Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Pojkmamman

Kvinna ·

19 dec, 2021

Jag har haft samma känsla Lunabelle, svidande/brännande känsla i snittet, tror det läker full fullt har för mig har hade samma efter kejsarsnittet.
Gilla

Miab

Kvinna ·

19 dec, 2021

Konstig idag har jag mer ont igen. Ut mot armhålorna och i bröstvårtorna som just idag är löjligt ömma och känsliga. Så märkligt att det kommer och går såhär
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

19 dec, 2021

Jag känner precis likadant vid mina snitt. Det svider och bränner då och då och det är mest där jag har ont fortfarande. Dock tycker jag mina bröst är lika svullna och hårda fortfarande och sitter under nyckelbenet i stort sett. Jag hoppas verkligen dom sjunker ner och att allt mjuknar lite. Känns som jag har bröst överallt just nu.. Har känsel i ens bröstvårtan men inte den andra och det är lite olika form på brösten just nu med så jag längtar till återbesöket för att få höra om allt rättar till sig till slut.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

20 dec, 2021

Skönt att det är vanligt att det svider/bränner vid ärren, och att fler känt att det går fram och tillbaka med smärtan. Mina är också fortfarande jättesvullna och hårda och sitter högt upp. Upplever dom också ojämna så hoppas det ordnar till sig, längtar tills man inte känner sig så stel och att brösten är stenhårda ?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

20 dec, 2021

Pojkmamman skrev:

Jag ska på återbesök imorgon på NK och äntligen få se brösten för första gången. Känner mig lite nojig stundvis då högerbröst är betydligt mer svullen/hårt, dock är det inte rött eller speciellt ömt (mer än att muskeln stretar emot) men man funderar ju om det nånsin kommer släppa ner implantatet sitter strax under nyckelbenet fortf. Försöker lugna mig att det gått 9dgr bara… man är ju inte speciellt sugen att behöva göra en korrigering just nu

Någon mer som känner att brösten är olika i läkningen?

Hur gick återbesöket?
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

20 dec, 2021

Jag är 18 dagar efter op och kan verkligen känna igen mig i det mesta som skrivs här nu! Jag höll på att bli galen ca 10 dagar efter op för att ärren kliade på det sjukaste sättet?. Nu stramar det i höger armhåla (har snitt i armhålorna), tror det är muskelfästet som dragit ihop sig. Och vänster bröst är ”kantigt” på båda sidorna. Fick förklarat för mig på återbesöket att det är fickan som är trång och att implantatet trycks ihop. Hoppas det börjar mjukna snart! Höger däremot är runt och fint. Nästa milstolpe för mig är när jag slipper tortyrbhn och bandet om tre veckor!
Gilla

Semlan20

Kvinna ·

20 dec, 2021

Varit på återbesök idag. Allt såg fint ut med snitten. Så skönt att få bort plåstren. Nu ska det tejpas i 6 månader och ska ha BH dygnet runt i 3 veckor till sedan räcker det dagtid i ytterligare 8 veckor.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

20 dec, 2021

Återbesöket gick bra! Allt hade läkt bra, dock fick jag bröstband då höger bröst fortf är så pass högt upp så nu är det dygnet runt i 2v, tyckte först det kändes lite skönt men 6h in höll jag på att bryta ihop ? ryggen skriker och det är sånt sjukt tryck över brösten så känns som att man knappt kan ta ett djupt andetag, mer ont av det här än jag haft senaste veckan ?
Gilla

Miab

Kvinna ·

20 dec, 2021

Oj det låter verkligen inte skönt alls Pojkmamman!! Hoppas det lättar snart. Min klinik använder ju inte bröstband
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

20 dec, 2021

Jag hoppas man vänjer sig, ryggen har ju tagit stryk under förra veckan som det är. Mattias as vid operation att de inte brukar använda det fr start utan snarare om man märker att implantatet inte sjunker som de ska. Vet du varför inte din klinik använder? Verkar så olika vissa kliniker har de fr att patienten vaknar upp.
Gilla

BobSohl

Kvinna ·

20 dec, 2021

Ja, på det vänstra bröstet ser jag lite blodblandad sårvätska igenom. Känner inte heller av dom, bröstvårtorna alltså. Vet att nedsatt känsel är vanligt men jag har börjat undra om dom ens är kvar där under.. Jag är trött på ryggsovningen nu men jag är så regelrätt att jag inte vågar annat. Får du duscha hela kroppen? Jag står och hänger över handfatet för att slippa lukta gubbe!
Gilla

Kul123

Kvinna ·

20 dec, 2021

Samma här…Hoppas på att känseln kommer tillbaka inom kort… Mitt högra bröst gör mest ont och är mer svullet. Jag hoppas det kommer lägga sig snart för är så nojjig att jag ska få en infektion eller så. I de papper jag läst så står det att man inte ska duscha på förbanden innan första återbesöket. Jag hänger över badkaret och tvättar håret samt tvättar mig under armarna med tvättlappar. Längtar såååå tills att jag får ta en riktig dusch! Har återbesök på onsdag så inte så långt kvar förhoppningsvis :)
Gilla

lillzan

Kvinna ·

20 dec, 2021

Pojkmamman: Jag fruktar det där bröstbandet! Vill verkligen inte ha det. Lider med dig! Hoppas inte jag får det på återbesöket på onsdag, men är rädd för det. Inte för jag har en aning om brösten sitter för högt eller inte.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

20 dec, 2021

Oj, vad skönt att höra att det verkar vara lika känslor och upplevelser… idag kom ett bakslag för mig med start igårnatt. Sved och drog i såren och svårt att ta djupare andetag, dunkade i mig 2 Alvedon direkt. Idag har jag varit som en sengångare, otroligt spänd igen över brösten ( som jag tyckte lättade rejält igår) och är superöm i armhålorna. De fettsög lite där för att jämna ut ” linjen/ formen” från armhålan och ut mot bröstet. Jag ska också på återbesök på onsdag, önskar verkligen till det spända släpper över brösten. Idag när jag gått har det dragit i såren och ” rungat ömt under brösten. Tänk när vi inte har ont längre?! :) längtar dit. Vill verkligen inte ha bröstband, gör ont och spänner med bh: n tycker jag. Håll ut tjejer! Vi krigar på! Det kommer att bli bättre. Kram.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

21 dec, 2021

Blä. Känner mig så svullen över brösten idag. Sovit dåligt. Verkligen en dålig dag idag.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

21 dec, 2021

Hade återbesök idag och allt såg bra ut. Dom är lite ojämna men inget konstigt med tanke på tiden. Tycker synd om dig pojkmamman! Det där bröstbandet verkar jättejobbigt.
Gilla

Miab

Kvinna ·

21 dec, 2021

Pojkmamman - nä jag vet faktiskt inte varför de inte använder sig av det. Men också fått uppfattningen om att vissa har det från start, andra tar till det vid behov under processen och vissa använder det sällan eller inte. Verkar vara olika läger där.
Gilla

Miab

Kvinna ·

21 dec, 2021

Jag har snarare tvärt om, en hypersensibelt i bröstvårtorna men sen lite utåt/neråt på bröstet är det som det ”sover” och känseln är nedsatt. Men det sa sak jag träffade på återbesöket va helt normalt och att det kan vandra/variera. Jag har också haft 2 riktigt ömma dagar. Brösten känns beröringsömma mot kläder/armrörelser
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

21 dec, 2021

Hej! Ny i tråden här. Har opererat mig på NK 7/12 med Patrik H som operatör. Bröstimplantat 300cc motiva ergonomix via armhåla. Känner igen mig i känslor ni har, skönt att veta att jag inte är ensam. 2 veckor postop exakt idag. Mina bröst känns olika i formen- den högra med lägre liggande bröstvårta och mindre spänd ( är högerhänt), den vänstra rundare med bröstvårta i mitten. Har tortyrbh (som Ebba25) som svider och skaver där bygel sitter och bröstband på det:/ hur mycket ska man spänna bandet? Det känns som att den plattar till brösten och att bröstvårtorna svullnar upp pga det… tycker också att brösten borde sitta närmare varandra (undrar om spalten emellan inte blev för stor/bred) och hoppas på att svullnaden är det jag ser- önskade naturliga bröst men nu känns de väldigt framåtpekande och onaturliga. Gillar inte deras utseende just nu. Undrar om någon känner likadant? På konsult ville Patrik op först med mentor anatomiska men jag valde motiva för att jag ville ha bröst som skulle kännas så nära naturliga som möjligt. Nu vet jag inte om jag valde rätt:( känner att jag skulle vilja ha bredare men plattare bröst). Har också sämre känsel i ena (hö) bröstvårtan som några av er. Hoppas det rättar till sig med tiden, är absolut inte sugen på någon korrigering… God natt till alla och tack att ni delar med er!
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

21 dec, 2021

Mommy3: Jag känner lite som dig blev rekommenderad mentor anatomiska men valde motiva ergonomix mitt största skäl är dock rädsla för ALCL med mentors anatomiska. Jag har rätt brett mellan brösten men tror faktiskt det handlar mest om min anatomi och vet inte om det blivit annorlunda med anatomiska men visst önskar jag att dom satt närmare varandra. Men nu hade jag absolut inga bröst innan och tänker att jag får vara realistisk i och med mitt utgångsläge att jag har rätt brett mellan brösten så jag är ändå väldigt glad för dom här brösten och tror att dom kommer bli fina när dom lagt sig mer också.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem