Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

finförmig

Kvinna ·

14 dec, 2013

Ve och fasa, första duchen... det blev sådär eftersom att jag började känna av att jag höll på att svmma :-( att svimma är ju obra men att göra det i duschen är ju farligt! Nåväl något renare blev jag, om inte annat så har jag nu nya förband där det behövs :-) det är en fördel att vara sjuksköterska när man ska plåstra om sig själv ;-) tvättar gördeln och har shaping trosor+gördel på mig, känns helt ok. Men är helt slut, så nu blir det nog en liten tupplur :-D Hur fixade ni första duschen?
Gilla

Orkide

Kvinna ·

14 dec, 2013

Finförmig: var nära på att svimma vid första duschen också så nästa dusch fick jag sitta på en pall i duschen o maken övervakade så det inte hände någon olycka (maken gillade verkligen sin uppgift och passade på att fota sin fru på pallen i duschen, frun uppskattade inte lika mycket makens fotande ;)
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

14 dec, 2013

finförmig: Första duschen var riktigt obehaglig, kände mig snurrig i knoppen och det var obehagligt att känna vattnet mot magen. Det vart snabbt överstökat kan jag säga :-) Tycker faktiskt fortfarande att det är obehagligt men det går väl över.
Orkide: Haha, han passade på där!

Igår (dag 12) började svullnaden komma. Magen svullnade upp rejält på kvällen, under naveln och hela vägen runt höften. Det är väl bara att vänja sig för  det kommer att vara så här ett tag framöver :-)

Gilla

Jennygg

Kvinna ·

15 dec, 2013

Hej alla! Fan har börjat samla på mig vätska och blir bara värre när jag går och står. Idag mår jag inte alls bra, känner mig febrig och lite mer ont i magen, hade 37,5 men det är väl inte feber? Känner mig orolig :(
Gilla

finförmig

Kvinna ·

15 dec, 2013

Jennygg: ta kontakt med kliniken imorgon och meddela temperaturvöjning samt att du samlar på dig vätska... de kan kanske lugna dig eller så får du komma på besök. Man ska akta sig för temp, kan ju tyda på infektion. Å andra sidan brukar man kunna få en liten temphöjning efter op. Men som sagt kolla med dem som har koll :-D
Gilla

Nani1978

Kvinna ·

15 dec, 2013

jag är vervössssssss jag  ska vara på cliniken kl 7:00

Gilla

Nani1978

Kvinna ·

15 dec, 2013

nervössssssss 
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

15 dec, 2013

Finförmig- kollade på snittet och allt såg bra ut. Har läkt otroligt bra, lite fuktigt på ett litet ställe men ser inte infekterat ut. Ska ringa dom i morgon har annars läkarens mobil nummer och får ringa när som helst. Får avvakta lite nu på kvällen
Gilla

Ophelia

Kvinna ·

15 dec, 2013

Läste jaiden att du bara fått alvedon. Tycker du att det räcker?
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

15 dec, 2013

Ophelia: Jag tog Morfin tablett första natten, där efter bara Alvedon 2 st 665mg var 8 timme. Det räcker tycker tycker jag. Igår hade jag det lite jobbigt med att det gjorde ont ovanför snippan. Det brände till rejält hela dagen, kan inte förklara smärtan men den var liksom vass.
Idag har jag bara känt av det liiite grann, så skönt (peppar, peppar) att det försvann. 

Jag har dock problem med vänster sida av snittet, det rinner ur det och det är rött ca 5 cm av det, både på ovansidan och undersidan. Även en bit i mitten an snittet håller på och bråkar med mig. Jag får byta förband 2 ggr/dag för det kletar igenom ända till gördeln. Luftar ett tag varje dag, och försöker att hålla mig så ren som det är möjligt. Så tråkigt. Men idag är det dag 4 på antibiotikat så jag hoppas att det vänder snart. Håll tummarna för mig. 

Jennygg: Så hade jag det från början, lite småfebrig. Hade inte sett något på snittet förrän dag 10 när det var efterkoll på kliniken. Håll koll på snittet!!

Nani: Lycka till!! :-))
Gilla

finförmig

Kvinna ·

15 dec, 2013

Jeiden: vad nice att du varit bra smärtlindrand, jag äter alvedon och diklofenak som ordinerad men äter 2 morfin tabl/dag. Tycker att det sliter och drar en massa + bränner på höger sida på snittet. Börjar bli lite blå o h känner att det mesta tar på krafterna. Förstår vad du menade med förlorad matlust... jag lever på polarbröd och nhponsoppa :-D Nani: lycka till!!
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

15 dec, 2013

Jeiden2011-- har koll på snittet och tog flera bilder. Mår bättre nu så hoppas inget händer. Ska lägga upp bilder på snittet här men går inte från mobilen helt plötsligt:(
Gilla

Solig

Kvinna ·

16 dec, 2013

Hej alla, det är lite lång mellan gångerna för mig så jag hoppar in med lite TACK för tipsen om vitaminer. Samt lagt in någa bilder.
Äter nu Magnesium, Zink och C-vitamin.
Magnesium för nerver och muskeler och Zink/C-vitamin för immunsysemet köpt på apotket. Kan ju bara var bra :))
Opade mig för 19 dagar sedan och tar fortfande ngn alvedon inkl Ketogan Novum 5 mg inte precis varje dag längre men nästa varje dag gör jag ngt dumt. Varför kanske någon tänker jo.. tro jag helt enkelt glömmer bort att jag opad och behöver vila lite då och då för jag får ont i buken om jag står för länge upprätt. Vilar jag lite och byterställning så bli allt hyfsta bra igen. Har precs börjat sova uta kuddar under knäna men fortfaande funkar bara att sova på rygg. Korsetten känns löst så vetetusan om den gör någon nytta, skulle lätt kunna smussla ner den i papperskorgen.

Mitt tips till er nya opererade, VILA vila och ta era värkmediciner i tid.
Eftersom alla får olika förhållningregler finns det risk att det finns ngn av er som kanske lider lite i onödan, gör inte det. Utan har ni ont be eran doktor skriva ut recept så ni alltid har hemma. Tro mig eft 3 veckor så har jag var med om lite av varje och varit tacksam att jag hela tiden haft värktablette till hjälp. 
Mitt schema var 2 s Alvedon 666mg gånger dagligen plus Ketogan Novum 5mg 1-2 tabletter var 3-5:e timme och det har varit jätte bra.
Fick många och har fortfarande kvar Ketogan och tycker att de som har ont absolut kan äta de både i flera veckor om det behövs, men de är vanebildadet så de ska man förstås vara medveten om.

Önskar er alla e god läkning!

Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

16 dec, 2013

Solig: Ser fint ut!! Kommer att läka fint ser det ut som :-)

Har lagt in en bild från idag, DAG 14. Bytte kompresser och tvätta av med alsol lösning. Passade på att fota:-)
Navlen är jag jättenöjd med, blåmärkena har glidit ner till under naveln så jag ser alldeles missfärgad ut men dom är på väg bort! Kommer att bli kanon när dom är väck ;-) Snittet tror jag ser ok ut, det är ju fortfarande veckigt och upphöjt men det ska det ju vara. Idag är första dagen utan Alvedon hittills. Har gått jättebra, har ingen ont, bara att det sträcks i magen men det lär det ju göra ett tag till. En bra dag idag 👍
Just det är ju svullen som en korv, men det ser ni kanske. 
Gilla

Anonym användare

16 dec, 2013

Jeiden2011;  Din mage ser fin ut. Härligt att du är nöjd med din navel. Det är nog den många är oroliga för att den inte ska bli fin, jag är nöjd med min men hoppas att den blir lite större när allt är läkt. Skönt att du inte har ont längre och att du inte behövde äta morfin utan klarat dig på alvedon. 
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

16 dec, 2013

Ybs: Tack, magen är ju inte fin än men den kommer att bli det;) Den har potential iaf, haha. Naveln är liten men det tycker jag om, ev att jag lägger i nåt som är runt så att den formas mer, men det blir inte nu utan när den är läkt. Undrar vad man kan lägga i? Kula? Papper?
Gilla

Anonym användare

16 dec, 2013

Jeiden2011; Jag stoppar in en kompress i naveln med hjälp av en tops för att den inte ska tryckas ihop när jag har gördeln på mig.
Har gått sju veckor idag för mig och läkningen går framåt, svullnaden kommer och går. Fortfarande jobbigt att vara upprätt en hel dag och
gå längre sträckor i lite snabbare tempo känns i magen. Känner att jag inte är redo för att ens prova något på gymmet. 
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

17 dec, 2013

Idag är det dags för min bukplastik och jag är nervös så klart... Mest rädd för att det ska göra skitont efteråt men vi får se... Blev ju uppskjutet för 6 veckor sedan eftersom jag blev sjuk 🙁  Nu beger jag mig till kliniken 🤭

Gilla

finförmig

Kvinna ·

17 dec, 2013

Mattemamman: lycka till, det kommer säkert gå bra! Själv ska jag stångas med duschen för andra gången efter op... suck det stretar och drar i både sår och vävnad men funkar med smärtlindring på max. Äter lite bättre och går på toa fast det är lite trögt... är trög i magen i vanliga fall så der är ju inte så skoj.. men funkar. Hur är det med er andra? Tycker alla har fina bilder, ska försöka lägga upp nytt idag, 7dagar efter op.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

17 dec, 2013

mattemamman: Lycka till med operationen!! Ska bli spännande att se dina resultat:-)

finförmig: Tänk att det redan har gått en vecka! Fort det går,, även fast dom tre första dagarna kändes som evighetslånga :-)

Blir kul att se din bild.

Jag har slutat med smärtstillande sen igår och det går jättebra. Sover gott och kan röra mig även fast jag fortfarande går lite hukad.

Fortsätter att vätska igenom trosor och gördel på vänster sida så måste tvätta den idag. Hade två stygn som stack upp en 3-4 cm ovanför snittet som jag klippte/pillade bort idag. Så nu är det inget som sticker upp rakt ur skinnet, lite konstigt var det.

Har även knäppt gördeln ett snäpp spändare i skrevet så att det inte blir mer svullet.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem