna och det såg jättefint ut, 🙂 5 veckor ? ahh då kanske jag kan vara hemma mina fyra, så himla jobbigt med att känna pressen att komma tillbaka till jobbet...  Kör du bil? iså flall när vågade du köra? Längtar tills min mage är 5 veckor.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem