Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Ebba25

Kvinna ·

03 dec, 2021

W1k; kan verkligen relatera till känslan!! Jag började känna ordentlig smärta idag runt lunch, alltså typ 24h efter operationen. Tog en morfintablett då men vill egentligen bara hålla mig till alvedon... men du är hemma nu i alla fall va? Hur gick bilresan? :) Jag har börjat känna det där knastrandet lite överallt också, uppe vid nyckelbenet och nere vid revbenen.. väldigt obehagligt ? Glad att vi har varandra i detta! Det är tufft till och från ?
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

03 dec, 2021

lillzan skrev:

Hej tjejer!

Hoppas det är okej att jag hoppar in här! :)
Jag har operationstid 14/12 på NK hos Mattias och då ska han göra ett bröstlyft samt sätta in Mentor Siltex Xtra HP 620 cc. Ibland känns det lite stort.. men när jag testade på kliniken kändes det inte överdrivet stort. Var även på konsultation hos Patrik och han rekommenderade 570 cc men samma implantat i övrigt. De ska ta bort ungefär 120 av mina egna bröst vid operation, har typ 380 i egen vävnad ungefär.

Har försökt att göra mycket research innan och känns som jag aldrig kollat på så mycket bröst som inför denna operation. Men är ju fortfarande lite nervös, även om det inte känns på riktigt än.

Välkommen! Blir lite full i skratt av alla jag läst som ska eller har operera in 620cc Mentor Siltex på NK, känns som de har köpt in ett stort lager med den strl ? är också i tanken att det kanske är lite stort o istället välja 570cc men vill nog hellre vakna med lite för stora än för små ?
Gilla

W1k

Kvinna ·

04 dec, 2021

Ebba25; Blev att vi stannade ytterligare en natt då snöovädret gjorde mig lite för nervös och spänd hehe..? men kommer hem under dagen. Ja det är obehagligt det där knastrandet! Tycker inte alls att morfinet ger någon bra effekt, funkar det för dig? Vaknar under nätterna och behöver Alvedon för att klara av att sova. Ja jätteskönt att ha någon att bolla tankar och känslor med!??
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

04 dec, 2021

Ah okej, skönt att du snart är hemma då. ☺️ Morfinet hjälper mot smärtan tycker jag men känner mig så dåsig av det så vill helst undvika det... har sovit helt ok faktiskt så det är jag glad för! Hoppas du kan sova bättre hemma☺️
Gilla

W1k

Kvinna ·

04 dec, 2021

Man får bulla upp med massa kuddar så sover man ju hyfsat på rygg trots allt ? har du vågat öppna upp och kika på brösten ännu? ?
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

04 dec, 2021

Jag tittar då och då och det ser väldigt spänt och svullet ut ?? inte den vackraste synen haha, men jag får ha tålamod! Har du tittat något?
Gilla

W1k

Kvinna ·

04 dec, 2021

Har varit väldigt sparsam med det då det känns lite läskigt, men varit tvungen att kika ändå för att se om huden fortfarande håller ? är extremt svullet här också, sen har jag bröstbandet som trycker på också så skönt att få släppa på det en liten stund!
Gilla

A_h96

Kvinna ·

04 dec, 2021

Jag hoppar väl på här! Opereras den 7/12, alltså nu på tisdag! (Min första skönhets op) Det kommer antagligen bli 400cc, motiva implantat bakom muskeln. Jag är platt som en pannkaka så jag är taggad, men OERHÖRT rädd. Jag har en väldigt dålig erfarenhet av operation sen innan, inte för att operationen gick fel, men det var en stor operation (stelopererad i 14 ryggkotor pga skolios och stannade över 8 dagar på sjukhuset) så man kan säga att jag är aningen traumatiserad. Jag hoppas att bröstoperationen är betydligt lindrigare
Gilla

W1k

Kvinna ·

04 dec, 2021

A_h96 skrev:

Jag hoppar väl på här!
Opereras den 7/12, alltså nu på tisdag! (Min första skönhets op)
Det kommer antagligen bli 400cc, motiva implantat bakom muskeln. Jag är platt som en pannkaka så jag är taggad, men OERHÖRT rädd.
Jag har en väldigt dålig erfarenhet av operation sen innan, inte för att operationen gick fel, men det var en stor operation (stelopererad i 14 ryggkotor pga skolios och stannade över 8 dagar på sjukhuset) så man kan säga att jag är aningen traumatiserad. Jag hoppas att bröstoperationen är betydligt lindrigare

Vad spännande att det snart är dags för dig med! Är det smärtan i sig som skrämmer dig eller allt runtomkring, miljö etc?
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

04 dec, 2021

A_h96: Välkommen in i gänget. Var opereras du? Det kommer säkert att gå bra. Vi får hålla kontakten här.
Gilla

A_h96

Kvinna ·

05 dec, 2021

Tjingeling skrev:

A_h96: Välkommen in i gänget. Var opereras du? Det kommer säkert att gå bra. Vi får hålla kontakten här.

Tack! :) Jag fixade min signatur nyligen, men jag kommer operera mig på bellakliniken
Gilla

A_h96

Kvinna ·

05 dec, 2021

W1k: Sövningen är lite läskig, men det är nog framförallt smärtan och illamåendet jag fruktar mest! Hur går det för dig? Du blev väl opererad nyligen? :)
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

05 dec, 2021

A_h96: välkommen! Jag har bara erfarenhet från min operation jag gjort nu men jag är säker på att du kommer tycka detta är mycket lindrigare än din tidigare operation. Det kommer gå jättebra :)
Gilla

W1k

Kvinna ·

05 dec, 2021

A_h96 skrev:

W1k:
Sövningen är lite läskig, men det är nog framförallt smärtan och illamåendet jag fruktar mest!
Hur går det för dig? Du blev väl opererad nyligen? :)

Innan jag blev sövd tog jag upp att jag senast jag opererades mådde väldigt illa efteråt och då sa hon att hon skulle ge något under operation som skulle hjälpa mot det. Var inte alls illamående efteråt ? Tycker inte att du behöver oroa dig för smärtan, den är hanterbar och jag upplever att vila hjälper mycket.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

06 dec, 2021

Lunabelle: Va kul! :) Ja, vi får verkligen kolla in hur vi mår! Bara typ en vecka kvar nu! Sinnes! :) Tjingeling: Jag tar jättegärna emot övningar som kan hjälpa med läkning/rörlighet! Pojkmamma: Ja, verkligen. Bara sett någon enstaka typ innan denna höst som op:at siltex och nu bara Boom.. massor! Kanske som du säger att det är rea på implantaten! xD Dock var jag lite inne på att jag ville ha Mentor. Så var inte direkt avig när både Mattias och Patrik gav Mentor Siltex som förslag. Lite orolig för kapselkontraktur, men hoppas slippa.
Gilla

A_h96

Kvinna ·

06 dec, 2021

Ebba25 och W1k : Tack så mycket för dom tröstande orden :) Det hjälpte mig faktisk att bli lugnare! Jag ska absolut ta upp detdär med illamåendemedicinen som ges intravenöst. Imorgon gäller det!
Gilla

W1k

Kvinna ·

06 dec, 2021

A_h96 skrev:

Ebba25 och W1k : Tack så mycket för dom tröstande orden :) Det hjälpte mig faktisk att bli lugnare!
Jag ska absolut ta upp detdär med illamåendemedicinen som ges intravenöst.
Imorgon gäller det!

Stort lycka till! Kommer gå superbra ?
Gilla

Miab

Kvinna ·

06 dec, 2021

Hej tjejer! Nyss hittat hit, jag gjorde en bröstförstoring 1/12 på artclinic i Göteborg. Ligger här och hoppas på bra läkning och hatar redan sport-bh!!
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

06 dec, 2021

Lycka till A_h96!! Skriv efter och berätta hur det gått ☺️ Välkommen Miab! Tortyrbhn är värst? Vilket implantat och strl har du? ☺️
Gilla

Miab

Kvinna ·

06 dec, 2021

Jag har mentor droppformade 375 ml bakom muskeln. Men många verkar ha bandet över bröstet med. Det har inte jag
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem