Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

mammamage

Kvinna ·

06 jan, 2014

Norpan: så fort jag står upp så "väller" svullnaden ut. Men jag märker lite skillnad ovanför naveln, där har det blivit aningen bättre. Längs med snittet är det svullet, eftersom jag inte har ngn känsel är det så svårt att säga hur det känns. Det känns hårt som ett trumskinn när jag står upp, när jag lägger mig försvinner nästan allt in i buken. När jag vaknar ser jag supersmal ut:-)
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

06 jan, 2014

mattemamman skrev:

Jennygg skrev:
Matte mamman: tack snälla nu! Jag är så nöjd med så snabbt resultat. Jag gjorde en stor bukplastik samt sydde ihop mina magmuskler.. Jag svullnar upp på kvällarna oxå, speciellt ovanför ärret får som en bulle ovanför. Sen blir jag svullen ovanför naveln där man har sytt ihop magmuskler. Har börjar med LPG och det hjälper verkligen att få ner svullnad och vätska.
LPG? Som i bindvävsmassage eller är det nåt annat? 😇

Ja Precis :)
Gilla

Norpan

Kvinna ·

06 jan, 2014

Mammamage: samma här, mycket bättre när jag ligger ner men huden känns fortfarande öm och brännande över naveln när jag ligger ner. Jag har känsel vid snittet men inte över hela mittenpartiet och det är också där jag är svullen (ser lätt gravid ut). Också smalare på morgonen : ). För höra vad de säger på kliniken i morgon.
Gilla

Solig

Kvinna ·

06 jan, 2014

Mich skrev:

Solig! Jag hoppas attGabriella_78 känner att hon har stöd från oss alla här på pof :)

Hoppas du får en toppenhärlig semester! <3

Hej Solig här. Tack snälla för kommentaren.. ooops ..kände mig efteråt lite för gå påig. Sitter fortfarande fast på toan så nu börjag jag bli lite oroad och jag är normalt lugn men alla toabesök har gjort mig överkänslig :)) 😉

Gilla

Solig

Kvinna ·

06 jan, 2014

mammamage skrev:
Bomba på Solig! Jag ligger däckad av förkylning. Är inne i vecka 4 och tack och lov gör det inte ont att nysa. Jag håller emot magmusklerna för man är ju lite skraj att belasta dem för mycket. Kör Kan Jang, Nezeril och Cocillana mot hostan. Sur som en citron är jag. Bara varit med några få nära i veckor, vart sjutton har den här skitsnuvan gömt sig, tvättkorgen.. Aaaargh!

Hej Solig här. Tack för förståelsen :)) Stackare vilken attans otur, ja du gör verkligen allt som bara gå att göra!! Hoppas du krya på dig snart. 🙂

Gilla

mammamage

Kvinna ·

06 jan, 2014

Solig: jag tror jag mördade förkylningen med mina medikament för udag är det mkt bättre! Har duschat hela kroppen för första gången på en månad och bytt tejp själv. Läskigt hur det sväller ut. Nu ska jag låta magen vara några dagar så kanske det hinner hända något. Försöka tänka på annat och inte känna efter och analysera så förbaskat.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

07 jan, 2014

Solig skrev:
Ybs ocb jeiden kanonfint, Grattis Till er båda

Tack Solig! Känns bra:-))

Igår var det 5 veckor och tiden flyger iväg!! Nästa vecka börjar jag jobba, känns helt ok. Hur har det gått för er som börjat jobba?

Har sovit utan gördel i natt och det gick bra trots att det kändes lite ovant. Får se om jag behåller den på ett tag till eller skippar den.

Annars kan jag göra det mesta nu utan problem, bär lite matkassar (försiktigt), kan gå raskt, böja mig ner och plocka upp saker osv.

Har väl inte så mycket svullnad, har väl lite tur bara. Ni som har mycket svullnad, det går över!! Tålamod och det kommer att ge sig!!

Gilla

Norpan

Kvinna ·

07 jan, 2014

Jeiden: jag jobbade första dagen idag. Det gick helt ok men shit vad jag svullnade under dagen, trots att jag har ett ganska stillasittande jobb. Nu ska jag i alla fall till kliniken på koll för att se om det behöver tömmas. Skönt att du har den här veckan också, även om jag kan tänka mig att det blir en del pyssel hemma också : ).
Gilla

finförmig

Kvinna ·

07 jan, 2014

Hej alla! Jag har en liten fundering angående tryck över ärret... Jag har ju ett ärr som ett uppochnervänt T så oavsett vad för byxor jag har så kommer byxorna vara mot någon del av ärret. Är det någon av er som frågat eller fått info om det gör något/inte är bra att det trycker lite mot ärret (jag kommer dock ha gördeln under byxorna) med byxor?

Jag har köpt byxor idag som är normalhöga och sitter strax ovanför höfterna så det är mellan naveln och höfterna som ärret kommer bli lite klämt då jag svulnar upp under dagen... Jag tänkte prova ha på mig byxorna och sitta ner som jag gör på jobbet för att testa i nästa vecka, nu är det fortfarande inte läkt så jag vill inte forcera något. Kommer nog mest troligt höra av mig till kliniken för att få någon veckas sjukskrivning till då jag inte orkar med en hel dag ännu.

En annan sak... någon som har provat kärlekslivet efter op ännu?? Tips??

Gilla

Jennygg

Kvinna ·

07 jan, 2014

Hej alla! Idag så jobbade man och blev svullen av att sitta men verkar vara vanligt. Däremot så känner jag att jag har samlat på mig vätska.. Jag vill verkligen inte tömma, dom försökte för några veckor sen men vägrade efter jag såg nålen:( Livrädd!
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

08 jan, 2014

Jennygg skrev:
Hej alla! Idag så jobbade man och blev svullen av att sitta men verkar vara vanligt. Däremot så känner jag att jag har samlat på mig vätska.. Jag vill verkligen inte tömma, dom försökte för några veckor sen men vägrade efter jag såg nålen:( Livrädd!
Jag samlar också på mig och tömde dan innan nyårsfton och idag i em är det dags igen... Det gör INTE ont eftersom man fortfarande har nedsatt känsel där inne efter op... Jag fick ingen bedövning och det gick hur bra som helst... Även om jag jobbar med att sticka folk mm varje dag så gillar jag inte när jag själv blir utsatt så jag förstår din känsla...Känns mycket bättre efteråt ifall du är besvärad av vätskan... Ta det lugnt och ta några djupa andetag så kommer det gå bra 😉

Gilla

Jennygg

Kvinna ·

08 jan, 2014

mattemamman skrev:

Jennygg skrev:
Jag samlar också på mig och tömde dan innan nyårsfton och idag i em är det dags igen... Det gör INTE ont eftersom man fortfarande har nedsatt känsel där inne efter op... Jag fick ingen bedövning och det gick hur bra som helst... Även om jag jobbar med att sticka folk mm varje dag så gillar jag inte när jag själv blir utsatt så jag förstår din känsla...Känns mycket bättre efteråt ifall du är besvärad av vätskan... Ta det lugnt och ta några djupa andetag så kommer det gå bra 😉

Vad modig du är! Dom misstänkte vätska och började bedöva mig och bara det gjorde så ont och när jag såg nålen och fick panik och blev illamående och slutförde det inte. Jag brukar vara tuff men fy fan! Ska boka LPG igen så hoppas jag att det försvinner annars får man väl tvinga sig..
Gilla

kejsarsnitt2003

Kvinna ·

08 jan, 2014

tips för kärlekslivet behåll gördeln på så får ni köra missionären testa en kudde under rumpan ifall det känns konstigt sen får han ju vara lite försiktig :-) men vi fixa det redan första veckan..... jag opades 16/12

Gilla

mammamage

Kvinna ·

09 jan, 2014

Jennygg! Är du också svullen? Kan du inte lägga upp bild så jag kan jämföra? Jag ska maila bild till min doktor. Det känns som att det ökat sista veckan, jag är på väg in i vecka 5 nu. Är inte helt bekväm upprätt heller, går fortfarande lite lutad om jag inte tvingar mig upp. Men det känns inte skönt..
Gilla

Norpan

Kvinna ·

09 jan, 2014

Mammamage: jag var till kliniken idag för att få min svullnad bedömd (jag har också svullnat mer sista veckan och har svårt att gå upprätt). Han sa att jag inte hade någon vätska utan att det är svullnad som har med läkningen att göra och att tarmar mm trycker på (eftersom bukmusklerna inte är så vältränade just nu : )). Vissa har tur och slipper svullnad helt medan andra kan bli jättesvullna, finns ingen bra förklaring och inte så mycket att göra åt tyvärr (enligt min kirurg). Han tyckte att jag skulle börja köra lite situps snart. Det känns helt otänkbart just nu. Även om jag tränade mycket innan op så känns det som att jag inte vågar mig på situps på ett bra tag. Skönt i alla fall att veta att allt ser bra ut, så det är väl bara att kämpa på : ). Hoppas du får bra svar från din kirurg. Uppdatera gärna hur det går : )
Gilla

Norpan

Kvinna ·

09 jan, 2014

Hej igen: ett tips för att kolla om du är svullen eller har vätska i buken är att du lägger dig på sidan och ser om svullnaden följer med. Om den gör det är det troligt att det är vätska.
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

11 jan, 2014

Tänker på er alla med mycket svullnad, låter jobbigt. MEN det kommer att bli bättre, glöm inte bort det! Även fast det känns tungt nu så kommer det att ge sig!

Tänkte börja träna på Måndag (6 veckor) lite försiktigt, blir nog tramp maskinen.....crosstrainern menar jag. Sen lite armar kanske för gäddhänget är i farten ;-) Är det fler som upplever att rumpan ser större ut nu efter att magen har minskat?? Skulle behöva ett rumplyft 😀 men några veckor på gymmet så löser det sig nog. 

Tips för sexlivet är också från sidan, förutsatt att ni kan ligga på sidan som vanligt 😎

Gilla

mammamage

Kvinna ·

11 jan, 2014

Jag tänker att det måste vara mest svullnad inte "ren vätska" eftersom det lägger sig ganska mycket under natten för att sen öka under dagen. Jag stampar på. Försöker ha tålamod.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

11 jan, 2014

Helt rätt inställning mammamage : ). Samma för mig, lägger sig över natten, låter som svullnad. Tack för din pepp. Jeiden : ). Kul att du kan börja träna lite, lycka till! Jag tänkte ta en längre promenad idag i det härliga snöovädret : ).
Gilla

finförmig

Kvinna ·

11 jan, 2014

Blev sjukskriven 2 veckor till. Promenerar 20min x2 varje dag och det räcker som träning just nu. Om allt går bra nästa vecka tänkte jag prova på att cykla lite v.6. Ska ha gördel ddygnet runt i 8v och sedan dagtid.för att minska svullnaden.Läker fofortfarande men det borde inte vara långt kvar nu. Trist att höra att ni är svullna och behöft tappas.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem