Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Camilla profilbild

Camilla

Kvinna ·

24 jun, 2019

Vi som gjort bukplastik 2019

Bukplastik

Vore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)

251

Sortera efter

Cawo

Kvinna ·

04 sep, 2019

Ja om 2 månader ju. Känns så sjukt ändå på nåt sätt att de faktiskt händer nu , haha.
Gilla

Neva

Kvinna ·

04 sep, 2019

Känns som jag väntat i hela mitt liv på det här, funderar på att boka till februari månad. Jag har lagt på mig lite vikt och vill gå ner till min normalvikt först.
Gilla

FruSam

Kvinna ·

04 sep, 2019

Linizen jobbigt att ha så ont men det släpper så småningom...håll ut :-) Cawo jag hade mest ont första veckan sen kände jag hur det vände och blev bättre och bättre. Efter 2 veckor var jag tillbaka på jobbet men undvek såklart lyft.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

04 sep, 2019

Frusam; men va skönt ! Då behöver jag inte jaga upp mig så om att de håller i sig flera månader med smärta från helvetet. Fick du nån rekommendation om hur tungt du max fick bära?
Gilla

Hygea

Kvinna ·

06 sep, 2019

Efter min första bukplatik var jag tillbaka efter 5 veckor, men under fjärde veckan där fick jag en liten infektion och feber. Därav 5 veckor. Sen kan väl jag tycka att det är lite beroende på vad för jobb man har. Mitt jobb är ganska tungt och innebär mkt fysisk kontakt i oturliga situationer så därav ville jag vänta tills jag kände mig trygg i att gå tillbaka till jobbet. Första gången hade jag att det brann något fruktansvärt i ärret under första veckan där nån gång, denna gång är allt mkt lättare - kanske för att jag vet vad jag har att förvänta mig men jag upplever att jag inte har lika ont. Men det är bra med sveda, som sagt, nerverna hittar tillbaka till varandra :) Jag har fått rek att gå dubbelvikt i 14 dgr, så att ärret läker ihop fint och för blodcirkulationens skull i magen. Det är lustigt hur alla säger olika! Jag har en treåring hemma som älskar att bli buren, men han har förstått att mamma kan inte det längre. Jag ser att det tar lite på hnm, hela den här situationen men han klarar av det bra ändå. :) Lyfta tungt ska man väl inte göra de 3 första månaderna? Jag vet att jag blev tillsagd att inte styrketräna tungt förns efter ca 6 månader.
Gilla

Mina1970

Kvinna ·

06 sep, 2019

Vart tänker du operera dig ? Jag vill också opereras snart .
Gilla

Cawo

Kvinna ·

06 sep, 2019

Okej .. Jag har nämligen en 4 månaders bäbis som dessutom va med på konsultationen, så förmodar att jag iaf ska kunna lyfta på han efter 4 veckor. Annars borde väl kirurgen ha sagt nåt?
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

06 sep, 2019

Jag opades när min bebis var 8 månader. Fick inte bära på 6 veckor därefter fick jag försiktigt prova att lyfta. Efter 8 veckor var det ok att lyfta försiktigt. Efter 3 mån kunde man lyfta som vanligt. Jag har aldrig haft ont av att lyfta däremot har jag obehag av att ha något på magen så därför lyfter jag helst inte än.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

07 sep, 2019

Pilutta skrev:

Jag opades när min bebis var 8 månader. Fick inte bära på 6 veckor därefter fick jag försiktigt prova att lyfta. Efter 8 veckor var det ok att lyfta försiktigt. Efter 3 mån kunde man lyfta som vanligt. Jag har aldrig haft ont av att lyfta däremot har jag obehag av att ha något på magen så därför lyfter jag helst inte än.

Okej. Jag kommer ju ha min make hemma i 4 veckor. Sen får jag väl se till att ha hjälp på annat håll dom andra 2 veckorna:) Huvudsaken är ju ändå att de funkar och flyter på :)
Gilla

Hygea

Kvinna ·

07 sep, 2019

Imponerad av er som gör denna operation med så små barn :) Ja det är väl lite skillnad på bebis och tung styrketräning iof. Men det bästa är ju om du kollar med din kirurg, bara ett enkelt mail bort :)
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

07 sep, 2019

Jag gjorde den under bebistiden för att slippa vara sjukskriven från jobb och för att kunna vara med när barnet är nåt år och man behöver springa och leka mer. Det har inte varit lätt och är fortfarande inte, mest för att jag fortfarande är lite stel i kroppen typ när jag böjer mig samt obehaget på magen som jag har. Tycker även att kraften i magen är borta... svag i magen.
Gilla

linizen

Kvinna ·

07 sep, 2019

Jag opades för 12 dagar sen och har fått rätt mkt serom (vätska under huden) ringde o pratade med kliniken igår, ska på återbesök på måndag. I morse bär jag skulle duscha så hade det runnit ut massor, genom båda korsetterna och ur till tröjan. Smsade plastikkirurgen som sa att det är okej och om jag har lika mkt på måndag så blir det tömning. Lite orolig att det försämrar hur ärret kommer att se ut.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

08 sep, 2019

Pilutta skrev:

Jag gjorde den under bebistiden för att slippa vara sjukskriven från jobb och för att kunna vara med när barnet är nåt år och man behöver springa och leka mer. Det har inte varit lätt och är fortfarande inte, mest för att jag fortfarande är lite stel i kroppen typ när jag böjer mig samt obehaget på magen som jag har. Tycker även att kraften i magen är borta... svag i magen.

Okej .. Men de handlar inte om att de är smärta du känner då utan att de är obehag ? För de kan jag stå ut med isf .. tänker lixom lite som dig med där med sjukskrivning samt att maken då istället kan vara hemma på pappaledighet och på så sätt jämnar de även ut sig hos försäkringskassan.
Gilla

Hygea

Kvinna ·

08 sep, 2019

Pilutta, förstår din tanke :) Jag upplevde ingen försvagning i magmusklerna efter min första operation, snarare tvärtom. Det låter jobbigt, har du testat att göra några övningar? Men det kanske är för tidigt för det?! linizen, nej vad jobbigt! :/ Det låter som att det är en hel del!! Hade du inget dränage? Ser att du gjorde din operation dagen innan mig så vi är på samma återhämtningsfas. Fick du duscha innan återbesöket också? Jag fick duscha första ggn i torsdags, efter mitt återbesök och de tog bort dränage och allt annat. Jag har upptäckt idag, att precis där revbenen börjar, om jag trycker lite lätt på huden så bubblar det under.. Haha, riktigt mysko. Någon annan som har eller haft något liknande? Det känns som typ luftbubblor under huden, kanske lite vätska?!
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

08 sep, 2019

Cawo: precis, inte ont utan obehag. Hygea: jag har testat lite magövningar men det är för mycket obehag än. Borde kanske göra det ändå? Hade velat jogga men vill inte ens gå snabbt få det drar så mycket.
Gilla

Hygea

Kvinna ·

08 sep, 2019

Pilutta skrev:

Cawo: precis, inte ont utan obehag.

Hygea: jag har testat lite magövningar men det är för mycket obehag än. Borde kanske göra det ändå? Hade velat jogga men vill inte ens gå snabbt få det drar så mycket.

Har du pratat med din kirurg eller fått papper hem om vad du ska tänka på? Om inte så ring o rådgör med dem, eller maila till sjuksköterskorna ang träning och vad du kan göra och tänka på. Jag fick med mig att jag fick börja springa igen efter 6 månader och att det då skulle vara ofarligt. Jag minns när jag styrketränade så fick jag skippa övningar där man låg på magen och lyfte eftersom det gjorde ont i magen. Ont ska det inte göra. Tycker du ska rådfråga dem och sen utgå från vad de säger. :)
Gilla

linizen

Kvinna ·

09 sep, 2019

Jag hade drän första dygnet utan att det kom mkt. Jag bildar serom när jag läker. Tömde ut en halv liter idag. Lättade betydligt!
Gilla

Knyttan

Kvinna ·

10 sep, 2019

Oh vad spännande! Lycka till! Jag får vänta till den 26:e november jag.
Gilla

Hygea

Kvinna ·

10 sep, 2019

linizen skrev:

Jag hade drän första dygnet utan att det kom mkt. Jag bildar serom när jag läker. Tömde ut en halv liter idag. Lättade betydligt!

Konstigt hur alla gör olika där. Jag fick gå hem med mitt och hade det i 9 dgr. Det skulle vara max 25ml i 2 dgr för att jag skulle få bli av med det. Skönt med drän hemma ändå, eftersom det kom rätt mkt första tiden. Men jag kan tänka mig att det var så skönt för dig att bli av med den mängden! :O
Gilla

linizen

Kvinna ·

11 sep, 2019

Jag läcker ju dessutom serom. Sen 5 dagar tillbaka. O jag har nog under helgen läckt ut 2 dl. Så antar att man inte vill att belastningen på det ”hålet” ska öka. Det var galet skvalpigt, jag är liten bara 1,54 lång och man tog bort 275 gram skinn. Så en halv liter är mycket. Det har kommit tillbaka lite, men långt ifrån de mängderna. Jag gjorde en låg bukplastik 2018 och då fick jag också tömmas på serom.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem