Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Vårblomma profilbild

Vårblomma

Kvinna ·

23 mar, 2020

Operation april 2020

Bröstförstoring

Kan inte se att någon tråd finns för oss som ska opereras i april. Jag ska opereras på Nordiska av Mattias Elmér 8/4. Var på konsultation 20/3 och kände mig så trygg med honom att jag direkt bokade operation första lediga tid trots att jag inte vet vilken storlek jag ska välja :) Han var tydlig med att jag inte behöver bestämma mig förrän operationsdagen, känns skönt att kunna vela lite fram och tillbaka ett par veckor till :D

247

Sortera efter

Klöverkatt

Kvinna ·

10 apr, 2020

Hur är det med alla i läkning? Är det hanterbart? ??
Gilla

amela88

Kvinna ·

10 apr, 2020

Klöverkatt skrev:

Hej, jag är inne på dag 4...fortfarande svinont..milt sagt...MEN liiite bättre idag än de övriga dagarna..nätterna är fortf. värst. Längtar tills allt ska vänta mot de bättre
Gilla

Ärtan2020

Kvinna ·

10 apr, 2020

Jag opererades sent den 31a mars, så idag är jag inne på dag 11 av läkningen :) Idag och igår har varit i princip smärtfria. Det gör egentligen bara ont om jag går länge eller när jag tar av bhn vid dusch, äntligen ljus i tunneln!! Fortfarande ganska svullet och spänt men inte som första dagarna... Då såg det knappt ut som bröst, mer som... knölar i en sportbn haha
Gilla

Briannah

Kvinna ·

10 apr, 2020

Jag har OP om 13 dagar och funderar redan nu på detta med tejpning. Jag har svårt att tåla limmet i kirurgtejp. Får stora röda utslag om jag har kvar dem mer än ett dygn. ? Någon med samma problem? Undrar lite hur fort man kan byta till silicontejp och finns det någon bra sort ni rekommenderar?
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

10 apr, 2020

Klöverkatt skrev:

Idag är det två dagar sedan jag opererades och jag mår mycket bättre än vad jag trodde. Har svårt att ta mig upp och använda armarna osv, då gör det ont. Men annars ingen smärta. Har börjat trappa ned på värktabletterna och nästa steg är att fasa ut muskelavslappnande för dom gör mig lite mossig i huvudet :)
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

10 apr, 2020

Vad skönt att ni alla är okej! Det vänder snart för dig med Amela88! Jag har extremt svårt att somna på rygg har jag märkt nu innan operationen, det går nästan inte! Så är lite orolig över hur det ska gå. Men man vänjer sig kanske + morfinet kan vara till hjälp ? du verkar ju förövrigt ha dröm-återhämtningen Vårblomma!? kan man säga ngt om resultatet ännu?
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

10 apr, 2020

Briannah skrev:

Jag har OP om 13 dagar och funderar redan nu på detta med tejpning. Jag har svårt att tåla limmet i kirurgtejp. Får stora röda utslag om jag har kvar dem mer än ett dygn. ? Någon med samma problem? Undrar lite hur fort man kan byta till silicontejp och finns det någon bra sort ni rekommenderar?

Oj ingen aning, men man borde säkert kunna byta till det första gången man byter tejpen tänker jag? Rätta mig om jag har fel! Tror det finns trådar om det i forumet??
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

11 apr, 2020

Klöverkatt skrev:

Vad skönt att ni alla är okej! Det vänder snart för dig med Amela88! Jag har extremt svårt att somna på rygg har jag märkt nu innan operationen, det går nästan inte! Så är lite orolig över hur det ska gå. Men man vänjer sig kanske + morfinet kan vara till hjälp ? du verkar ju förövrigt ha dröm-återhämtningen Vårblomma!? kan man säga ngt om resultatet ännu?

Sova på rygg är ingen hit, men man har inte så mycket val i början ? Brösten är svullna och stenhård och har inte alls rätt form för tillfället så jag förstår att man måste ha det dryga bröstbandet för att hålla ner implantaten. Jag hoppas att mina mest ändrar form och inte krymper så mycket :)
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

11 apr, 2020

Vårblomma skrev:

Klöverkatt skrev:

Sova på rygg är ingen hit, men man har inte så mycket val i början ?
Brösten är svullna och stenhård och har inte alls rätt form för tillfället så jag förstår att man måste ha det dryga bröstbandet för att hålla ner implantaten. Jag hoppas att mina mest ändrar form och inte krymper så mycket :)

Haha ja det känns så otroligt stelt och onaturligt att ligga på rygg. Okej det känns inte för stort då ialf?
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

12 apr, 2020

Klöverkatt skrev:

Vårblomma skrev:

Klöverkatt skrev:

Sova på rygg är ingen hit, men man har inte så mycket val i början ?
Brösten är svullna och stenhård och har inte alls rätt form för tillfället så jag förstår att man måste ha det dryga bröstbandet för att hålla ner implantaten. Jag hoppas att mina mest ändrar form och inte krymper så mycket :)

Haha ja det känns så otroligt stelt och onaturligt att ligga på rygg. Okej det känns inte för stort då ialf?

Nej, dom känns lagom :) Längtar tills man kan sova på annat än ryggen!
Gilla

Briannah

Kvinna ·

12 apr, 2020

Ni som är nyopererade, har ni bra tips att dela med er av som ni inte hade tänkt på före ni opererade er? Jag har tänkt ha med lösa kläder till OP som man inte behöver kränga på sig. Färdiga matlådor i frysen och kuddar i sängen att kunna ”bulla upp med”.
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

12 apr, 2020

Briannah skrev:

Ni som är nyopererade, har ni bra tips att dela med er av som ni inte hade tänkt på före ni opererade er? Jag har tänkt ha med lösa kläder till OP som man inte behöver kränga på sig. Färdiga matlådor i frysen och kuddar i sängen att kunna ”bulla upp med”.

Precis som du skriver är lösa kläder att föredra, och skor som är lätta att få i foten i. Man har inte mycket kraft och svårt att röra sig. Jag lånade min sambos huvtröja med dragkedja för att kunna få i mina armar. Bra att förbereda så mycket som möjligt hemma, ställa saker i arbetshöjd och inte så långt in på bänkar eller i skåp eftersom det är svårt att sträcka ut armarna! Jag kunde inte öppna kyl och frys själv de första dagarna, så jag fick äta det kan kom åt ? Vi har en liten pall hemma som jag använt flitigt när jag behöver komma åt saker som står lite högre än min nya räckvidd. Behövde även hjälp att skruva flaskor, sätta på matlock, allt som kräver att man tar i med händerna spänner även bröstmusklerna har jag märkt. Bra att köpa tvättlappar eftersom man inte får duscha överkroppen. Vadd eller något annat mjukt att lägga vid armhålorna eftersom man kan få skav av bröstbandet.
Gilla

Briannah

Kvinna ·

12 apr, 2020

Ah, smart med tvättlappar, hade jag inte tänkt på annars. ? Jag har ju två gymnasieungdomar hemma som kommer att få hjälpa mig de första dagarna.
Gilla

B1234

Kvinna ·

13 apr, 2020

Inne på dag 13 efter operationen nu och allt har mer eller mindre återgått till det vanliga. Slutade med smärtstillande helt redan efter 4-5 dagar och är i stort sett lika rörlig som vanligt nu med den enda skillnaden att jag inte kan lyfta eller bära tungt på ett bra tag. Började jobba redan dag 2 efter Op men jobbar iof hemifrån så det räknas väl knappt. Första återbesöket gick jättebra och allt läker på bra de tejpade även den gången och nu väntar jag till återbesök nr 2 om ca 10 dagar och efter det ska jag börja tejpa själv. Frågade då gällande silikontejpen och den får man börja med när ärren har läkt alltså när det inte är sår eller skorpor kvar på. Så ska inhandla den att börja med om ytterligare några veckor, Har också beställt Kimberly stödbhn nu då jag är galet trött på de här läkbehåarna man får med. Men längtar så efter att få ha en normal bh igen. Ni som redan har opererat er, vad har ni fått för direktiv gällande bh? Vet att det är helt olika beroende på klinik och kirurg.
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

15 apr, 2020

B1234 skrev:

Inne på dag 13 efter operationen nu och allt har mer eller mindre återgått till det vanliga.
Slutade med smärtstillande helt redan efter 4-5 dagar och är i stort sett lika rörlig som vanligt nu med den enda skillnaden att jag inte kan lyfta eller bära tungt på ett bra tag. Började jobba redan dag 2 efter Op men jobbar iof hemifrån så det räknas väl knappt. Första återbesöket gick jättebra och allt läker på bra de tejpade även den gången och nu väntar jag till återbesök nr 2 om ca 10 dagar och efter det ska jag börja tejpa själv. Frågade då gällande silikontejpen och den får man börja med när ärren har läkt alltså när det inte är sår eller skorpor kvar på. Så ska inhandla den att börja med om ytterligare några veckor,
Har också beställt Kimberly stödbhn nu då jag är galet trött på de här läkbehåarna man får med. Men längtar så efter att få ha en normal bh igen. Ni som redan har opererat er, vad har ni fått för direktiv gällande bh? Vet att det är helt olika beroende på klinik och kirurg.

Härligt att läsa att det går bra för dig! :) Jag har mitt första återbesök via mail i slutet på denna vecka, så kanske får mer info om behåar då. Vet i alla fall att jag ska ha den första i 5-6 veckor, dock osäker om jag även ska ha bröstbandet lika länge. Får du duscha överkroppen nu? Det längtar jag verkligen efter...
Gilla

KSK

Kvinna ·

16 apr, 2020

Hej Hänger på här. Precis fått tid för op 28/4. Känner mig jättestressad just nu. Någon som har smalare implantat än bröstbredd? Ska byta gamla spruckna implantat. Vill ha små naturliga.
Gilla

Briannah

Kvinna ·

16 apr, 2020

KSK: Jag ska ha det smalaste som finns för min bröstbredd och lägga i 280cc. Min kirurg sa att om man tar för smala så ser det ut som två små bollar på kroppen. Om det stämmer vet jag inte. ?
Gilla

Briannah

Kvinna ·

17 apr, 2020

Hur går det för er som har opererat er i april? Jag har tid för op på torsdag den 23 april, slltså om 5 dagar. Nervöst men har läst på så mycket jag kan och med tanke på att jag fött barn för 20 år sedan, gått ner en del i vikt samt att jag närmar mig 50 år så är mina förväntningar åt det lägre hållet. Jag blir överlycklig om jag får fyllnad i de halvtomma påsar jag har idag och om lyftet gör att de kommer att sitta någorlunda högt upp. Min kirurg påstår att det kommer att bli superbra och att jag kommer att kunna ha en klänning med öppen rygg utan att behöva BH men jag är mer försiktigt positiv då jag inte ens kan tänka mig hur mina bröst kan se ut. ?
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

17 apr, 2020

Briannah skrev:

Hur går det för er som har opererat er i april? Jag har tid för op på torsdag den 23 april, slltså om 5 dagar. Nervöst men har läst på så mycket jag kan och med tanke på att jag fött barn för 20 år sedan, gått ner en del i vikt samt att jag närmar mig 50 år så är mina förväntningar åt det lägre hållet. Jag blir överlycklig om jag får fyllnad i de halvtomma påsar jag har idag och om lyftet gör att de kommer att sitta någorlunda högt upp. Min kirurg påstår att det kommer att bli superbra och att jag kommer att kunna ha en klänning med öppen rygg utan att behöva BH men jag är mer försiktigt positiv då jag inte ens kan tänka mig hur mina bröst kan se ut. ?

Jag har också op den 23/4 och det är det enda jag kan tänka på! Hoppas man kan få några nätters god sömn nu innan det är dags att sova på rygg med onda bröst ? har också jättesvårt att föreställa mig hur mina nya bröst kommer se ut, känns overkligt! Vart ska du operera dig och vad har du valt för implantat? ?
Gilla

Briannah

Kvinna ·

17 apr, 2020

Jag har också svårt att tänka på annat just nu. ?? Jag ska operera mig på Diamond plastikkirurgi i Örebro. Har valt runda, hette de high profile tro, 280cc. Tydligen skulle de pass min kropp bäst enligt kirurgen. Vad har du valt?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem