Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Madz profilbild

Madz

Kvinna ·

13 nov, 2018

Bröstförstoring januari 2019

Bröstförstoring

Hej! Någon mer som ska göra en bröstförstoring i januari 2019? Jag ska opa mig hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken den 8 januari. Har 75A (knappt) idag och ska lägga in motiva 425cc round full. Så nervös!!

320

Sortera efter

Taxöra

Kvinna ·

15 jan, 2019

Usch ja de e svårt mina e på förskola så dagtid e de inga problem. Å maken e hemma på kvällen. Hade jag varit dig hade jag ätit med henne på golvet. De e vara en kort tid nu. Å de e viktigare att du blir bra än att hålla på ”regler” de kan man alltid rätta till sen Sängen... hmm ni har inte så ni kanta av ena sidan på spjälsängen och knuffa ond en mot er säng? Så kan hon själv krypa över ifall hon vill?
Opii skrev:

Taxöra skrev:

Jag har flyttat ner till golvet. Allt hörs på golvet nu. Då kan hon sitta i knä, kramas å leka med mig utan att de blir jobbigt. Byta blöja blir också på golvet. Mina e 5,4 å 1,5år. Å där e de minstingen som har de tuffast. Hon vill ha mycket närhet å bäras mycket. Blir ibland arg på mig men tänker att de e övergående:) någon gång måste man ju ändå lära dem att man inte kan gå runt å bära dem hela tiden. Så jag tar den fighten nu:)

Opii skrev:

En till fråga, ni med små barn... hur fasiken skall man klara av vardagen nu framöver med de? Jag har två st och är ft hemma med 1 åringen... känns orimligt att undvika lyft på 8 veckor och kan liksom inte få hjälp av någon varje dag.... nu i början e mannen hemma också men hur gör man sen för att undvika att ”förstöra” något :-//

Ja men samma här, försöker vara nära henne o ge henne den uppmärksamhet hon behöver.. gått snart 1 vecka o nu verkar hon hajja ändå att jag inte kan bära henne då hon sträcker ut sin hand mot min.. men jag tänker även på grejer som att lyfta ut ur matstolen... sängen.... sova ihop igen? Just nu sover jag på soffan och hon börjar ju i sin säng men händer alltid att hon vill komma över till stora sängen... e rädd för att få en smäll mitt i natten..

Gilla

Tagetuss

Kvinna ·

15 jan, 2019

Nu är jag med bröst :) Allt gick fint och det fanns ingen anledning till oro över narkosen. Lite mörbultad är man ju men än känns det mer som träningsvärk än så länge
Gilla

Poolly

Kvinna ·

15 jan, 2019

Opii skrev:

Taxöra skrev:

Jag har flyttat ner till golvet. Allt hörs på golvet nu. Då kan hon sitta i knä, kramas å leka med mig utan att de blir jobbigt. Byta blöja blir också på golvet. Mina e 5,4 å 1,5år. Å där e de minstingen som har de tuffast. Hon vill ha mycket närhet å bäras mycket. Blir ibland arg på mig men tänker att de e övergående:) någon gång måste man ju ändå lära dem att man inte kan gå runt å bära dem hela tiden. Så jag tar den fighten nu:)

Opii skrev:

En till fråga, ni med små barn... hur fasiken skall man klara av vardagen nu framöver med de? Jag har två st och är ft hemma med 1 åringen... känns orimligt att undvika lyft på 8 veckor och kan liksom inte få hjälp av någon varje dag.... nu i början e mannen hemma också men hur gör man sen för att undvika att ”förstöra” något :-//

Ja men samma här, försöker vara nära henne o ge henne den uppmärksamhet hon behöver.. gått snart 1 vecka o nu verkar hon hajja ändå att jag inte kan bära henne då hon sträcker ut sin hand mot min.. men jag tänker även på grejer som att lyfta ut ur matstolen... sängen.... sova ihop igen? Just nu sover jag på soffan och hon börjar ju i sin säng men händer alltid att hon vill komma över till stora sängen... e rädd för att få en smäll mitt i natten..

Opererades i december, efter tre veckor började jag lyfta i och ur matstol, säng osv, de känns lite obehagligt ibland men inte ont. Nu är de 4 veckor sen operation och jag lyfter fortfarande inte sonen mer än nödvändigt. Han är 11 månader men väger 11kg. Sen de där med att sova tillsammans är nog lugnt :) de gjorde iaf jag efter bara några dagar. Jag hade dock En kudde i mellan oss. Såndär stor gravidkudde som är köpt på wish. Ser ut som ett stort U. Min kirurg sa att det inte var farligt att FP en Arm eller så men han rekommenderade det inte första dagarna eftersom de lär göra ont.
Gilla

Billan

Kvinna ·

15 jan, 2019

fiffy78 skrev:

Om någon har tips på svullen magen tages tacksamt emot. Känns som jag har svalt en badboll! Äter catrinplommon men ingen effekt än.

Det enda som hjälpte mig att få igång tarmarna var laxerande medel, tyvärr. Annars ska laktulos funka fint, och rekommenderas att ta så länge en tar Citodon (om det är vad du fått med dig från kliniken?)
Gilla

fiffy78

Kvinna ·

15 jan, 2019

Billan skrev:

fiffy78 skrev:

Om någon har tips på svullen magen tages tacksamt emot. Känns som jag har svalt en badboll! Äter catrinplommon men ingen effekt än.

Det enda som hjälpte mig att få igång tarmarna var laxerande medel, tyvärr. Annars ska laktulos funka fint, och rekommenderas att ta så länge en tar Citodon (om det är vad du fått med dig från kliniken?)

Tack för tips! Jag måste köpa ngt som hjälper har grymt ont i magen. Tack snälla Äter ngt som heter Oxycondone
Gilla

Billan

Kvinna ·

15 jan, 2019

fiffy78 skrev:

Billan skrev:

fiffy78 skrev:

Tack för tips! Jag måste köpa ngt som hjälper har grymt ont i magen. Tack snälla

Laxerande är verkligen inte något man ska förlita sig på under en längre period, men hjälper för att kickstarta tarmarna, för att sedan fortsätta med laktulos. Hoppas det funkar! Know the struggle :’(
Gilla

Tagetuss

Kvinna ·

16 jan, 2019

När jag va gravid blev jag rekommenderad "frukt och fibrer" tuggtabletter från apoteket. Det fungerade faktiskt, dock vet jag inte om förutsättningarna är samma nu.
Gilla

Opii

Kvinna ·

16 jan, 2019

Poolly skrev:

Opii skrev:

Taxöra skrev:

Opii skrev:

Opererades i december, efter tre veckor började jag lyfta i och ur matstol, säng osv, de känns lite obehagligt ibland men inte ont. Nu är de 4 veckor sen operation och jag lyfter fortfarande inte sonen mer än nödvändigt. Han är 11 månader men väger 11kg.

Sen de där med att sova tillsammans är nog lugnt :) de gjorde iaf jag efter bara några dagar. Jag hade dock En kudde i mellan oss. Såndär stor gravidkudde som är köpt på wish. Ser ut som ett stort U. Min kirurg sa att det inte var farligt att FP en Arm eller så men han rekommenderade det inte första dagarna eftersom de lär göra ont.

Tack för tips!! Har också en liten knubbis på 13 kg hehehe.. skall försöka att inte lyfta alls första veckorna för att sedan göra bara det allra nödvändigaste. Skall på återbesök idag får fråga om de har något tips ang det.. Inatt kom fyra åringen upp var tredje timme o sa att han behövde kissa o till slut la han sig med mig på soffan o sov... allmän cirkus på hemmaplan just nu :D men så värt det, är så lycklig över att jag äntligen gjorde detta!! Man kan inte få perfekt tajming gällande allt.... bara att stå ut! Mitt tips ang tröga tarmar o jobbig mage är att försöka röra på sig så mkt som möjligt och så mkt man orkar. Från dag 2 har jag tagit promenader ute och ökat för varje dag. Sedan försöker jag dricka mkt mkt vatten och tänker på att inte äta för mkt ”stoppande” mat. Mkt torkad frukt (fikon o plommon spec). Tycker faktiskt det hjälpt! Dock e magen svullen ff... ser ut o vara i v 25 typ.. när lägger det sig tro :-//
Gilla

ellikelli

Kvinna ·

16 jan, 2019

Ja skall opa mig 21/1 Aleris Birgit Stark Motiva ergonomisk demi 425. En korr .Så nervös
Gilla

Billan

Kvinna ·

16 jan, 2019

Vill bara slänga in ett litet tips om ni, som jag, får jobbiga skavsår av post-OP-BHn: compeed!! Har plåstrat om mig idag och det funkar SÅ mycket bättre än bomullsrondeller.
Gilla

fiffy78

Kvinna ·

16 jan, 2019

Billan skrev:

Vill bara slänga in ett litet tips om ni, som jag, får jobbiga skavsår av post-OP-BHn: compeed!! Har plåstrat om mig idag och det funkar SÅ mycket bättre än bomullsrondeller.

Å tack det var smart! Har använt bomullsrondeller fick såna skavsår på ena vårtan... ska prova!
Gilla

Anna-Ulrika-K

Kvinna ·

16 jan, 2019

Solros11 skrev:

Anna-Ulrika-K skrev:

Solros11 skrev:

Anna-Ulrika-K skrev:
Solros11 skrev:

Ojojoj, i morrn e det dax! Hämtat ut medicinerna å packat väskan å lagt descutanen redo!
Varit bra att läsa här om hur ni mått efter era op, om smärtan å alla tips att tänka på, man har kunnat förbereda sig lite mentalt, men nervositeten blir starkare haha

Åh vad spännande! Samma här! Blir din direkt imorgon bitti? Jag har ställt in mig på att det kommer bli svårt att somna ikväll, lite som dagen innan julafton när man var liten haha!
Skrattade åt mig själv när jag stod och fundera på vilken bh jag skulle packa med, man är lite fjantig just nu ;)

Hejsan sorry för sent svar haha gjort allt för försöka sova igår! Hahah ja de där med bhn gjorde jag med, vad dum man kände sig! Men jag hade min op direkt på morgonen, var där kl åtta på morgonen och kl nio låg jag på op bordet å kl tio var jag vaken å blev ompysslad av dom fantastiska sköterskorna på nordiska kliniken!! Fick träffa Patrik innan op för fotografering och mäta å rita, jag berättade för honom om min oro för att få mer häng, har ett litet naturligt häng och en del egen vävnad, vi skulle ha lagt in 500cc full round, men de blev 590cc extra hige profil, för att minska risken för mer häng, kände verkligen att han lyssnade på mig och ville ge mig de resultatet jag vill ha!

Hur gick de för dig å din op? :)

Ingen fara alls, förstår dig helt haha!
Då blev din förmiddag ganska exakt likt ni, allt gixk snabbt och smidigt. Det enda jag bad kirurgen om innan var att inte gör allt för små vårtgårdar men kände mig nöjd med allt annat vi bestämt! :)
Hade inga smärtor alls direkt när jag vaknade och har inte heller haft hittills mer än träningsvärk och det berömda trycket över brösten.
Känns galet bra allting, träffat min kirurg 3 gånger efter op och fått höra nyheter varje gång. Tydligen slipper jag tortyren och behöver endast deras bh på natten eftersom bröstlyftet blivit så bra och implantaten nu gärna ska falla ner. Känner mig helt lyrisk åh har en enorm hemlängtan!

Vad skönt att allt gått bra :) å ännu härligare att de blev så bra att du inte behöver ha nån tortyr!
Förstår din hemlängtan! Har du långt hem från kliniken?

Ja det var verkligen en bra nyhet men såhär i efterhand är jag väldigt orolig över att jag varken ska ha tortyr eller bröstband. Dom sitter ju väldigt högt så förstår inte alls samtidigt tycker man att han borde veta vad han gör så man kanske bara ska lita på det? Jag hade lite över 10 mil hem så det var inte så farligt! :)
Gilla

fiffy78

Kvinna ·

16 jan, 2019

Jag är så nöjd! Fick plocka av mitt bröstband i dag efter 6 dagar!!! Kändes som en enorm befrielse o jisses vad det har hänt mkt på 6 dagar. Tycker de har fallit ner väldigt bra... ska bli så spännande att se de färdiga resultatet!!!
Gilla

Billan

Kvinna ·

16 jan, 2019

fiffy78 skrev:

Jag är så nöjd! Fick plocka av mitt bröstband i dag efter 6 dagar!!! Kändes som en enorm befrielse o jisses vad det har hänt mkt på 6 dagar. Tycker de har fallit ner väldigt bra... ska bli så spännande att se de färdiga resultatet!!!

Åååh, vad skönt! Måttligt avundsjuk... Har inte återbesök förrän nästa fredag så jag får dras med tortyren till dess #aj Ena bröstet har sjunkit ner en bit och sitter jättefint, men det andra sitter kvar där uppe. Närmre bestämt höger bröst som envist sitter kvar — kan det vara för att jag är högerhänt och använder den muskeln mer? Är inte orolig eller så, men det är ju lite störande när det ena ser superfint ut och det andra sitter under hakan.
Gilla

Solros11

Kvinna ·

16 jan, 2019

Anna-Ulrika-K skrev:

Solros11 skrev:

Anna-Ulrika-K skrev:

Solros11 skrev:
Anna-Ulrika-K skrev:
Solros11 skrev:

Ojojoj, i morrn e det dax! Hämtat ut medicinerna å packat väskan å lagt descutanen redo!
Varit bra att läsa här om hur ni mått efter era op, om smärtan å alla tips att tänka på, man har kunnat förbereda sig lite mentalt, men nervositeten blir starkare haha

Åh vad spännande! Samma här! Blir din direkt imorgon bitti? Jag har ställt in mig på att det kommer bli svårt att somna ikväll, lite som dagen innan julafton när man var liten haha!
Skrattade åt mig själv när jag stod och fundera på vilken bh jag skulle packa med, man är lite fjantig just nu ;)

Hejsan sorry för sent svar haha gjort allt för försöka sova igår! Hahah ja de där med bhn gjorde jag med, vad dum man kände sig! Men jag hade min op direkt på morgonen, var där kl åtta på morgonen och kl nio låg jag på op bordet å kl tio var jag vaken å blev ompysslad av dom fantastiska sköterskorna på nordiska kliniken!! Fick träffa Patrik innan op för fotografering och mäta å rita, jag berättade för honom om min oro för att få mer häng, har ett litet naturligt häng och en del egen vävnad, vi skulle ha lagt in 500cc full round, men de blev 590cc extra hige profil, för att minska risken för mer häng, kände verkligen att han lyssnade på mig och ville ge mig de resultatet jag vill ha!

Hur gick de för dig å din op? :)

Ingen fara alls, förstår dig helt haha!
Då blev din förmiddag ganska exakt likt ni, allt gixk snabbt och smidigt. Det enda jag bad kirurgen om innan var att inte gör allt för små vårtgårdar men kände mig nöjd med allt annat vi bestämt! :)
Hade inga smärtor alls direkt när jag vaknade och har inte heller haft hittills mer än träningsvärk och det berömda trycket över brösten.
Känns galet bra allting, träffat min kirurg 3 gånger efter op och fått höra nyheter varje gång. Tydligen slipper jag tortyren och behöver endast deras bh på natten eftersom bröstlyftet blivit så bra och implantaten nu gärna ska falla ner. Känner mig helt lyrisk åh har en enorm hemlängtan!

Vad skönt att allt gått bra :) å ännu härligare att de blev så bra att du inte behöver ha nån tortyr!
Förstår din hemlängtan! Har du långt hem från kliniken?

Ja det var verkligen en bra nyhet men såhär i efterhand är jag väldigt orolig över att jag varken ska ha tortyr eller bröstband. Dom sitter ju väldigt högt så förstår inte alls samtidigt tycker man att han borde veta vad han gör så man kanske bara ska lita på det?
Jag hade lite över 10 mil hem så det var inte så farligt! :)

Om du känner dig osäker så fråga honom :) hur han tänker och berätta om din oro :)
Gilla

ellikelli

Kvinna ·

16 jan, 2019

Billan skrev:

fiffy78 skrev:

Åååh, vad skönt! Måttligt avundsjuk...
Har inte återbesök förrän nästa fredag så jag får dras med tortyren till dess #aj
Ena bröstet har sjunkit ner en bit och sitter jättefint, men det andra sitter kvar där uppe. Närmre bestämt höger bröst som envist sitter kvar — kan det vara för att jag är högerhänt och använder den muskeln mer? Är inte orolig eller så, men det är ju lite störande när det ena ser superfint ut och det andra sitter under hakan.

Å Billan så spännande, skall opa mig måndag med exakt samma implantat storlek som dig. Är du nöjd, känns dom bra?
Gilla

Billan

Kvinna ·

16 jan, 2019

annc66 skrev:

Billan skrev:

fiffy78 skrev:

Har inte återbesök förrän nästa fredag så jag får dras med tortyren till dess #aj
Ena bröstet har sjunkit ner en bit och sitter jättefint, men det andra sitter kvar där uppe. Närmre bestämt höger bröst som envist sitter kvar — kan det vara för att jag är högerhänt och använder den muskeln mer? Är inte orolig eller så, men det är ju lite störande när det ena ser superfint ut och det andra sitter under hakan.

Å Billan så spännande, skall opa mig måndag med exakt samma implantat storlek som dig. Är du nöjd, känns dom bra?

Hade väldigt låga förväntningar just efter OP så jag blev positivt överraskad, haha! Vill ha skidbacke men i början kommer de se väldigt up-pushade ut. De är fortfarande ganska hårda och svullna så det är för tidigt att säga men för att vara så nya ser de väldigt fina ut! :)
Gilla

ellikelli

Kvinna ·

17 jan, 2019

Billan skrev:

annc66 skrev:

Billan skrev:

fiffy78 skrev:

Hade väldigt låga förväntningar just efter OP så jag blev positivt överraskad, haha! Vill ha skidbacke men i början kommer de se väldigt up-pushade ut. De är fortfarande ganska hårda och svullna så det är för tidigt att säga men för att vara så nya ser de väldigt fina ut! :)

Vad menar du med att du hade låga förväntningar efter op. trodde du dom skulle vara platta!!?? Det är just det jag är rädd för. Jag skall byta ut mina mentor som jag upplever altför bulliga upptill. Men nu när jag väl skall byta , är jag rädd att vaknar upp med platt byst istället.ha ha Har iag mentor hp 400
Gilla

Billan

Kvinna ·

17 jan, 2019

annc66 skrev:

Billan skrev:

annc66 skrev:

Billan skrev:
fiffy78 skrev:

Vad menar du med att du hade låga förväntningar efter op. trodde du dom skulle vara platta!!?? Det är just det jag är rädd för. Jag skall byta ut mina mentor som jag upplever altför bulliga upptill. Men nu när jag väl skall byta ,
är jag rädd att vaknar upp med platt byst istället.ha ha Har iag mentor hp 400

Nej nej, de är verkligen inte platta. Mina låga förväntningar har att göra med att jag är mycket medveten om att det inte går att se hur slutresultatet kommer bli förrän efter flera månader. Jag vill ha skidbacke, men precis efter OP ser de ut som att man har en osynlig balconette-bh på sig. Detta går att vänta sig i några månader innan se sjunkit ner på plats.
Gilla

ellikelli

Kvinna ·

17 jan, 2019

Billan skrev:

annc66 skrev:

Billan skrev:

annc66 skrev:
Billan skrev:
fiffy78 skrev:

Vad menar du med att du hade låga förväntningar efter op. trodde du dom skulle vara platta!!?? Det är just det jag är rädd för. Jag skall byta ut mina mentor som jag upplever altför bulliga upptill. Men nu när jag väl skall byta ,
är jag rädd att vaknar upp med platt byst istället.ha ha Har iag mentor hp 400

Nej nej, de är verkligen inte platta. Mina låga förväntningar har att göra med att jag är mycket medveten om att det inte går att se hur slutresultatet kommer bli förrän efter flera månader.
Jag vill ha skidbacke, men precis efter OP ser de ut som att man har en osynlig balconette-bh på sig. Detta går att vänta sig i några månader innan se sjunkit ner på plats.

Okey tack för svar spännande för dig att se hur de blir med tiden. Själv så nervös inför måndag
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem