Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
1xxx1 profilbild

1xxx1

Kvinna ·

04 mar, 2023

Operation april/maj/juni 2023

Bröstförstoring

Hej. Tänker att vi startar en tråd för oss som har OP i april/maj/juni. Ju fler vi är ju mer pepp kan vi ge. Vad ska ni göra? Byte? Förstoring? cc? Profil? Märke? Mm Jag ska byta mina 260cc mot 425/450cc Motiva ergonomix Full Profil. Här snurrar bröst, strl, implantat mm 24h/dygn.. Så mycket tankar och funderingar... vill bara att tiden ska gå och 24/4 är här :) Vad har ni för tankar och funderingar?

318

Sortera efter

1xxx1

Kvinna ·

04 apr, 2023

Hoppas allt går/gått bra och att du mår ok.
IsoldeR skrev:

IMORGON!!! Är det dags för operation för mig! Har inte varit nervös innan men nu håller jag på och få hjärtklappning snart!
Ska vara på plats 7:45! Paaaaanik :)

Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

04 apr, 2023

Hej alla! Jag hoppar in här. Läser på som en galning inför min operation i slutet av juni. Har läst att några är oroliga för DB. Vad betyder det? Känner att allt är en djungel, haha.
Gilla

Lusie

Kvinna ·

04 apr, 2023

mimmisnyastil skrev:

Hej alla! Jag hoppar in här. Läser på som en galning inför min operation i slutet av juni. Har läst att några är oroliga för DB. Vad betyder det? Känner att allt är en djungel, haha.

Hej! Det är super rörigt i början… rekommenderar den här sidan där står så mycket bra! https://www.plastikoperationer.net/broestfoerstoring-broestoperation DB står för Double Bubble, finns förklarat i länken med en bild som jag skickade :)
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

04 apr, 2023

Oj, så mycket bra info på en och samma plats, tack så mycket för länken ?
Gilla

sys1234

Kvinna ·

04 apr, 2023

Lusie skrev:

mimmisnyastil wrote:

Hej! Det är super rörigt i början… rekommenderar den här sidan där står så mycket bra! https://www.plastikoperationer.net/broestfoerstoring-broestoperation

DB står för Double Bubble, finns förklarat i länken med en bild som jag skickade :)

Tack så mycket för den länken! Var superbra med alla bilderna både på komplikationer och goda resultat. Efter att ha läst runt en del känner jag mig ännu mer komfortabel med mitt val att lägga framför muskeln...
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

05 apr, 2023

Jag läser om att vissa mår illa och kräks en massa efter operationen (jag verkligen avskyr att kräkas). Har ni nån uppfattning om det illamående som vissa känner har med själva narkosen att göra eller om det kan bero på att de reagerat på morfinet? (Jag ska inte ta morfin alls). Har sövts en gång tidigare för en medicinsk operation och mådde inte illa efter den, bara väldigt groggy ?, så hoppas att jag klarar mig den här gången med ?
Gilla

sys1234

Kvinna ·

05 apr, 2023

mimmisnyastil skrev:

Jag läser om att vissa mår illa och kräks en massa efter operationen (jag verkligen avskyr att kräkas). Har ni nån uppfattning om det illamående som vissa känner har med själva narkosen att göra eller om det kan bero på att de reagerat på morfinet? (Jag ska inte ta morfin alls).
Har sövts en gång tidigare för en medicinsk operation och mådde inte illa efter den, bara väldigt groggy ?, så hoppas att jag klarar mig den här gången med ?

Exakt denna oro och problem har jag också avseende kräkningar! Vissa blir dåliga av narkosen - men jag tänker såhär; då jag också blivit sövd en gång tidigare utan bekymmer men vet att jag i efterhand blev dålig av morfin så har jag önskat så lite morfin som möjligt. Har ingen av oss blivit dålig av narkosen så har jag svårt att se att vi skulle bli det denna gången. Ca 20% av befolkningen blir illamående och kräks av morfin och i alla fall jag vet med mig att jag tillhör dessa så därför kommer jag att försöka att inte ta något morfin. Man brukar ge morfin under narkosen för att minska stressen på kroppen och jag tänker att har man sagt ifrån att man blir dålig så kan den dosen hållas så låg som möjligt.
Gilla

IsoldeR

Kvinna ·

05 apr, 2023

Opererades igår på proforma hos Calle oxh allt har gått fantastiskt bra! Vilken toppen personal dom har där! Så omhändertagande hela tiden. Resultatet är galet fint redan. Mentor XTRA 365 som va planen blev det :) har knappt ont. Jag är överkänslig mot morfin så det sa jag till om. Jag får alltid ketogan istället.
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

05 apr, 2023

sys1234 Jag tycker att vi bestämmer att det är så det funkar på oss ? Själv kommer jag ta 0 morfin då jag får gallgångskramp av det, även om det skulle vara pyttelite (och av allt som ens liknar morfin). Det är ingen smärta jag ens önskar min värsta fiende ? Det får liksom gå bra ändå när man inte har nåt annat val. Vet inte ens om det finns andra alternativ till morfin som inte påverkar magen på det sättet, men jag fick inget alls förra gången jag opererades. Dock var det bara med titthål den gången (tog bort gallblåsan).
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

05 apr, 2023

IsoldeR Jag ska genast googla ketogan! ? Vad roligt att du är så nöjd! ?
Gilla

sys1234

Kvinna ·

05 apr, 2023

mimmisnyastil skrev:

IsoldeR Jag ska genast googla ketogan! ?
Vad roligt att du är så nöjd! ?

Mår jag illa tänker jag annars be om Ondansetron. Det har god effekt mot illamående, ff a läkemedelsinducerad.
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

05 apr, 2023

sys1234 skrev:

mimmisnyastil wrote:

Mår jag illa tänker jag annars be om Ondansetron. Det har god effekt mot illamående, ff a läkemedelsinducerad.

Känner att jag behöver få bättre koll på läkemedel. Tur att ni finns och kan hjälpa mig med mina googlingar ?
Gilla

sys1234

Kvinna ·

05 apr, 2023

mimmisnyastil skrev:

sys1234 wrote:

mimmisnyastil wrote:

Känner att jag behöver få bättre koll på läkemedel. Tur att ni finns och kan hjälpa mig med mina googlingar ?

Haha nej då, jag är läkare så det är mitt jobb att ha koll på det. Men kan lika gärna dela med mig av det jag vet här! Jag är ändå nervös själv, kanske mer nu när jag vet hur narkos fungerar.
Gilla

mimmisnyastil

Kvinna ·

05 apr, 2023

sys1234 skrev:

mimmisnyastil wrote:

sys1234 wrote:

mimmisnyastil wrote:

Haha nej då, jag är läkare så det är mitt jobb att ha koll på det. Men kan lika gärna dela med mig av det jag vet här!
Jag är ändå nervös själv, kanske mer nu när jag vet hur narkos fungerar.

Jaha! Då förstår jag att du besitter en del specialkunskap. Åh, nej ? Men det ger mig trygghet att du trots din kunskap om narkos ändå väljer att utsätta dig för det ?
Gilla

fifi

Kvinna ·

05 apr, 2023

Hej! Jag har bokat op den 5/5 på Nordiska kliniken. Har ca 75C idag men blivit lite hängigt efter amning så ska lägga in 620 cc för att fylla och förhoppningsvis få upp bröstvårtorna lite. Någon av er som har erfarenhet av likande förstoring??
Gilla

Hejjhejj

Kvinna ·

06 apr, 2023

fifi skrev:

Hej!
Jag har bokat op den 5/5 på Nordiska kliniken.
Har ca 75C idag men blivit lite hängigt efter amning så ska lägga in 620 cc för att fylla och förhoppningsvis få upp bröstvårtorna lite.

Någon av er som har erfarenhet av likande förstoring??

Jag ska göra en liknande om prick två veckor på nordiska kliniken, 625 cc. Målet är att fylla ut och få upp dom lite. Ska du ha texturerade?
Gilla

Elli67

Kvinna ·

06 apr, 2023

Jag sitter med lite ångest hur jag ska tänka med stl. Jag vill fylla ut bredden med mina, jag har lagt upp en bild. Har en bröstbredd på 14,5. Vill gå upp relativt mycket i cc, mentors hp 650cc som kirurgen först föreslog är 14,3 bred vilken känns ganska tajt. När jag provat själv känns 825cc mer som den volym jag skulle vilja ha, även om jag nojjar över att det ska vara tungt, se stort ut, ge DB osv.. jag har lite db när jag spänner brösten idag, säkert på grund av att jag hade tubulära bröst innan. men motivas corse är 14cm bred vilket känns rimligare att ha någon mm mera mellan. Hur tänker ni? Har ni några råd? Bortsett från åsikter om att 825 är explosivt på en kort person, kolla på bilden då gärna och avgör om 355cc upplevs stort på mig först. Nojjar att runda implantat kommer att framhäva dB men att större volym skulle vara mer förlåtande, men det kanske bara ör inbillning... help pls.
Gilla

Hejjhejj

Kvinna ·

07 apr, 2023

Någon här som vet vad för kosttilskott kan ska undvika inför operation? Jag har pausat omega 3 för det är det enda jag kan hitta, men kollagen borde väl ändå vara okej?
Gilla

1xxx1

Kvinna ·

07 apr, 2023

Jag har fått att jag inte ska äta några hälsokostpreparat t ex Omega 3, vitaminer, träningspreparat, antioxidanter. 2 veckor före och 2 veckor efter operationen. Sen står de även att jag inte ska ta smärtstillande och anti-inflammatoriska mediciner till exempel Treo, Ipren, Voltaren, Naproxen, Naprosyn, Magnecyl och Dispril. 2 veckor före och 2 veckor efter operationen. De tunnar tydligen ut blodet och gör att du blöder lättare. Dock så fick jag just Alvedon och Naproxen vid mitt senaste KS och vid första Alvedon och Ipren, så är lite frågande till just de. Men men, kommer följa de nu iaf. Har OP om 2v ?
Hejjhejj skrev:

Någon här som vet vad för kosttilskott kan ska undvika inför operation? Jag har pausat omega 3 för det är det enda jag kan hitta, men kollagen borde väl ändå vara okej?

Gilla

sys1234

Kvinna ·

07 apr, 2023

1xxx1 skrev:

Jag har fått att jag inte ska äta några hälsokostpreparat t ex Omega 3, vitaminer, träningspreparat, antioxidanter.
2 veckor före och 2 veckor efter operationen.

Sen står de även att jag inte ska ta smärtstillande och anti-inflammatoriska mediciner till exempel Treo, Ipren, Voltaren, Naproxen, Naprosyn, Magnecyl och Dispril.
2 veckor före och 2 veckor efter operationen.

De tunnar tydligen ut blodet och gör att du blöder lättare.
Dock så fick jag just Alvedon och Naproxen vid mitt senaste KS och vid första Alvedon och Ipren, så är lite frågande till just de.

Men men, kommer följa de nu iaf. Har OP om 2v ?

Hejjhejj wrote:

Alvedon går jättebra - övriga preparat bör man undvika, de s k NSAID-preparaten då de allihopa har blodförtunnande egenskaper. Lika så är omega 3 också blodförtunnande.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem