Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Mommy3

Kvinna ·

21 dec, 2021

Lunabelle: fast jag ville ha bröst som jag hade under amningsperioden- de var så fina och tyckte inte att jag hade stor spalt emellan- den var perfekt för mig. Brösten blev tyvärr tomma och platta när jag slutade amma (standard B kupa, eller enl CHANGE DD- kupa) därför ville ha de tillbaka. Men jag tycker att spalten har blivit större än jag hade:/// så än så länge besviken
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

22 dec, 2021

Mommy3 skrev:

Hej!

Ny i tråden här. Har opererat mig på NK 7/12 med Patrik H som operatör. Bröstimplantat 300cc motiva ergonomix via armhåla.

Känner igen mig i känslor ni har, skönt att veta att jag inte är ensam.
2 veckor postop exakt idag. Mina bröst känns olika i formen- den högra med lägre liggande bröstvårta och mindre spänd ( är högerhänt), den vänstra rundare med bröstvårta i mitten.
Har tortyrbh (som Ebba25) som svider och skaver där bygel sitter och bröstband på det:/ hur mycket ska man spänna bandet? Det känns som att den plattar till brösten och att bröstvårtorna svullnar upp pga det… tycker också att brösten borde sitta närmare varandra (undrar om spalten emellan inte blev för stor/bred) och hoppas på att svullnaden är det jag ser- önskade naturliga bröst men nu känns de väldigt framåtpekande och onaturliga. Gillar inte deras utseende just nu. Undrar om någon känner likadant?

På konsult ville Patrik op först med mentor anatomiska men jag valde motiva för att jag ville ha bröst som skulle kännas så nära naturliga som möjligt. Nu vet jag inte om jag valde rätt:( känner att jag skulle vilja ha bredare men plattare bröst).
Har också sämre känsel i ena (hö) bröstvårtan som några av er.

Hoppas det rättar till sig med tiden, är absolut inte sugen på någon korrigering…

God natt till alla och tack att ni delar med er!

Jag förstår vad du menar med att bandet plattar till och att brösten blir spända och liksom putiga. När jag fick bandet på återbesöket sa sjuksköterskan att man inte behöver spänna bandet hårt alls, det ska inte göra ont och man ska absolut kunna andas. Det ska mer ligga som ett stöd bara. Jag vill också ha så naturliga bröst som möjligt, och nu tre veckor efter op ser dom långt ifrån naturliga ut! Men jag sitter ändå lugnt i båten och är säker på att det kommer hända massor de kommande månaderna. Bara på tre veckor har det faktiskt hänt massor när jag tittar tillbaka på bilder jag tagit. :)
Gilla

Kul123

Kvinna ·

22 dec, 2021

De där bröstbanden låter inte roliga alls. Känns som talesättet ”vill man vara fin får man lida pin” passar in på de allra flesta av oss just nu;-) Jag kom nyss hem efter återbesök idag. Allt såg tydligen bra ut men de lade om förbanden på mina nipples då de blödde lite fortfarande. Duscha på förbanden är fortfarande inte ok utan det får jag göra först efter stygnen tagits om 2v…Är det någon av er här som tagit bort era stygn ännu?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

22 dec, 2021

Nu har jag varit på mitt återbesök, det gick väldigt bra. Brösten var ju såklart väldigt svullna, men ärren såg fina ut. Mätte ut och fick med mig två 75F abecita kimberly bh:ar som jag ska börja med fem veckor efter operation. Kan börja tejpa om 1-2 veckor när alla sårskorpor försvunnit. Har lagt upp bilder på min profil om ni vill kolla hur de ser ut nu.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

22 dec, 2021

Kul123: Mina var resorberbara stygn, så de ska försvinna av sig själv sa ssk på återbesöket. Så jag behöver inte åka dit igen för att plocka bort några stygn.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

22 dec, 2021

Mommy3; Jag förstår, bestämde mig själv för att göra detta efter att amningsbrösten försvann och kvar blev ingenting. Har inte heller fått samma resultat som jag hade då. Kanske svårt att efterlikna jag vet inte, men visst hade man hoppats på perfekta för en själva bröst. Kan också känna mig besviken faktiskt. Lillzan; Vad fina dina blivit!
Gilla

Cherryblossom

Kvinna ·

22 dec, 2021

Vill bara få skriva av mig över besvikelsen av att ha fått covid veckan innan min operation!! Nu måste jag tydligen skjuta upp operationen i hela sju veckor :,( Hade ingen aning om att man var tvungen att skjuta upp operation så länge...
Gilla

Cherryblossom

Kvinna ·

22 dec, 2021

Förresten, Mommy3 och Ebba25, kan ni inte lägga upp bilder så att man kan följa hur brösten ändrar form? Tycker alltid att det är intressant att se, för då förstår man lite bättre hur mycket de förändras.
Gilla

salsan

Kvinna ·

22 dec, 2021

Hej tjejer! Jag har följt tråden ett par dagar nu. Såibtredsant att läsa hur de gått för er, jag Opererades i måndags 20/12 hos Patrik Höijer på NK. Lyft och implantat.. Idag är första dagen som människa, är en sån som spyr av narkosen och klarar inte morfin så bra heller.. ? Jag fick bara kiurgetejp över stygnen och sk alltså kunna duscha efter 3dagar. man är ju sugen på att bli ren, men att duscha känns så långt bort.. När tycker ni att er smärta likson blev lite lättare?
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

22 dec, 2021

Hej! Jag har följt denna tråd sedan den startades då jag ska på allra första konsultation i januari. allt ni skriver få mig på något sätt att känna ett lugn och att ni alla överlevde- så skönt? jag fortsätter att följa och hoppas snart att få ta del av era bilder ??
Gilla

majskolven

Kvinna ·

22 dec, 2021

Hej alla! Har följt tråden men inte vågat ge mig till känna, haha. Opererades för en vecka sedan på Proforma. Någon mer som gjort sina där? Vi har ju riktlinjerna att ha bh dygnet runt i en vecka och sedan gå utan bh om dagarna och bara sova i den. Så nu är min första dag utan bh och tycker det är sååå jobbigt. Känner hur det typ nästan bränner i ena bröstet till och från. Någon annan? Har inte återbesök förrän 29onde. Tänker att det kanske beror på implantatets storlek men har ju bara ont i ena, haha.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

22 dec, 2021

Cherryblossom: Men nej, fy va tråkigt! Välkommen salsan, Ballerina91 och majskolven! Kul att få höra om era operationer. För att svara på din fråga salsan så tycker smärtan har gått lite i vågor, ena dagen känns det bra och sen nästa dag är det skit igen. Haha!
Gilla

salsan

Kvinna ·

22 dec, 2021

Hahaha, jag hade hoppats på att när de vänder så vänder de ?? Jag är supertrött och har inte orkat va ute och gå ngt men försöker röra på mej så mkt som möjligt i huset.. När orkade nu er ut? och Är de ngn som duschar dag 3-4? jag ser ju för jäklig ut så en dusch skulle ju sitta fint, men alltså ajjj.. känner jag bara.
Gilla

Miab

Kvinna ·

22 dec, 2021

Hej och välkomna :) Jag fick höra att dygnet runt i 4v. Därefter dagtid i 8v till. Ingenting med bygel förän efter 12 veckor. Har också resorberbara stygn som dessutom är på insidan, dvs intracutant, och inget som kan ses eller tas bort utifrån.
Gilla

Miab

Kvinna ·

22 dec, 2021

Salsan: jag duschade dag 4 men killen fick hjälpa mig tvätta håret och kroppen. Jag stod mest där hahaha
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

22 dec, 2021

Jag duschade redan dag två, var typ den skönaste duschen någonsin haha. Är nu inne på dag 9 och känns mycket bättre idag men räknar med bakslag än. Käkar fortfarande Alvedon då det ändå spänner fortfarande men inte behövt något annat idag, vaknade dock inatt av smärta så känner att det blir värre av att ligga still. Men gick en promenad ikväll och det kändes bra. Känns fortfarande väldigt svullet.
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

22 dec, 2021

Majskolven jag opererade mig på proforma dagen innan dig. Har gått första dagen idag utan bh och tyckte det var obehagligt.. fick nästan lite ont igen efter att inte haft det på flera dagar. Eller mer en brännande känsla. Jag har också återbesök den 29:e ? Är jättenöjd med det vänstra bröstet men mitt högra är inte lika fint. Hoppas det rättar till sig med tiden. Hur har det gått för dig? Har du haft mycket ont?
Gilla

majskolven

Kvinna ·

22 dec, 2021

Sofia9090: men så roligt att vi har datum så nära! Jag håller helt med dig, min upplevelse är likadan. Har precis slutat göra ont nästan helt och hållet med bh nu och sen idag så kändes det så obehagligt. Haft så ont stundvis idag. Mitt högra bröst har haft den där brännande smärtan så fort jag ”ansträngt” mig lite idag utan bh, men det är också det bröstet som börjat sjunka lite mer och fått lite bättre form haha. Undra om det finns något samband. Hade rätt ont i 5 dagar, men sedan dess var det lugnt men idag blev jag tvungen att ta tramadol igen och lägga vardagen åt sidan. Hoppas det känns lite bekvämare utan bh snart. Är lite negativt överraskad över hur länge man har ont! Känns som alla beskrev det som att all smärta var borta inom en vecka. Hur tycker du det har gått? :)
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

23 dec, 2021

Hej! Har också varit på återbesök idag. Och till min förvåning så sa han att jag inte behövde Bh längre, alls. I och med att jag har väldigt starka bröstmuskler och har tränat mycket så skulle jag hjälpa till och trycka nedåt mot bröstmuskeln med handloven för att få implantatet att komma ned lite ( dock inte massera!). Idag känns det som en befrielse att få slippa bh:n för jag tyckte att det tryckte mer med den över bröstet. Jag ska ta stygnen själv, eftersom jag inte kan komma dit på det andra återbesöket 3/1, så då kör vi det digitalt istället. Vad bra att det kommer in fler nya hit, Vi får delge varandra så är det lättare att förstå vad som är ” normalt” och inte och att man känner att vi inte är ensam med alla känslor och den här smärtan, tuttkrampen ( haha). :) Gonatt!
Gilla

lillzan

Kvinna ·

23 dec, 2021

I natt sov jag en hel natt, fortfarande på rygg, utan att vakna förrän minsta barnet väckte mig. Så sov 23-6. Sjukt svullen som vanligt när jag vaknade. Men ändå. Så skönt med en hel nattsömn. Dessa olika rekommendationer gällande bh är ju rätt konstigt. Men förstår att det inte finns någon nationell standard när det kommer till bröstoperationer. Finns ju inte heller på många behandlingar inom Regionerna heller. På NK ska en ju ha bh dygnet runt i 6 månader så det är jätteintressant att höra från er andra som får andra rekommendationer.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem