Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Gorrgan profilbild

Gorrgan

Kvinna ·

11 feb, 2018

Bröstförstoring Mars 2018

Bröstförstoring

Efter att ha läst tråden för alla förväntansfulla februarioperationer så är det dax för en även för oss med marsoperationer. Jag är 43 och lever med min sambo och vår stora familj med ett gäng barn samt hund i Stockholm. Mått dåligt över mina bröst i över tio år, yngsta barnet är 15, så att nu äntligen ta steget till förändring känns än så länge overkligt. Efter att ha läst och jämfört bland en mängd olika kliniker så fastnade jag tillslut för Nordiska Kliniken och var där på en första konsultation den 3/2 hos Mattias Elmer (spännande med 3D fotografering) det kändes så rätt och bra. Behövde inget lyft utan endast förstoring och det blir Motiva full 550cc. Ska dit på en andra konsultation den 13/2 för att vara helt säker på storleken, min oro är att dem ska bli lite för stora..... Operationen är bokad till den 5/3.

386

Sortera efter

Sophoto

Kvinna ·

26 mar, 2018

annaatheresee Exakt så haha trodde dom råkat operera in två handbollar först eftersom det var ett sånt tryck och dom var stenhårda, men efter 5 dagar lätta det. börjar jobba nu, har varit borta tre veckor och börjar jobba imorgon. Är hantverkare så kommer ta det lugnt med dom tyngre lyften men tror det kommer gå bra. känner mig väldigt bra återhämtad, inte 100% men 75% i alla fall ;) ska bli så skönt att sätta igång igen. Tror inte man ska vara för rädd med att sätta igång med vardagen och kanske göra lätta lyft, man känner ju om det gör ont eller stygnen stramar för mycket. Då ere bara sluta upp med det man gör tänker jag :) Men det känns bättre nu efter helgen för dig eller stramar det satan?
Gilla

annaatheresee

Kvinna ·

26 mar, 2018

karolean skrev:

Hej allihopa!! Har vari tyst ett tag här men så kul att följa er. I morgon är det min tur, känner mig än så länge inte nervös utan mer förväntansfull. Har till och med hunnit drömma om min operation, gick dock inte så bra... haha.

PS. Känner mig stolt som hållit uppe med snus sedan 1 månad tillbaka! Har inga planer på att ta upp snusandet efteråt heller. Hurra!

Så mycket att förbereda i kväll! Blir nog inte mycket sömn i natt :)

Lycka till! :) Grymt att du lyckats sluta snusa, de kommer hjälpa dig i läkningen!
Gilla

annaatheresee

Kvinna ·

26 mar, 2018

Sophoto skrev:

annaatheresee
Exakt så haha trodde dom råkat operera in två handbollar först eftersom det var ett sånt tryck och dom var stenhårda, men efter 5 dagar lätta det. börjar jobba nu, har varit borta tre veckor och börjar jobba imorgon. Är hantverkare så kommer ta det lugnt med dom tyngre lyften men tror det kommer gå bra. känner mig väldigt bra återhämtad, inte 100% men 75% i alla fall ;) ska bli så skönt att sätta igång igen. Tror inte man ska vara för rädd med att sätta igång med vardagen och kanske göra lätta lyft, man känner ju om det gör ont eller stygnen stramar för mycket. Då ere bara sluta upp med det man gör tänker jag :)

Men det känns bättre nu efter helgen för dig eller stramar det satan?

Haha skönt att höra att fler känner att det känns som hårda handbollar :D, jag mår skapligt bra, men jag ocker fortfarande att de är lite jobbigt med att det stramar, inte så mycket tryck längre. Men jag är ganska bred, och hade ganska små bröst innan. Nu när jag lagt in 450 cc så har ju brösten blivit väldigt mycket bredare än jag hade tidigare. Så det är väl inte jätte konstigt att det tar lite tid för huden att töja sig. Smart där med jobbet, tror inte heller att det är bra att vara borta för länge utan som du säger, man får lyssna på sin kropp! Hoppas du får en bra dag på jobbet i morgon! :)
Gilla

sthlm

Kvinna ·

26 mar, 2018

Jag var tillbaka på jobbet idag, 6 dagar efter op. Det gick okej men man känner ju mentalt att man är lite "medtagen", energin sprudlade inte direkt :) Sen är det så mycket mer i vardagen som innebär lyfta/dra än man tänkt på innan... Öppna dörrar, köpa lunch, köra bil, hålla i sig på bussen.. Men så länge det känns ok i kroppen borde väl såna saker vara okej efter en vecka eller vad tror ni? Vad är egentligen risken med hastiga rörelser eller lyft under läkningen, är det mest ärret man är rädd om eller kan det bli typ töjda fickor? Skönt att det kommer några lediga dagar snart :) lycka till nu ni som är sist ut i mars, kommer gå så bra!
Gilla

annaatheresee

Kvinna ·

26 mar, 2018

sthlm skrev:

Jag var tillbaka på jobbet idag, 6 dagar efter op. Det gick okej men man känner ju mentalt att man är lite "medtagen", energin sprudlade inte direkt :) Sen är det så mycket mer i vardagen som innebär lyfta/dra än man tänkt på innan... Öppna dörrar, köpa lunch, köra bil, hålla i sig på bussen.. Men så länge det känns ok i kroppen borde väl såna saker vara okej efter en vecka eller vad tror ni? Vad är egentligen risken med hastiga rörelser eller lyft under läkningen, är det mest ärret man är rädd om eller kan det bli typ töjda fickor?

Skönt att det kommer några lediga dagar snart :) lycka till nu ni som är sist ut i mars, kommer gå så bra!

Härligt att höra att du är på benen. Men personligen hade jag aldrig orkat gå tillbaka till jobbet idag (ska tillbaka nästa vecka). idag har jag haft min första dag som "normal i vardagen" och kört bil, och va iväg och gjorde en lite ärenden. Men när jag kom hem va jag helt slut och va tvungen att lägga mig och vila. Jag tror som du, att det handlar om ärren och fickor. Sen så tror jag att det handlar om själva operationen också, de tar på kroppen, sen är ju alla olika! Hoppas du får en bra jobbar vecka :)
Gilla

karolean

Kvinna ·

26 mar, 2018

Tack allihopa! Nu har jag fixat matlådor, städat och tvättat allt! Ska hoppa in i duschen nu och skrubba rent mig! Kommer opereras efter lunch i morgon. Återkommer till kvällen eller i övermorgon med hur det har gått :)
Gilla

Lillan82

Kvinna ·

26 mar, 2018

karolean skrev:

Tack allihopa! Nu har jag fixat matlådor, städat och tvättat allt! Ska hoppa in i duschen nu och skrubba rent mig! Kommer opereras efter lunch i morgon. Återkommer till kvällen eller i övermorgon med hur det har gått :)

Lycka till!
Gilla

SNL95

Kvinna ·

27 mar, 2018

Hur känns era ärr? :)
Gilla

Madde95

Kvinna ·

27 mar, 2018

SNL95 skrev:

Knöliga haha. Har börjat komma vätska från två av dem. Var först orolig att det var var och att det var infekterat. Men ringde kliniken och dem sa att det var stygnen som absorberades :)
Gilla

En.vacker.dag

Kvinna ·

27 mar, 2018

SNL95 skrev:

De sticker liksom ut på mig. Vätskar inget. På efterkontrollen så sköterskan att ärren ska sticka ut som "daggmaskar" den första tiden. Det är bara bra :-)
Gilla

Bluerose

Kvinna ·

27 mar, 2018

karolean skrev:

Lycka till! Kram
Gilla

Fidde

Kvinna ·

27 mar, 2018

Hej tjejer... Ni som har OP er.. Kan någon säga nackdelar och fördelar om Motiva ergormix? Måste bestämma mig? Mvh Fidde
Gilla

Skill

Kvinna ·

28 mar, 2018

En.vacker.dag skrev:

Skill skrev:

En.vacker.dag skrev:

8

Nu har jag lagt in lite nya bilder på mina minisar Vad tror ni om klyftan...är den för tight...??

Så himla snygga!! Du ska va supernöjd!!
Perfekta enligt mig.
Du och jag har väldigt lik bröstkorg o jag hade också 75c
Ser att du valde 360 mini och det var det jag valde först också (så vi har samma bredd)
Men i sista sekund så blev det 380 demi pga av rekommendation då jag gjorde ett vårtgårdslyft också och mina skulle bli ”för platta” med mini

Kul o få se på någon annan hur mitt förstahandsval blev. Återigen. Du ska va jätte nöjd. Perfekt klyfta!
Vem opererade du dig hos?

Men TACK!! Dina ser ju verkligen hur fina ut som helst också. 380 cc demi var ju vad jag funderade på också...tänker ibland att varför valde jag inte det istället, men sen tänker jag att jag ju faktiskt ville ha mini från första början. Ett beslut jag inte ångrar...men tankar om " tänk om" finns ju alltid kvar.

Hur är din klyfta? Blev det tätt för dig också? Mina bröst är ju breda och går från utsidan av bröstkorgen och ända in i mitten...därav bröstbredden...så jag visste ju att implantaten skulle hamna nära varann men jag är ändå nojig över det. Har mailat kliniken nu så får vi se vad dom säger.

Jag opererades av Jesper Bergbahl på akademikliniken. Är så nöjd med honom. Han var så ödmjuk lyssnade och kom med relevanta invändningar utifrån mina förutsättningar. Upplevde inget pushande från hans sida vilket kändes proffsigt. Sen så tror jag att Jesper föredrar att göra mindre nätta bröst då det är typ det jag sett att han gjort på andra med mycket gott resultat.

Men tack fina du! Jag var lite skärrad första dagarna ångrade djupt att jag lyssnade på att ta demi då jag hela tiden ville ha mini. Så icke utstående som möjligt för att kunna jobba i kostym som jag gör mycket. Jag var hela tiden ute efter formen. Nu är jag mer vän med dom och dom utvecklas juh för varje dag som går.. till de bättre som tur är. Så jag kan trösta dig med att vare sig mini el demi tänker man jag skulle tagit den andra :) Min klyfta är som min ursprungliga tajt. Så där har jag inget att klaga på. Jag tog en del förebilder som jag nu har granskat i efterhand och hade jag tagit mindre bredd så hade formen inte blivit snygg och det var den jag var ute efter :) Skillnaden mellan ditt o mitt implantat är 0.5cm så jag är säker på att din klyfta är perfekt för din kropp o enligt dina bilder från åskådares perspektiv så är dom perfekt! Återigen riktigt snygga. Vad är det du känner med klyftan? Hade du velat ha ett större mellanrum el är det bara en oro att det är bra nog? Hur går det med läkningen för dig? Smärtvis så känner jag mig väldigt fri.... men jag har fortf problem med att gå.. bh-n jag fick dom vita ifrån apoteket är så mjuka o ger lixom inget stöd alls känns det så så när jag går till mataffären domnar dom nästan bort känns det som. Sen en känsla av att dom ska ramla ut i nederkant Är jag ensam om detta?
Gilla

Skill

Kvinna ·

28 mar, 2018

Fidde skrev:

Hej tjejer...
Ni som har OP er..
Kan någon säga nackdelar och fördelar om
Motiva ergormix?
Måste bestämma mig?
Mvh Fidde

Hej Fidde. Vet inte om jag kan hjälpa dig i beslutet. Men jag hade ett litet häng i 75C och för att kompensera upp detta som valdes det round för mig för att jag hade så mycket neutralt häng. Sen beror väl allt på dina önskemål. Vill du att dom fort ska se naturligt ”hängiga ut” kanske ergonomix är ett bra altn. Jag är bara glad att jag valde motiva över lag. Efter mycket klämmande och rannsakande av andra implantat känns dom bäst :) Stort lycka till i valet :)
Gilla

karolean

Kvinna ·

28 mar, 2018

Uppdatering: Opades vid 14 igår, vaknade upp 15 - med sjukt ont, kunde inte röra armarna då smärtan strålade ut i dom, fällde några tårar av smärtan... haha.... Vilade till 17 och började äntligen kunna lyfta röra lite smått på mig. 19 åkte jag hem och fick hjälp av en kompis med som stannade över natten. Idag mår jag otroligt mycket bättre, var och hämtade ut medicinerna vid 11, sen fortsatte vi med en lugn promenad i solen i ca 1h. Hoppas på att smärtan bara kommer bli lugnare men man vet ju aldrig :) Känns idag toppen att jag gjort det och längtar tills det läkt och dom känns som ens egna!
Gilla

Larven

Kvinna ·

28 mar, 2018

Hej tjejer! Jag opererades den 15/3 och imorgon är det 2 v. Jag blir så orolig så måste vända mig och fråga för här finns det antagligen flera tjejer som upplevt samma sak. Mitt högra bröst är bra, gör inte alls ont. Mitt vänstra är kaos. Gör svinont. Känslan är det drar, brinner, spänner under bröstvårtan och mot klyftan. Någon som upplevt samma sak och isf dröjde det länge innan den smärtan försvann? Brösten är lika och jämnsvullna skulle jag säga. Och under vänster armhåla har det bildats någon klump som är hård. Ringde kirurgen och han förklarade att det är lymfkörtlarna som svullnat. Min fråga är bara, någon som haft likadant och vet när det i så fall försvinner?
Gilla

Elfelf

Kvinna ·

28 mar, 2018

Hej tjejer! Hoppar in här om jag får, jag har inte gjort förstoring men ett lyft igår och jag har en fråga som någon kanske kan svara på. Det kliar något FÖRBASKAT under förbandet dom lindat runt mig. Är det normalt? Alltså mest kliar det högt uppe på brösten och under så jag kommer ju åt men det är sjukt jobbigt. Funderar på om jag är allergisk mot förbandet eller tejpen eller nåt. Det började klia redan igår kväll. Vet ju att det kliar på ärren när det läker men detta är runt om ju.
Gilla

Foreveryoung

Kvinna ·

28 mar, 2018

Larven skrev:

Hej tjejer!
Jag opererades den 15/3 och imorgon är det 2 v. Jag blir så orolig så måste vända mig och fråga för här finns det antagligen flera tjejer som upplevt samma sak.

Mitt högra bröst är bra, gör inte alls ont. Mitt vänstra är kaos. Gör svinont. Känslan är det drar, brinner, spänner under bröstvårtan och mot klyftan. Någon som upplevt samma sak och isf dröjde det länge innan den smärtan försvann? Brösten är lika och jämnsvullna skulle jag säga.

Och under vänster armhåla har det bildats någon klump som är hård. Ringde kirurgen och han förklarade att det är lymfkörtlarna som svullnat. Min fråga är bara, någon som haft likadant och vet när det i så fall försvinner?

Jag opererades också 15/3 och har samma som dig på det sätt att min högra sida är helt okej men den vänstra gör ont! Det började dag 7 och börjar bli bättre nu men det känns så som du beskriver, fast den huggande känslan sitter mer mot armen till. Det började dock bli lite bättre igår och förhoppningsvis försvinner det snart men det är fortfarande jobbigt. Jag mejlade min kirurg om det här och han sa att så länge det inte är svullet eller rodnat så är det ingen fara.
Gilla

Charlene86

Kvinna ·

28 mar, 2018

Hej!;) är nu fem dagar sedan jag opererades! Hur går det för er andra marsoperationer? Trappat ned på mina smärtstillande och idag för första gången varit ute och promenerat en sväng. Kändes dock lite läskigt när brösten ”skumpade” när man gick. Antar att man vänjer sig? Smärtan är inte så farlig, spänner mest, hugger till ibland. Svårt att veta vad som är ”normalt” och vad som är uppseendeväckande? Tänkte ge det ett försök att ta en rejäl dusch ikväll, gick sådär igår. Några tips? Ska man sitta ned? Är det okej att spola hela framsidan med? Är så rädd för infektion. Att luta sig framåt har jag hört är Big No No så känner mig lite limiterad i hur jag ska gå tillväga...
Gilla

rosen1995

Kvinna ·

29 mar, 2018

Min korrigering har gått bra. Efter 2v med tortyren fick jag nu byta till vanliga bh och får sova på sidan igen. Bandet får jag dock ha kvar i 2 veckor följt av 2v till fast enbart på natten. Snittet har läkt otroligt fint och kommer antagligen knappt att synas sen i jämförelse med mitt förra från förra korrigeringen :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem