Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

Jeiden2011

Kvinna ·

19 nov, 2013

finförmig: nej det har vi inte. Antar att jag kommer att springa på toaletten av nervositet timmarna innan op, men det klart, det gäller ju att komma igång efteråt. 
cattkiss_: bra att det känns bättre!:-))
Gilla

finförmig

Kvinna ·

21 nov, 2013

Jeiden: Jag kan tänka mig att det blir en hel del rännande innn op :) Nåväl de få väl vara så.

Är det någon annan här inne som har mindre barn? Hur går era funderingar angående op..?? Med smärta, rörlighet, frånvaro från vardagsaktivitetr?? Jag funderar rätt mycket på det... jag hoppas natrligtvis på en snbb återhämtning men jag ätnker ändå att det blir några dagar/vecka av att mestdels ta det lugnt och inte ut sig. Jag försöker vara realistisk och kommer låta allt ta den tid det tar, sjävklart men så fort det känns bra så kommer jag försöka röra på mig lite i taget (som rekommenderas) det är nog mest den totala frånvaron från föräldraskapet som oroar mig mest... men å andra sidan kan ju hon alltid mysa med mig i sängen.

Hur mår ni som op:ades i November??

Gilla

JL1970

Kvinna ·

21 nov, 2013

Jag opererades med full bukplastik den 19/11. Jag kan inte göra något än, sambon får sköta allt...
Gilla

Mariannee

Kvinna ·

21 nov, 2013

Jag opererades den 6/11 och det är lika dant för mig, min sambo får också sköta det mesta.Man är både svullen öm och har svårt för att gå upprätt. Det positiva är att det iallafall blir bättre🙂
Gilla

finförmig

Kvinna ·

21 nov, 2013

JL: Superfina bilder!!! Det har ju inte gått så många dagar... jag tycker det är svårt att ställa in sig på att inte kunna göra saker eftersom att man inte helt förstår hur det kommer kännas och vilken stor förändring som kommer ske! Hur mycket hud/fett togs bort och hur mycket sydde de ihop magmusklerna??

Mariannee: Skönt att ha någon hemma som stöttar och hjälper till! Jag har min man som kommer göra allt till en början och svärmor som kommer hjälp till med dottern :) Känns bra att ha mycket hjälp planerat. Hur mycket tog de bort? Syddes din muskler?

Jag ska gör ett T-snitt och kommer vara sjukskriven lite längre... kan tänka mig att med ett extra snitt kommer även lite extra stelhet... men jag är positiv, det blir nog bra i slutändan!!
Gilla

JL1970

Kvinna ·

21 nov, 2013

Tack!!! 0,5 kilo fett och 1,7 kilo hud! Blev så förvånad för jag trodde merparten var fett. Det visar sig att det var förstörda muskler. Har skickat jörg ett sms för att höra om muskelsiffrorna. Återkommer :)
Gilla

finförmig

Kvinna ·

21 nov, 2013

JL: Det var rejält med hud! Jag ska som sagt göra ett T-snitt som blir som ett stort upp-och-nervänt T, just för att jag uppskattningsvis har så mycket hud (MINST 2kg) och får inte bort tillräckligt mycket med en vanlig bukplastik. Min kirurg sa till mig att mestadelen som kommer tas bort från mig är hud, men viss fettsugning kommer göras men mest för att jämna ut (vad jag förstod i alla fall). Jag har sett en hel del "fula" magar där magmusklera är helt katastrofala och de sytt ihop en massa. Men när allt kommer i kring så är ju inte sifrorna det som styr utan känslan inombords för var och en :) Så tänker jag i alla fall!

Gilla

JL1970

Kvinna ·

21 nov, 2013

Ja jag kommer att älska att ta på mig stay ups och inte hemska hold in! Att kunna gå med en tajt klänning utan strumpor som klämmer in och valkar en ful mage. Jag är jättenöjd trots att jag inte är perfekt - min mage har varit en stor ångest för mig...
Gilla

JL1970

Kvinna ·

21 nov, 2013

Fin för mig: det var ca 7 cm skrev han just tillbax till mig.
Gilla

finförmig

Kvinna ·

21 nov, 2013

Oj, det var rejält!!
Jag tror att de flesta av oss so genomgår bukplastk eftersträvar en normal kropp, inte en pefekt :) Att kunna känna sig fin, precis som man är :)
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

21 nov, 2013

Nu är operationen iaf fullbetald..känns skönt. Har inte tagit några lån utan sparat och sparat.
Jag har fått kalla fötter ett par gånger, tänker att är det verkligen värt att genomgå en stor operation?? Alla möjliga tankar dyker upp, så klart, tänk om jag inte vaknar upp, tänk om op blir misslyckad, tänk om jag vantrivs med ärret, tänk om naveln blir helkonstig, tänk om jag får världens infektion, tänk om, tänk om....Man gör sig själv tokig :-)) 

Men när när jag tittar på alla era fina bilder, ni som har opererat er, så landar jag på jorden igen och kommer ihåg varför jag ville göra operationen från början. Tänkte ta lite bilder från olika vinklar så att jag kan jämföra sen med efterbilderna. Gissar att man glömmer bort hur man såg ut innan. En vecka och några dagar kvar nu. 
finförmig; jag har tre barn, dom stora klarar sig utan några problem (7 och 9 år) men minstingen är 3 år och väldigt mammig just nu. Klänger runt benen och vill absolut att jag ska bära henne osv men jag har börjat att säga ifrån nu, för att hon ska bli mer van, och om hon nu absolut insisterar på att komma upp till mig så tänkte jag att man kan sätta sig ned med henne. Typ i soffan. Då får hon ändå närheten. 
JL: Ja det var inte lite, 7 cm! Kommer bli kanon det där:-))

Gilla

finförmig

Kvinna ·

22 nov, 2013

Jeiden.. du anar inte hur skönt det är att se att även andra har en massa funderingar! Jag slås av tanken av operation och att detta är ett stort ingrepp. Fram och tillbaka. .. men precis som du säger så ser man alla fina magar och då är det inte så mycket att fundera på. Allt är bättre än nu! Jag försöker tänka smart och träna bra så att kroppen är stark. Snart är det ju dags :-) Jag har inte betalat allt än... väntar på lönen så att hela kontot inte blir länsat ;-)
Gilla

Nani1978

Kvinna ·

22 nov, 2013

hej  jeiden... jah har samma tankar och min man började bli trött på mig , han sa förut du sa till mig det är min dröm , o nu när oprationen närma sig du började bli rädd o få dåliga tankar , igår sa han till mig ett ord till kommer jag inte betala andra faktora då släpper du oro.förlåt jag brukar läser varje dag vad ni skriver till varandra man jag skriver inte sa mycket för att jag dåligt på svenska .
Gilla

finförmig

Kvinna ·

22 nov, 2013

Nani: VÄLKOMMEN!!! Spelar ingen roll om det blir fel :) Tanken är just att vi ska kunna lätta våra hjärtan med tankar, funderingar och sånt. Så det är kul att höra att du läser vad vi skriver men ÄNNU roligare att du skriver själv :) Var ska du opereras och när?

Jeiden: Samma här, har en 2,5åring som BARA ser sin mamma... Men det är ju som du säger, närheten kan uppnås utan lyft bara man tänker sig för lite.

Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

22 nov, 2013

finförmig och nani: Jag tror att det är helt naturligt! Det vore konstigare om man inte var orolig. 
Nani var kommer du från? :-)) Välkommen!!
Gilla

Nani1978

Kvinna ·

23 nov, 2013

hej finförmig : jag ska operera mig på art klinik i uppsala 16/12 stor buk kirugi, hos dr said saidian .jag har pratat med min chef på jobbet att jag ska vara sjukskriven minst en månad , det va inga problem och hon uppskatatde att jag har sagt till henne i tid sa hon. Jeiden 2011 jag kommer från Syrien .
Gilla

Nevertoolate

Kvinna ·

23 nov, 2013

finförmig;  Det var mycket bra sagt! Det är precis därför jag gjorde min operation. Jag kommer absolut inte att bli perfekt, det skulle kosta många MÅNGA fler tusenlappar :) Men eftersom 4 graviditeter kan ställa till det så vill jag bara ha tillbaka det jag hade innan; en normal kropp. Och jag tror jag är på god väg :) 
Har föresten laddat upp lite bilder om ni törs titta. Det är ju fortfarande svullet över magen och efter fettsugningen på sidorna. Men jag är så glad att jag tillslut vågade ta steget och göra detta, fast jag inte är så ung längre. 

Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

23 nov, 2013

Cattkiss: Vilket fint resultat, vilken skillnad!! Du kommer att bli superfin till sommaren 2014 :-)) Och samma här, vill ha tillbaka en normal kropp, inte en perfekt. 
Gilla

Nevertoolate

Kvinna ·

23 nov, 2013

Tack Jeiden!
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

24 nov, 2013

Åh sista arbetsveckan nu 😲, måste fixa lite smått så att allt är klart.
*Tvätta kläder så jag slipper tänka på det iaf första veckan. (Min sambo kommer inte att tvätta, men vi har städhjälp)
*Handla nån färdigrätt alt enkel mat som går snabbt att fixa.
*Ringa kliniken och be dom skriva recept på smärtlindring. Samtidigt fråga om tejp.
*Fram med julsakerna. (tänker inte hänga i fönstrena för att sätta upp julstjärnor ;-))

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem