Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Sofia9090

Kvinna ·

16 dec, 2021

Ska försöka njuta av att jag inte har alltför ont som ni säger men är så svårt att föreställa sig att det ska se bättre ut med tiden. Men känns skönt att höra från andra att det är såhär i början så man kan känna sig lite lugnare ?
Gilla

Miab

Kvinna ·

16 dec, 2021

Sofia9090; Jag är nu drygt 2v post operation och först nu börjar de va snygga ibland haha. Men hade nästan ingen underpool första veckan heller. Nu har jag mer och troligen kommer det bli än mer med tiden. Annars mår jag bra. Jobbar fullt sen i måndags så det känns bra.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

16 dec, 2021

Hej på er! Nu har det blivit ett otrevligt tryck i bröstet , min tredje dag ( eller hur man räknar?) idag. Jag opererades fm i tisdags (14/12) så tisdag räknar jag som dag 1. Nu är klockan 23:14 och jag sover på soffan , haha, för att minska trycket och för att kunna sova bättre. Sängen blir för mjuk tycker jag så att man sjunker ihop på ett oskönt sätt. Hoppas det inte blir värre imorgon, känns som att bröstkorgen ska explodera :) Inte smärta, ( för jag tar oxynorm och Alvedon) men ett jäkla tryck, som ett betongblocket bröstet. Har läst att dag 3-4 är sämst, så det är väl bara att rida ut stormen. Vet inte om det är så att om man har starka bröstmuskler , så trycker det mer/ håller emot mer? Jag tror också att man måste ha is i magen, och tänka att de kommer att ramla ner/ och forma till dig med tiden. Nu är de som bomber hahaha. Vi får kämpa på, det är värt det :) hörs imorgon, godnatt!
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

17 dec, 2021

Jag tyckte också att gårdagen (dag 3) var jobbig, idag vaknar jag med ganska mycket smärta men inte så konstigt då all smärtlindring måste vara ute ur kroppen, känns som bröstmusklerna håller emot fortfarande, det stramar upp i armhålan ajaj. Mina är också som runda bomber utan underpool nu så hoppas dom droppar på ett fint sätt.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

17 dec, 2021

Jag pratade med kliniken igår och man behöver fasa ut de starkaste medicinerna ( oxynorm) och bara försöka ta dem vid kvällen innan man går och lägger sig… men hade så ont inatt vid 04:30 så jag tog en. Förhoppningsvis kan jag hålla mig ifrån nu och ta mot kvällen… hoppas jag. Längtar tills det släpper runt bröstet, ska bli skönt. Hur är det för er idag, hur mår ni Lunabelle? Sophia9090? Lilzan och jkh?
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

17 dec, 2021

Jag mår ändå bättre än förväntat fortfarande. Tyckte nog igår var värst (dag 3) men äter bara Alvedon och har gjort hela tiden. Tog en morfin tablett första kvällen. Jag har en svidande känsla kring stygnen och sen är det ju spänt på precis hela bröstet. Längtar också tills den känslan försvinner och att dom mjuknar lite. Har dåligt tålamod så vill att tiden ska gå snabbt nu..
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

17 dec, 2021

Jag har ont till och från men varit bättre under dagen har faktiskt jobbat lite framför datorn idag. Dock är dom jättesvullna, ojämna och fula, längtar så mycket till dom ser bättre ut och mjuknat lite. Ska trappa ner på medicinen från idag och framåt, skönt för man blir ju piggare utan dom starkare tabletterna.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

17 dec, 2021

Ja, jag är mycket bättre nu idag. Stor skillnad. Har bara tagit oxynorm 1 gn imorse. Bara Alvedon annars. Skönt att det vänder ! :)
Gilla

nettan-88

Kvinna ·

17 dec, 2021

Hej tjejer mina nya tuttar är nu 9 dagar gammla och jag har hunit med en magsjuka med. Som tur är så tar jag bara Alvedon vid behov nu. Ska försöka ta en bild på dom någon dag som ni med kan få se dom. Längtar tills jag kan försöka bära lite tyngre saker, efter 2 v får jag bära 5-10kg. Det jobbigaste nu är såren som kliar. Har återbesök den 23 och då ska dom byta tejpen. Ha det bra tjejer
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

18 dec, 2021

Opererade mig i måndags. Har inte haft särskilt ont någon gång så klarat mig på Alvedon. Fick duscha o se dom ordentligt i torsdags o gillade det jag såg även fast de va lite svullna. Just nu känns det mest lite spänt men inte så farligt. Det värsta för mig har varit att det kliar vid plåstrerna. Ibland känns det lite konstigt i vänster bröst när jag gör vissa saker, som att det bubblar till typ. Har även ett stort blåmärke på vänster bröst men inget på höger. Börjar gå bort lite nu iaf. Jag har återbesök på måndag och längtar tills de tar bort plåstret.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

18 dec, 2021

Idag har jag hittills inte tagit någon morfin, svider ibland till under brösten. Men i övrigt går det bra. Jag är ju helt bandagerad över brösten så har ingen aning om hur de ser ut och lär inte få se de förrän återbesöket på onsdag. Tror det är bra att jag inte kan tjuvtitta för jag hade inte kunnat hålla mig, å andra sidan kan jag inte se om något är fel. Dock hade jag väl märkt det på annat sätt i så fall!? Vill bara att tiden ska gå så jag har de fina brösten som jag betalat för. Värre än väntan på julafton.
Gilla

Miab

Kvinna ·

18 dec, 2021

Ja märkligt när det ”bubblar till” i ett bröst. Askonstig känsla.
Gilla

BobSohl

Kvinna ·

19 dec, 2021

Hej, Är ny här så slukar allt ni skriver! Gjorde en bröstförstoring med bröstvårtsförminskning 15/12 på NK. Är nu Morfinfri och mår väl i övrigt. Känner mig dock lite övermodig i bland och rör på mig en del. För det första sover jag middag mitt på dagen (som ett litet barn) och för det andra får jag ont på insidan av bröstmusklerna, någon som känner samma?
Gilla

Kul123

Kvinna ·

19 dec, 2021

Hej BobSoul, Samma för mig. Gjorde en bröstförstoring samt en bröstvårtsförminskning den 15/12 på Victoriakliniken. Jag känner mig dock inte okej ännu. Brösten känns som två svullna klot och det hugger till i både höger axeln och bröst rätt ofta. Ska försöka vara morfinfri idag… Känner inte så mycket alls i bröstvårtorna men de blöder lite ser jag på förbandet. Har dina blött något?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

19 dec, 2021

Dag 5 och jag har rätt ont igen. Kanske drog jag ner på medicinerna för fort igår, men äter inga morfin, eller så har jag använt armarna för mycket. Hoppas det går över snart, spänner så mycket i bröstmusklerna. Annars tycker jag att brösten ser rätt så fina ut även om dom inte droppat än såklart. Hur mår ni andra?
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

19 dec, 2021

Jag ska på återbesök imorgon på NK och äntligen få se brösten för första gången. Känner mig lite nojig stundvis då högerbröst är betydligt mer svullen/hårt, dock är det inte rött eller speciellt ömt (mer än att muskeln stretar emot) men man funderar ju om det nånsin kommer släppa ner implantatet ? sitter strax under nyckelbenet fortf. Försöker lugna mig att det gått 9dgr bara… man är ju inte speciellt sugen att behöva göra en korrigering just nu ? Någon mer som känner att brösten är olika i läkningen?
Gilla

Miab

Kvinna ·

19 dec, 2021

BobSoul - exakt samma känsla här så det tolkar jag som normalt.
Gilla

Miab

Kvinna ·

19 dec, 2021

Pojkmamman- så har jag också! En hård och mer stretande muskel på ena sidan. Implantatet är 1-1,5cm högre med på denna sida vilket syns mycket idag tycker jag. Är 2,5v sedan gjorde min operation men hoppas det sjunker ner fint för vänstersidan är perfekt och såååå snygg. Tilläggas också att jag är högerhänt och markant starkare här.
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

19 dec, 2021

Pojkmamman Jag känner framförallt skillnad i känsel på höger och vänster. Typ på bröstvårtan. På höger sida känns det nästintill normalt men känseln på vänster är mycket sämre, framförallt bröstvårtan. Sen är det bara i vänster det bubblar till för mig än så länge. De första dagarna upplevde jag att det spände något mer i höger, men tänkte att det inte va så konstigt eftersom jag har något större implantat där och mindre vävnad sedan innan.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

19 dec, 2021

Någon som vet om det är normalt att det svider i ärret såhär 6 dagar efter op? Sved ännu mer efter dusch nu. Ska ringa kliniken imorgon tänkte jag. Jag ser viss skillnad mellan brösten tycker det ena sjunkit ner mer och att ena är mer svullet än det andra, känt mer smärta i ena bröstet ända från start.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem