1xxx1
Kvinna ·
04 mar, 2023
Operation april/maj/juni 2023
BröstförstoringHej. Tänker att vi startar en tråd för oss som har OP i april/maj/juni. Ju fler vi är ju mer pepp kan vi ge. Vad ska ni göra? Byte? Förstoring? cc? Profil? Märke? Mm Jag ska byta mina 260cc mot 425/450cc Motiva ergonomix Full Profil. Här snurrar bröst, strl, implantat mm 24h/dygn.. Så mycket tankar och funderingar... vill bara att tiden ska gå och 24/4 är här :) Vad har ni för tankar och funderingar?
Sortera efter
Sofiatia
Kvinna ·
02 maj, 2023
Hejjhejj
Kvinna ·
03 maj, 2023
Återbesök idag, 11 dagar sen op, ff lite svullna men allt såg bra ut, sköterskan tyckte dom hade lagt sig fint, jag är så nöjd med formen, ha inte haft några problem med att de ha varit ojämna eller så. Inget fluff än men känner hur svullnaden går ner sig dag för dag nu! Imorgon ska jag äntligen jobba.
Vad roligt att höra!
Hur har du mått under tiden? Mycket smärtor?
Dewy
Kvinna ·
03 maj, 2023
Återbesök idag, 11 dagar sen op, ff lite svullna men allt såg bra ut, sköterskan tyckte dom hade lagt sig fint, jag är så nöjd med formen, ha inte haft några problem med att de ha varit ojämna eller så. Inget fluff än men känner hur svullnaden går ner sig dag för dag nu! Imorgon ska jag äntligen jobba.
Cassiopeja
Kvinna ·
03 maj, 2023
sys1234
Kvinna ·
03 maj, 2023
Hej!
Jaha, då börjar nedräkningen, 20 dagar kvar till min operation.
Jag forskar runt för hur jag kan förbereda kroppen för ett ingrepp. Tips?
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?
Cassiopeja
Kvinna ·
03 maj, 2023
Hej!
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?
Och jag har ju bara 13 dagar kvar! Det går fort!
Jag har fått en lista från kliniken över vad som är viktigt att tänka på och hur nära inför operationen.
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)
sys1234
Kvinna ·
03 maj, 2023
Hej!
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?Och jag har ju bara 13 dagar kvar! Det går fort!
Jag har fått en lista från kliniken över vad som är viktigt att tänka på och hur nära inför operationen.
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)
Wow, en vecka före mig mao.
Mentalinställning är det bästa verktyget för människan men lite hjälp på traven skadar aldrig. Jag har hobbyforskat lite om att ananas innehåller ett protein, bromelain, som hjälper kroppen inför en läkningsprocess (samt efteråt). Lpg öppnar upp vävnader och för toxiner samt slaggprodukter ut ur kroppen. När kroppens kanaler öppnas minskas svullnader och kroppens kan läka bättre.
VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.
Cassiopeja
Kvinna ·
04 maj, 2023
Hej!
Har läst om att ananas ska vara bra både före och efter operationen men funderar även på lpg osv. Någon här som har tips?Och jag har ju bara 13 dagar kvar! Det går fort!
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)Wow, en vecka före mig mao.
Mentalinställning är det bästa verktyget för människan men lite hjälp på traven skadar aldrig. Jag har hobbyforskat lite om att ananas innehåller ett protein, bromelain, som hjälper kroppen inför en läkningsprocess (samt efteråt). Lpg öppnar upp vävnader och för toxiner samt slaggprodukter ut ur kroppen. När kroppens kanaler öppnas minskas svullnader och kroppens kan läka bättre.
VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.
Av ren nyfikenhet läste jag lite forskning kring ff a bromelain. Det är ju väldigt lite moderna studier gjorda - det mesta baseras på studier gjorda på 70-talet. Mest intresse har man haft inom cancerbehandling. Det försvårar koagulationen så egentligen torde det avrådas från inför operation - dock har ju frukt i sig själv sällan sådana mängder av något verksamt ämne i sig som ens skulle komma i närheten av klinisk signifikans. Riktade och extraherade behandlingsdoser av ett specifikt ämne är ju alltid något helt annat jämfört med den naturliga förpackningen ämnet kommer i.
Forskning och beprövad erfarenhet har hittills inga dunderkurer inför operation mer än redan nämnda men så länge något inte skadar så kan man ju prova om man vill. Jag skulle dock rekommendera att inte laborera med för mycket hälsokostpreparat då vi ofta vet alldeles för lite om deras verkan på kroppen och risk för interaktioner med läkemedel som ges vid operation finns.
sys1234
Kvinna ·
04 maj, 2023
Hej!
Största riskerna vid operation är ju alltid infektion och blödning. För att minska blödningsrisken ska man alltid undvika rökning (!!!), Omega 3, alkohol samt alla NSAID-preparat (dvs Ibuprofen, acetylsalicylsyra, diklofenak...) 2 v innan eftersom dessa påverkar koagulationen. Infektionsrisken minskas bäst genom grundlig tvätt och desinfektion innan op samt så klart att man är frisk i övrigt. Att äta varierat och motionera är det bästa för kroppens grundstatus. Det finns inga vetenskapliga bevis på något specifikt i övrigt som skulle förbättra outcome - men placebo kan vara nog så verksamt för ens mentala inställning. :)Wow, en vecka före mig mao.
VO2-Max (syretillförseln) har också en positiv inverkan på läkningsprocessen. Det är lite hobbyforskning jag gjort.Av ren nyfikenhet läste jag lite forskning kring ff a bromelain. Det är ju väldigt lite moderna studier gjorda - det mesta baseras på studier gjorda på 70-talet. Mest intresse har man haft inom cancerbehandling. Det försvårar koagulationen så egentligen torde det avrådas från inför operation - dock har ju frukt i sig själv sällan sådana mängder av något verksamt ämne i sig som ens skulle komma i närheten av klinisk signifikans. Riktade och extraherade behandlingsdoser av ett specifikt ämne är ju alltid något helt annat jämfört med den naturliga förpackningen ämnet kommer i.
Forskning och beprövad erfarenhet har hittills inga dunderkurer inför operation mer än redan nämnda men så länge något inte skadar så kan man ju prova om man vill. Jag skulle dock rekommendera att inte laborera med för mycket hälsokostpreparat då vi ofta vet alldeles för lite om deras verkan på kroppen och risk för interaktioner med läkemedel som ges vid operation finns.
Jag hittade en flera amerikanska forskningsstudier som visar en positiv effekt på att minska svullnaden samt den antiinflammatoriska egenskapen som bromelain har (har sökt på scholar) och tycker att det är intressant hur växter kan påverka oss. Men självklart ska vi vara försiktiga med kosttillskott men att få äta ananas till frukosten varje morgon är bara en bonus för mig.
Blev själv nyfiken och tänkte varför? när jag läste på Victoria klinikens hemsida, https://www.victoriakliniken.com/behandlingar/din-operation/ om att de rekommenderar att äta ananas inför en bröstoperation.
Elli67
Kvinna ·
04 maj, 2023
Hejjhejj
Kvinna ·
05 maj, 2023
Skönt att det gått så bra! Känner du dig redo i kroppen efter 2v att arbeta? Har du bakom- eller framförplacering? Undrar hur länge man känner av begränsningar i rörelser osv,,?
1xxx1
Kvinna ·
06 maj, 2023
Cassiopeja
Kvinna ·
06 maj, 2023
Hej alla.
Hur mår ni alla som haft sin OP i april?
Jag har mått väldigt bra, inte direkt ont (helt förundrad över det) kunnat röra mig, duscha själva dag 2 mm. Men med de sagt så är de även super individuellt.
På måndag är det 2v sen, svullnaden är nästan borta, och de börjar mjukna. Och..
DE ÄR SÅÅÅÅÅ FINA IGEN, efter 2 barn med amning mm.
Som någon annan skrev, för att inte tala om min karls blickar (efter 12år) som nykär ❤️
Tänkte jag skulle resa att jag fick em ganska tråkig biverkning av penicillinet jag fick, men som jag nu förstått ganska vanlig.
De slog ut alla kroppens egna bra bakterier, så som i mage/tarm/underliv mm, så våga be om recept på något mot svamp mm direkt. Gör inte som jag, dra ut på de och testa receptfritt. Be om hjälp, du får de ?
Loppis83
Kvinna ·
07 maj, 2023
Hejjhejj
Kvinna ·
09 maj, 2023
Ananasblomma2
Kvinna ·
09 maj, 2023
Alltså, det är så sjukt att det äntlgien är över. Denna långa väntan i flera år faktiskt.
Och dom är ju så fina ❤️, för att inte tänka på makens blickar. Vi är som nykära. Haha knasigt men jag är så nöjd...
Längtar efter sommar och värme och att fåha fina sommarklänningar och urringat.
Jag blir så glad av att läsa dina inlägg!
Maria_78
Kvinna ·
10 maj, 2023
Petra1979
Kvinna ·
11 maj, 2023
Någon här som har problem med att det klias nått så förbannat? Smörjde in mig igår efter dusch och då kändes det lite bättre men håller på att bli lite smått galen?
fifi
Kvinna ·
11 maj, 2023
sys1234
Kvinna ·
16 maj, 2023