Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Trainwreck profilbild

Trainwreck

Kvinna ·

17 jul, 2023

Operation augusti 2023

Bröstförstoring

Hej! Jag ska operera mig för först gången nu i augusti, brösten, och tänkte kolla om det är fler som har operationstid då? Börjar närma sig nu, och jag börjar bli lite nervös

203

Sortera efter

girlypie01

Kvinna ·

23 aug, 2023

Trainwreck skrev:

girlypie01 wrote:

Tack alla! :)

Dock började jag må väldigt illa på hemresan, kommer i vågor (som varar länge), mår just nu fruktansvärt illa.. usch det är det värsta. Försöker sova men så fort jag sluter ögonen blir jag yr och mår illa. Har ni andra mått illa?

Ok, kan kanske vara medicinen? Jag vet att vi fick hem tramadol och en biverkning kan vara just illamående på de tabletterna samt yrsel. Jag har som sagt haft tur och sluppit illamående på kliniken och op dagen, sen tog jag bara en tramadol första natten för att jag var rädd att inte få sova, men fick ingen bieffekt alls som tur var..
Jag hoppas det bara är en bieffekt för dig så det slutar när du slutar med medicinen. Hur har du annars mått?

i Jag fick oxynorm, men har ätit det förut när jag hade en kraftig öroninflammation och då mådde jag inte illa. Misstänker att det var narkosen, illamåendet klingade av mot kvällen som tur var. :) ringde kliniken men de sa samma sak, och att jag kunde testa åksjukepiller, vilket jag gjorde och efter det släppte illamåendet! Annars mår jag bra! Såklart spänner det över bröstet, känns som att jag har bly där. ? Tycker brösten ser fina ut i storlek men lite orolig över att det ska märkas tydligare nu att mitt ena bröst är liite större än det andra, tycker det som är större buktar ut mer åt vänster, men kan ju såklart ha med svullnad att göra. Får ha is i magen, vet att detta tar tid. En fråga! Jag har funderat över duschning. Vill duscha idag men det känns helt omöjligt för mig att få av mig stödbhn. Är en sportbh som sitter väldigt tajt, tyckte redan den var tajt när jag testade ut den innan operationen ? hur gör ni andra? Är det bättre att vänta eller är det bäst att duscha så fort som möjligt för att inte få infektion? Vill göra allt jag kan för att inte få infektion..
Gilla

Fräken

Kvinna ·

23 aug, 2023

Jag fick veta inget duschande på tre dagar, tvättlapp okej. Sen har jag också plåster över naveln så har ändå inte okej på dusch men tre dygn är Victoriaklinikens rekommendationer för dusch efter bröstoperation. För övrigt mådde jag fruktansvärt samma dag som operationen. Både narkosen och medicinerna fick mig illamående. Jag opererades vid 12 och faktiskt även dygnet efter var obehagligt, även om värsta illamåendet hade släppt på förmiddagen dagen efter. Jag valde ju klinik just för att jag tyckte det kändes hetsigt att åka hem samma dag och det var tur. Mina bröst hade svullnat över natten så de behövde byta storlek på min läke-bh för att brösten inte skulle klämmas för hårt och de behöver lägga om såren i min navel. Sen kunde jag inte gå ordentligt samma kväll ens för att gå på toa för jag hade så ont och mådde så illa (mest brösten som smärtade men magen gjorde att alla resande och sänkande rörelser etc. blev vidriga.) Om någon läser som inte gjort eller bokat så fundera noga på var du opereras och hur mycket tid du har inför hemgång och vilket stöd du har första tiden. Jag har fött tre barn, tagit hand om två halvstora helt ensam och nyförlöst, skrapats efter missfall med sövning - kort sagt har både sövts och utsatt kroppen för smärtor och påfrestningar - och var ändå inte alls beredd på hur oförmögen jag skulle vara att ta hand om mig och hur påverkad jag skulle bli. Man vet inte i förväg hur man kommer må.
Gilla

girlypie01

Kvinna ·

23 aug, 2023

En liten uppdatering: pratat med kliniken om duschningen och jag kunde vänta till imorgon så ska göra det och samtidigt tvätta bhn. För en stund sedan vågade jag lyfta på stödbhn och se resultatet - herregud vad fina dom är!! ? är helt överlycklig, valde helt rätt kirurg, Paolo är fantastisk! De ser redan fina ut och är bara dag 2. Tror de kommer bli galet fina efter några månader. Valde helt rätt storlek, så glad att jag tog det större!
Gilla

Shakenda

Kvinna ·

23 aug, 2023

Hej ?! Grattis till våra boobies och hoppas allt går väl för alla! Jag är på min tredje vecka postop. Undrar om ni fått ”bröstband” och hur länge ni blivit ordinerade att bära? Jag fick till mig 3 veckor,så drygt.. jobbigt med trycket
Gilla

Emma Emma

Kvinna ·

23 aug, 2023

Fräken skrev:

Jag fick veta inget duschande på tre dagar, tvättlapp okej. Sen har jag också plåster över naveln så har ändå inte okej på dusch men tre dygn är Victoriaklinikens rekommendationer för dusch efter bröstoperation.

För övrigt mådde jag fruktansvärt samma dag som operationen. Både narkosen och medicinerna fick mig illamående. Jag opererades vid 12 och faktiskt även dygnet efter var obehagligt, även om värsta illamåendet hade släppt på förmiddagen dagen efter.

Jag valde ju klinik just för att jag tyckte det kändes hetsigt att åka hem samma dag och det var tur. Mina bröst hade svullnat över natten så de behövde byta storlek på min läke-bh för att brösten inte skulle klämmas för hårt och de behöver lägga om såren i min navel. Sen kunde jag inte gå ordentligt samma kväll ens för att gå på toa för jag hade så ont och mådde så illa (mest brösten som smärtade men magen gjorde att alla resande och sänkande rörelser etc. blev vidriga.)

Om någon läser som inte gjort eller bokat så fundera noga på var du opereras och hur mycket tid du har inför hemgång och vilket stöd du har första tiden. Jag har fött tre barn, tagit hand om två halvstora helt ensam och nyförlöst, skrapats efter missfall med sövning - kort sagt har både sövts och utsatt kroppen för smärtor och påfrestningar - och var ändå inte alls beredd på hur oförmögen jag skulle vara att ta hand om mig och hur påverkad jag skulle bli. Man vet inte i förväg hur man kommer må.

Tack för att du delar! Fy sjutton vad tufft, vad skönt att det blev bättre efter inte allt för lång tid om jag förstår rätt <3 Hur mår du nu när det gått en vecka, hur känns brösten respektive magen? Haft något återbesök? Kram
Gilla

Fräken

Kvinna ·

23 aug, 2023

Girlypie01 skönt att du är nöjd! Shakenda jag har inget bröstband. Det rekommenderas inte vid transplantation av fett, det vill man ska stanna där det är satt. Min kirurg sa att implantaten kommer åka ner ändå. Däremot har jag en rulle mellan brösten under 6 veckor så inte fickorna vidgas om brösten av misstag trycks ihop. Emma Emma tog bort stygnen idag! Hade en till bokad 4/9 men har fått avboka den mot att jag skickar bild på såret vid det bröst som droppat minst. Jag kan gå över minimitiden mellan olika Alvedon/ibumetin-doser utan att det blir ohållbart och jag kan röra mig relativt obehindrat. Magen spänner och ena bröstet sår också men går inte att jämföra med första två dygnen. Min mage är så mycket snyggare trots att jag är svullen och huden inte dragit ihop sig, sjukt glad att jag gjorde just den här operationen.
Gilla

Emma Emma

Kvinna ·

23 aug, 2023

Vad skönt att höra! Och underbart med magen! Är ju fettsugningen jag är mest nervös över, så känns så betryggande att höra din upplevelse ☺️
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

24 aug, 2023

@shakenda jag har inte blivit ordinerad bröstbrand. Däremot ska jag gå topless dagtid 1 vecka nu (v2 sedan OP). Jag har återbesök den 29e så ska bli intressant vad Örjan säger då, känns som att brösten är väldigt högt upp fortfarande haha. @fräken Har du tagit stygnen redan? Va skönt! Jag gissar på att jag får bort dem 29e på återbesöket.. ska bli intressant att höra vad som sägs då
Gilla

Escan

Kvinna ·

24 aug, 2023

Trainwreck skrev:

@shakenda jag har inte blivit ordinerad bröstbrand. Däremot ska jag gå topless dagtid 1 vecka nu (v2 sedan OP). Jag har återbesök den 29e så ska bli intressant vad Örjan säger då, känns som att brösten är väldigt högt upp fortfarande haha.

@fräken Har du tagit stygnen redan? Va skönt! Jag gissar på att jag får bort dem 29e på återbesöket.. ska bli intressant att höra vad som sägs då

Men hallå, vad jobbigt att behöva åka så långt igen för återbesök?! Det tänkte jag inte på att ni behöver göra. Hur känns det förövrigt för dig? Har du börjat jobba? Hur fungerar det med lyft? Och framförallt hur är det att sova på rygg?
Gilla

Josamixi

Kvinna ·

24 aug, 2023

Jag har blivit opererad denna veckan! Bröstlyft. Det känns, men inte så jag går under av smärta :)
Gilla

Lorelai

Kvinna ·

24 aug, 2023

@shakenda, jag fick också bröstband (ser att vi har samma kirurg), jag opererades för 2,5 vecka sedan och ska ta bort på måndag. Har också tyckt att det var sjukt jobbigt. Speciellt första veckorna. Sen hade jag så ont så jag bestämde mig för att sova utan en natt, och efter det har jag inte alls känt mig lika besvärad. Men varje gång jag tar av det eller spänner upp är det typ ”åh fan är det såhär det känns att kunna ta ordentliga andetag”. Men jag försöker lita på processen och hoppas brösten blir fina! Men grattis till att du får ta av ditt band snart?
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

24 aug, 2023

Escan skrev:

Trainwreck wrote:

@shakenda jag har inte blivit ordinerad bröstbrand. Däremot ska jag gå topless dagtid 1 vecka nu (v2 sedan OP). Jag har återbesök den 29e så ska bli intressant vad Örjan säger då, känns som att brösten är väldigt högt upp fortfarande haha.

@fräken Har du tagit stygnen redan? Va skönt! Jag gissar på att jag får bort dem 29e på återbesöket.. ska bli intressant att höra vad som sägs då

Men hallå, vad jobbigt att behöva åka så långt igen för återbesök?! Det tänkte jag inte på att ni behöver göra.

Hur känns det förövrigt för dig? Har du börjat jobba? Hur fungerar det med lyft? Och framförallt hur är det att sova på rygg?

Ja jo det är lite drygt, haha. Men ska passa på att shoppa/kolla nya bh:ar ;) I övrigt mår jag kanon, i princip som vanligt. Jag har tunga lyft i jobbet så ska inte jobba fören 20e september (har semester) har totalt varit sjukskriven 5 dagar så känns OK :) Jag har inte testat några tyngre lyft, men kan ju lyfta allt vardagligt utan problem. Sova på rygg funkar faktisk riktigt bra, haha, känner att jag tippar lite mot sidorna eller drar mig ditåt, så har lagt kuddar som ska stoppa mig från å hamna på sidan haha.
Gilla

Changes

Kvinna ·

25 aug, 2023

Nu är vi ju några stycken som har opats :) Så kul att läsa och följa alla :) Hoppas att ni som mår/mått lite sämre ska känna er bättre snart <3 Tänker att kroppen har ju mer att ta hand om och läka när man gör både bröst och mage. Så det kommer ju säkert bli bra men tar kanske lite längre tid med återhämtningen. Jag mår bra och det vänstra bröstet har sjunkit mer än det högra och känns väldigt bra, har mjuknat mer och ingen smärta eller något annat. Dock har jag lite ont i det högra bröstet. I nederkanten mot armhålan (klockan 5 typ) så är det liksom platt (som att man skulle lägga ett tryck där) så det blir liksom lite kantigt ut mot armhålan (klockan 3). Precis där när jag känner med handen så känns det som små bubblor/mjuka knölar. Dessa är även ömma... har mailat Örjan om detta idag för upplevde hela bröstet mer ömmande och spänt nu på morgonen. Vet inte alls vad detta kan vara men hoppas att det är något i läkprocessen som kroppen tar hand om till slut. Jag har återbesök på onsdag den 30:e. Även om man får åka långt så är det ju skönt att få träffa Örjan igen så han får kolla brösten och även detta som jag undrar över. Trainwreck, flyger du eller hur ska du resa? Jag tänkte flyga men sen gick priserna upp så mycket så jag bokade tåg istället. 4,5 timme enkel resa och reser fram och tillbaka samma dag så det blir några timmar med ljudbok och annat haha.
Gilla

Escan

Kvinna ·

25 aug, 2023

Skönt att höra att ni mår bra och att allt går framåt. Jag har 12 dagar kvar till OP. Tiden går både extremt fort och extremt långsamt. Häromdagen fick jag panikkänslor och började tänka vad tusen jag gett mig in på. Fick ångest för att sövas igen och tänkte inte på något annat under hela dagen. Nu kommer det i vågor. Haha. Antar att det är normalt att känna så, eller jag hoppas det iallafall :)
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

25 aug, 2023

@changes hm, va märkligt. Har du fått nått svar från Örjan vad det kan vara? Dag 4 och 5 hade jag också ondare i just höger bröst, nästan på samma ställe som du beskriver, kändes som ett tryck typ, så trodde det var ett blåmärke, men gick över på ca 2 dagar.. annars har jag mått bra, brösten är hårda svullna o högt upp dock haha men enligt min man så är det stor skillnad.. kanske svårare att se för mig som stirrar på dem jämt känns det som haha!! Jag åker ner med tåget också, har 6timmar i sthlm så ska passa på att testa bh för att fördriva tiden. Tar ca 5h ner med direkt tåget så ska nog gå fint :) @Escan det närmar sig! Jag förstår det, jag hade det likadant, var när jag var nere på enkel siffrigt till Op som nervositeten gav med sig och exalteringen tog över! Kommer gå kanon! Och du kommer få sååå snygga bröst!!
Gilla

Booobie23

Kvinna ·

25 aug, 2023

Grattis till alla som har fått nya titties och hoppas ni mår bra. Styrkekramar till er som haft det lite jobbigt och tack för att ni delar med er av era upplevelser <3 @Escan känner som dig... Fick lite panik och väldigt blandade känslor. Det börjar närma sig nu.. räknar ner dagarna...
Gilla

Lorelai

Kvinna ·

26 aug, 2023

Hej tjejer! På måndag har det gått tre veckor sedan min operation, det har hänt så mycket med brösten sedan op, första dagen var de väldigt svullna och såg ut som två strutar men nu har de fått lite underpool och ser mer naturliga och fina ut. Men det spänner fortfarande rätt så mycket i dem och bröstvårtorna är ömma som fan. Hur har ni det andra det? Någon som inte har ömma bröstvårtor? Eller ni som ligger någon vecka före mig (op precis i början av aug) hur känns det för er?
Gilla

Blåbärspaj88

Kvinna ·

26 aug, 2023

Rose1984 skrev:

Hej! Jag opererades igår 21 aug i Linköping. Hur har ni andra mått efteråt? Jag får ingen direkt smärtlindring av mina mediciner ?
Mvh

Hej! Hur mår du nu några dagar efter? Hoppas att det känns ok iaf med smärtan. Lite frågor.. Var du ute efter naturligt resultat eller viktigast att just få större bröst? Eller båda.. Planerar själv att boka op efter konsultation på plastikakademin med samma kirurg. Är dock lite nojig över bakom muskeln samt storlek och återhämtning pga bakom muskel. Känner inte att jag fick så mycket guidning som jag övertänkande människa hade behövt. Känns det bra med storleken du valde samt val av klinik och kirurg?
Gilla

Shakenda

Kvinna ·

27 aug, 2023

Lorelai skrev:

@shakenda, jag fick också bröstband (ser att vi har samma kirurg), jag opererades för 2,5 vecka sedan och ska ta bort på måndag. Har också tyckt att det var sjukt jobbigt. Speciellt första veckorna. Sen hade jag så ont så jag bestämde mig för att sova utan en natt, och efter det har jag inte alls känt mig lika besvärad. Men varje gång jag tar av det eller spänner upp är det typ ”åh fan är det såhär det känns att kunna ta ordentliga andetag”. Men jag försöker lita på processen och hoppas brösten blir fina! Men grattis till att du får ta av ditt band snart?

Min sista bröstbandsdag är på tisdag ) Håller med om att det är skönt att ta av den och ANDAS ? Men nu tredje veckan har det ändå varit lite lättare, tror det är för att svullnaden gått ner lite. Avseende ömmande bröstvårtor: jag tycker att mina har blivit mycket mer känsliga för beröring och gillar det haha. Det är nog inte så sannolikt att denna känsligheten kommer att bestå (tyvärr för min del ?). Jag var liite orolig för att tappa känsel inför operationen, men verkar inte vara några problem.
Gilla

girlypie01

Kvinna ·

27 aug, 2023

Lorelai skrev:

Hej tjejer!
På måndag har det gått tre veckor sedan min operation, det har hänt så mycket med brösten sedan op, första dagen var de väldigt svullna och såg ut som två strutar men nu har de fått lite underpool och ser mer naturliga och fina ut. Men det spänner fortfarande rätt så mycket i dem och bröstvårtorna är ömma som fan. Hur har ni det andra det? Någon som inte har ömma bröstvårtor? Eller ni som ligger någon vecka före mig (op precis i början av aug) hur känns det för er?

Hej! Jag opade mig 22 augusti, gjorde framför muskeln. Jag har känsel kvar i båda bröstvårtorna, men har ingen känsel alls under bröstvårtorna på båda brösten. För mig spänner/bränner det mest i ärren, främst när jag står/sitter upp och implantaten trycker mot ärren. Sen är ju brösten stenhårda haha men känner på dem varje dag, känns på något sätt som att de blivit liite mjukare speciellt på sidorna men kan ju vara inbillning.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem