Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Körsbärsblomma profilbild

Körsbärsblomma

Kvinna ·

19 feb, 2014

Bröstförstoring på Laser & Estetik mars 2014

Bröstförstoring

Tänkte att alla vi som ska operera oss på Laser & Estetik nästa månad kan dela med oss av tankar och funderingar i en egen tråd! :)

194

Sortera efter

hallon90

Kvinna ·

22 mar, 2014

Mallans_bralla: Jo jag kan förstå det med :) Bara 6 dagar kvar! å jag har inte helt bestämt strl men någonstans mellan 350 - 420cc. Jag ska också opa mig av Patrik, inte Mattias hehe :) 

Gilla

Hoppan

Kvinna ·

22 mar, 2014

Hej, Varför hittar jag den här tråden först nu? Jag op:ade mig igår hos Patrik. La "bara" in 280 men tycker att dom känns enorma. Det var svårt att komma upp ur sängen idag men jag tycker att jag har mindre ont än vad jag trodde. Däremot så är jag väldigt orörlig. Nu har jag inte läst hela tråden men får jag fråga dig, Körsbärsblomman, hur du mår idag. Såg att det var en vecka sedan du op:ade dig. Hur mycket har svullnaden gått ner, är du mer rörlig, hur länge åt du Oxynorm (eller Oxikodon som jag fick)? Har du några tips eller råd eller något jag absolut bör hålla mig ifrån?
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

22 mar, 2014

Hej hoppan :) Den här tråden har inte varit så aktiv tidigare så det är nog därför :) Hoppas du blir nöjd i slutändan. Man vänjer sig fort vid storleken och dessutom är de förmodligen väldigt svullna nu. Jag hade inte heller så ont som jag trodde :) Men svårt att ta sig ur sängen ja. Det går, även om det känns obehagligt så ska det inte vara farligt. Men lite obehgligt som sagt, jag ålar mig fortfarande ur sängen ibland på morgonen med någon teknik jag kommit på, haha. Annars mår jag bra :) Brösten kan det sticka i lite ibland, men känner mest av i bröstvecket där snittet är lagt. Jag åt nog oxykodon i 5 dagar, mest de 4 första. Nu tar jag ibland främst till natten. Skulle väl klara mig på bara alvedonen men lite ont gör det ju änså. Svullnaden har gått ner mycket på ena brösten men inte på andra. Jag är superrörlig! Vilket jag absolut inte var de första dagarna så det är skönt. Gör övningarna så blir du inte så stel :) Annars har jag inte så mycket råd, antar att du vet det mesta - inte lyfta för tungt, ingen pulshöjande ansträngning osv.. Finns bilder på min sida hur mycket de förändras från dag1-dag7. Syndes inte så mycket under stödbhn tyckte jag men när jag tog av den var det jätteskillnad redan. Lycka till!
Gilla

Hoppan

Kvinna ·

22 mar, 2014

Körsbärsblomman, tack för ditt svar! Jag känner mig faktiskt redan bättre. Alla värktabletter och att jag försöker röra mig i stort sett som vanligt gör att jag inte alls är så orörlig längre. Pratade just med en sköterska från L&E som ringde för att höra hur jag mådde. Hon tyckte jag kunde fortsätta med Oxikodon iaf 3-4 dagar och sen vid behov. Det knastrar lite i mina bröst när jag sträcker på armarna men det var tydligen också helt normalt. Mycket konstigt som är helt normalt :)
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

22 mar, 2014

Skönt :) Det gjorde det i mina också men det är i princip borta nu :) Bara ibland om jag lyfter ena armen lite för fort kan det komma. Haha ja eller hur :)

Gilla

Hoppan

Kvinna ·

22 mar, 2014

Vad är det för övningar du menar? Jag fick inte med mig att jag skulle stretcha eller röra mig på ngt sätt.
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

23 mar, 2014

Jasså. Jag frågade om det tror jag och då sade Patrik att man kan sträcka ut armarna sakta utåt sidorna och uppåt så långt man kan och sedan ned igen (kommer inte så högt första dagarna) för att sträcka ut bröstmusklerna så återhämtar de sig snabbare och man blir mindre stel. 10ggr 3ggr om dagen.

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

23 mar, 2014

Hallon90.. aha, ja då tar han väl mig och sen dig då :D löpande band med tuttar!! Jag ska lägga in 550 hp.. vill egentligen ha snäppet större men väljer bort det eftersom jag gillar den aktiva livstil och det aktiva jobb jag har idag :P
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

23 mar, 2014

Ni som precis som jag har ballongmage - kolla in min tråd "Hur länge svullen mage efter operation?" Jag tror jag hittat botemedel ;) Ska testa idag!
Gilla

Boobisar30

Kvinna ·

23 mar, 2014

Körsbärsblomman; Assnygga tuttar!! 👍

Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

23 mar, 2014

Lade precis upp nya bilder från idag :) Tack så supermycket, börjar likna något ju! Tror de kommer bli riktigt nice :D

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

24 mar, 2014

Körsbärsblomma, den där vita grejen du har på dig på bilderna med knäppning fram.. är det den man köper till vid operationen? Den ser rätt skön ut faktiskt :) Erfarenhet av den? Så man vet vad man har att vänta sig :)
Gilla

Taxörat

Kvinna ·

24 mar, 2014

Mallans_bralla skrev:
Körsbärsblomma, den där vita grejen du har på dig på bilderna med knäppning fram.. är det den man köper till vid operationen? Den ser rätt skön ut faktiskt :) Erfarenhet av den? Så man vet vad man har att vänta sig :)

Jag har tre stycken sådana, mest att sova i, men även som mjukis på dagarna ibland. Den är underbar och tvättas flitigt, fortfarande i mycket bra skick efter mer än ett års användning varje natt.

Gilla

Hoppan

Kvinna ·

24 mar, 2014

Vaknar upp dag fyra och har så ont i hö bröst. Som en svidande brännande känsla på utsidan av bröstet. Har tagit mig upp och tagit morgondosen av smärtstillande och hoppas att det går över snart. Någon med samma erfarenhet? Trodde att smärtan skulle avta för varje dag men det här är hemskt!
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

24 mar, 2014

Mallans_bralla skrev:

Ja det är det! Riktigt skön är den faktiskt. Och tur är väl det när man ska den 3-6 månader :) Ska köpa en till på återbesöket att ha att byta med när jag tvättar den här. Vad jag vet finns de i svart och vitt. Glad att man inte opererade sig på Citadell, de kallar ju sin stöd-bh för "tortyr" haha fyfan den ska tydligen vara ett helvete.
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

24 mar, 2014

Hoppan skrev:
Vaknar upp dag fyra och har så ont i hö bröst. Som en svidande brännande känsla på utsidan av bröstet. Har tagit mig upp och tagit morgondosen av smärtstillande och hoppas att det går över snart. Någon med samma erfarenhet? Trodde att smärtan skulle avta för varje dag men det här är hemskt!

Jag skulle tro att det är helt normalt. Svidande brännande känslor ska i alla fall vara helt normalt och man har alltid ondast på morgonen när man legat hela natten för då stramar det väl ännu mer i brösten. Och att smärtorna är olika mellan de olika brösten är också normalt för det är ju 2 operationer och de läker osv olika. Det borde gå över snart! Är det bara på morgonen eller är det konstant? Mig stramade det som tusan på båda sidor brösten första dagarna, sved och brände säkert också men jag åt så mycket smärtstillande så det hade jag nog inte känt ändå :)
Gilla

Hoppan

Kvinna ·

24 mar, 2014

Det var helt klart värst på morgonen men jag har känt det till och från under dagen. Jag fortsätter ett par dagar till med full styrka på alla mediciner. Inte en chans att jag börjar trappa ner redan :)
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

24 mar, 2014

Hoppan skrev:
Det var helt klart värst på morgonen men jag har känt det till och från under dagen. Jag fortsätter ett par dagar till med full styrka på alla mediciner. Inte en chans att jag börjar trappa ner redan :)

Läste om lite liknande i en annan tråd. Kan det vara samma smärta ni har kanske?
"Ni som relativt nyligen opererade er, är det någon av er som har smärta likt nervsmärta? Jag op mig för fem dagar sedan och för ca två dagar sedan börjde en hemsk smärta i vä bröst som jag skulle vilja likna vid nervsmärta. Det kommer när jag byter ställning och ibland när jag rör vä arm. Det smärtar till som bara den och så avtar det efter några sekunder. Jag känner absolut ingenting i det hö bröstet. Någon som känner igen sig och isf hur länge satt det i för er?

al80: Jag har precis som du. Men jag op:ade mig för över två veckor sen och sådan här saker kan ta tid att läka ut. Tålamod! Värktabletter om du tycker att det är alltför jobbigt. Jag vet, det gör fruktansvärt ont, jag har konstant smärta i ena bröstet varenda dag, just vid byte av ställning eller när jag rör armen i ett visst läge. Då kommer denna brännande, strålande smärtan. Känner ibland att jag bara vill skära av mig bröstet :/ Men har pratat med andra som har haft samma problem och de flesta har blivit helt smärtfria vid 5-6 veckor, någon enstaka lite tidigare. Men som sagt, tålamod, massage (om du ska massera enligt din kirurg), värktabletter om du behöver, och stretching och måttlig motion så att du håller igång blodcirkulationen. Stillasittande gör det bara värre.

Tusen tack för ditt svar Strumpbyxan! Även om det inte var så positivt ;) D Det funkar trots allt rätt ok, försöker hålla igång lite grann men när värken kommer - fy sjutton vad ont det gör dom där sekundera innan det går över! Värst på morgnarna, när man legat i samma ställning väldigt länge."
Gilla

Hoppan

Kvinna ·

24 mar, 2014

Tack Körsbärsblomma! Det låter ju som att jag inte är ensam. Trist att det kan hålla i sig i ett par veckor :( Jag får ta värktabletter innan jag går upp ur sängen imorgon så kanske det blir bättre. Det har faktiskt varit helt okej under dagen. Nu längtar jag mest efter att få duscha :) Har du varit på ditt återbesök?
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

24 mar, 2014

Ja :( Hoppas att det går över snart! Du får testa att stretcha och röra mycket på dig som de nämnde och se om det hjälper. Mina olika smärtor har bara hållit i sig ett par dagar som tur är. Jag brukade sätta alarm och ta tabletter och sedan sova lite till innan jag gick upp när jag hade som ondast:) Duschade i lördags, lite läskigt att ta av sig stöd-bhn. Men gud så fräsch man kände sig efter, superskönt med nytvättat hår! Och kul att se hur brösten utvecklas, det händer mycket på 1 vecka :) Dock så upptäckte jag i söndags morse att jag fått luftbubblor igen. Hade det dagarna efter operationen i området runt armhålorna. Det liksom "knarrar" och "pruttar" eller bubblar ibland när man höjer armarna. De säger att det är normalt och vanligt, försvann efter några dagar. Nu sitter det på ovansidan på vänster bröst. Ganska obehagligt, hoppas det försvinner snart. Och så nojjar man självklart, tycker det låter mer som vätska så var rädd att jag fått vätskeansamling som jag läst är något man kan få och om det inte försvinner så får man dränera bröstet vilket ökar risken för kapsel, men har inte hittat så mycket info om det mer än att det uppstår på samma sätt som blödning, alltså om du utför pulshöjande aktivitet vilket jag inte gjort (lite sex bara, men har tagit det väldigt lugnt så det ska väl inte vara någon fara?) Ska duscha imorgonbitti också för då ska jag på återbesök :) Då får de kolla på det :) Hoppas det läkt bra så de kan ta bort stygnen, är ju bara 1,5 vecka sedan op. Har ju 3-4 timmar resväg så har ingen lust att åka igen. Men det visste de om när de bokade in besöket så det ska väl vara läkt :) Ska köpa en ny stöd-bh att byta med så jag kan tvätta den här, känns ju inte jättefräscht att dra på sig den efter man duschat. Har skrivit upp en liten komihåg/frågelista:

Köpa en extra stöd-bh
Lättare motion efter 2 veckor - vad innefattar det?
Styrketräning, benövningar
Övrig träning rekommendationer
Hur mycket lyfta? Nu och när jag är tillbaks på jobbet
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem