Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Emma86 profilbild

Emma86

Kvinna ·

04 sep, 2016

Bukplastik hösten 2016

Bukplastik

Med inspiration från tjejerna i "bröstforumet" så tänkte jag kolla ifall det finns intresse för en liknande tråd här.. Om det finns några mer som ska göra bukplastik nu under hösten och vill utbyta tankar och erfarenheter allt eftersom tiden går.. Jag själv op:as om 11 dagar och känner mig än så länge rätt lugn, hade en period med rejäl ångest i samband med att operationen skulle betalas men den gick över..

278

Sortera efter

LolloS

Kvinna ·

13 nov, 2016

3skatter och ebbakebba, jag är också tvillingmamma :) mina är dock lite äldre, 6 år i februari! Magen blir ju lite uttänjd efter en tvillinggrav..
Gilla

LolloS

Kvinna ·

13 nov, 2016

Min läkare kollade aldrig min bukmuskulatur. Jag ska ju göra op via landstinget, men trodde de sydde bukmusklerna om det behövdes ändå. Kan man sy bukmusklerna även om man gör bikinisnitt?
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

14 nov, 2016

3skatter, LolloS, kul att vi är fler tvillingmammor här! =) Jag har inte någon överskottshud eller fett att ta bort, men magen ser fortfarande gravid ut i femte månaden pga delade magmuskler och en uttänjd bukmuskulatur. Har försökt träna bort gravidmagen under 3 års tid nu, men utan resultat. Övriga kroppen har blivit mer vältränad med synliga muskler men magen händer det ingenting med. Får fortfarande frågor om jag är gravid...... inte kul nånstans..... Min dröm är att kunna ha tigtha tröjor och linnen igen, och slippa tänka på att ständigt hålla in magen (inte ens då blir det platt). LolloS, Jag ska sy ihop musklerna ända nedifrån och hela vägen upp till bröstkorgen. Jag kommer att få ett snitt långt ned (nedanför kejsarsnittet till och med). Snittet kommer att gå ut mot höfterna. Vet inte om det kan kallas bikinisnitt, men det kommer i alla fall kunna döljas med trosorna.
Gilla

Lysa

Kvinna ·

14 nov, 2016

Påväg ner till Landskrona med tåget. Har jobbat massor sista vecka å knappt hunnit tänka på att bli nervös inför operationen. Nu på tåget hinner man reflektera lite mer i ensamheten på vad det är man ska gå igenom. Imorgon är det dax. Min sambo kommer till kliniken i morgon för att vara redo med "sjuktransporten" hem på onsdag förmiddag. Har packar bilen med både filt, stora kuddar att lägga under armar och ben för att få en så bekväm ställning som möjligt. Har ganska många mil hem. Hoppas på att vara lagom drogad så jag kommer nog ligga i dvala på vägen hem. Har "Festis" packad så jag kan få i mig lite vätska med socker. Det behövs nog för att hålla en viss energinivå. Med sugrör är det lättare att få i sig vätska när man ligg/sitter. Känns helt overkligt att man ska bli kvitt den hängande magen nu samt få ett par bröst man inte "rullar" in i bh-n. Jag har inte fött några tvillingar men mina barn har mått väldigt bra i min kropp å var jättestora när de kom ut. Mitt första barn vägde 5150g och var 55 cm lång. Typ som ett barn på 3 mån. :) Nu är jag inställd på att ha den värsta smärtan på torsdag och fredag. Då kommer barnen hem, som jag ska köra med dem :) kram på er
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

14 nov, 2016

Lysa, åh så spännande!! Jag håller alla tummar och tår för att allt går enligt planerna! :-) Stort lycka till nu. Massa styrkekramar!!
Gilla

LolloS

Kvinna ·

14 nov, 2016

Lysa, lycka till imorgon! Spännande att det nu är dags! Jag ska läsa igenom mina papper idag igen så att jag inte missar något, bara 2 veckor kvar nu! Tycker att det känns svårt att planera för att vara borta från jobbet i en månad. Är ni andra sjukskrivna 4 veckor? Ebbakebba, ok så som du beskriver din mage sådan är inte min, jag har mer fett och hud istället :) hoppas jag får träffa kirurgen innan men det borde jag väl, han måste ju rita på magen.
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

14 nov, 2016

Åh så spännande! Lycka till imorgon Lysa! Uppdatera oss gärna om hur du mår och hur det har gått :-)
Gilla

milen

Kvinna ·

15 nov, 2016

Så spännande Lysa, vi väntar på uppdatering. Lycka till! Jag har också burit stora barn. Min kirurg sa att jag har en rejäl magmuskeldelning. Alltså jag ser konstant gravid ut men vältränad på övriga kropp. Är också trött på det. Har kämpat med träning och dieter men inser att det går inte att få ordning på magen som jag mest av allt vill få ordning på. Samt när jag tränar får jag ont i core/ländrygg. Tränar jag inte så får jag också ont. Så det ska bli så skönt att laga dessa muskler i magen. Även om jag inte riktigt fattar att jag ska göra det, känns så overkligt.
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

15 nov, 2016

Milen, det verkar som om vi har lite samma typ av problem. Vältränad, men med en magmuskeldelning som gör att man ser konstant gravid ut. Har också kämpat med träning och strikt kost, men utan resultat på magen. Hur pass stor delningen är, verkar vara lite oklart. Har varit på tre konsultationer och alla tre kirurger har sagt olika. Allt i från 2cm delning upp till 10cm. Vet inte hur de kan bedömma det så olika, så det ska bli spännande att få veta efter operationen. Enligt mina egan mätningar så skulle jag tippa på ca 3cm på bredaste stället. Hur stor delning har du?
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

15 nov, 2016

Milen, det verkar som om vi har lite samma typ av problem. Vältränad, men med en magmuskeldelning som gör att man ser konstant gravid ut. Har också kämpat med träning och strikt kost, men utan resultat på magen. Hur pass stor delningen är, verkar vara lite oklart. Har varit på tre konsultationer och alla tre kirurger har sagt olika. Allt i från 2cm delning upp till 10cm. Vet inte hur de kan bedömma det så olika, så det ska bli spännande att få veta efter operationen. Enligt mina egan mätningar så skulle jag tippa på ca 3cm på bredaste stället. Hur stor delning har du?
Gilla

EBG

Kvinna ·

15 nov, 2016

Hejsan! Nu hoppar jag in här också. :-) Jag är dock precis i början av min resa med första konsultationen inbokad men det är jätteintressant att följa era resor och ta del av er kunskap!
Gilla

Lysa

Kvinna ·

15 nov, 2016

Har vaknat till liv, ätit soppa men inte träffat läkaren än. Tror Helena tog bort 1.8 kg hud. Mår br och har mer ont i brösten än magen just men faktiskt int e så ont alls. Hög dom ett hus :) får se hur kaxigt det är i morgon.
Gilla

milen

Kvinna ·

15 nov, 2016

Åh, stora applåder och gratulationer. Vad skönt att höra från dig. Vila och ta hand om dig och uppdatera oss om någon dag hur du mår. Kul!
Gilla

milen

Kvinna ·

15 nov, 2016

Ebbakebba, jag har några förebilder så ser du hur magen är. Min kirurg sa rejäl magmuskeldelning. Strax under brösten alltså övre delen av magen är jag skapligt proportionerlig, har synliga magrutor om jag spänner magen. Men strax ovanför naveln så händer det andra grejer ;) magen står i fyra hörn och jag ser gravid ut. Tror lätt att jag har 7-8 cm delning. Får frågan ibland om jag är gravid men mest är det min känsla, jag trivs inte. Hoppas även att jag blir av med lite av bristningarna jag fick under min första graviditet. Jag har inte känt mig fin/varit bekväm i mig själv efter att jag bar vår förstfödda som snart är 10 år. Jag vill träna och känna att jag orkar det fysiskt men också få ett resultat, vilket är omöjligt med denna kagge jag har :) Som jag förstått det med magmuskeldelning är att tarmarna trycker sig fram mellan delningen, att det är därför magen står rakt ut, eller har jag fått det om bakfoten?
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

16 nov, 2016

Lysa, stort grattis!! :-) Spännande att höra om fortsättningen! Milen, jag tror att det är tarmarna som trycker sig fram i delningen. Min kirurg sa även att magmusklerna är uttänjda på längden, vilket också gör att magen står ut. Jag förstår hur du menar, känslan av att man inte trivs. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om att jag får gravidfrågor, det är mest irriterande. Största och viktigaste anledningen till operationen är jag inte trivs själv. Jag vill få tillbaka magen jag hade innan graviditeterna. Jag gör detta för mig själv och ingen annan. Blev nyligen silvermedlem, så har inte hunnit lägga upp några bilder men det kommer snart :-)
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

16 nov, 2016

Hej! En till tvillingmamma här! Jag var på konsultation den 12/11 och ska göra en stor bukplastik den 5/12. Frågan är om jag ska lägga till en fettsugning... :/ Har lite kärlekshandtag. Vad hade ni gjort?
Gilla

milen

Kvinna ·

16 nov, 2016

Håller helt med dig Ebbakebba. Hej mamma20112014, välkommen! Vad spännande och vad snabbt det gått mellan konsultation och op. Skönt, själv har det för mig tagit ett helt år mellan konsultation och op. Jag kommer även att göra fettsugning. Min kirurg sa att man inte behöver göra dessa i samma op, att det ibland kan vara lättare att göra op var för sig. Men då jag inte tycker det är så festligt att bli sövd och så vill jag gärna att själva kureringen ska gå över fort. Så jag tar allt på en och samma gång.
Gilla

LolloS

Kvinna ·

16 nov, 2016

Hej mamma20112014, välkommen! Kul med en tvillingmamma till? Är dina födda 2011? Mina är nämligen det! Ebbakebba, kul att du är silvermedlem, jag ser fram emot att bli silvermedlem så att man kan få se på några bilder!
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

16 nov, 2016

Tack Milen. Ja det gick snabbt. Gillar inte att vänta på något och har tänkt på detta i så många år. Och åker dessutom på solsemester om ett par månader. Vill gärna fixa magen innan :) Jag tror att jag tar fettsugning också. Ska betala fakturan nu i dagarna så jag måste bestämma mig. Iihhh! Blir säkert bra! Skönt att det snart är dax för dig efter ett års väntan! Vi får peppa varandra. LolloS: Taack. Japp tvillingarna kom 2011. Och med tredje barnet 2014 blev min mage lika stor som med tvillingarna. Så nu äntligen kommer jag förhoppningsvis få en normal mage igen. När ska du opereras?
Gilla

milen

Kvinna ·

17 nov, 2016

Det ska verkligen bli kul att följa era resor. Många som har op nu i dagarna.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem