Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
1xxx1 profilbild

1xxx1

Kvinna ·

04 mar, 2023

Operation april/maj/juni 2023

Bröstförstoring

Hej. Tänker att vi startar en tråd för oss som har OP i april/maj/juni. Ju fler vi är ju mer pepp kan vi ge. Vad ska ni göra? Byte? Förstoring? cc? Profil? Märke? Mm Jag ska byta mina 260cc mot 425/450cc Motiva ergonomix Full Profil. Här snurrar bröst, strl, implantat mm 24h/dygn.. Så mycket tankar och funderingar... vill bara att tiden ska gå och 24/4 är här :) Vad har ni för tankar och funderingar?

318

Sortera efter

Sofiatia

Kvinna ·

02 maj, 2023

Jag ligger klubbad till sängs med världens förkylning, drygt två veckor kvar till operationen. Jag vet ju att jag hinner bli frisk, men oron kommer ju ändå, om inte annat för att astman fortfarande ska bråka. Men jag är ändå spänd och förväntansfull, äntligen rätt bredd och rätt fasthet på implantaten. Helt ärligt så har jag ingen koll på hur stor skillnad det är på fastheten i cohesive 1 och 2. Är det någon som vet?
Gilla

Hejjhejj

Kvinna ·

03 maj, 2023

sys1234 skrev:

Hejjhejj wrote:

Återbesök idag, 11 dagar sen op, ff lite svullna men allt såg bra ut, sköterskan tyckte dom hade lagt sig fint, jag är så nöjd med formen, ha inte haft några problem med att de ha varit ojämna eller så. Inget fluff än men känner hur svullnaden går ner sig dag för dag nu! Imorgon ska jag äntligen jobba.

Vad roligt att höra!
Hur har du mått under tiden? Mycket smärtor?

Jag har mått jättebra, inte ont alls utan det jobbiga har varit svullnaden, var trött de första dagarna men sen så har jag mest bara varit rastlös?
Gilla

Dewy

Kvinna ·

03 maj, 2023

Hejjhejj skrev:

Återbesök idag, 11 dagar sen op, ff lite svullna men allt såg bra ut, sköterskan tyckte dom hade lagt sig fint, jag är så nöjd med formen, ha inte haft några problem med att de ha varit ojämna eller så. Inget fluff än men känner hur svullnaden går ner sig dag för dag nu! Imorgon ska jag äntligen jobba.

Skönt att det gått så bra! Känner du dig redo i kroppen efter 2v att arbeta? Har du bakom- eller framförplacering? Undrar hur länge man känner av begränsningar i rörelser osv,,?
Gilla

Cassiopeja

Kvinna ·

03 maj, 2023

Hej! Jaha, då börjar nedräkningen, 20 dagar kvar till min operation. Jag forskar runt för hur jag kan förbereda kroppen för ett ingrepp. Tips? Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?
Gilla

sys1234

Kvinna ·

03 maj, 2023

Cassiopeja skrev:

Hej!
Jaha, då börjar nedräkningen, 20 dagar kvar till min operation.
Jag forskar runt för hur jag kan förbereda kroppen för ett ingrepp. Tips?
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?

Och jag har ju bara 13 dagar kvar! Det går fort! Jag har fått en lista från kliniken över vad som är viktigt att tänka på och hur nära inför operationen. Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)
Gilla

Cassiopeja

Kvinna ·

03 maj, 2023

sys1234 skrev:

Cassiopeja wrote:

Hej!
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?

Och jag har ju bara 13 dagar kvar! Det går fort!
Jag har fått en lista från kliniken över vad som är viktigt att tänka på och hur nära inför operationen.
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)

Wow, en vecka före mig mao. Mentalinställning är det bästa verktyget för människan men lite hjälp på traven skadar aldrig. Jag har hobbyforskat lite om att ananas innehåller ett protein, bromelain, som hjälper kroppen inför en läkningsprocess (samt efteråt). Lpg öppnar upp vävnader och för toxiner samt slaggprodukter ut ur kroppen. När kroppens kanaler öppnas minskas svullnader och kroppens kan läka bättre. VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.
Gilla

sys1234

Kvinna ·

03 maj, 2023

Cassiopeja skrev:

sys1234 wrote:

Cassiopeja wrote:

Hej!

Jag har fått en lista från kliniken över vad som är viktigt att tänka på och hur nära inför operationen.
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)

Wow, en vecka före mig mao.
Mentalinställning är det bästa verktyget för människan men lite hjälp på traven skadar aldrig. Jag har hobbyforskat lite om att ananas innehåller ett protein, bromelain, som hjälper kroppen inför en läkningsprocess (samt efteråt). Lpg öppnar upp vävnader och för toxiner samt slaggprodukter ut ur kroppen. När kroppens kanaler öppnas minskas svullnader och kroppens kan läka bättre.
VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.

Av ren nyfikenhet läste jag lite forskning kring ff a bromelain. Det är ju väldigt lite moderna studier gjorda - det mesta baseras på studier gjorda på 70-talet. Mest intresse har man haft inom cancerbehandling. Det försvårar koagulationen så egentligen torde det avrådas från inför operation - dock har ju frukt i sig själv sällan sådana mängder av något verksamt ämne i sig som ens skulle komma i närheten av klinisk signifikans. Riktade och extraherade behandlingsdoser av ett specifikt ämne är ju alltid något helt annat jämfört med den naturliga förpackningen ämnet kommer i. Forskning och beprövad erfarenhet har hittills inga dunderkurer inför operation mer än redan nämnda men så länge något inte skadar så kan man ju prova om man vill. Jag skulle dock rekommendera att inte laborera med för mycket hälsokostpreparat då vi ofta vet alldeles för lite om deras verkan på kroppen och risk för interaktioner med läkemedel som ges vid operation finns.
Gilla

Cassiopeja

Kvinna ·

04 maj, 2023

sys1234 skrev:

Cassiopeja wrote:

sys1234 wrote:

Cassiopeja wrote:

Hej!

Mentalinställning är det bästa verktyget för människan men lite hjälp på traven skadar aldrig. Jag har hobbyforskat lite om att ananas innehåller ett protein, bromelain, som hjälper kroppen inför en läkningsprocess (samt efteråt). Lpg öppnar upp vävnader och för toxiner samt slaggprodukter ut ur kroppen. När kroppens kanaler öppnas minskas svullnader och kroppens kan läka bättre.
VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.

Av ren nyfikenhet läste jag lite forskning kring ff a bromelain. Det är ju väldigt lite moderna studier gjorda - det mesta baseras på studier gjorda på 70-talet. Mest intresse har man haft inom cancerbehandling. Det försvårar koagulationen så egentligen torde det avrådas från inför operation - dock har ju frukt i sig själv sällan sådana mängder av något verksamt ämne i sig som ens skulle komma i närheten av klinisk signifikans. Riktade och extraherade behandlingsdoser av ett specifikt ämne är ju alltid något helt annat jämfört med den naturliga förpackningen ämnet kommer i.
Forskning och beprövad erfarenhet har hittills inga dunderkurer inför operation mer än redan nämnda men så länge något inte skadar så kan man ju prova om man vill. Jag skulle dock rekommendera att inte laborera med för mycket hälsokostpreparat då vi ofta vet alldeles för lite om deras verkan på kroppen och risk för interaktioner med läkemedel som ges vid operation finns.

Jag hittade en flera amerikanska forskningsstudier som visar en positiv effekt på att minska svullnaden samt den antiinflammatoriska egenskapen som bromelain har (har sökt på scholar) och tycker att det är intressant hur växter kan påverka oss. Men självklart ska vi vara försiktiga med kosttillskott men att få äta ananas till frukosten varje morgon är bara en bonus för mig. Blev själv nyfiken och tänkte varför? när jag läste på Victoria klinikens hemsida, https://www.victoriakliniken.com/behandlingar/din-operation/ om att de rekommenderar att äta ananas inför en bröstoperation.
Gilla

sys1234

Kvinna ·

04 maj, 2023

Cassiopeja skrev:

sys1234 wrote:

Cassiopeja wrote:

sys1234 wrote:

Cassiopeja wrote:

Hej!

Av ren nyfikenhet läste jag lite forskning kring ff a bromelain. Det är ju väldigt lite moderna studier gjorda - det mesta baseras på studier gjorda på 70-talet. Mest intresse har man haft inom cancerbehandling. Det försvårar koagulationen så egentligen torde det avrådas från inför operation - dock har ju frukt i sig själv sällan sådana mängder av något verksamt ämne i sig som ens skulle komma i närheten av klinisk signifikans. Riktade och extraherade behandlingsdoser av ett specifikt ämne är ju alltid något helt annat jämfört med den naturliga förpackningen ämnet kommer i.
Forskning och beprövad erfarenhet har hittills inga dunderkurer inför operation mer än redan nämnda men så länge något inte skadar så kan man ju prova om man vill. Jag skulle dock rekommendera att inte laborera med för mycket hälsokostpreparat då vi ofta vet alldeles för lite om deras verkan på kroppen och risk för interaktioner med läkemedel som ges vid operation finns.

Jag hittade en flera amerikanska forskningsstudier som visar en positiv effekt på att minska svullnaden samt den antiinflammatoriska egenskapen som bromelain har (har sökt på scholar) och tycker att det är intressant hur växter kan påverka oss. Men självklart ska vi vara försiktiga med kosttillskott men att få äta ananas till frukosten varje morgon är bara en bonus för mig.
Blev själv nyfiken och tänkte varför? när jag läste på Victoria klinikens hemsida, https://www.victoriakliniken.com/behandlingar/din-operation/ om att de rekommenderar att äta ananas inför en bröstoperation.

Ja, att äta ananas skadar ju inte överhuvudtaget och frukt överlag är jättebra! Mycket av dagens läkemedel är ju verksamma ämnen man har deriverat ur växter och örter. Den mest uppenbara är väl den som vi diskuterar mycket här på forumet under och efter operation - vallmo (opium)!
Gilla

Elli67

Kvinna ·

04 maj, 2023

Idag har jag OPats.. mår bra, de har börjat svullna ganska mycket men annars under kontroll.
Gilla

Hejjhejj

Kvinna ·

05 maj, 2023

Skönt att det gått så bra! Känner du dig redo i kroppen efter 2v att arbeta? Har du bakom- eller framförplacering? Undrar hur länge man känner av begränsningar i rörelser osv,,?

Ja det känns att jag inte är lika snabb och effektiv men det får ta den tid det behöver, tyckte de vart en skillnad dag för dag hur allt blev lättsammare samt så upplevde jag att svullnaden gick ner snabbare.. jag har delvis bakom:)
Gilla

1xxx1

Kvinna ·

06 maj, 2023

Hej alla. Hur mår ni alla som haft sin OP i april? Jag har mått väldigt bra, inte direkt ont (helt förundrad över det) kunnat röra mig, duscha själva dag 2 mm. Men med de sagt så är de även super individuellt. På måndag är det 2v sen, svullnaden är nästan borta, och de börjar mjukna. Och.. DE ÄR SÅÅÅÅÅ FINA IGEN, efter 2 barn med amning mm. Som någon annan skrev, för att inte tala om min karls blickar (efter 12år) som nykär ❤️ Tänkte jag skulle resa att jag fick em ganska tråkig biverkning av penicillinet jag fick, men som jag nu förstått ganska vanlig. De slog ut alla kroppens egna bra bakterier, så som i mage/tarm/underliv mm, så våga be om recept på något mot svamp mm direkt. Gör inte som jag, dra ut på de och testa receptfritt. Be om hjälp, du får de ?
Gilla

Cassiopeja

Kvinna ·

06 maj, 2023

1xxx1 skrev:

Hej alla.
Hur mår ni alla som haft sin OP i april?
Jag har mått väldigt bra, inte direkt ont (helt förundrad över det) kunnat röra mig, duscha själva dag 2 mm. Men med de sagt så är de även super individuellt.
På måndag är det 2v sen, svullnaden är nästan borta, och de börjar mjukna. Och..

DE ÄR SÅÅÅÅÅ FINA IGEN, efter 2 barn med amning mm.

Som någon annan skrev, för att inte tala om min karls blickar (efter 12år) som nykär ❤️

Tänkte jag skulle resa att jag fick em ganska tråkig biverkning av penicillinet jag fick, men som jag nu förstått ganska vanlig.
De slog ut alla kroppens egna bra bakterier, så som i mage/tarm/underliv mm, så våga be om recept på något mot svamp mm direkt. Gör inte som jag, dra ut på de och testa receptfritt. Be om hjälp, du får de ?

Tack för tips! Ska verkligen be om ett receptbelagt medel mot svamp. Vad glad jag blir att du har haft en sådan bra period efter operationen - Jag hoppas att min post-op blir lika bra som din.
Gilla

Loppis83

Kvinna ·

07 maj, 2023

Följer, funderar på operation i juni :)
Gilla

Hejjhejj

Kvinna ·

09 maj, 2023

Någon här som har problem med att det klias nått så förbannat? Smörjde in mig igår efter dusch och då kändes det lite bättre men håller på att bli lite smått galen?
Gilla

Ananasblomma2

Kvinna ·

09 maj, 2023

sys1234 skrev:

Ananasblomma2 wrote:

Alltså, det är så sjukt att det äntlgien är över. Denna långa väntan i flera år faktiskt.
Och dom är ju så fina ❤️, för att inte tänka på makens blickar. Vi är som nykära. Haha knasigt men jag är så nöjd...
Längtar efter sommar och värme och att fåha fina sommarklänningar och urringat.

Jag blir så glad av att läsa dina inlägg!

❤️
Gilla

Maria_78

Kvinna ·

10 maj, 2023

Nu har jag skrivit op-berättelse och så la jag in några bilder häromdagen.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

11 maj, 2023

Hejjhejj skrev:

Någon här som har problem med att det klias nått så förbannat? Smörjde in mig igår efter dusch och då kändes det lite bättre men håller på att bli lite smått galen?

Jag vet inte helt hur du menar men jag fick våldsam kläda över hela min kropp ( förutom brösten) ungefär 3 veckor efter min operation. Klådan hoppade runt snabba som blixtar ( dem var mellan 3 sek till 10 min på samma ställe) och kunde bli uppåt 15-20 ställen samtidigt när det var som värst. Blev aldrig något utslag typ röd hud, och hjälpte inte att nudda där det kliade. Värst för mig var under fötterna efter duschen. Jag tog receptfria antihistaminer och efter c:a 2h på första tabletten så belv det enorm skillnad. Jag fortsatta 1 vecka på 1 tablett om dagen sedan vecka 2 varannan dag och vecka 3 var tredja dag sedan vecka 4 blev det 1 tablett i veckan i 4 veckor. Nu har jag inte tagit någon antihistamin på 4-5 veckor och ingen klåda återkommer.
Gilla

fifi

Kvinna ·

11 maj, 2023

Hej i gruppen! Opererade mig förra fredagen och mår oförskämt bra. Rädd för att ”må för bra” och överanstränga mig. Ska på återbesök på onsdag och är så nervös, hoppas allt ser bra ut!
Gilla

sys1234

Kvinna ·

16 maj, 2023

Här ligger jag på rummet efter operation imorse! Ätit och druckit, ingen smärta än så länge men fortsatt lite trög i skallen efter narkosen. Hoppas att det ska gå bra vidare men har ju tackat nej till starkare morfin sedan innan samt är fullproppad med Ondansetron (mot illamående och kräkningar) så jag håller tummarna att det ska gå bra. Superväl bemött av alla och kände mig därför inte orolig när jag väl var här. Som sagt hoppas jag på ett fortsatt gott förlopp nu...
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem