Jeiden2011
Kvinna ·
11 sep, 2013
*Vi som gör bukplastik i December 2013! *
BukplastikStartar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December.
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
Sortera efter
Jeiden2011
Kvinna ·
11 nov, 2013
orkide: Som jag då, jag är nervös men på ett skönt sätt. Angående storlek på bröstimplantat, jag vet inte, men jag har hört från andra som har opererat sig att dom i början tycker att dom är enorma men att i efterhand har tyckt att dom känns mindre än vad dom förväntat sig och vill ha större...
Gilla
finförmig
Kvinna ·
11 nov, 2013
Orkidé: jag håller med Jeiden, många upplever nog att de är stora i början men sedan lägger sig svullnaden och då blir de mindre. Jag tror att det är viktigt att tänka på att brösten får en annan form med lyftet och även om det motsvarar dina bröst tidigare så är formen nu ändrad. Jag tror att det viktiga är att du har en uppfattning om vilken storlek du vill ha på kupan, sedan är det ju kirurgen som är expert på antal cc. Jag avundas dig inte, tycker att det verkar som en djungel med alla olika implantat!
Gilla
Jeiden2011
Kvinna ·
12 nov, 2013
Var in på Apoteket, två stycken faktiskt, och hittade inte Mepiform i nån av dom!! Mepitac köpte jag med mig men vill gärna ha silikontejpen. Har jag lagt ner över 50 tusen på en operation har jag inga problem att köpa special tejp för 200kr, ärret sägs ju bli finare av den. Nån som vet var man kan köpa den? Trodde även att den skulle vara som på rulle, som Mepitac, men expediten sa (när hon tittade på datan) att det var 5 st mindre bitar... ?
Annars fick jag med mig: klorhexidinsprit, descutan, laxoberal droppar för magen, handsprit, engångshandskar (kan vara bra och ha när man grejar med omläggningen första tiden) och våtservetter ala baby (hittade inte tvättlappar). Vet inte vilken tejp jag ska köpa som första tejp? Finns en på kliniken, kanske bäst att köpa den? Sorry många frågor idag 😀
Gilla
Jeiden2011
Kvinna ·
12 nov, 2013
Hittade 5st för 79kr: http://www.apotea.se/mepiform-2-st
Köpte 7 förpackningar 🤭 och betalar i mitten av Februari...bra pris tyckte jag.
Gilla
Anonym användare
12 nov, 2013
Jag fick med mig en rulle Micropore 3M från min klinik, men kanske din klinik rekommenderar någon annan.Bäst att följa den rekommendationen man får med tanke på ev.komplikationer.
Den sitter bra, jag har duschat varje dag sedan operationen och har bara behövt försärka kanterna på kirurgens tejpning 1 gång. På torsdag ska jag på återbesök och då får jag se såret/ärret för första gången.
Gilla
Jennygg
Kvinna ·
12 nov, 2013
Hoppar in i denna tråd men ska göra min OP den 27 november hos Ulf samuelsson AK.. börjar bli riktigt nervös...
Gilla
Itawe
Kvinna ·
12 nov, 2013
Jeiden, jag fick rådet att tvätta med klorhexidinlösning, ej sprit ( många förordar hellre tvål och vatten eller natriumklorid...men men, det är så mycket olika som sägs. Förhoppningsvis behöver du aldrig hålla på med sårvård om ärret läker som det ska :-)
Gilla
finförmig
Kvinna ·
12 nov, 2013
Jeiden: Att tvätta med sprit är inte så roligt, det svider rätt bra och kan dessutom irritera vävnaden.. skulle nog bara tvätta med sprit efter inrådan av läkare, gör som Itawe skriver och köp lösningen istället. Annars tycker jag att du fått ihop en fin förberedelse-shopping! Jag har inte fixat tejpen men har ju inte så bråttom, smiter ner till apoteket någon dag från jobbet. Snabbt och smidigt. Ska nog läsa in mig lite mer på de olika förbansmaterialen, men den länken du skrev verkar ju bra, undrar om det är nytt eller om den påminner lite om duoderm som fanns förut (eller kanske finns kvar??) som lades som förband vid stora operationer, framförallt på agraffer.. det blev som en skyddan verkstad för själva läkningsprocessen, men huruvida den hjälper mot stora ärr har jag ingen aning om! I går var det 4 veckor tills op för mig och verkligheten börjas sakta men säkert komma ikapp.. jag kommer på mig själv med att planera min ledighet, packa väskan mentalt osv... Jag undrar hur det kommer vara veckan innan, då allt sånt faktiskt ska ske. Nåväl får väl ge mig ut och springa för att skingra tankarna lite :) Jennygg: Spännande!! Välkommen :)
Gilla
Jeiden2011
Kvinna ·
14 nov, 2013
Itawe och finförmig: Har redan lösningen hemma, så då är det klart.
Finförmig: Jag har två veckor och 4 dagar kvar nu...gaaaaaaaaaaaaah :-))
En annan fundering, visst ska man sjukanmäla sig till Försäkringskassan samma dag som man opererar sig?? För man kan ju tydligen inte göra det innan, vilket är synd med tanke på deras feta telefonköer...
Gilla
Jeiden2011
Kvinna ·
14 nov, 2013
Välkommen Jennygg!! Håller tummar och tår att det går bra för dig:-) Det är bara 5 dagar mellan din och min operation.
Gilla
Anonym användare
14 nov, 2013
Jeiden2011: jag sjukanmälde mig till min arbetsgivare. Efter 14 dagar så sjukanmäler dom till Försäkringskassan so i sin tur skickar hem blanketter.
Gilla
finförmig
Kvinna ·
14 nov, 2013
Jeiden: Har du e-legetimation kan du ju göra det UTAN deras telefonkö... man är ju glad om man slipper deras "kundtjänst" :) Shit, det närmar sig med STORMSTEG!!! Jag tycker att dagarna flyter på rätt bra, har berättatr för de närmaste arb.kompisarna men de andra vet inget ännu.. och jag kommer inte heller berätta vad för op utan bara att jag ska göra en op... Hoppas de tar det bra! Hur länge har du varit viktstabil? Jag har nått min målvikt men fortsätter att gå ner lite, har inte förändrat kosten sedan viktnedgången så det tickar på lite fortfarande, jag tänker huruvida det är bättre att vara viktstabil eller att fortsätta gå ner.... spontan reflektion bara.
Gilla
Nevertoolate
Kvinna ·
17 nov, 2013
Hej,
Nu äntligen orkar jag ta upp en dator i knät och skriva lite.
Gjorde min operation den 7 november, har gått 10 dagar nu.
Har haft, och har fortfarande jobbigt med "kroppsstrumpan" och gördeln. De sitter åt och trycker in min bröskorg och på mellangärdet så att jag inte kan ta djupa andetag. Har haft lite panik emellanåt och fått jobba med hela mitt register av psykologi för att lugna ner mig och andas lugnt. Dessutom fick jag tabletter; celebra som gjorde att jag fick hjärtklappning och ännu svårare att andas. När jag slutade med dem efter 3 dagar så gick det något bättre.
Det är inte förrän idag som jag har kännt att jag kan andas bra. Antagligen har magens svullnad gått ner lite.
Men det jag tänkte säga är att om ni har frågor så svarar jag gärna på dem så gott jag kan.
Såg en "trosfråga" :) och jag hade också trosor på mig före och efter op. (Citadellkliniken).
Gilla
Jeiden2011
Kvinna ·
17 nov, 2013
finförmig: Just det, tror dock att jag säger till min bemanningschef, så tar hon kontakt med FK. Låter enklare, fastän det gäller att hon inte glömmer bort det :-). Ang vikten, har jag sedan konsultationen gått up 2 kg i vikt men är ju fortfarande normalvikt så det är inte hela världen även fast det suger (som ungarna säger om allt nu för tiden) ;-) Har haft p stav under 3 år och har gått upp ca 10 kg under den tiden.
Man kanske blir mer peppad att gå ner i vikt efter operationen??
cattkiss: Är det rätt storlek då?? Måste det vara såå tajt så man knappt kan andas? Uff, låter väldigt besvärligt. Ok då antar jag att man har trosor på sig, känns bra att inte behöva visa sig helt näck inför hela op.teamet (iaf i vaket tillstånd). 😀
Imorgon är det exakt 2 veckor, är ganska så nervös måste jag säga...
Gilla
Nevertoolate
Kvinna ·
17 nov, 2013
Jeiden: Jag antar det. Provade ut en medium i kroppsstrumpan men fick sedan en large efter op. Även gördeln är large.
Men jag ska ta stygnen på tisdag så då hoppas jag att det blir bättre när man kan sträcka på sig och få mer rörlighet.
Säkert inte lika för alla, för jag har inte läst någonstans här på forumet att någon haft liknande problem...
Gilla
finförmig
Kvinna ·
18 nov, 2013
Jeiden: Har ni pratat om eventuell kateter i samband med op? Jag diksuterade det som snabbast och fick väl info att det är lite olika men de gånger de inte sätter kateter så brukar de tappa urin precis innan uppvaket... Jag tror absolut som du säger att så länge man har en normalvikt så gör det nog inget om man går upp/ner något/några kilon. Det var bara något jag kom på som jag inte hade frågat. Jag kom dit med ett kollegeblock fullt med frågor så allt hann vi nog inte med. Catkiss: Går du mycket böjd? Hur fungerar det för dig att röra sig?? Nice att ta stygnen, men det låter ju illa att du knappt kan andas i gördeln!!
Gilla
Anonym användare
18 nov, 2013
Catkiss: Stygnen som håller ihop magen är troligtvis sådana som inte behöver tas bort, utan försvinner av sig själva, ifall Citadell använder samma teknik oberoende av vilken kirurg som sytt. Däremot behöver stygnen i naveln tas bort manuellt. Tror inte att stygnen i naveln är det som påverkar din rörlighet och din förmåga att sträcka på dig. Mer troligt att det är de ihopsydda magmusklerna som känns besvärliga.
Gilla
Jennygg
Kvinna ·
18 nov, 2013
Tack snälla! När skulle du göra din OP?
Gilla
Nevertoolate
Kvinna ·
18 nov, 2013
Ja, finförmig, det var nog först igår som jag kunde sträcka på mig bättre (10 dgr). Men det är nog kanske olika för jag har läst att många kan gå rakt ganska tidigt. Men man ska gå som ett V säger de på Citadellkliniken, i en vecka. Därför fick jag också statisk värk i ryggslutet och kunde inte gå många meter innan jag behövde hänga på något så att inte ryggen skulle värka. Det och gördeln har nog varit det som varit jobbigast. Trodde att jag skulle ha mer ont men det har jag varit förskonad från. Och har inte heller mått illa eller varit tvungen att nysa eller hosta, som är min absoluta skräck.
Får fakiskt mer luft i gördeln också nu när jag går rakare. Känns mycket bättre nu :)
Gilla
Nevertoolate
Kvinna ·
18 nov, 2013
ybs; jo, det stämmer. Dock är det knutar som ska klippas upp och tas bort. Men däremot har jag haft ett ärr sedan jag var liten som gått från bröstbenet och ner till naveln, det ärret är inte elastiskt och har gått sönder under mina graviditeter. Detta ärr är nu nedflyttat (gick tyvärr inte att ta bort). Tuve har skurit sönder vävnaden i ärret och sytt ihop det igen. Dessa stygn är inte sådana som går bort, sade han.
Så jag tror att det är det ärret i kombination med de ihopsydda magmusklerna som jobbar emot mig.
Sedan håller tapen ett stadigt grepp tycker jag. Det stramar ganska rejält i det stora snittet när jag försöker sträcka på mig. Men jag har inte så mycket känsel ännu så det är kanske en fördel :)
Jag är van att inte ha någon ytlig känsel sedan kejsarsnitten så jag är van. Tror inte att känseln kommer tillbaka nu heller.
Gilla