Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
countess profilbild

countess

Kvinna ·

27 aug, 2017

Operation i oktober 2017, någon mer? :)

Bröstförstoring

Hej på er! Precis som rubriken lyder ska jag opereras i Oktober, på reformkliniken hos Tuve Mårtensson! Jag ska antagligen lägga i Motiva 650 cc corsé. Någon mer som har planerad operation i Oktober? Hade varit extra kul om det var någon som också ska till Tuve! Tänkte att vi kanske kunde bolla lite tankar, kanske bara få prata av sig om operationen och följa varann i resan till våra nya bröst! Tror att de runt omkring mig börjar tröttna på allt tuttprat nu haha :) Kram på er!

780

Sortera efter

Tuttlisaan

Kvinna ·

15 okt, 2017

Lätt hänt att man antar det värsta, speciellt när det gäller brösten <3. Har du långt till kliniken? :)
Gilla

Banannie

Kvinna ·

15 okt, 2017

Tuttlisaan skrev:

Lätt hänt att man antar det värsta, speciellt när det gäller brösten

Ja, och när man märker att läkarna blir lite stressade och skickar em akut iväg så blir man ännu mer nervös. Men så skönt att ändå veta att man inte har bröstcancer! 30 mil, men det får det vara värt! Börjar du bli pirrig ?
Gilla

Banannie

Kvinna ·

15 okt, 2017

soph1 skrev:

Jag har min operation imorgon! När jag väl tänker på det så får jag lite fjärilar i magen av spänning och lite nervositet.
Vilket datum är din op? :)

Min är på tisdag. Stort lycka till imorgon !
Gilla

Mosqita

Kvinna ·

15 okt, 2017

countess skrev:

Jag har haft två dagar här nu som vart lite jobbiga (tror att den del kan vara pms iochförsig hehe), men, jag är så orolig för att mitt högra bröst inte kommer att bli bra. Det är en ganska stor skillnad på dem om man ser dem framifrån, och från sidan. Mitt vänstra är ju så runt och fint, hade det andra sett ut så så hade jag varit såååå nöjd!!
Men det gör det ju inte. Vet att det bara har gått snart 2 veckor men jag är så trött på att vänta haha. Och denna bhn ger mig en massa skavsår så jag får hålla på att sätta dit och byta plåster hela tiden. Onödigt ont känner jag.

Vet inte riktigt vad jag ville med detta, antagligen bara mest att gnälla av mig. Mina nära som trodde att de skulle slippa undan allt brösttjat har nog blivit negativt överraskade haha! Usch vill bara att de ska vara läkta och klara nu.

Jag lider med dig!!! Men så skönt att läsa att jag inte är ensam. Jag opererades den 2/10 och har denna hemska tortyr bh jag med. Första veckan hade jag en i storlek 65. Men jag fick sånna fruktansvärda sår och andningssvårigheter att jag inte kunde gå en minut utan smärtlindring. Var på återbesök 8 dagar efter op och fick byta till en bh i 70 istället. (Skönaste känslan i mitt liv, haha). Men då såg hon att ena bygeln inte hade legat rätt så bröstvecket inte skapats. Nu har jag krigat med detta bröstveck i en vecka. Det är så envist och är inte alls så enkelt som jag skulle önska.. Denna smärta av sår och tight bh och få till bröstvecket har fått mig till många tårar dessa två veckor, haha. Smärtan efter själva operationen har jag inte ens känt av för att tortyrbh-n snott all smärta. Har du också sår som vätskas och blöder? Jag hittar inget bra skydd som hjälper och inte kliar.
Gilla

Tuttlisaan

Kvinna ·

15 okt, 2017

Ja det är klart, man vill ju ha de bästa :D mer förväntansfull! Är inte ett dugg nervös, vill bara få det gjort haha! :D men det går nog fort, åker utomlands på torsdag och när jag kommer hem är det bara tre dagar kvar :D
Gilla

dinadina

Kvinna ·

15 okt, 2017

Fairytale skrev:

Dinadina: det verkar vara rätt vanligt, många läkemedel har det som vanligt eller mycket vanligt gällande biverkning, sen är ju vissa personer säkert mer känsliga än andra. Blir det för jobbigt ska man även kunna få kortison utskrivet för klåda/för att lugna ner utslagen. Ska se hur jag ser ut imorgon och ev. Ringa läkaren då.
Hopps ditt lägger sig! :)

okej, det verkar som att dom börjar torka ut nu så jag antar att dom är borta om någon dag eller två, kommer det mer så ska ja se till så jag får kortison till det :)
Gilla

dinadina

Kvinna ·

15 okt, 2017

Bannanie: Hoppas allt går bra med operationen, lycka till! <3
Gilla

Vaneve

Kvinna ·

15 okt, 2017

Alltså fy bubblan vad jag mår konstigt! Imorgon är det en vecka sedan operationen, och jag mår fortfarande inte bra. Smärtan är ju i princip borta (tar visserligen fortf Alvedon och antiinflammatoriska, men lär väl sluta med det typ imorgon). Men alltså jag är så fruktansvärt TRÖTT, illamående och svullen om magen. Känner mig nästan gravid! Vad är detta? Blir det såhär efter att ha genomgått en operation? Är det läkemedelsrelaterat?
Gilla

countess

Kvinna ·

15 okt, 2017

Mosqita skrev:

countess skrev:

Jag har haft två dagar här nu som vart lite jobbiga (tror att den del kan vara pms iochförsig hehe), men, jag är så orolig för att mitt högra bröst inte kommer att bli bra. Det är en ganska stor skillnad på dem om man ser dem framifrån, och från sidan. Mitt vänstra är ju så runt och fint, hade det andra sett ut så så hade jag varit såååå nöjd!!
Men det gör det ju inte. Vet att det bara har gått snart 2 veckor men jag är så trött på att vänta haha. Och denna bhn ger mig en massa skavsår så jag får hålla på att sätta dit och byta plåster hela tiden. Onödigt ont känner jag.

Vet inte riktigt vad jag ville med detta, antagligen bara mest att gnälla av mig. Mina nära som trodde att de skulle slippa undan allt brösttjat har nog blivit negativt överraskade haha! Usch vill bara att de ska vara läkta och klara nu.

Jag lider med dig!!! Men så skönt att läsa att jag inte är ensam.
Jag opererades den 2/10 och har denna hemska tortyr bh jag med. Första veckan hade jag en i storlek 65. Men jag fick sånna fruktansvärda sår och andningssvårigheter att jag inte kunde gå en minut utan smärtlindring. Var på återbesök 8 dagar efter op och fick byta till en bh i 70 istället. (Skönaste känslan i mitt liv, haha). Men då såg hon att ena bygeln inte hade legat rätt så bröstvecket inte skapats.
Nu har jag krigat med detta bröstveck i en vecka. Det är så envist och är inte alls så enkelt som jag skulle önska.. Denna smärta av sår och tight bh och få till bröstvecket har fått mig till många tårar dessa två veckor, haha. Smärtan efter själva operationen har jag inte ens känt av för att tortyrbh-n snott all smärta.
Har du också sår som vätskas och blöder?
Jag hittar inget bra skydd som hjälper och inte kliar.

Hej! Precis som du säger, det är lite skönt att inte vara ensam om detta. Men du har nog haft det lite värre än mig tror jag. Jag har skavsår, skinnet är liksom bortfläkt eller man ska säga. På ena sidan har jag ett stort plåster som jag fått med hem från sjukhuset när min dotter bröt armen, och på andra sidan har jag compeed skavsårsplåster. Skavsårsplåstren har jag fått byta idag, de liksom rullar ihop sig eftersom jag är där och justerar bygeln hela tiden och kollar så den sitter rätt, väldigt irriterande. De gör ont att ta bort eftersom de sätter sig så bra. Jag har fortfarande 65. Frågade när jag va på återbesöket men fick inte byta :( kan jag väl förstå också egentligen eftersom vecket inte vill vara där det ska. Hur går det för dig med bröstvecket då? Känns det som att det börjar bli bättre? Mitt är ju klart bättre än det var från början, men är orolig för att det inte ska bli helt bra iallafall..
Gilla

Novastar

Kvinna ·

16 okt, 2017

På måndag så ska jag vara på kliniken redan 9.00, och åker ju inte hem fören 8.30 dagen efter. Jag kan lätt bli rastlös :). Ni som har opererats redan vilket har varit ert bästa tidsfördriv som ni packat me er? Och brukar där finnas wi-fi så att man kan ta med surfplattan och kolla serier?
Gilla

dinadina

Kvinna ·

16 okt, 2017

jag hade sparat massor med poddar och serier för o ha det på operations dagen men jag sov bort mer än 50% av tiden på kliniken haha så det blev inte så mycket användning av det, men det va skönt o ha det dom stunderna man var uttråkad, så jag tycker det låter som en bra ide att ta med surfplattan så du har något att fördriva tiden med :)
Gilla

Vaneve

Kvinna ·

16 okt, 2017

Jag var också där i ett dygn, men tyckte inte att något mer tidsfördriv än mobilen behövdes i mitt fall, jag var ändå så trött, "snurrig" och lycklig över nya brösten så hade nog inte kunnat fokusera på någon serie eller film :)
Gilla

Mosqita

Kvinna ·

16 okt, 2017

Jag åkte visserligen hem, men hade sparat flera avsnitt av serier jag skulle kolla på första veckan hemma. Men blev så trött av smärtlindringen så sov bort nästan hela första veckan :)
Gilla

Mosqita

Kvinna ·

16 okt, 2017

countess skrev:

Mosqita skrev:

countess skrev:

Jag lider med dig!!! Men så skönt att läsa att jag inte är ensam.
Jag opererades den 2/10 och har denna hemska tortyr bh jag med. Första veckan hade jag en i storlek 65. Men jag fick sånna fruktansvärda sår och andningssvårigheter att jag inte kunde gå en minut utan smärtlindring. Var på återbesök 8 dagar efter op och fick byta till en bh i 70 istället. (Skönaste känslan i mitt liv, haha). Men då såg hon att ena bygeln inte hade legat rätt så bröstvecket inte skapats.
Nu har jag krigat med detta bröstveck i en vecka. Det är så envist och är inte alls så enkelt som jag skulle önska.. Denna smärta av sår och tight bh och få till bröstvecket har fått mig till många tårar dessa två veckor, haha. Smärtan efter själva operationen har jag inte ens känt av för att tortyrbh-n snott all smärta.
Har du också sår som vätskas och blöder?
Jag hittar inget bra skydd som hjälper och inte kliar.

Hej! Precis som du säger, det är lite skönt att inte vara ensam om detta.
Men du har nog haft det lite värre än mig tror jag. Jag har skavsår, skinnet är liksom bortfläkt eller man ska säga. På ena sidan har jag ett stort plåster som jag fått med hem från sjukhuset när min dotter bröt armen, och på andra sidan har jag compeed skavsårsplåster. Skavsårsplåstren har jag fått byta idag, de liksom rullar ihop sig eftersom jag är där och justerar bygeln hela tiden och kollar så den sitter rätt, väldigt irriterande. De gör ont att ta bort eftersom de sätter sig så bra.

Jag har fortfarande 65. Frågade när jag va på återbesöket men fick inte byta :( kan jag väl förstå också egentligen eftersom vecket inte vill vara där det ska.
Hur går det för dig med bröstvecket då? Känns det som att det börjar bli bättre?
Mitt är ju klart bättre än det var från början, men är orolig för att det inte ska bli helt bra iallafall..

Skönt att du ser lite skillnad iaf. Har dina bröstvårtor också hamnat i olika höjd i samband med detta bekymmer? Jag blir lika besviken varje gång jag kommer till spegeln och ser att bröstvårtan pekar rakt upp i himlen. Blir så frustrerad över att jag ska utstå denna hemska smärta utan arr det verkar bli bättre :/ Jag ska till kliniken idag igen för att få hjälp.. Dom borde ha bättre vadderade bh-ar eftersom skavsår verkar höra till. Blir ju galet frustrerad..
Gilla

Lillafrur

Kvinna ·

16 okt, 2017

Jag är opererad två ggr på Citadell. Wi-fi finns men jag sov igenom de mesta båda gånger. När jag inte åt eller surfade snabbt på mobilen hehe. Men absolut är serier eller poddar bra tidsfördriv :)
Gilla

Vildängel

Kvinna ·

16 okt, 2017

Hej alla tjejer! Nu har jag läst igenom från inlägg nr 1, tog sin lilla tid! Haha! Jätte spännande att läsa & se era bilder!! Jag har precis fått min operationstid, det blir nästa onsdag den 25/10 i Linköping hos plastikkirurg Thomas Jonsson. Allt blev helt plötsligt så pirrigt & spännande! Dock även oroande när jag läser om er alla som har så ont & är trötta lång tid efter op. Jag ska stanna en natt på hotell, sen hem till vardag & ta hand om 3 barn. Hemma med minstingen nu som är 1,5. & de andra 2 följer vi till skolan varje dag. Någon som skrev här att man inte skulle dra barnvagn, stämmer det? Vem tror jag att jag är, superwoman eller!!! Hahaha...det här kommer jag få äta upp har jag en känsla av...!! Kram till er alla, följer er med spänning!
Gilla

skutte

Kvinna ·

16 okt, 2017

Vildängel: vad kul med op nästa vecka! Ja, det är endel att läsa här. Väldigt intressant att se hur andra mår och så. Det verkar vara så himla olika. Jag opereras IMORGON! sååååä spänd! Min man tar hand om allt med barnen första veckan sen tänkte jag ge mig på dagislämningen av vår 3 åring. Får se hur det går men förhoppningsvis går det bra.
Gilla

Vildängel

Kvinna ·

16 okt, 2017

skutte skrev:

Vildängel: vad kul med op nästa vecka! Ja, det är endel att läsa här. Väldigt intressant att se hur andra mår och så. Det verkar vara så himla olika. Jag opereras IMORGON! sååååä spänd!
Min man tar hand om allt med barnen första veckan sen tänkte jag ge mig på dagislämningen av vår 3 åring. Får se hur det går men förhoppningsvis går det bra.

Men shit va spännande!!! Vart? Vad ska du göra & hur många cc lägger du i? Jag måste göra lyft, & funderar på motiva round 325cc men velar om jag ska lägga i mer eller inte, vill ju ändå ha lite klyfta, men absolut inte för stora. Har typ alltid haft 75 C & efter 3 barn nu så är dom rätt hängiga.
Gilla

Anonym användare

16 okt, 2017

Vildängeln: kan du få hjälp med lämning av barn skulle det vara att rekommendera :) har du någon hemma på morgonen med dig? Jag kom inte upp ur sängen själv på en vecka :/ fast man kan ju sova halvsittandes för att göra det enklare. Gällande fördriv på kliniken så stannade jag runt 9 timmar totalt, säger som flera tidigare att telefonen räckte bra. Var rätt groggy efter :S Bra att ha matlådor förberedda hemma så att du slipper laga mat första dagarna, ha kollat ut några bra serier du kan slökolla på och försöka ta det så lugnt det går. Lycka till med allt!
Gilla

Novastar

Kvinna ·

16 okt, 2017

Åh tack för era svar! Det verkar som om att man är ganska trött :). Kommer nog att ta med mig surfplattan och sen får jag se vad som händer med den. Kan bara jämföra med mitt akut snitt där jag var typ tvångs sängliggande i ett dygn. Kröp i hela kroppen efter att få röra mig och duscha =). Men vila låter bra när man är fri från sin 1-åring här hemma 👍
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem