Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Sandralk

Sandralk

Kvinna ·

Kanske är oxycontin, de har jag fått. Ska ta en på morgonen och en på kvällen + 2 st alvedoner. Men fy vilken smärta jag hade i morse då jag vaknade. Är inne på tredje dagen och de känns just nu som om jag blivit knivhuggen under högra bröstet! Fruktansvärd smärta alltså.. vet inte varför de gör så ont just där. Skulle gissa på att de är där jag är sydd. Någon som haft något liknande?
Gilla
jenniiferu

jenniiferu

Kvinna ·

Låter som de flesta av er har fått väldigt lite mediciner, jag har ipren(400mg), starka alvedon (665mg) och Oxycodone(morfin 10mg) 1 ipren + 2 alvedon ska tas 3 gånger om dagen och 1 morfintablett 2 gånger om dagen. Kan ju säga att har ju behövt de dock :o Men idag har jag för första gången lyckats klä på mig mina kläder själv och kan utan hjälp ta mig ur säng och soffa! Bränner till lite då och då i såren och i bröstvårtan men annars bara spänningar i brösten!
Gilla
JosieJo

JosieJo

Kvinna ·

Har sånt skav i armhålan av mitt bröstband. Någon som har något bra tips på vad man kan använda som "skydd" eller vaddering?
Gilla
Rabarber94

Rabarber94

Kvinna ·

jenniiferu skrev:

Låter som de flesta av er har fått väldigt lite mediciner, jag har ipren(400mg), starka alvedon (665mg) och Oxycodone(morfin 10mg)
1 ipren + 2 alvedon ska tas 3 gånger om dagen och 1 morfintablett 2 gånger om dagen. Kan ju säga att har ju behövt de dock :o Men idag har jag för första gången lyckats klä på mig mina kläder själv och kan utan hjälp ta mig ur säng och soffa! Bränner till lite då och då i såren och i bröstvårtan men annars bara spänningar i brösten!

Jag håller med dig men även det tycker jag låter lite. Jag tar utöver alvedonen, iprenen och antibiotikan två olika sorters morfin vid 8 tillfällen på ett dygn. Önskar dock att jag klarade mig på mycket mindre men det är helt omöjligt. Har så fruktansvärt ont och är nu inne på dag 4.. när släppte smärtan för er? Blir galen här haha
Gilla
jenniiferu

jenniiferu

Kvinna ·

Rabarber94 skrev:

jenniiferu skrev:

Låter som de flesta av er har fått väldigt lite mediciner, jag har ipren(400mg), starka alvedon (665mg) och Oxycodone(morfin 10mg)
1 ipren + 2 alvedon ska tas 3 gånger om dagen och 1 morfintablett 2 gånger om dagen. Kan ju säga att har ju behövt de dock :o Men idag har jag för första gången lyckats klä på mig mina kläder själv och kan utan hjälp ta mig ur säng och soffa! Bränner till lite då och då i såren och i bröstvårtan men annars bara spänningar i brösten!

Jag håller med dig men även det tycker jag låter lite. Jag tar utöver alvedonen, iprenen och antibiotikan två olika sorters morfin vid 8 tillfällen på ett dygn. Önskar dock att jag klarade mig på mycket mindre men det är helt omöjligt. Har så fruktansvärt ont och är nu inne på dag 4.. när släppte smärtan för er? Blir galen här haha

Ojdå! Så konstigt att det är så olika från klinik till klinik! Jag har ju haft mina 1 dag mindre än dig men jag la ju även in betydligt mycket mindre än dig! Jag känner iallafall att smärtan börjar avta nu, eller iallafall minska, helt borta är den ju inte, äter fortfarande mina smärtstillande till max. Men jag har tvingat ut mig på promenader och efter promenaderna har jag upplevt att musklerna känns mer avslappnade och smärtan avtog :) Försöker också alltid ha samma mellanrum mellan doserna så jag inte får ett alldeles för långt glapp. Ett tips är att lägga en vetekudde som du värmt på axlarna! Jag går runt och spänner axlarna jämt vilket gör att det spänner i brösten mer, igår la jag en sån kudde på axlarna och jag kände hur hela överkroppen slappnade av :D Jätteskönt!
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Rabarber94 skrev:

jenniiferu skrev:

Var den smärtlindring du får det ”normala” eller bad du om mer? Vi har damma kirurg, så det är därför jag undrar.
Gilla
Sandralk

Sandralk

Kvinna ·

Alla har väl rätt att få morfinbaserade läkemedel efter op. Får man inte de kan man begära det. Och får man några enstaka och känner att man behöver mer kontaktar man bara kliniken. Själv har jag ätit oxycontin som är morfintabletter och 2 st alvedoner. Tog min sista nu ikväll men får mera i morgon då jag ska på mitt återbesök :)
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Sitter på hotellrummet och försöker ladda. Innan jag skulle gå en runda på stan ringde den supertrevliga damen från kliniken om att jag kunde få första passet imorgon eftersom den patienten fått problem med tåget... så istället för 9 ska jag vara där kl 7. Kan känna vad skönt att få det överstökat med... för så känns det just nu. Känns som att problemen hopar sig hemma o jag behlver vara där. Så himla jobbigt att man börjar undra vad man eg håller på med. Men det blir ju inte hjälpt om jag struntar i detta... känner mig så kluven bara just nu. Men men...
Gilla
RubyRose

RubyRose

Kvinna ·

SS81: Lycka till imorgon! Kände mig också lite kluven innan, men skönt när det väl är gjort. Nu är jag inne på dag fem efter op och mer otålig och nervös efter att första gången få se resultatet på onsdagens återbesök.
Gilla
Proudmoore

Proudmoore

Kvinna ·

SS81 skrev:

Sitter på hotellrummet och försöker ladda. Innan jag skulle gå en runda på stan ringde den supertrevliga damen från kliniken om att jag kunde få första passet imorgon eftersom den patienten fått problem med tåget... så istället för 9 ska jag vara där kl 7. Kan känna vad skönt att få det överstökat med... för så känns det just nu. Känns som att problemen hopar sig hemma o jag behlver vara där. Så himla jobbigt att man börjar undra vad man eg håller på med. Men det blir ju inte hjälpt om jag struntar i detta... känner mig så kluven bara just nu. Men men...

Stort lycka till imorgon! Det kommer att gå jättebra ska du se :) jag blev också osäker några dagar innan och började verkligen undra vad jag gav mig in på. Allt det där släppte sen när det var dags och efteråt så har jag bara varit väldigt förväntansfull och glad över att det är gjort. Jag tror och hoppas verkligen att du kommer att få den känslan också :*
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

SS81 skrev:

Åhh vad kul att du fick en tidigare tid, då blir du nog den första dom opererar så väntetiden blir nog inte så lång :) Det var samma sak för mig, någon dag innan operation frågade min sambo om vi skulle skita i det för att jag blev så kluven.. Det kommer gå toppen, dom på kliniken kommer ta hand om dig så bra så alla dom tankarna kommer försvinna :)
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

SS81: lycka till imorgon! Jag kände mig också lite tveksam, det är ju inget litet beslut direkt. Det handlar om ett stort ingrepp på ens kropp och man måste känna att man är tillfreds med valet man gjort. Jag är väldigt nöjd över att jag gjorde operationen, även om jag fortfarande tycker dom är i största laget. Min förhoppning är att dom ska krympa lite till eller att jag helt enkelt ska vänja mig. Tidigare ikväll var jag väldigt orolig över att jag kanske hade en begynnande infektion på G i ärret under vänster bröst. Det sticker, ilar och bränner liksom där. Till slut tog jag mod till mig och tog bort tejpen (7 dagar för tidigt egentligen) för att kontrollera att det såg fint ut, och det gjorde det! Inte rött, svullet eller varmt. Nu har jag tejpat igen och tänker köra på med alvedon till den 20/11 då jag ska byta tejp igen.
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Tack hörni! Det kommer säkert kännas bra imorgon! Tack för stödet o peppande ord. Skönt att höra att fler varit där.
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Joxie -->> du som är Proforma tjej. Vad har du fåt för restriktioner kring bh osv? Förlåt om jag redan frågat det men orkade inte bläddra igenom alla sidorna...
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Joxie -->> du som är Proforma tjej. Vad har du fåt för restriktioner kring bh osv? Förlåt om jag redan frågat det men orkade inte bläddra igenom alla sidorna...

Jag har fått direktiv om att först ha läkebh:n första veckan. Därefter utan bh dagtid + med bh nattetid i 2 veckor. Sedan följer en låååååång period på 3 månader då jag ska ha en stadig sport-bh både dag och natt :( På återbesöket som är vid 3 månader ska vi diskutera bh för de kommande 3 månaderna. Men som jag förstår så är det här väldigt olika beroende på vilken operation man gör (endast bröstlyft, endast förstoring eller både ock)
Gilla
Tuttlisaan

Tuttlisaan

Kvinna ·

Joxie: tycker du borde va uppmärksam på om det försvinner eller inte men du verkar ju ha koll på hur det blir om det skulle va infektion så det är ju bra! Får hoppas att det bara är för att du inte tar lika mycket smärtstillande!! <3 Josiejo: jag lägger bomullspads mellan bröstbandet och armhålan, annars får jag såna himla skavsår och det funkar superbra! Brukar ta dubbla pass där det skaver som mest :)
Gilla
JosieJo

JosieJo

Kvinna ·

Tuttlisaan skrev:

Joxie: tycker du borde va uppmärksam på om det försvinner eller inte men du verkar ju ha koll på hur det blir om det skulle va infektion så det är ju bra! Får hoppas att det bara är för att du inte tar lika mycket smärtstillande!!

Josiejo: jag lägger bomullspads mellan bröstbandet och armhålan, annars får jag såna himla skavsår och det funkar superbra! Brukar ta dubbla pass där det skaver som mest :)

Tack Tuttlisaan för tipset! Vilken sort bomullspaddar använder du? Jag köpte maxibindor som jag har under byglarna men de var förstora att ha i armhålan. Ströp cirkulationen så mina armar domnade
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Tuttlisaan: tack :) Ja jag hoppas också att det beror på att jag trappat ner på mina värktabletter. Imorgon tänkte jag köra maxdos alvedon igen och se om det hjälper. Har mailat kliniken också och frågat men inte fått svar ännu vad dom tror. Hur mår du? Har du slutat med värktabletter nu? :)
Gilla
Boobso

Boobso

Kvinna ·

Jag är inne på dag 7 och idag var jag tillbaka på jobbet. Gick jätte bra (kontorsjobb). Jag äter bara alvedon 2 alvedon under hela dagen sen till kvällen innan läggdags tar jag en citadon. Jag mår riktigt bra. Imorgon ska jag tillbaka till kliniken och kolla ärren och tejpa om. Ska bli kul att se vad dom säger. Lycka till ni tjejer som står på tur :)
Gilla
Tuttlisaan

Tuttlisaan

Kvinna ·

Josiejo: jag använder såna vanliga som man typ tar bort smink med om du vet vad jag menar för några! :) Joxie: slutade med värktabletter för tre dagar sen tror jag! Så det går bra för mig. Är måttligt trött på bröstbandet men annars så! Hur går det för dig annars??
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem