Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

finförmig

Kvinna ·

26 dec, 2013

Norpan: hur går det för dig? Hade du vätska som behövs tappas? Jag måste ringa kliniken idag då jag är väldigt hård i nedre delen av buken och såret har börjat sluta sig... de kanske är bra? Men det känns ju som om det måste komma ut. Roligt att höra hur det går för alla:-D
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

26 dec, 2013

norpan: Jag har Iphone och det går att ladda upp bilder från den. Gå in på safari (webben) och in på POF. Sen in på ditt konto och lägg till bild (finns strax under din profilbild). Sen ska man inte trycka på "ladda upp" utan "spara" som finns ALLRA längst ner. 

Gilla

Norpan

Kvinna ·

26 dec, 2013

finförmig: jag ska till kliniken i morgon och troligtvis kommer de att tömma ut lite. Jag är inte så hård men mer "dallrig" ffa på nedre delen av magen. Det är även där som jag har ett litet sår (från gamla naveln), som det först kom lite var ur men sen sårvätska och nu är det nästan torrt. Det slog mig inte förrän nu att jag kanske borde ha tryckt ut så mycket vätska som möjligt, jag pressade bara ut varet och tvättade rent och sen har jag låtit det vara. Känns i alla fall bra att åka in och kolla i morgon, det är så svårt att veta vad som är "normalt". Jeiden: problemet för mig är att när jag väljer Op/behandling och trycker Klar så uppdaterar den men ändrar sen tillbaka till "Object 0". Jag använder också Safari så förstår inte vad problemet kan vara. Får testa lite mer : ).
Gilla

Norpan

Kvinna ·

26 dec, 2013

finförmig: min gissning är att det är ett gott tecken att det börjar bli hårt isf dallrigt. Kan det vara så att det blir hårdare när huden börjar läka fast igen?? Ring och hör för säkerhets skull.
Gilla

mammamage

Kvinna ·

26 dec, 2013

Norpan: nu kan jag se din bild!
Gilla

Norpan

Kvinna ·

26 dec, 2013

Vad bra : ). Ja det funkade till sist (fick välja två Op/behandlingar för att få det att funka ). Bara en sidobild på än så länge, får lägga in fler när jag får bort alla kompresser : )
Gilla

mammamage

Kvinna ·

26 dec, 2013

Jag försöker lägga upp bild med när jag väljer galleri och typ av op nollas det bara..
Gilla

mammamage

Kvinna ·

26 dec, 2013

Nu har jag lagt upp en bild! Liggandes, det är mycket mer svullet när jag står upp. Jag var också tvungen att välja två sorters ingrepp och båda gallerierna för att det skulle funka..
Gilla

Norpan

Kvinna ·

26 dec, 2013

Mammamage: ja visst är det skumt, men bra att det funkar i alla fall : ). Jag kan inte se din bild än (är bara bronsmedlem). Som du ser är jag också riktigt svullen...
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

26 dec, 2013

mammamage: Ser fint ut!! Konstigt att du måste välja två olika ingrepp för att få det att funka...

Gilla

Norpan

Kvinna ·

27 dec, 2013

Finförmig: nu har jag varit på koll. Jag har fortfarande lite vätska kvar i magen men inte så mycket att det behövdes tömmas. Jag är faktiskt mindre svullen idag än för två dagar sen, så hoppas att det går åt rätt håll. Hur har det gått för dig?
Gilla

finförmig

Kvinna ·

27 dec, 2013

Norpan: skönt att höra :-D finns ju roligare saker än att behövas tömma på vätska. För mig går det helt ok, såren läker bra och läckaget minskar vilken är bra. Jag är hård, abs of steel hård nere under naveln men inget som är obehagligt eller så. Lite smärta men jag ätr ju rätt mycket smärtstillande fortfarande. Varit igång rätt nycket idag o h igår vilket tar på krafterna så sedan blir det mycket vila. Har däremot börjat må illa... skumt hoppas det går över snart.
Gilla

mammamage

Kvinna ·

27 dec, 2013

Skönt att det går framåt för er. Mina svullnadskorvar är ovanför och nadanför navel. Det ser lite ut som att jag är hopsnörd i midjan. Lite rädd att putet ovanför naveln ska vara kvar.. Gördeln jag fick på AK har inga kardborreband utan är elastisk. Jag undrar om en med kardborre hade varit bättre men jag måste ju lita på att kliniken väljer det de anser är bäst..
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

27 dec, 2013

Hej! Har följt ert förlopp med svullnad mm och igår på min 9:e post op dag blir jag mer svullen än tidigare och rejält bullig över buksnittet och naveln. .. idag skvalpar det rejält när jag går eller trycker lätt på magen. Känns obehagligt också men jag är mjuk fortfarande. Ringde min kirurg som säger avvakta till vi ses på måndag för suturtagning i naveln. Ingen fara enl henne att vänta tills dess om det inte blir värre såklart. Onödiga tappningar vill jag ju undvika pga infektionsrisk om möjligt. Någon annan som varit med om detta efter bulplastik?
Gilla

Norpan

Kvinna ·

27 dec, 2013

Finförmig: skönt att det går bra med läkningen. Jag mår också lite illa till och från. När jag åt smärtstillande mådde jag riktigt illa. Mammamage: jag har också put ovanför naveln, dvs är svullen där, och även svullen nedanför naveln. Jag hoppas också att det försvinner...
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

28 dec, 2013

Idag är jag fortsatt svullen med rikligt med vätska i buken - dock 3 cm mindre runt magen idag jmf med igår kväll... Hoppas det minskar varje dag nu så jag slipper tappa på mån 🙁   Men nog känns det olustigt när det plaskar som en vågmaskin inne i magen?!? Inte ont men obehagligt... Igår kväll spände det såklart mer än idag... Åhhh nu har jag fått "gnälla" av mig lite 😇 så trevlig helg på er!

Gilla

mammamage

Kvinna ·

28 dec, 2013

Mattemamman, vi måste få gnälla. En nittioåring skulle lätt springa ifrån mig, om jag skulle våga mig på att springa... Jag längtar efter att bli av med svullnaden för att få en hint om resultatet, det är ju omöjligt att föreställa sig nu. Skulle vara skönt att få visa upp magen för kirurgen om ett par, tre veckor för att bli lugnad. Men bor 60 mil bort. Och jag hoppas ju slippa söka för komplikationer så jag kanske ska passa mig för vad jag önskar!
Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

28 dec, 2013

Hej Jag gjorde en full bukplastik 16/12 på art clinic Anders liss och undrar hur hårt ni spänner era gördlar? Min åker upp och skaver :( Sköterskan sa att jag kommer att få en ny på måndag. Nu har har en svart tredelad med kardborre. Någon som vet vad jag får på måndag (2 veckor efter op). Tack på förhand /O
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

28 dec, 2013

oldvillage: Du kommer att få en hudfärgad gördel som sitter jätteskönt. Den har hakar i grenen (skrevet) och hakor + dragkedja i sidan. När man har kommit på hur den funkar går det lätt att få på och av. Den har förresten även axelband. 

Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

28 dec, 2013

Åh tack! Hur hårt drog ni åt den första gördeln? Vad jag förstod på sköterskan är den andra gördeln i olika storlekar. Min navel och mitt på snittet vätskar lite. Har lagt en steril kompressor där. Någon som vet hur lång tid det tar innan det läker? Magmusklerna är ihopsydda och det känns mycket mer svullet på höger sida, någon som har erfarenhet av det? Ska bli spännande att åka på återbesök nu på måndag :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem