Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Körsbärsblomma profilbild

Körsbärsblomma

Kvinna ·

19 feb, 2014

Bröstförstoring på Laser & Estetik mars 2014

Bröstförstoring

Tänkte att alla vi som ska operera oss på Laser & Estetik nästa månad kan dela med oss av tankar och funderingar i en egen tråd! :)

194

Sortera efter

Körsbärsblomma

Kvinna ·

24 mar, 2014

"Hej, jag opererade mig för snart 3 veckor sedan och igår började det stråla och bränna i mitt vänstra bröst, det kommer ibland och utan förvarning, lite pinsamt på jobbet idag för jag ryckte till varenda gång så folk undrade vad som var fel:) Jag har ingen känsel i området runt bröstvårtan så jag tror att det är nerver som kanske söker sig tillbaka, i mitt högra har jag känsel och där strålar det ingenting, jag hoppas att det är så iallafall:)"

Verkar vara en vanlig åkomma!
Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

25 mar, 2014

Låter ju riktigt bra Taxörat!! :) Tack för svar Körsbärsblomma.. kanske får bli en av varje då :D
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

25 mar, 2014

Återbesöket avklarat! Träffade en supertrevlig sköterska som sade att det såg jättebra ut och såren har läkt fint. Svullnaderna försvinner mer och mer och jag kan redan säga att jag är superdupernöjd med resultatet fast det bara gått 1,5 vecka sedan operationen. Hon tog bort tejpen som sattes då och tvättade rent såret. Alla stygn togs inte bort, de flesta är sådana som försvinner av sig själv när såret är helt läkt och dem inte behövs mer. Hon klippte bara bort "ändarna" (ca 1 cm tråd under varje bröst). Sedan satte hon dit en ny tejp som man kommer byta själv sedan. Det behövs bara en tejpbit av den och inte flera lager som vid operationen. Den gör även att det inte "drar" och spänner lika mycket i såret utan det tar i tejpen istället när man sträcker på sig och så. Kändes verkligen skillnad direkt! Det togs efterbilder som ska tas en sista gång vid nästa återbesök om 3-6 månader som man bokar in själv. Och hon tyckte inte att jag behövde bröstbandet längre så det blev jag av med, vilken befrielse :D Hon sade att bröstband får man om kirurgen är osäker på om huden på undersidan av bröstet kommer töja sig ordentligt, om den inte gör det så kan implantaten få svårt att "vandra ner" på egen hand. Jag frågade lite om träning, framförallt styrka och det jag fick veta var att redan 2 veckor efter op kan man börja med benövningar. Gött! Men man får inte göra något som gör att brösten studsar som tex löpning förrän efter 6 veckor. Och man ska helst inte styrketräna armarna alls på 6 månader. Sedan frågade jag hur mycket man får lyfta nu för man är ju lite rädd av sig och vågar inte ta i riktigt. Men hon sade att alla vardagssysslor är okej, det är t ex inga problem att gå och handla själv. Men man ska inte överdriva och bära 5 kassar liksom och det ska inte göra ont. Man kan tänka på att lyfta nära kroppen också. Sedan sade hon att det inte är några restriktioner när det gäller armrörelser utan man kan sträcka sig efter saker och allting, det är inget som kan gå sönder eller hända även om det spänner. Förövrigt känner jag mig jättebra idag, det blev en enorm skillnad när bröstbandet rök, känner mig tusen gånger rörligare :)
Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

26 mar, 2014

Körsbärsblomma, KUL att höra att det hade gått så bra för dig 😀 Det där med träningen lät ju hiiiimla bra, ja föruto att man inte får träna armar på typ 6 månader, haha. Men tametusan va starka ben man kommer få av anll underkroppsträning!!

Kom hem från Thailand igår och nu idag så kan man ju för fan dra till med ett "jag opererar mig i övermorgon". Herregud!!! Haha, det är ju snart. Idag ska jag köpa descutan och lite smärtstillande att ha hemma. Någon mer som upptäckt något bra att köpa inför dagarna efter eller operationsdagen? Kommer faktiskt sova hemma hos päronen första natten eftersom min sambo jobbar natt (man ska ju helst inte sova ensam första natten efter narkos) och de undrade om jag ville ha massa gott att snaska på efteråt. Så får väl hoppas att jag inte är alt för illamående av narkosen första dygnen.

Övermorgon 😀

Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

26 mar, 2014

Haha ja eller hur kommer bli värsta superwoman!(Y) Tvättlappar kan vara bra! Typ babyservetter. Man får ju inte duscha överkroppen på 1 vecka, och man vet inte hur pigg man är på att duscha underkroppen första dagarna heller så det kan vara bra att ha hemma :) Torrschampo köpte jag och använde dagarna innan jag fick tvätta håret igen :)

Gilla

Boobisar30

Kvinna ·

26 mar, 2014

Körsbärsblomma skrev:

Återbesöket avklarat! Träffade en supertrevlig sköterska som sade att det såg jättebra ut och såren har läkt fint. Svullnaderna försvinner mer och mer och jag kan redan säga att jag är superdupernöjd med resultatet fast det bara gått 1,5 vecka sedan operationen. Hon tog bort tejpen som sattes då och tvättade rent såret. Alla stygn togs inte bort, de flesta är sådana som försvinner av sig själv när såret är helt läkt och dem inte behövs mer. Hon klippte bara bort "ändarna" (ca 1 cm tråd under varje bröst). Sedan satte hon dit en ny tejp som man kommer byta själv sedan. Det behövs bara en tejpbit av den och inte flera lager som vid operationen. Den gör även att det inte "drar" och spänner lika mycket i såret utan det tar i tejpen istället när man sträcker på sig och så. Kändes verkligen skillnad direkt! Det togs efterbilder som ska tas en sista gång vid nästa återbesök om 3-6 månader som man bokar in själv. Och hon tyckte inte att jag behövde bröstbandet längre så det blev jag av med, vilken befrielse :D Hon sade att bröstband får man om kirurgen är osäker på om huden på undersidan av bröstet kommer töja sig ordentligt, om den inte gör det så kan implantaten få svårt att "vandra ner" på egen hand. Jag frågade lite om träning, framförallt styrka och det jag fick veta var att redan 2 veckor efter op kan man börja med benövningar. Gött! Men man får inte göra något som gör att brösten studsar som tex löpning förrän efter 6 veckor. Och man ska helst inte styrketräna armarna alls på 6 månader. Sedan frågade jag hur mycket man får lyfta nu för man är ju lite rädd av sig och vågar inte ta i riktigt. Men hon sade att alla vardagssysslor är okej, det är t ex inga problem att gå och handla själv. Men man ska inte överdriva och bära 5 kassar liksom och det ska inte göra ont. Man kan tänka på att lyfta nära kroppen också. Sedan sade hon att det inte är några restriktioner när det gäller armrörelser utan man kan sträcka sig efter saker och allting, det är inget som kan gå sönder eller hända även om det spänner. Förövrigt känner jag mig jättebra idag, det blev en enorm skillnad när bröstbandet rök, känner mig tusen gånger rörligare :)

Kul att höra hur det gick! Låter lovande tycker jag :) Men det var ju kortare restriktionstider för löpning än vad jag fick. Jag tänker ringa kliniken igenom några veckor i fråga en gång till tänkte jag. Har fortfarande ont i i bösten så är ju inte läge hur som helst.

Gilla

hallon90

Kvinna ·

27 mar, 2014

Imorgon är det äntligen dax för op!!! :) Önskar dig lycka till imorgon också Mallans_bralla 👍

Gilla

Vonkan

Kvinna ·

27 mar, 2014

Hallon90 stort lycka till allt kommer gå så bra å du e i så trygga händer kram
Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

27 mar, 2014

Ja för fan Hallon90.. imorgon smäller det!!!!!! Har nog fortfarande inte fattat det fullt ut. Duschade precis första Descutanduschen. Jävlar vad torr jag är nu.. värsta russinet :D haha!

Gilla

hallon90

Kvinna ·

27 mar, 2014

Tack så mycket Vonkan :)

Mallans_bralla: hehe ja verkligen, inte alls många timmar kvar nu :P Har precis också descutanduschat.. Ne inte jag heller, man kommer nog inte fatta förens man ligger där å ska somna eller när man vakna upp! haha...  :D

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

27 mar, 2014

Hm.. det slog mig nog nu.. för nu blev jag nästa nervös :P vafaaan! Haha. Jag har mest hoppats på att inte må allt för dåligt efteråt av narkosen....

Gilla

Vonkan

Kvinna ·

28 mar, 2014

Mellans_bralla stort lycka till i dag å kan säga dig att du e i så trygga händer kram
Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

28 mar, 2014

TACK!! 😀

Har precis vaknat och inser att jag hinner slänga i mig någonting innan de sista sex timmarna startar. Är fan hungrig om en varg 🤭

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

28 mar, 2014

WIIIIIEEEEE :D färdigt och nu är jag redan på väg hemåt.. Allt har gått väldigt bra och så fort jag får tag i min dator så ska jag lägga till det sista i operationsberättelsen. Den blir lång kan jag säga ;) Ångrar inte valet av L&E en endaste gång och de va så himla mysiga på uppvaket. Mackorna smakade ju gudomligt när man var så hungrig. Haha! Fick se nya vännerna också och det så bra ut. Så himla stora liksom. Nu håller jag tummarna för att det inte blir nå strul med dem. Har knappt haft nå ont alls och inget illamående....... :D Hallon90, jag tror att det var du som låg till vänster om mig på uppvaket men jag vågade inte fråga genom tyget utifall det inte var du.. Haha!
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

28 mar, 2014

Boobisar30 skrev:

Körsbärsblomma skrev:

Kul att höra hur det gick! Låter lovande tycker jag :) Men det var ju kortare restriktionstider för löpning än vad jag fick. Jag tänker ringa kliniken igenom några veckor i fråga en gång till tänkte jag. Har fortfarande ont i i bösten så är ju inte läge hur som helst.

Vad fick du för restriktioner gällande löpning?
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

28 mar, 2014

Mallans_bralla skrev:
WIIIIIEEEEE :D färdigt och nu är jag redan på väg hemåt.. Allt har gått väldigt bra och så fort jag får tag i min dator så ska jag lägga till det sista i operationsberättelsen. Den blir lång kan jag säga ;) Ångrar inte valet av L&E en endaste gång och de va så himla mysiga på uppvaket. Mackorna smakade ju gudomligt när man var så hungrig. Haha! Fick se nya vännerna också och det så bra ut. Så himla stora liksom. Nu håller jag tummarna för att det inte blir nå strul med dem. Har knappt haft nå ont alls och inget illamående....... :D Hallon90, jag tror att det var du som låg till vänster om mig på uppvaket men jag vågade inte fråga genom tyget utifall det inte var du.. Haha!

Grattis! Härligt att allt gått så bra och att du är nöjd :D Hur stora har du gjort?

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

28 mar, 2014

Har lag in 550 cc, hp :) och hade ändå en liten 65E innan, så det ska bli spännande att se när de är färdigbakade :D
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

29 mar, 2014

Åh ja det förstår jag :) Jag har 2 veckor sedan op nu och svullnaderna runt om går ned mer och mer och kanterna blir mer synliga så man ser bättre och bättre!

Gilla

Mallans_bralla

Kvinna ·

29 mar, 2014

Guuuuud va spännande!! Vad sa de till dig om "stretching"? De ringde idag och frågade hur allt var och då frågade jag. Men de avrådde, så de är bara att lyda :) Men när släppte den här första känslan av "orörlighet" för dig? :)
Gilla

Körsbärsblomma

Kvinna ·

29 mar, 2014

Jag fick övningar av kirurgen. Skulle sträcka armarna rakt ut och uppåt så långt det gick för att det sträcker ut bröstmusklerna och gör att man återhämtar sig snabbare sade han. Efter 3-4 dagar var jag lite rörligare och det blir ju bättre för varje dag, men den största skillnaden blev vid återbesöket när jag blev av med bröstbandet :)

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem