Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Emma86 profilbild

Emma86

Kvinna ·

04 sep, 2016

Bukplastik hösten 2016

Bukplastik

Med inspiration från tjejerna i "bröstforumet" så tänkte jag kolla ifall det finns intresse för en liknande tråd här.. Om det finns några mer som ska göra bukplastik nu under hösten och vill utbyta tankar och erfarenheter allt eftersom tiden går.. Jag själv op:as om 11 dagar och känner mig än så länge rätt lugn, hade en period med rejäl ångest i samband med att operationen skulle betalas men den gick över..

278

Sortera efter

LolloS

Kvinna ·

02 nov, 2016

Ebbakebba, vi opereras bara några dagar efter varandra! Jag ska opereras den 29/11. Känns som tiden rullar på fort! Jag ska opereras via landstinget, är det fler av er som ska det? Eller har gjort det? Känner mig lite orolig över att det inte ska blir bra. Tycker mig se flera som har en stor indragning vid ärret och sen att de har en del hud som fortfarande är kvar, ingen slät mage liksom. Varför blir det så undrar jag, beror det på fettsugning eller inte? Tack för bra tips om tiden efter operation! Jag har en viss tendens till att tro att allt ska vara som vanligt fast jag någonstans inser att det inte kanske blir så. Min man verkar tro att han ska göra allt med hem och barn första dagarna men det kanske är bra.
Gilla

maryrose

Kvinna ·

02 nov, 2016

LolloS skillnaden är nog som du nämner att op man sig privat så kan man bestämma fettsugning också. Får man även bort allt fett runt magmuskler och midjan blir det mer skulpterat... men det betyder inte att det inte kan bli jättebra ändå. Du kommer nog märka en stor skillnad och känna dig jättenöjda med din nya mage ändå. Prata med läkaren om din oro. Skönt att din man planerar för full service för det kommer du behöva;-) Lycka till!
Gilla

milen

Kvinna ·

02 nov, 2016

Håller med er alla. Bra med positiv inställning. Det blir alltid bäst så. Håller även med om att kroppen måste få ro och vila för att läka fint. Därför har jag laddat upp med förstärkning till både höger och vänster. Hellre det än tvärtom. Härligt att du betalat nu, då blir det mer verkligt.
Gilla

Whatever

Kvinna ·

03 nov, 2016

Jag tror det har mer med att man inte tar bort tillräckligt med hud. Jag gjorde ingen fettsugning och mitt ser super bra ut. Dock sa min kirurg att jag hade väldigt lite fett under all hud :) men 1,8kg hud fick hon bort!
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

04 nov, 2016

Whatever, var det bara hud som togs bort eller följde det med fett också? Jag trodde att man var tvungen att göra en fettsugnlng för att få bort fett och att man liksom separerade huden från fettet. Men när jag frågade min kirurg så sa han att man inte kan ta bort BARA huden, utan att det följer med lite fett också trots att man inte fettsuger. Blev lite förvirrad av det svaret. Nån som vet hur det hänger ihop?
Gilla

panpan

Kvinna ·

05 nov, 2016

Hej på er Jag tänkte ansluta mig till era diskussioner. Är ny medlem och har en planerad bukplastikoperation på Art Clinic i Mölndal 161129. Känns väldigt skönt att läsa de inlägg som finns av er som redan har gjort sin operation. Tror att ni kan vara ett stöd i mina egna tankar. Tillsammans blir vi starka.
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

05 nov, 2016

panpan, välkommen hit! :-) Ja det är väldigt skönt att kunna ventilera sina tankar och funderingar i ett forum, ta del av andras erfarenheter, få värdefulla tips och stöttning. I mycket annat brukar man kunna finna stöd och rådfråga sin familj, vänner, kollegor etc. men det här med bukplastik hör ju inte till vanligheterna. Jag vet åtminstone ingen som har gjort en sån här stor operation.
Gilla

Whatever

Kvinna ·

05 nov, 2016

Ja en del fett försvinner :) Du kan gå in på youtube och söka på tunmy tuck så finns det videos som visar hur det går till.
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

05 nov, 2016

Tack för tipset! Jag ska inte fettsugas för det behövdes inte enligt kirurgen, men visst finns det ändå lite att ta av. Men då lär det extra fettet försvinna i samband med att överskottshuden tas bort. Så bra! :-)
Gilla

LolloS

Kvinna ·

06 nov, 2016

Hej panpan, vi ska opereras samma dag! Kul!
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

06 nov, 2016

Ni som har opererats och ska opereras snart, har ni fått några speciella restriktioner innan? T.ex. sluta ta vissa mediciner, alkohol, läkemedel som ska inhandlas eller något annat som ni ska tänka på inför operationen? Har ni haft någon mer kontakt med kirurgen efter konsultationen? Jag har inte hört nånting alls från honom än (sen konsultationen) och det är snart bara 2,5 vecka kvar.
Gilla

milen

Kvinna ·

06 nov, 2016

Välkommen panpan! Jag antar att viss fett följer med huden som tas bort. Rekommenderar inte att se filmerna på youtube om du är känslig. Jag är egentligen inte sä känslig men efter att jag såg klippen så ville jag avboka. Nu har jag förträngt det något :)
Gilla

milen

Kvinna ·

06 nov, 2016

Ebbakebba, jag hade min konsultation i februari. En evighet sedan, det är ju 10 mån innan min op. Känns sådär! Nästan så att jag vill krysta fram några frågor till honom via mail så vi får lite kontakt. Han lär ju ha glömt mig. I mina papper så står det utan rökning typ 2 veckor innan samt ingen alkohol 1 vecka innan. Inga tabletter några dagar innan av Ipren/Treo-varianten (minns inte vad substansen heter). Ingen vitlök eller omega3. Spännande att höra vad ni andra har fått för restriktioner. Själv tänker jag när det är 30 dagar kvar köra renlevnads-stil. Inget av ovanstående samt inget kaffe. Jag har slutat med p-piller (även om kirurgen sa att det inte ger så förhöjd risk för blodpropp).
Gilla

Lysa

Kvinna ·

07 nov, 2016

Hej Nu är det bara en vecka kvar tills jag sitter på tåget lite söder ut för att opereras. Galet vad tiden gått snabbt. Har fått liknande restriktioner som er med mediciner som innehåller Acetylsalicylsyra. Preparat med det får inte tas 14 dagar innan op då det kan bidra till att man blöder mer. Jag har ordinerats antibiotika som ska tas kvällen före. Man får raka operationsområdet fram till tre dagar innan op. Sedan får man inte röka två veckor innan op (jag röker inte). Ang alkohol så står det inget men det säger sig själv, det bryter ju ner kroppen så man bör väl undvika det i större mängder innan op. Ska helst äta bra dagen innan och inte äta något efter kl 24. På operationsdagens morgon rekommenderar de att man dricker två glas koppar med klar dryck, gärna med socker, och två koppar kaffe går bra :) Har i helgen rekat hur jag ska sova när jag kommer hem. Har två stora kuddar jag ska lägga under bäddmadrassen så huvudet kommer upp samt en stor kudde vid knäna så att knäna viks upp. Kommer sova i min dotterssäng. Hon har en säng med en ställning i den knyta en rem i ena stolpen som jag tänker kan hjälpa mig om jag måste dra mig upp. Som komplement funderar jag på att ta in en badenbadenstol i vardagsrummet från förrådet som jag möjligen kan sitta/ligga i de första dagarna. Vet inte riktigt om det behövs men det är värt att pröva :) Sedan har jag gått igenom garderoben för att se vad jag har för lätta kläder att sätta på mig dessa veckor. De "löst" åtsittande byxor jag har är relativt tunna så jag kommer inte att gå ut så mycket då jag antar jag kommer frysa ihjäl i det vinterlandskap vi nu fått. Tror att det är viktigt att hålla sig varm i läkningsprocessen. Jag avskyr att frysa. Har en thermokjol jag kan dra över byxorna för att hålla värmen. Under veckan ska jag kolla vad jag behöver ha med mig i bilen inför hemresan så jag sitter/ligger bra. Har ett par timmar med bil att se fram emot dagen efter op men antar att jag då har relativt mycket smärtstillande i kroppen som hjälper till. Blir en spännande vecka.....innan op :)
Gilla

milen

Kvinna ·

07 nov, 2016

Så spännande Lysa. Jag hoppas att du uppdaterar oss efter op, så fort du orkar förstås :) Många jättebra tips, bra att redan nu tänka på hemresan, jag som tänkt ta taxi från kliniken till min mamma, men frågan är om det känns tryggt... Måste fundera på den!
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

08 nov, 2016

Lysa, så spännande att det bara är en vecka kvar! Bra tips att ta till sig. Jag har t.ex. satt upp "löst åtsittande byxor" på min inköpslista. Har enbart jeans i min garderob. Gick även igenom mina träningskläder och insåg att i princip ALLA byxor satt ganska tight. Största utmaningen som jag känner just nu, är att få barnen att förstå att deras mamma kommer att vara handikappad ett tag framöver samt att få mig SJÄLV att inse det. De är så vana vid att jag bär dem, springer runt och leker/brottas med dem, ständigt har flera projekt igång och aldrig kan sitta still. Jag är den där "TV- och ipadpolisen" som alltid stänger av och säger att "Nu ska vi gå ut". Sen över natt blir jag helt plötsligt soffliggande och klarar ingenting alls. Jag ska nog prata med dem om detta i god tid innan. Vet inte hur mycket de kommer att förstå men det är nog bättre att berätta innan operationen än att inte göra det. Jag har som sagt inte fått några restriktioner alls så jag mailade kirurgen och frågade om jag ska sluta med p-piller, men det behövde jag inte. Så konstigt att vi får olika besked! Fick även veta att fakturan kommer under denna vecka, så jag är inte bortglömd i alla fall ;-)
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

09 nov, 2016

Igår kom fakturan för operationen, samt information om själva operationen (att tänka på inför operationen och efteråt) som besvarade en del av mina funderingar. Känns bra!! Nu är jag grymt laddad inför den 25:e! :-) Följande gäller inför operationen: Får ej ta Trombyl, TREO, Magnecyl och/eller andra antiinflammatoriska mediciner (exempelvis: Voltaren, Naproxen m m). Dessa ska undvikas 1 vecka innan operationen Undvik alkohol minst 7 dagar innan operationen. Rök-, snus- och nikotinfri bör du vara 2 veckor – 1 månad före operationen beroende på operation och minst och minst 2 veckor efter. Ta bort nagellack och använd inte hudlotion samma dag som operationen. Sen fick jag även en del information om vad som gäller på själva operationsdagen och vid hämtning/lämning/besök, samt vad jag ska tänka på under veckan efter operationen. Nu gäller det bara att hålla sig frisk fram till operationen! Inte helt lätt när man i dagsläget har tre snoriga och hostiga dagisbarn hemma. Ska göra mitt bästa för att stärka immunförsvaret, dvs äta bra, sova mycket, träna lagom och inte stressa :-)
Gilla

LolloS

Kvinna ·

09 nov, 2016

Lysa, tack för bra tips! Fick mig att inse att det är en ganska stor op vi ska göra! Precis som du Ebbakebba så har jag inte heller fått direkta restriktioner inför op. Fick vem lite papper som jag kanske borde lösa nu när det närmar sig :) Tiden går fort nu! Känns overkligt!
Gilla

3skatter

Kvinna ·

12 nov, 2016

Ebbakebba: Kul att hitta en till tvillingmamma :) Jag har inte än bokat någon operation än (twinsen som är yngst är bara 1,5 år gamla) men längtar tills all överskottshud från graviditeten med dem är ett minne blott.
Gilla

3skatter

Kvinna ·

12 nov, 2016

panpan: Jag har funderat på Art Clinic (hört mycket bra om det). Vem skall du opereras av? Har de nämnt något om vikt för dig? Jag fick nämligen höra när jag skulle boka konsultation att det kanske inte var någon större idé om de ändå skulle säga att jag behövde gå ner ex 5 kg till innan jag kunde opereras. Jag har BMI på 24 så anses normalviktig men jag har ändå ca 4 kg kvar till min mål/normalvikt efter min senaste graviditet (tvillingar som nu är 1,5 år gamla).
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem