Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

lillzan

Kvinna ·

14 dec, 2021

Nu är jag vaken och håller på att äta lite macka och yoghurt. Mår förvånansvärt bra just nu, lite träningsvärk vid undre revbenen.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

14 dec, 2021

Härligt lillzan! Jag har haft det rätt jobbigt men nu är smärtan uthärdlig, dock har alla apotek haft störningar så fick inte ut mina recept, fick med mig tre morfintabletter från kliniken så har fått klara mig på en sån plus Alvedon sen jag kom hem. Men nu är sambon och hämtar medicinen. Sån sjuk otur att inte få ut sin medicin! Men jag är jätteglad för brösten iallafall!
Gilla

W1k

Kvinna ·

14 dec, 2021

Ebba25 skrev:

W1k hur gick det annars med återbesöket? Vad händer för dig nu kommande veckorna? Jag ska ha tortyrbhn samt bröstband dygnet runt i fyra veckor till. Men får äntligen duscha med tvål, dock ingen deo eller rakning i armhålorna ?. Får också sova plant igen, yei ?

Hade ju som sagt återbesök via Mail och det sas ingenting mer än kompresserna. Kommer inte ihåg vad Said sa efter op hur länge jag skulle ha bröstbandet, man var ju inte riktigt i skick för att ta in så mycket information ? Tänker att jag kör på tortyrbhn tills dom andra kommit med posten, misstänker att det kan ta ett tag, bröstbandet får jag nog maila och fråga om! Har du alltså kunnat sova på sida innan återbesöket??
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

14 dec, 2021

W1k skrev:

Ebba25 skrev:

W1k hur gick det annars med återbesöket? Vad händer för dig nu kommande veckorna? Jag ska ha tortyrbhn samt bröstband dygnet runt i fyra veckor till. Men får äntligen duscha med tvål, dock ingen deo eller rakning i armhålorna ?. Får också sova plant igen, yei ?

Hade ju som sagt återbesök via Mail och det sas ingenting mer än kompresserna. Kommer inte ihåg vad Said sa efter op hur länge jag skulle ha bröstbandet, man var ju inte riktigt i skick för att ta in så mycket information ? Tänker att jag kör på tortyrbhn tills dom andra kommit med posten, misstänker att det kan ta ett tag, bröstbandet får jag nog maila och fråga om!
Har du alltså kunnat sova på sida innan återbesöket??

Haha nej allt som sades efter op är som bortblåst ? Nej jag har sovit sittandes fram till igår, nu sover jag nästan helt plant på rygg med två kuddar under huvudet. ?
Gilla

W1k

Kvinna ·

14 dec, 2021

Ebba25 skrev:

W1k skrev:

Ebba25 skrev:

Hade ju som sagt återbesök via Mail och det sas ingenting mer än kompresserna. Kommer inte ihåg vad Said sa efter op hur länge jag skulle ha bröstbandet, man var ju inte riktigt i skick för att ta in så mycket information ? Tänker att jag kör på tortyrbhn tills dom andra kommit med posten, misstänker att det kan ta ett tag, bröstbandet får jag nog maila och fråga om!
Har du alltså kunnat sova på sida innan återbesöket??

Haha nej allt som sades efter op är som bortblåst ?
Nej jag har sovit sittandes fram till igår, nu sover jag nästan helt plant på rygg med två kuddar under huvudet. ?

Skönt att det funkar! Jag har en hotellkudde+vanlig kudde och då kan jag sova liiiite på sidan men det går bara i korta perioder?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

15 dec, 2021

Lunabelle: va jobbigt att du fick tag på medicinen först, de hade inte skrivit ut de åt dig i förväg? Själv har jag inte lyckats sova än. Trots att jag inte har direkt ont om jag bara ligger still och andas med magen som jag gör när jag ska sova. Men kombinationen att ligga i soffan, på rygg halvsittande, en adventsstjärna som lyser, kylskåpet som låter ibland, det är för varmt och värmepumpen som låter fungerar inte för mig. Försökte sova fram till 1.30 men nu ser jag på musikhjälpen istället. Får se om jag blir så trött så jag somnar ändå. Nu är klockan 3.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

15 dec, 2021

Lillzan: Nej jag fick recept vid utskrivning och hade sådan otur att alla e-recept låg nere. Men det löste sig till slut. Jag har faktiskt sovit helt okej vaknat 1 gång och sedan kvart i 6 av smärta men då var det dags att fylla på medicinen. Hoppas du får sova lite. Funderar på det här om man behöver sova i mer upprätt läge? Dom sa inget om det åt mig så har nästan sovit som vanlig inatt hade en kudde under ryggen för att komma upp lite bara. Har ni fått rådet att sova mer upprätt?
Gilla

Jkh

Kvinna ·

15 dec, 2021

Har någon av er opererats mer mitt på dagen? Jag har optid 13 och vet inte hur jag ska göra med att man inte får äta 8h innan, vet inte om jag klarar att hålla mig från kvällen innan eller om jag ska upp mitt i natten o äta typ? ? hur har ni gjort?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

15 dec, 2021

Lunabelle: Somnade vid typ 4.30 så fick nog sova i typ två timmar innan familjen började vakna. Jag frågade angående sovställning och då sa ssk att en inte bör ligga sidan iaf två första veckorna pga tryck och så. Men kanske olika från klinik till klinik, hört att någon hade fått höra fyra veckor. Tror ärligt inte jag skulle klara att ligga på sidan just nu pga att det skulle göra ont. Jag har en kroppskudde som jag hoppas ska hjälpa avlasta lite. Jag lär ju halvslumra från och till under dagen.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

15 dec, 2021

Lillzan: Ja jag lär också slumra till och från i soffan tills familjen kommer hem. Jag kan inte heller ligga på sidan undrar om det är ok att ligga platt på rygg utan upphöjning? Tycker det känns bäst så men växlar lite. Har du ont? Jag känner av smärta trots tabletterna men det är väl bara härda ut närmsta dagarna. Blir också värre när jag är uppe och gör saker, har så svårt för att inte plocka lite i köket fast jag kanske inte borde.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

15 dec, 2021

Jkh: Ring kliniken och fråga hur du ska göra? ?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

15 dec, 2021

Har slumrat någon timme på soffan under dagen och sedan vaknat och precis varje gång har jag fått hicka! Helt weird, har nog haft hicka tio gånger idag. Får bort det rätt fort med hjälp av vatten men är ju inte skönt för brösten direkt. Ingen mer som fått hicka!?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

15 dec, 2021

Jkh: beror lite på hur du mår utan mat länge. Jag fastade från middagen innan och skulle haft optid 10.30 men blev nog mer närmare 11.30. Det fungerade men var himla hungrig. Men jag var iaf aldrig illamående. Skulle jag vara en sån som blev det hade jag nog, om jag var du med optid 13, gått upp och ätit vid 4.30 och sen gått och lagt mig igen.
Gilla

Miab

Kvinna ·

15 dec, 2021

Jag sover fortfarande halvsittandes eller meee två kuddar bakom ryggen. Är annaes en som sover i typ framstupa sidoläge men det är nog tyvärr låååååångt dit haha. Men det går iaf.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

15 dec, 2021

Nu har jag kommit hem igen efter operation. Så glad att jag gjorde det här och vågade :) mår bra, men det spänner såklart över brösten. Vad härligt att det gått bra för er också som op igår och idag. Cortina- ja, vilken klinik, fantastisk. Charles är så proffsig. Känns jättebra. Jag ska på återbesök 22/12. Hur mår ni andra? Gick det bra att sova första natten hemma? Behövde ni starkare smärtlindring?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

16 dec, 2021

Andra natten gick bra ändå, vaknade 04 av smärta och inte somnat om men sover säkert lite under dagen. Har tagit tabletterna efter schemat men inte tagit någon morfin som jag fick med mig om det skulle bli väldigt smärtsamt. Brösten känns svullna, bulliga och ojämna, längtar till dom lägger sig och man ser mer ett riktigt resultat. Hur går det för dig tjingeling?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

16 dec, 2021

Tjingeling: Härligt att du är klar nu. Min första natt var dryg men i natt sov jag hur bra som helst. Jag har kört all in med medicinschemat, men tänkte jag skulle börja trappa ner nu.
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

16 dec, 2021

Jag opererade mig i tisdags och har haft förvånansvärt lite ont. Hade förväntat mig mycket värre. Dock är dom extremt spända och svullna och inte fina alls just nu. Hoppas verkligen att dom lägger sig och mjuknar till snart. Börjar få lite panik över att dom sitter så högt upp och har nästan ingen underpol just nu. Ni andra som precis opererat er upplever ni samma? Har jag panik i onödan?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

16 dec, 2021

Sofia9090: Du är precis nyopererad, du kommer vara svullen i flera veckor. Jag har räknat med "Frankenstein-tuttar" i flera månader. Tänk på att brösten inte kommer vara helt klara förrän efter 6 månader. Njut istället just nu av att du inte har så ont. Svullnaden kommer att lägga sig, du får ha lite tålamod. De kommer droppa för dig med och kommer inte sitta så högt upp som de gör nu.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

16 dec, 2021

Sofia9090; mina har varit såå svullna och stenhårda, vänster börjar lugna sig lite nu men höger sitter fortf strax under nyckelbenet. Tänker att jag är högerhänt också så kanske inte så konstigt att det bröstet är mer ansträngt. Vi får nog bara ta det lugnt och tiden får utvisa, som lillzan skrev kan man räkna med flera månader innan de är ??
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem