Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

Jeiden2011

Kvinna ·

10 dec, 2013

Jennygg: jag har också funderat på LPG, men undrar om det är bra för snittet/ärret? Man kanske måste vänta innan man kan göra det?
Bra att det såg bra ut i alla fall 👍. Ja det lär ju gå åt lite tejp under det närmaste halvåret ;-)

Idag är det 8 dagar sedan operationen, tiden rinner iväg :) Jag kan plocka med disk, städa lite enklare saker, laga mat och har gått på stan 2 ggr.  Äter fortfarande Alvedon 2 ggr/dag, har provat att vara utan men det sticks och känns lite i snittet då så jag antar att jag väntar några dagar till innan jag slutar med smärtstillande. 
På Torsdag ska jag på kontroll på Art Clinic, ska bli skönt att byta tejpen på snittet, det ser lite halväckligt ut med koagulerat och torkat blod under. Sen ska jag få en annan gördel, hoppas jag gillar den :-S. Första natten i natt som jag har sovit igenom hela natten utan att vakna, det var skönt men det tog alltså en vecka. Första dagarna vaknade jag varje 2 tim, inte kul. Blåmärkerna är kvar men börjar att skifta i färg så om en vecka kanske det flesta är borta. Är fortsatt såååå nöjd med min mage, kikar på bikinisar på nätet redan :-O

Mariannee: Det låter mycket, skönt att det går framåt:) Ja det är bara att ta en dag i taget:-)

Gilla

finförmig

Kvinna ·

10 dec, 2013

Nu är det klart :-D allt gick bra och jag har ätit, druckit och gått.en svång på kliniken. Har inte superont utan bara lite. Dränen sliter dock lite. Ha e bra kväll.
Gilla

Leacn

Kvinna ·

10 dec, 2013

finförmig skrev:
Nu är det klart :-D allt gick bra och jag har ätit, druckit och gått.en svång på kliniken. Har inte superont utan bara lite. Dränen sliter dock lite. Ha e bra kväll.
.

GRATTIS till dig att det gått bra allting.
lycka till med läkningen nu.
ha en bra kväll du med.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

10 dec, 2013

Finförmig: Grattis:)) Nu är det bara att ta det lugnt! Vila så mkt du kan
Gilla

Itawe

Kvinna ·

10 dec, 2013

Finförmig: Grattis❤
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

10 dec, 2013

Jeiden: nej tvärtom, positiv effekt ärren att bli snyggare och mindre markerade. Sköterskan idag pratade gott om ärren!
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

11 dec, 2013

Jennygg: Ok låter bra, ska höra mig för imorgon på kliniken om LPG.  Tror att det fanns ett klippkort för 6 ggr. 
Kan vara värt att prova. 
Gilla

finförmig

Kvinna ·

11 dec, 2013

Tack alla, nu är jag hemma och chillar i sängen. Bäst att vila för snart kommer mitt lilla yrväder hem ♥ Ny efter bild finns i silvergalleriet.
Gilla

Orkide

Kvinna ·

11 dec, 2013

Finförmig: grattis och lycka till!!! Såg att du till och med var uppe och gick efter operationen, bra gjort!! Jag kom inte ur sängen förbränns dagen efter, var otroligt "rusig" i huvudet hela kvällen men det blev bättre dagen efter. Fick nästan hjärtat i halsgropen idag när jag insåg att jag glömt ta penicillinet. Har en medicinlista jag fick på kliniken som jag följer men där stod inte penicillinet med så det glömde jag ta igår och i morse. Ringde kliniken och frågade om råd men sköterskan lugnade mig och sa att det bara nu var att fortsätta med behandlingen eftersom jag hade påbörjat penicillinkuren innan op hade jag ett grundskydd men fy vad skraj jag blev....... Ni som är opererade har ni haft en brännande känsla kring op såret? Har haft det idag på höger sida och blev förstås rädd att jag fått en infektion eftersom jag glömde penicillinet. Tänkte kolla med er vad era erfarenheter säger....
Gilla

mammamage

Kvinna ·

12 dec, 2013

Hej alla, Nu ligger jag i sängen, halvt dygn efter full buk. Så nu är etapp ett över (alltså låta bli att fly kliniken i panik och opskjorta). Har inte sett ngt av magen ännu som är inpaketerad i gördel. Blir fint ompysslad av personalen på Akademikliniken. Håll en liten tumme för mig.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

12 dec, 2013

finförmig: Wow, kommer bli kanon det där:-)) Skönt att komma hem!
mammamage: Håller tummarna att går bra, nu är det klart i alla fall:-)

Här är det dag 10, var precis på kontroll på Art Clinic. Systern tog bort tejpen och såg att det såg rött ut på vänster sida (där jag hade dränaget längst) och ville att Anders skulle titta på det. Anders kom in och sa att allt såg bra ut men att det verkar vara lite rött och ev en infektion på gång så han skulle skriva ut Heracillin tabletter (anitiobika) i 10 dagar. Hoppas att det inte blir värre nu!! Fick tejp-förbud på den sidan, bara en Jelonet förband (som litet nät som gör att inget fastnar i såret) och torra kompresser på, och sen tejp på det. Höger sida fick jag tejp som vanligt. 
Har ju känt mig hängig och subfebgril till och från och tycker att det har stickts mer på den sidan, det var skönt att få antibiotika så det inte blir nåt värre (hoppas jag). Fick även en ny gördel, jättefin. Kroppsfärgad, den sitter som en body fast den har även typ axelband som en bh. Tunn och fin. Systern frågade mig om jag ville ha kvar den gamla gördeln men jag sa att vi inte riktigt var kompisar så den kunde hon gott behålla:-)))

Orkide: Jag tycker att det sticker, svider och bränner (och kliar och bublar) typ överallt :-D. Tror inte att det är nån fara, fortsätt bara att ta tabletterna och kolla snittet dagligen så är det nog ok. 
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

12 dec, 2013

Just det, tips till er nyopererade, undvik att hosta, skratta eller nysa:

Om ni känner att det är en nysning på gång, håll i näsan (som när nåt luktar illa) ett tag så går det över. 
Om ni ska hosta, alltså typ torrhosta, drick något! Vatten, vad so, helst. Har en flaska vatten bredvid sängen på natten i fall att...;-)

Jag nös en gång den 4 eller 5:e dagen och det var fruktansvärt!! Gjorde så in i h-vetes ont!! Trodde att hela magen skulle spricka!!
Det gick över men det tog en 10 min innan smärtan gick bort..
Gilla

mammamage

Kvinna ·

12 dec, 2013

Jeiden: Haha, ja tack för tipsen. Jag har råkat skratta till någon gång och AJ.Aj
Gilla

Orkide

Kvinna ·

12 dec, 2013

Jeiden: håller helt med dig där. Eftersom jag inte brukar följa råd utan måste uppleva konsekvenserna själv har jag hostat (satte brödsmulor i halsen), nyst (hade vitpeppar i såsen) och skrattat (TV4 Nyhetsmorgon) och det stämmer det gör vansinnigt ont allt ;)
Gilla

mammamage

Kvinna ·

12 dec, 2013

Men kan någon skicka hit en pysventil.. Jag blir vansinnig om jag inte får släppa gas snart...
Gilla

finförmig

Kvinna ·

13 dec, 2013

Mammamage: låter trist att inte kunna vädra ut :-( själv har jag inga problem med det. Blev nyss av med det sista dränet...SATAN vad ont det gjorde men det gck över snabbt. Idag hoppas jag på att t ätta håret och gå på luciatåget på dagis... är inne på dag 3 så jag ska väl inte hoppas på för mycket. Men just nu känns det helt ok. Tog en liten promenad igår och var vaken helt ok på eftermiddagen och kvällen. Hur mår ni andra? Hur mycket smärtlindrande äter ni?
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

13 dec, 2013

mammamage: Uj låter jobbigt...kommer nog en brakare snart *håll i hatten* :-D
finförmig: Låter bra, visst är det skönt att slippa dränet!? Bara lyssna på kroppen så går det bra, om du orkar med Luciatåg så gå på det. Man sitter ju mest still i alla fall. 

Jag äter fortfarande Alvedon regelbundet, har försökt sänka ner det men det resulterar i att det känns bra mkt mer i snittet (inte i magen som förut) + att man inte vill röra sig lika mycket så det var väl för tidigt. Äter ju antibiotika 3 ggr dagligen och måste säga att det är inte så små tabletter!! snarare som suppar :-S i storlek...blir så nojig att dom ska fastna i halsen eller nåt...Jaja, vadsomhelst bara jag slipper mer infekion!

Vet ni när ärret börjar bli plattare? Vet att det tar tid men bara så man har en ungefärlig tid att sikta mot...

Trevlig Lucia till er!
Gilla

mammamage

Kvinna ·

13 dec, 2013

Jag tog mina drän idag. Hoppas jag slipper svälla, det är ju redan jobbigt att djupandas., jag tar piller regelbundet och rör mig sakta som en ostkrok.. Tredje dagen för mig med.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

13 dec, 2013

mammamage: Det är så förbaskat skönt att slippa dränen! Svullnar gör man, oftast på kvällarna men det är förhoppningsvis inte så världens mycket. Tycker man svullnade på kvällarna även innan op. Jag såg alltid ut som att vara i 6 månaden på kvällarna.
Sen tre dagar tillbaka har det ändrats från smärta där man sytts ihop i musklerna till snittet. Inte kul. Men det är väl normalt eftersom det börjar läka..alla nerver och grejer ska växa ihop igen...eller?
Gilla

Ophelia

Kvinna ·

13 dec, 2013

Lycka till allihopa!
Är en av de största plastikop man kan göra och som tar upp till ett år för slutresultat så man får ha tålamod.
Efter snart 4 månader är jag fortfarande lite svullen.
Ofta är man platt de första 2 veckorna, sen brukar man börja svullna, fråga mig inte varför.
Men läs på så mycket ni bara kan, för det missade jag.
Ni kommer älska er gördel, ha ha ha! Jag behöver egentligen inte ha min längre, men känner mig naken utan den💡.
Har forfrande nästan ingen känsel på nedre delen av magen och ned på höger lår, för alla nerver kapas ju, så de måste hitta tillbaka.
Sen hade jag ju oturen med komplikationer. Men allt går nog säkert bra för er👍. Men var beredda på att ha stort tålamod.
Men trots reahbiliteringen från denna bukplastik har det inte hindrat mig från att lägga mig under kniven igen i januari.
Lycka till!!😀 Och till sommaren kan ni visa upp er snygga mage på stranden. Det ska i allfall jag göra, har inte visat mig i bikini på 10 år så blir en ny upplevelse!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem