Neva
Kvinna ·
02 feb, 2020
Vi som har/ska göra bukplastik 2020
BukplastikHej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?
Sortera efter
Camilla
Kvinna ·
25 mar, 2020
Nyabröstnu
Kvinna ·
25 mar, 2020
Nu är det snart 4 veckor sen min op.. värst i början va ju att lägga sig o ta sig upp ur sängen. Och fruktansvärt ont i ländryggen på nätterna av att sova på rygg..
Nu är min navel läkt från infektionen men två dagar efter jag slutade med antibiotikan blev det jättevarigt o infekterat i de andra såret..? har ju ett ärr en bit under naveln från gamla naveln o en piercing.. undrar om det var nån här innan som haft infektion och hur blev ärret sen? Blev de mycket större o fulare än de övriga ärret? Har för mig jag läste nånstans att Camilla du hade nån infektion? El jag kanske har fel..?
Ja ärret blev bredare just där. Det brukar gå att korrigera sen, det fick jag göra ?
Åh så jäkla typiskt att man skulle få det.. hur brett blev ditt på de stället? Blev de annorlunda i färgen med? När gjorde du korren? Läkte det snabbt o fint sen då?
Man har ju ingen större lust O bli opad en gång till sen när de väl läkt.. ? men man vill ju givetvis att de ska bli bra..
Ursäkta alla frågor ?Minns inte riktigt hur brett men kanske drygt 0,5 cm ish ☺️
Färgen är för tidigt att säga, var bara ett par månader sen. Nya ärret blev mycket tunnare och finare direkt.
Såg ganska tidigt att ärret blivit bredare och lite knöligt efter infektionrn. Så vet inte hur mkt det är att oroa sig för, för dig? Eller är det brett nu?
Lycka till
Ok! Men du hade nån liten infektion då som mig med lite rodnad o varigt o fick antibiotika i 10 dagar typ?
Jag åt ju först ab i 10 dar för att naveln blev röd o varig men den har läkt nu men 2 dar efter jag slutade med den antibiotikan blev såret där nere rött o varigt så är på femte dagen med ab men nu börjar det bli bättre men har ju stora skorpor på ca 0,5-1cm på flera ställen.. under troslinjen kanske inte hade varit så farligt men detta sitter ju strax under naveln där de blev ett ärr för gamla naveln.. så där vill man ju att de blir fint sen!
Var på återbesök hos ssk idag o frågade lite om korrigering o så, hon sa att dem är väldigt hårda med o vänta 10-12 mån..
Men du gjorde korr efter ett halvår bara? Va de lätt o få en korr?
Tack för svar ?
Det var så längesen nu så minns inte riktigt. Men det var skorpor och pyttelite var bara. Åt antibiotika så länge det kom var, det var mitt i sommaren.
Inga problem att få en korr. Men gissar att det är individuellt med hur det ser ut och hur länge de vill vänta.
Lycka till!?
Cherry Davis
Kvinna ·
26 mar, 2020
Neva:
Skönt att höra att det gått bra för dig! Jag blev också op:ad av Mattias och jag tycker verkligen om honom som person. Lugn, trygg och proffsig.
Jag är nu postop 7 veckor. Gördeln plockade jag bort igår. Magen är platt och overklig. Jag fettsög ganska mycket och det är det som har varit värst postop för min del. Ja, ryggen också förstås - ajajaj.
Sonia
Kvinna ·
26 mar, 2020
Neva:
Skönt att höra att det gått bra för dig! Jag blev också op:ad av Mattias och jag tycker verkligen om honom som person. Lugn, trygg och proffsig.
Jag är nu postop 7 veckor. Gördeln plockade jag bort igår. Magen är platt och overklig. Jag fettsög ganska mycket och det är det som har varit värst postop för min del. Ja, ryggen också förstås - ajajaj.
Verkar vara så olika hur mycket kirurgen väljer att ta bort av fettet även om det finns mycket att ta av. Var fettsög du och hur mycket fett fick Mattias ut?
Neva
Kvinna ·
26 mar, 2020
Neva:
Jag är nu postop 7 veckor. Gördeln plockade jag bort igår. Magen är platt och overklig. Jag fettsög ganska mycket och det är det som har varit värst postop för min del. Ja, ryggen också förstås - ajajaj.Verkar vara så olika hur mycket kirurgen väljer att ta bort av fettet även om det finns mycket att ta av. Var fettsög du och hur mycket fett fick Mattias ut?
Fettsög mage, lovehandles, flanker och rygg - 3,8 L fett blev jag av med :).
Sonia
Kvinna ·
26 mar, 2020
Neva:
Jag är nu postop 7 veckor. Gördeln plockade jag bort igår. Magen är platt och overklig. Jag fettsög ganska mycket och det är det som har varit värst postop för min del. Ja, ryggen också förstås - ajajaj.Verkar vara så olika hur mycket kirurgen väljer att ta bort av fettet även om det finns mycket att ta av. Var fettsög du och hur mycket fett fick Mattias ut?
Fettsög mage, lovehandles, flanker och rygg - 3,8 L fett blev jag av med :).
Tack Sonia, tror det var ungefär samma mängd för mig men har inte koll på hur mycket jag syddes ihop. När du säger att fettsugningen var värst hur menar du då? Jag har en brännande känsla som jag inte vet vad det är riktigt funderar på om det kan bero på fettsugningen.
En annan grej, jag har inte lyckats sköta magen än (op i måndags) och inatt trodde jag det var dags men det går inte genom hålet i gördeln så jag fick ta av gördeln. Jag höll på att svimma, blev helt kallsvettig och hade mig och ändå kom det vara gaser haha. Hur har det varit för er andra?
Nettanplettan
Kvinna ·
28 mar, 2020
Neva
Kvinna ·
28 mar, 2020
Cherry Davis
Kvinna ·
28 mar, 2020
Neva
Kvinna ·
29 mar, 2020
Jag har svullnat upp, massor med vätska på mage och sidor som skvalpar omkring. Känns hemskt. Det gör också att örret stramar rejält.mhar ju intenheller någon känsel överhuvudtaget på mag eller rygg. Jätteläskigt !
Undrar vad gränsen går för att blimtappad ? Ska på återbesök på onsdag nästa vecka
Cherry Davis
Kvinna ·
29 mar, 2020
Neva
Kvinna ·
29 mar, 2020
De tog mitt dränage morgonen efter operationen. Det hade då kommit ca 10 ml under natten. Men det verkar inte som man behåller sitt dränage efter hemgång på Reformkliniken där jag är opererad.
Undrar hur mycket vätska man kan ha utan att det blir för stor påfrestning på bukärret. Det stramar rejält där, vill ju inte få ett fult ärr.
Du kan säkert fylla på dig med vätska även om du har drägange, beror ju på var de har lagt dränagen på dig. Men du borde ju ha mindre risk att samla en större mängd.
Hur länge har du haft dina dränage?
Cherry Davis
Kvinna ·
01 apr, 2020
Madde86
Kvinna ·
01 apr, 2020
Neva
Kvinna ·
02 apr, 2020
Varit på kliniken och fått tappas på 800 ml från seromet på magen. Vilken befrielse det var. Kände redan efter några timmar efter tappningen att jag börjar fyllas på igen :-(
Har ändå 2 gördlar dygnet runt och rör mig bara det jag absolut behöver. Får se om kroppen kan hålla det på en acceptabel nivå eller om jag behöver tömmas igen.
Har leget vaken halva natten då min nya korsett skär in under brösten och i midjan helt förfärligt. Har inte tagit smärtstillande sedan dagen efter operationen, dvs 12 dagar sedan men var tvungen att ta inatt. Så ont gör korsetten. Måste få en större storlek. Jag ifrågasatte valet av storlek igår men de ansåg att det var rätt storlek. Men det går inte, speciellt inte efter att jag har samlat på mig vätska igen. Korsetten skär in i midjan som en tråd och under brösten vid avslutet på korsetten. Jag vill bara gråta, och jag som inte är smärtkänslig i vanliga fall. Att ha korsetten på sig nu är värre än att föda barn, behövde inget smärtstillande då men nu !
Behövde bara gnälla av mig lite, hoppas ni förstår. Annars har jag läkt jättefint så här långt, vilket jag är otroligt tacksam för !
Neva
Kvinna ·
02 apr, 2020
Igår var det två veckor för mig sedan min operation. Allt har gått bra och jag tycker att jag återhämtar mig bra, jag slutade med morfinet några dagar efter jag kom hem och slutade även med alvedon ganska snabbt.
Tyvärr blev naveln lite rosa så fick penicillin för den och det har gjort att min mage är kaos! Jag får inte behålla något och det rinner bara rakt igenom:(. Så tråkigt när allt annat har gått bra och det flyter på. Är det någon annan som har haft med diarré eller liknande efter operation? Jag var lös redan två dagar efter operation och det höll i sig några dagar sen blev det ännu värre efter jag fick penicillin. Äter dofilus och dricker proviva blåbärsdryck.
Annars så har det som sagt gått bra, ryggen har däremot som många skriver tagit stryk, fy vad jobbigt det var när man skulle sova. Fick gå upp på nätterna och röra på sig i början för det värkte så otroligt mycket. Börjar försöka välta mig över till sidoläge successivt nu:). Jag råkade nysa 5 dagar efter operationen!! Fy vad hemskt!! Men då hittade min sambo på ett forum ett superbra tips! Känner man att en nysning är på gång så tryck in naglarna på lillfinger topparna så försvinner nysningen! Det fungerar verkligen så det tipset kan jag dela med mig av:)!
Cherry Davis
Kvinna ·
03 apr, 2020
Neva
Kvinna ·
03 apr, 2020
Cherry Davis
Kvinna ·
04 apr, 2020
Neva
Kvinna ·
05 apr, 2020
Neva: