Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
countess profilbild

countess

Kvinna ·

27 aug, 2017

Operation i oktober 2017, någon mer? :)

Bröstförstoring

Hej på er! Precis som rubriken lyder ska jag opereras i Oktober, på reformkliniken hos Tuve Mårtensson! Jag ska antagligen lägga i Motiva 650 cc corsé. Någon mer som har planerad operation i Oktober? Hade varit extra kul om det var någon som också ska till Tuve! Tänkte att vi kanske kunde bolla lite tankar, kanske bara få prata av sig om operationen och följa varann i resan till våra nya bröst! Tror att de runt omkring mig börjar tröttna på allt tuttprat nu haha :) Kram på er!

780

Sortera efter

Caerr1234

Kvinna ·

09 nov, 2017

takeadeepbreath skrev:

Vaneve - Nej värre har det inte blivit så får avvakta och ha lite is i magen.
Kimberly har jag som läkningsbh och jag tycker den är jättebra! Stabil och hyfsat mjuk ;) Den håller brösten på plats bra iallafall.

Jag köpte en sån idag med! Kan jag börja använda den redan nu efter 10 dagar..? Tyckte den tryckte in brösten lite bara..
Gilla

Caerr1234

Kvinna ·

09 nov, 2017

Tjejer.. nån mer som svettas på nätterna? Jag var cancersjuk för 5 år sen och allt började med nattsvettningar så det gör mig sjukt orolig. Dessutom tycker jag det är tungt att andas. Känner fortfarande tryck över bröstet.. gör ni? 10e dagen är jag på...
Gilla

Fiddelie

Kvinna ·

09 nov, 2017

E-A - Lite skönt att jag inte var själv med detta iallafall! såg att vi opererades bara 2 dagar ifrån varann :) Tycker dock kliandet avtagit lite för mig, smörjer med weledas gravidmage olja och försöker inte klia på dom. Känns ok ända med bristningar (om det nu är det som är på g) hade sen mina amningsbröst men tycker dom gamla bristningarna inte syns alls, speciellt nu när huden är spändare. Så antar att dessa inte heller kommer synas så mycket sen, å de är bara på undersidan av brösten tack och lov. Uppdatera gärna vad kliniken sa om kliandet! Caerr1234 - Jag vaknade första veckan efter operation och svettades på nätterna, något som aldrig händer mig annars! Så det hör säkert till läkningsprocessen på något sätt. Du behöver nog inte oroa dig <3
Gilla

Fiddelie

Kvinna ·

09 nov, 2017

Art clinic I Gbg ger ut Kimberlyn som läk-bh. Så det är den enda BH som jag har haft på mig sen min operation så du kan säkert ta på den nu med Caerr1234
Gilla

Caerr1234

Kvinna ·

09 nov, 2017

Fiddelie skrev:

Art clinic I Gbg ger ut Kimberlyn som läk-bh. Så det är den enda BH som jag har haft på mig sen min operation så du kan säkert ta på den nu med Caerr1234

Jaha ok!:) Dåså.. då varvar jag med den!
Gilla

Caerr1234

Kvinna ·

09 nov, 2017

Tack Fiddelie! När jag tar ett djupt andetag så trycker det/spänner bak på vä rygg och på sidan samt mellan brösten så det känns som jag inte kan andas.. tänker bara propp, cancer.. kaos! Haha..
Gilla

Lillafrur

Kvinna ·

09 nov, 2017

Caerr1234, jag svettades mycket de två första veckorna (cirkus)! Kram! Nya bilder ute. Vet inte om ”groparna” i klyftan framgår på bilderna men de stör mig. Det är troligtvis där kirurgen öppnar upp och sytt så stygnen som stramar. Hoppas de släpper.. för de känns inte bra. Hade som sagt önskat ännu tightare klyfta. Om man tittar på mina påklädda bilder så framgår demontering alls utan bh. Lite trist... brösten är idag 37 dagar (5 veckor i klarspråk). De läker fint! Börjar bli en del av mig, och int Elina stora längre haha. Ni andra, så fina!!!!!!!
Gilla

Vildängel

Kvinna ·

09 nov, 2017

Hur gör ni? Smörjer ni hela brösten med salva/olja när ni byter tejp? Blir det inte kladdigt å fäster tejpen sen? Jag skulle vilja smörja för det kliar å jag tror det blir bristningar men har inte vågat smörja över ärren än. 15 dagar sen OP.
Gilla

E-A

Kvinna ·

09 nov, 2017

Fiddelie - Ja, vad kul! Ska prova den oljan :) Sköterskan tror att det beror på gummit runt bygeln, men det sitter bara på mitten av byglarna och det kliar upp mellan brösten också. Jag tror själv att jag måste byta skavsårsskydden. Hon sa att jag skulle ta bort gummit och ta antihistamin i två dagar. Jag frågade ifall jag kunde använda Xylocain och det skulle vara okej, men inte mycket eller ofta. Får se om det blir bättre. Vildängel - Jag har snitten i armhålan så jag smörjer hela brösten. Fram till återbesöket sa sköterskan att det var bäst att inte smörja för att klistret inte skulle få upp. Går nog att smörja lite ifall man inte kommer för nära kanterna där tejpen sitter.
Gilla

Fiddelie

Kvinna ·

10 nov, 2017

Lillafrur - jag tänker inte på groparna iallafall! Tråkigt att det känns så med klyftan. Jag tycker dina är jättefina :) Jag smörjer brösten fram till tejpen börjar typ,( inte över ärren) har gjort morgon å kväll nu ett par dagar å de känns mycket bättre! Mina är över 3v nu och tycker det är så skönt att kunna lyfta lite igen! Känner inte av dom överhuvudtaget längre förutom att jag är lite stel på morgonen när jag vaknar ibland och att jag fortfarande bara vågar sova på rygg. Är på jakt efter snygga tajta linnen nu som framhäver dom lite! Tycker de försvinner i mina nuvarande linnen. Säg till om ni har tips!! Å när kan man gå å köpa sig en bh egentligen även om man inte får använda det förrens senare. Hade varit kul å se dom i något annat än dessa sportbhar
Gilla

Ekbröst

Kvinna ·

10 nov, 2017

Jag tipsar om jättefina linnen och "urringade" blusar från BikBok. Det kanske är ett oförväntat ställe att finna kläder på, om man är lite äldre. Men jättefina ;-)
Gilla

E-A

Kvinna ·

10 nov, 2017

Jag tog bort skavsårsskydden idag och under brösten har det blivit vätskande sår!! :( Känns så himla tråkigt att få en massa sår. Jag valde att ha ärren i armhålan för att ärren inte skulle synas mycket och nu har man en massa sår. Hoppas att de inte lämnar några märken eller ärr. Det ser inte alls bra ut.
Gilla

countess

Kvinna ·

10 nov, 2017

Hej på er alla mina bröstisar! Jag har inte vart inne på länge, har haft fullt upp nu verkligen när jag börjat jobba igen. Nu är mina bröst snart 6 veckor, och de är helt klart bättre än de var förut. Jag har fortfarande kvar mitt gamla veck på högerbröstet, ser lite ut som db än. Tycker fortfarande att de är lite hårda, hoppas på att de mjuknar mer ju längre tiden går. Är som sagt inte helt nöjd, det är lite olika form på dem och de ser liksom inte riktigt ut som jag tänkt mig, svårt att förklara. Jättefina i bh, men inte lika fina i det fria så att säga. Tuve vill att jag fortsätter med läkbhn i några veckor till och ska skicka bilder till honom varje vecka, men jag har svårt att tänka mig att bara bhn kommer få bort min db. Tycker nästan att det finns en liten tendens till det även på andra bröstet, vilket jag verkligen inte hoppas stämmer haha. Försökte lägga upp en bild nyss men den va visst för stor, så det ska jag försöka fixa snart :) Skönt att det gått så bra för de flesta! Det var roligt att komma in här igen och se vad ni skrivit (hade över 80 kommentarer att läsa haha) och jag har vart inne och kikat på era bilder med, såå fina ni är!! <3
Gilla

takeadeepbreath

Kvinna ·

11 nov, 2017

Vad tråkigt E-A med sår, jag är supernojig över att få någon infektion eller annat problem med mina ärr, går runt och oroar mig dagarna i ända. Men för din del är det inte vid ärren? Är det skavsår för att det ligger hud mot hud?
Gilla

Tuttlisaan

Kvinna ·

11 nov, 2017

Countess: tråkigt att du inte är nöjd! Har du pratat med Tuve om eventuell korrigering eller vad ska du göra om det inte blir bättre? Kram!
Gilla

Novastar

Kvinna ·

11 nov, 2017

Ni som undrat över ny bh. Jag frågade min kirurg på 10-dagars återbesök om jag fick köpa en ny bh. För dom två jag fick från op skaver bygeln mellan brösten. Fick en Abecita -iris. Han sa att det är okej men att det ska vara en bygelbh. Vi ska ha julbord med jobb den 1:e december. Jag kommer då till att använda min nya bh, vilket jag redan gör några timmar om jag är iväg hemifrån.
Gilla

E-A

Kvinna ·

11 nov, 2017

takeadeepbreath skrev:

Vad tråkigt E-A med sår, jag är supernojig över att få någon infektion eller annat problem med mina ärr, går runt och oroar mig dagarna i ända. Men för din del är det inte vid ärren? Är det skavsår för att det ligger hud mot hud?

Nej, precis för mina ärr är i armhålan. Det är exakt under brösten och det är ganska stort. De satte ett skavsårsplåster där, precis under bygeln. För att skydda från bygeln antar jag och avlasta, men det har ju ändå blivit ett trycksår nu pga det.
Gilla

Bellie

Kvinna ·

11 nov, 2017

Lillafrur, jag såg dina bilder nu men såg ingen grop? Så inget jag la märke till eller såg iaf! :-) ser ut o läka fint för dig ju!! <3 tycker dem ser väldigt fina ut !!! Men trist du känner så med klyftan :-( de kanske inte går o få närmare? När de hade en tendens till o lyfta nu oxå mellan? Ingen kirurg men spånar.. har fått liiite mer mellanrum mellan mina oxå, hoppas ej på mer. Kanske svullnad som försvunnit. Lätt man hakar upp sig o stirrar o funderar på små små saker - egentligen. Är 10000 resor bättre än före nån op alls och 10000 resor bättre än innan bytet :-)) Ja lägg ut Countness!! :-D jag la nyss ut en liten uppdatering.
Gilla

Fiddelie

Kvinna ·

11 nov, 2017

Tack Ekbröst för tips om kläder! Tråkigt med sår E-A :( mina bröst har slutat klia nu, så märkligt att det kom så intensivt i 2-3 dagar. Ska gå i affärer nästa vecka, är det värt att köpa en bh när brösten är 4 veckor? De kan väl fort inte gå ner i svullnad så mycket (iaf inte en hel storlek?!) längtar ihjäl mig efter en vanlig bh haha, om inte annat så för att testa hemma lite ibland..
Gilla

E-A

Kvinna ·

12 nov, 2017

Fiddelie skrev:

Tack Ekbröst för tips om kläder!

Tråkigt med sår E-A :( mina bröst har slutat klia nu, så märkligt att det kom så intensivt i 2-3 dagar.

Ska gå i affärer nästa vecka, är det värt att köpa en bh när brösten är 4 veckor? De kan väl fort inte gå ner i svullnad så mycket (iaf inte en hel storlek?!) längtar ihjäl mig efter en vanlig bh haha, om inte annat så för att testa hemma lite ibland..

Ja :/ nu har det börja läka i alla fall. Vad skönt att det är över. Jag undrar också hur mycket mer det kommer att minska i storlek. Vill köpa en till bh, som den man får av kliniken, men i vitt. Alltså en stödbh som är okej att ha efter op. Är det något speciellt man ska tänk på då eller finns det bh:ar som är för de som precis opererat brösten, i butiker?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem