Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

Norpan

Kvinna ·

28 dec, 2013

Oldvillage: jag hade samma gördel som dig första veckan och fick sen den son Jeiden beskriver ovan. Jag drog åt den ganska hårt men inte så att det gjorde ont. Jeiden: jag tycker också att den hudfärgade gördeln är skön men tycker inte att den sitter så tajt vid och ovanför naveln. Jag tycker också att jag började svullna mer när jag bytte till den gördeln (den är ju mer elastisk). Grattis förresten till en kanonfin mage : ). Du ser inte så svullen ut på bilden. Upplever du att svullnaden gick ner efter de första 3 veckorna? Jag tycker det är lite olika från dag till dag.
Gilla

kejsarsnitt2003

Kvinna ·

28 dec, 2013

jag försöker dra åt så hårt det går känns bättre då kan tom ligga på sidan nu men jag har nog inte samma gördel som er min är vit bara runt midjan med karborreband. fast man kanske får en annan sen? jag ska på återbesök i januari

Gilla

mammamage

Kvinna ·

29 dec, 2013

Oldvillage: min högersida är också mycket mer svullen, hård och blå än den vänstra som nästan ser normal ut.
Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

29 dec, 2013

Jag kan inte dra åt den svarta gördeln så mycket mer. Satan va den är oskön! Har blåmärken i midjan vid höftbenen där den viker sig. Har haft ett linne under för att minska skav. Hur ser era navlar ut? Min syns knappt. Ser inga stygn, men den vätskar/varar lite. Har en steril kompressor på. Känner mig svullen nedanför naveln och där är det hårt.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

29 dec, 2013

Oldvillage: snart får du en ny gördel, den är skönare : ). Min navel är jätteliten, tyckte inte heller den syntes i början, men nu syns den lite mer. Den blödde och vätskade sig i början men nu har den börjat torka. Om det kommer tjockt var är det nog bra att du hör av dig till kliniken, kan ju bli en infektion om det går för långt.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

29 dec, 2013

Den svarta gördeln är hemsk!! Jag fick blåmärken och sen blev det som en svullen rand emellan de tre olika "flikarna". Sen var det svårt att få de tre olika delarna att sitta rätt varje gång. och ja den vek sig i midjan så det gjode ont. Svullnaden är ungefär som tidigare, kanske något mindre under naveln och runt höftbenet. Nu är det sista veckan för gördeln nattetid, jihhaaaa.

Kan sova på sidan, vända mig utan att vakna och har inga kuddar under benen längre. Såret vätskar pyttelite i mitten fortfarande men det kommer att ge sig vilken dag som helst.

Fler som upplever att ni flagnar?? Jag duschar, smörjer med fet kräm men likväl är jag fjällig när jag luftar på kvällen. Kanske har med svullnaden att göra?

FYRA VECKOR IMORGON👍. Bild kommer i vanlig ordning.

Norpan: Tack, hoppas att det blir bra. På bilden har jag verkligen lite svullnad, så fort jag kommer upp och börjar greja i huset kommer svullnaden men det är ju normalt.

Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

29 dec, 2013

Hur länge åt ni värktabletter?
Gilla

kejsarsnitt2003

Kvinna ·

29 dec, 2013

ca 10 dgr men var försiktig med citodon först blev jag förstoppad det var inte kul alls sen efter de tog stygnen hade jag svår diarre kunde inte behålla någon mat alls i 5 dgr slutade sen när jag väl fick i mig vätskeersättning. Enda positiva var väl att jag tappade 4 kilo

Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

29 dec, 2013

Jag opererades måndagen den 16/12 och slutade med morfinet på fredagen den 20/12, kunde inte gå på toan.. Har fortsatt med alvedon och diklofenak, men inte regelbundet. Mest gör att jag har haft hosta och då har det känns skönare. Har dikofenaket någon mer verkan än för värken? Idag har jag klarat mig helt utan, utan några problem.
Gilla

alltärmöjligt

Kvinna ·

29 dec, 2013

Hej allihop! upptäckte denna tråden idag o har läst igenom allas inlägg. jätteroligt! jag gjorde min full bukop den 5 dec på citadellcliniken i landskrona av helena. idag är det då dag 24. Jag tycker att det mesta gått ganska smärt fritt. lite svullen när man gått o stått för mycket. Undrar om ni kan hjälpa en oteknisk tjej som mig. hur ser jag era bilder och hur lägger jag själv in bilder?

Gilla

Norpan

Kvinna ·

29 dec, 2013

Jag åt smärtstillande i 4 dagar, mest alvedon och diklofenak. Diklofenak är inflammationshämmande och smärtstillande. Jag har aldrig haft särskilt ont, däremot stramar det ganska mycket, fortfarande efter snart 3 veckor. Inte vid själva ärret utan mitt på magen. Någon mer som tycker att det stramar mycket? Jag har också fått hosta och blivit förkyld, det är inte kul och gör ganska ont. Förstår att det är ännu tuffare för dig efter bara 2 veckor Oldvillage. Jeiden: jag flagnar också en del, mest under och ovanför ärret. Försöker smörja lite försiktigt, är rädd att få in smuts i ärret. Får dock känslan av att jag börjar få lite bristningar eftersom det är så spänt och då känns det extra viktigt att smörja.
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

29 dec, 2013

Oldvillage skrev:
Hur länge åt ni värktabletter?
Jag åt Alvedon 4 dygn postop och har inte haft besvär med smärta men blev ju förkyld direkt efter op och hosta var ingen hit direkt. Åt sista 2 dygnen då bara för att jag hade så jäkla ont i halsen - inte magen däremot =))

Gilla

mattemamman

Kvinna ·

29 dec, 2013

mammamage skrev:
Mattemamman, vi måste få gnälla. En nittioåring skulle lätt springa ifrån mig, om jag skulle våga mig på att springa... Jag längtar efter att bli av med svullnaden för att få en hint om resultatet, det är ju omöjligt att föreställa sig nu. Skulle vara skönt att få visa upp magen för kirurgen om ett par, tre veckor för att bli lugnad. Men bor 60 mil bort. Och jag hoppas ju slippa söka för komplikationer så jag kanske ska passa mig för vad jag önskar!
Ja mammamage det är sant om både gnället och gamla tanter =)  Jag pendlar upp och ner 3 cm i bukomfång varje dag mellan morgon och kväll. Skönt att få träffa kirurgen imorgon och höra vad hon säger om vätskan där inne. Stygnen innaveln ska tas också och jag tycker den ser ut att läka fint...

Gilla

Orkide

Kvinna ·

29 dec, 2013

Norpan: jag känner också mest av att det stramar mitt på magen (sydda bukmuskler?) mer på kvällen än fm. annars inget ont längre i ärret. Krya på dig och hoppas du snart blir av med förkylningen. Jeiden: fjällar också mycket trots att jag luftar 2 ggr/dag o smörjer, tror det beror på att det blir så tätt med gördlarna??
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

29 dec, 2013

Orkide skrev:
Norpan: jag känner också mest av att det stramar mitt på magen (sydda bukmuskler?) mer på kvällen än fm. annars inget ont längre i ärret. Krya på dig och hoppas du snart blir av med förkylningen. Jeiden: fjällar också mycket trots att jag luftar 2 ggr/dag o smörjer, tror det beror på att det blir så tätt med gördlarna??
Tror också att det beror mycket på att vi stänger in huden med så tajt material nu mot för vad den är van... Ang stramar i buken så känner jag bara av det på kvällen sedan några dygn och det är nog för min del den "nytillkomna" vätskan som jag lagt på mig där i kombination med svullnade som syns mer framåt kvällen ... 😉

Gilla

mammamage

Kvinna ·

29 dec, 2013

Jag undrar varför AK inte ger en kardborregördeln från början. Någon som fått en förklaring till det?
Gilla

mammamage

Kvinna ·

30 dec, 2013

Mamma71 skrev:
Tack :) Ja jag känner mig som en ny människa. :))
Jisses! Vilken otroligt fin mage! Vilket drömresultat. Hur länge sen är det du opade och när började du se ut så där?
Gilla

mammamage

Kvinna ·

30 dec, 2013

Norpan: Jag har fått Coccilana utskrivet för att slippa hostan. Men då hade jag så klart slutat med allt annat, speciellt morfintabletterna. Det fungerar fantastiskt på mig, hostar inte en gång ens.. Underbart.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

30 dec, 2013

Tack Orkidé! Mammamage: jag har också fått Cocillana, vilken dundermedicin det är, jag hostar knappt längre heller : ).
Gilla

Mich

Kvinna ·

30 dec, 2013

Halloy alla december tjejer!

Jag ska opereras på torsdag stor bukis och har idag fått reda på att jag måste ta fragmin sprutor! 

Hann inte fråga om dom eftersom jag fick infon på mail och kliniken stängd för helg nu.

Någon av er som tog såna? Jag undrar hur man gör, har aldrig tagit någon spruta på mej själv och låter förfärligt läskigt!

Nu är jag rädd för de här oxå :( huua va jag nojjar! 

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem