Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

04 mar, 2013

Vi som gör bukplastik april 2013

Bukplastik
Tråd för er som gör bukplastik april 2013
Se operationskalendern också, länk i vänstra spalten.

233

Sortera efter

Tess82

Kvinna ·

10 apr, 2013

Sitter nu och bara väntar... lite tråkigt men för en god sak. Vill ju sätta igång! Är jättehungrig och börjar alltså bli lite kinkig! Uppdaterar när jag orkar. Magenskabort Vad skönt att varken må illa eller ha speciellt ont, önskar och hoppas att det blir lika för mig!! Kram på er alla!
Gilla

Skruuf

Kvinna ·

10 apr, 2013

Lycka Till nu Tess82 :)
Gilla

Anonym användare

10 apr, 2013

Magen ska bort, vad skönt att du slapp illa måendet. Hoppas det läker snabbt och bra. Tess, hoppas allt gått bra idag. Själv har jag fått hosta och är torr i halsen som om att jag håller på att bli sjuk. Jag gurglar med gurgelmedel, druckit hostmedicin och äter halstabletter. Det är 14 dgr kvar men ändå vill inte skjuta på op. Ha det gott så länge tjejer:)
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

11 apr, 2013

Magdalena:
Min lilla huskur mot förkylning är
2 tsk ingefära
1 tsk kanel
1 tsk kryddnejlika
blanda de torra kryddorna och dosera efter smak i hett vatten som the. Gott och gör under för halsen!

Gilla

Anonym användare

11 apr, 2013

Tack så hjärtligt för tipset, ska genast röra ihop. Har ingen lust att ställa in.
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

11 apr, 2013

Min mage lever rövare av alla värktabletter, så nu trappar jag ner för att troligen sluta i morgon.

Först stenhård pga morfintabletterna och nu bara bubblar den.
Kan inte fisa fast jag behöver, för magmusklerna gör ont då 💡

Mår fortfarande förvånandsvärt bra. Känner av ryggen lite, troligen där de fettsugit lite, och ont i såret när jag rör mig.

I morgon ska jag få duscha och tvätta håret och det ska blir skönt, men jag är lite orolig över att behöva göra rent  och torrt i naveln. Är normalt inte blödig, men den såg inte så rolig ut när jag såg den i tisdags.

Gilla

Tess82

Kvinna ·

11 apr, 2013

Är hemma nu och allt har gått jättebra!
Mår nog oförskämt bra antar jag, inte specilet ont (äter mina citodon med 6 timmars mellanrum) och är på benen, var tom och hämtade posten idag =)

Inget illamående efter op vilket jag hade förberett mig på, jag mår alltid jätteilla annars!

Fick en hostattack i bilen på vägen hem och det är nog den värsta smärtan jag varit med om i hela mitt liv!

op berättelse finns att läsa på min sida och bilder kommer senare!

Ha det bra alla!!!
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

12 apr, 2013

Nu har jag duschat och tvättat håret för första gången sen operationen. Tvättade håret först hängande över badkaret för att jag inte ville stå för länge i duschen sen och blöta ner all tejp. Det gick strålande och gjorde inte ont alls.

En timme senare tog jag mod till mig och plockade av gördeln och alla förband utom den innersta tejpen, som ska sitta kvar. Sen klev jag försiktigt upp i badkaret och duschade! Kändes som jag besteg ett berg i mod!

Sen kom det värsta! Jag skulle med en tops torka ur min hemska navel! Den ser nog värre ut än det är, men jag lyckades ändå övervinna äckelkänslan som jag är förvånad över att jag kände!
Nu har jag, enligt rekommendationer satt en steril kompress över naveln och en handduk över hela ärret och sen spänt på gördeln igen. Handduken är för att minska skavrisken.

Nu sitter jag i soffan och känner mig stärkt och har faktiskt mindre ont än tidigare. Tror det kan ha varit en tejp som irriterade mig i sidan. Magen är stenhård, troligen svullen av vätska.
Gilla

Anonym användare

13 apr, 2013

Vad skönt att ni båda mår bra och att det håller i sig så. Sydde ni och fettsög? Fick ni med er tejp eller får man ordna tejp och kompress själv?
Gilla

Skruuf

Kvinna ·

13 apr, 2013

Oh 11 dagar kvar nu för mig och det är redan fjärilar i magen :D
Gilla

Tess82

Kvinna ·

13 apr, 2013

Det slutade med lite fettsugning och sydda muskler. Jag får inte duscha innan återbesöket om 2 veckor, bara tvätta upptill och nertill.... saknar redan dom varma sköna stunderna!
Gilla

Tess82

Kvinna ·

13 apr, 2013

Nu har jag lagt in lite bilder för den som vill se, hoppas bara att jag har gjort rätt! Är än så länge supernöjd!!
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

13 apr, 2013

Jag blev både sydd och fettsugen. Efter 4 dagar fick jag duscha och då skulle allt bandage förutom tejpen längst in bort, sen skulle bara gördeln på. Min sköterska tipsade om att lägga en handduk över tejpen under gördeln för att slippa skavet. Fick inte med någon tejp än, men den ska jag ju inte byta heller. Får se om jag får nåt på måndag då mitt återbesök är.
Sterila kompresser är dock bra att ha hemma och lite tejp, för jag satt en kompress över naveln och fäste med tejp.
Sen är det bra att ha alvedon och ipren hemma, men det är lite olika vilken kombination du får rekommenderad beroende på vart du gjort operationen.

En sak som irriterar mig lite är att de visste att jag skulle behöva sprutor mot trombos, eftersom jag är över 45, men ändå fick jag med receptet efter operationen och förväntades gå på apoteket på en gång. De kunde ha skickat hem receptet och bett mig hämta ut det innan, vilket skulle ha underlättat!

I natt har jag sovit lite sämre och det beror nog på att jag slutade med värktabletterna. Var upp och tog alvedon och ipren vid 7 i morse och slocknade igen som en klubbad säl och sov till 9.30! Ska nog ta lite värktabletter innan jag sover i natt.

Gilla

Anonym användare

13 apr, 2013

Magenskabort, ja det hade ju varit omtänksamt och bra om du fått receptet innan. Vad konstigt att de säger olika om värktabletter och dusch. Har läst i andra forum om detta tidigare, konstigt att det inte är samma regler. Jag börjar bli jätteharig inför op, det är 11 dgr kvar nu. Ha det fint så länge:)
Gilla

Anonym användare

13 apr, 2013

Tess vad bra magen blev och vad mkt bättre det kommer att bli när du är läkt, nu känns det redan bättre. Förstår att du är nöjd:))
Gilla

Anonym användare

14 apr, 2013

Hoppar in i denna tråd. Väntar på min bukplastik (full) 29/4, galet nervös och funderar lite på det här med FK (försäkringskassan) om jag väljer att görs denna op utan remiss från vårdcentral alltså betalar med egna pengar!! Kan jag fortfarande få sjukersättning från FK om jag måste vara hemma från jobbet mer än 14 dagar!? Jag vet att min arbetsgivare betalar de första 14 dagarna men sen måste FK gå in...... Någon som haft problem med ersättning!? Annars tar jag även tacksamt emot erfarenheter av PerEric Janson på Reformedica i Örebro! Fick ett bra intryck på konsultationen men är nyfiken på resultat!
Gilla

daphne

Kvinna ·

14 apr, 2013

Du får pengar från fk. Inga problem.
Gilla

Anonym användare

14 apr, 2013

Tack för svar!
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

14 apr, 2013

Jag har blottat mig och lagt upp lite bilder i min profil, dels före, dels efter 1 dag och sen efter 5 dagar. Ligger i silvergalleri eftersom det visar lite mycket :-)
Gilla

Anonym användare

14 apr, 2013

Magen ska bort, vad fint det ser ut redan nu! Du låg ju nyss på op-bordet, kul:)) MissyMissyM välkommen hit:)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem