Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Camilla profilbild

Camilla

Kvinna ·

24 jun, 2019

Vi som gjort bukplastik 2019

Bukplastik

Vore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)

251

Sortera efter

Pilutta

Kvinna ·

23 okt, 2019

Camilla skrev:

Pilutta, höll tummarna idag! Hur har det gått?

Hej! Det gick sådär. Hon är jätte vänlig och säger att hon hade gjort en ny op om det hade hjälpt. Mina obehag tror hon kommer ta mer tid men gå över. Nerver som inte läkt klart. Angående hur den ser ut så säger hon att min mage ser ut så och att min mage är uppblåst av annan anledning. Sen så säger hon att magen är otränad och om jag börjar träna den så kan den se bättre ut. Jag vet inte vad jag ska tro :(
Gilla

Camilla

Kvinna ·

23 okt, 2019

Pilutta skrev:

Camilla skrev:

Hej! Det gick sådär. Hon är jätte vänlig och säger att hon hade gjort en ny op om det hade hjälpt. Mina obehag tror hon kommer ta mer tid men gå över. Nerver som inte läkt klart. Angående hur den ser ut så säger hon att min mage ser ut så och att min mage är uppblåst av annan anledning. Sen så säger hon att magen är otränad och om jag börjar träna den så kan den se bättre ut. Jag vet inte vad jag ska tro :(

Vad svårt...förklarade hon vad ”annan anledning” innebär? Är det svullnad fortfarande, eller något annat?
Gilla

Frila

Kvinna ·

26 okt, 2019

Hejsan! Jag gjorde en bukplastik med fettsugning för 2 månader sen. Jag är svullen ovanför snittet. Men ännu mer från brösten och ner till naveln. Det putar verkligen ut och hänger typ över när man sitter. Jag vet inte om det är svullnad, fett, hud? Fler som har så? Ville ju bli platt uppifrån och ned efter operation :(
Gilla

Camilla

Kvinna ·

26 okt, 2019

Frila skrev:

Hejsan! Jag gjorde en bukplastik med fettsugning för 2 månader sen. Jag är svullen ovanför snittet. Men ännu mer från brösten och ner till naveln. Det putar verkligen ut och hänger typ över när man sitter. Jag vet inte om det är svullnad, fett, hud? Fler som har så? Ville ju bli platt uppifrån och ned efter operation :(

Förstår verkligen känslan. Man vill bara vara platt! Läst att större delen av svullnaden försvinner de första 3 månaderna och resten under upp till ett år, så det finns ju tid kvar. Upplever du det som tjockare svullnad eller att själva huden hänger? Vad säger kliniken? För mig är det en hårdare utbuktning från under brösten till naveln som läkaren säger kommer lägga sig under ca 1,5 år. Sen har jag en fettvalk över snittet som det blir ytterligare en fettsugning för. Är lite orolig över lös hud efter fettsugningen men de säger att det inte är någon fara. Hoppas det löser sig för dig!
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

26 okt, 2019

Camilla skrev:

Pilutta skrev:

Camilla skrev:

Vad svårt...förklarade hon vad ”annan anledning” innebär? Är det svullnad fortfarande, eller något annat?

Hon tror att min mage blåser upp sig antingen pga nåt jag äter eller pga att jag har inflammatorisk tarmsjukdom (fast har aldrig haft problem med det tidigare...) Jag känner att jag får acceptera att min mage inte blev så lyckad som de flesta andras.
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

26 okt, 2019

Frila skrev:

Jag är inte heller platt. För dig har det gått så lite tid. Jag insåg efter 6 månader att det är mitt slutresultat. Hoppas det blir bättre! Ge det mer tid.
Gilla

linizen

Kvinna ·

29 okt, 2019

Camilla skrev:

linizen skrev:

Camilla skrev:

linizen skrev:
Camilla skrev:
Pilutta skrev:
Camilla skrev:

Börjar bli lite bekymrad nu efter 4 månader. Tyckte svullnaden gick ner lite i samband med lpg. Men den går upp igen. Så över tid har den inte minskat senaste månaden, blivit lite fastare kanske.

Rädd att jag kommer behöva göra en fettsugning och att det då kanske blir skrynkligt eller på annat sätt inte bra resultat..suck.,,

Det är ju alltså stor skillnad mot innan operationen, men stör mig så på den lilla bilringen precis ovanför ärret.

Har precis laddat upp en nytagen bild från sidan. Har blivit så ”hemma-blind” så vore verkligen uppskattat om ni kunde kika och e vad ni tycker..bör jag vara ok med detta resultat?

Jag tycker det ser jättebra ut! Men visst, man kan se att det buktar ut lite från naveln och ner. Jag skulle vara nöjd men då kanske jag jämför med min som är väldigt gravidrund. Man hade såklart önskat ett platt mage.

Tack Pilutta! Hoppas du får lite mer klarhet snart.

Finns ju värre problem än att det buktar ut lite för mig..men det är ju en så dyr operation bara och hade kanske tänkt mig att det skulle bli platt.

Jag tycker du ser fin ut!!!
Tänk på att det kan ta ett år att få slutresultat. Jag satsar nu på 3 månader, sen 6, sen 12 månader....

Tack för att du delar med dig Linizen! Känns som du har varit med om mycket inom bukplastik och har goda insikter.

Jag försöker ha tålamod med svullnaden. Bara det att den stått helt still i så många månader nu så tänker att det är osannolikt att den plötsligt ska minska..ser du skillnad i din svullnad över tid nu?

Tänkte också på fettsugning efter bukplastik. Vet du varför din inte blev lyckad?

Min hud blev för stor ovanför naveln...

Förstår. Hur känns det nu?

Hade de tagit för lite hud vid första bukplastiken tror du? Är lite orolig inför min fettsugning av ”valken” ovanför snittet. Kliniken säger att jag inte kommer att få lös hud efter fettsugning..

Det får du säkert inte, jag hade ju bara gjort en låg innan.
Gilla

linizen

Kvinna ·

29 okt, 2019

Pilutta skrev:

Jag ska på återbesök på onsdag. Är så ledsen. Har jätte ångest över hur min mage ser ut. Flera i min närmsta omgivning håller med om att jag ser gravid ut. Allt känns ogjort plus att jag har sånt obehag i och på magen. Mi mage är rund och spänd och blir bara värre :( Är säker på att min kirurg bara kommer fortsätta att säga att jag får träna. Hade jag vetat hur jag skulle se ut efter detta hade jag aldrig opererat mig. Skillnaden nu är att jag inte har någon lös hud, allt annat är som innan dvs putet.

Tänk på att man kan vara svullen upp till ett år. Jag förstår att det är svårt att tänka långsiktigt (har själv det problemet) Men du har haft ett jättesår i buken under huden. Så var lite snäll mot dig själv. Det är ingen quickfix det är vi alla medvetna om NU.
Gilla

linizen

Kvinna ·

29 okt, 2019

Pilutta skrev:

Frila skrev:

Jag är inte heller platt. För dig har det gått så lite tid. Jag insåg efter 6 månader att det är mitt slutresultat. Hoppas det blir bättre! Ge det mer tid.

Testa äta glutenfritt, det hjälpte mig. Var sjukt svullen i magen förr.
Gilla

Fializa

Kvinna ·

02 nov, 2019

Hej på er! För 8 dagar sedan gjorde jag en minibukplastik. Mestadels för att reparera bukmuskulaturen efter två förlossningar. Blev lite fettsugning på flanker och rygg samtidigt. Har aldrig opererat mig tidigare och idag har jag en dipp ? Svullen, öm och kännsloborfall under naveln till blygdbenet. Hur upplevde ni dagarna efter op med svullnad och smärta???
Gilla

Camilla

Kvinna ·

02 nov, 2019

Fializa skrev:

Hej på er!
För 8 dagar sedan gjorde jag en minibukplastik. Mestadels för att reparera bukmuskulaturen efter två förlossningar. Blev lite fettsugning på flanker och rygg samtidigt. Har aldrig opererat mig tidigare och idag har jag en dipp ? Svullen, öm och kännsloborfall under naveln till blygdbenet.
Hur upplevde ni dagarna efter op med svullnad och smärta???

Bra kämpat! Det var supertufft för mig i början, med ärr (såg läskigt ut) svullnad och ork. Smärtan var ok med smärtstillande. Har du fått tillräckligt?
Gilla

Fializa

Kvinna ·

03 nov, 2019

Idag är det bättre med svullnaden! Det går värkligen fram och tillbaka! Ärret har jag sätt en gång utan tejp ? Några glipor som var helt normalt! Det är icke trevligt hoppas ditt läkt fint ? Fattar inte att vävnaden kan bli så hård under i nedre delen av magen? Obehaget är nog värre än smärtan tror ja...
Gilla

Camilla

Kvinna ·

03 nov, 2019

Skönt att det börjar kännas bättre! Hur går det med ”magträning” för er? Jag är på nivå 3 i Art clinics program efter bulplastik (googlas fram). Det känns som magen blivit lite starkare. Men än är det inga plankor:) vet inte riktigt när det är ok..
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

04 nov, 2019

Camilla skrev:

Skönt att det börjar kännas bättre!

Hur går det med ”magträning” för er?

Jag är på nivå 3 i Art clinics program efter bulplastik (googlas fram). Det känns som magen blivit lite starkare.

Men än är det inga plankor:) vet inte riktigt när det är ok..

Klarar du av att cykla i luften som är på nivå 3?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

04 nov, 2019

Pilutta skrev:

Camilla skrev:

Skönt att det börjar kännas bättre!

Hur går det med ”magträning” för er?

Jag är på nivå 3 i Art clinics program efter bulplastik (googlas fram). Det känns som magen blivit lite starkare.

Men än är det inga plankor:) vet inte riktigt när det är ok..

Klarar du av att cykla i luften som är på nivå 3?

Den övningen känns lite obehaglig så tar det försiktigt när jag gör den. Hur känns det för dig? Undrar om när man kan göra plankan sen. Läste att det kan vara för påfrestande för bröstmuskeln efter en bröstop.. men då finns det väl inga ok riktiga magövningar kvar? Typiskt :)
Gilla

linizen

Kvinna ·

16 nov, 2019

Jag gör sit ups. Och tänkte springa o köra plankan imorgon.
Gilla

Stilly

Kvinna ·

16 nov, 2019

Hur sa de till er om att ta bort behåring innan op? Till mig sa de "ingen rakning", men funderar om hårtborttagningscreme är okej.
Gilla

Ronda

Kvinna ·

17 nov, 2019

Stilly skrev:

Hur sa de till er om att ta bort behåring innan op? Till mig sa de "ingen rakning", men funderar om hårtborttagningscreme är okej.

Hej. Fick ingen sådan information. Fråga igen, du kanske kan göra en vaxning? Tänk på att du kommer att tejpa såret och då blir det som en vaxning varje gång du byter förband. Olidligt om du har känslig hud.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

17 nov, 2019

linizen skrev:

Jag gör sit ups. Och tänkte springa o köra plankan imorgon.

Bra jobbat! Har du fått några råd om vilka övningar som går bra att göra mtp både bröst- och bukop? Jag läste att plankan kan påfresta brösten men det känns ju ändå som en bra övning..man kanske känner om det belastar fel? Sit-ups fick jag rekommenderat av mamma-mage-tränare att inte göra efter graviditet men kanske går bra nu med sydda muskler? Vill ju bara köra utan begränsningar:)
Gilla

Mina1970

Kvinna ·

17 nov, 2019

Hej ! Hur mår du ??
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem