Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Allita

Allita

Kvinna ·

Gud det är bara några dagar bort, spännande!!! Känns allt bra? Ja förutom det du skrev tidigare såklart. Ja jag har bokat op. Den är nästa vecka på plastakademin i Linköping. Velar mellan 350-400cc high profile. Rekommenderat max för mig var 450cc. Ska lägga framför muskeln så det ska bli skönt med en snabbare återhämtning.
Gilla
Allita

Allita

Kvinna ·

Dag 5 redan? Uh låter läskigt så tidigt! Men om du inte har ett fysikt ansträngande jobb borde det gå bra. Tycker inte man ska vara rädd för att sjukskriva sig. Det är ju faktiskt för ens egna skull och hälsa och det är viktigast ☺
Gilla
SSL

SSL

Kvinna ·

Jag ska eventuellt op. mig i slutet av månaden om min läkare tillåter. :)
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

AndreaC skrev:

Hur har ni som opererats med blåmärken? Jag opererades ju som sagt igår och har två stora mörkröda/lila blåmärken på undersidorna av brösten där bygeln slutar typ. Har för mig att sköterskan sa att det var normalt att få blåmärkwn men var lite groggy då så minns inte exakt vad som sades.

Jag har blåmärken både på undersidan brösten samt på ovansidan av vänster bröst. Det är fullt normalt enligt min kirurg också. Tror till och med att jag har ett foto på ett av mina blåmärken på min sida.
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Sandralk skrev:

Kanske är oxycontin, de har jag fått. Ska ta en på morgonen och en på kvällen + 2 st alvedoner.
Men fy vilken smärta jag hade i morse då jag vaknade. Är inne på tredje dagen och de känns just nu som om jag blivit knivhuggen under högra bröstet!
Fruktansvärd smärta alltså.. vet inte varför de gör så ont just där.
Skulle gissa på att de är där jag är sydd. Någon som haft något liknande?

Jag har! Helt sjukt vad jag har haft ont. Min op var i fredags (10/11) och går fortfarande på narkotika. Min kirurg var tvungen att skriva ut mer tabletter då jag kräktes upp dom gamla, och för att jag inte klarade mig på alvedon. Alltså 4 dagar har gått och jag har nog aldrig haft sådan ångest i hela mitt liv. Har fortfarande ont som fasen. Läste dock någonstans och har för mig att min läkare sa att det var normalt att ha mer ont på den sidan där handen/armen man arbetar med sitter på. Har också mer ont på höger sida, är högerhänt. Vet inte om det har med saken att göra men ändå haha
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

Joxie skrev:

AndreaC skrev:

Hur har ni som opererats med blåmärken? Jag opererades ju som sagt igår och har två stora mörkröda/lila blåmärken på undersidorna av brösten där bygeln slutar typ. Har för mig att sköterskan sa att det var normalt att få blåmärkwn men var lite groggy då så minns inte exakt vad som sades.

Jag har blåmärken både på undersidan brösten samt på ovansidan av vänster bröst. Det är fullt normalt enligt min kirurg också.
Tror till och med att jag har ett foto på ett av mina blåmärken på min sida.

Dina ser jättefina redan nu! Kommer säkert att bli ett toppenresultat! Mina blåmärken är betydligt större. Har knappt kunnat sova inatt på grund av Bhn. Skaver så himla mycket. Måste nog fråga om jag kan få en med lite större omfång, typ 65 istället för 60 för snart får jag typ skavsår på hela ryggen med.
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

AndreaC skrev:

Joxie skrev:

AndreaC skrev:

Jag har blåmärken både på undersidan brösten samt på ovansidan av vänster bröst. Det är fullt normalt enligt min kirurg också.

Dina ser jättefina redan nu! Kommer säkert att bli ett toppenresultat!

Mina blåmärken är betydligt större. Har knappt kunnat sova inatt på grund av Bhn. Skaver så himla mycket. Måste nog fråga om jag kan få en med lite större omfång, typ 65 istället för 60 för snart får jag typ skavsår på hela ryggen med.

Usch vad jobbigt! Jag har nu framåt sex tiden vaknat av smärta under vänster bröst... men den är pga bhn. Den trycker som själve f*n där dessutom buktar min bröstkorg ut på den sidan så det skapar väl extra tryck. Får prata med Tuve idag om jag inte ska ha större omfång.
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

AndreaC skrev:

Opererades för en vecka sen och fick en del blåmärken, vissa har försvunnit typ och sen har jag fått ett stoet nytt för att bygeln har tryckt tror jag. Men blåmärken är normalt :)
Gilla
mandy

mandy

Kvinna ·

Allita skrev:

Gud det är bara några dagar bort, spännande!!!
Känns allt bra? Ja förutom det du skrev tidigare såklart.
Ja jag har bokat op. Den är nästa vecka på plastakademin i Linköping.
Velar mellan 350-400cc high profile.
Rekommenderat max för mig var 450cc.
Ska lägga framför muskeln så det ska bli skönt med en snabbare återhämtning.

Ja det känns nästan overkligt, men det känns bra. Är lite nervös men samtidigt väldigt taggad! Men då är det ju din tur snart också! Jobbigt att du velar, på det sättet var det ju skönt för mig när Mattias i stort sett bestämde min storlek. Slipper då välja själv haha, hade fått sån beslutsångest! Men vad skönt med lite snabbare återhämtning, hoppas att det går bra för dig! Jag ska lägga bakom muskeln.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

AndreaC skrev:

Joxie skrev:

AndreaC skrev:

Dina ser jättefina redan nu! Kommer säkert att bli ett toppenresultat!

Mina blåmärken är betydligt större. Har knappt kunnat sova inatt på grund av Bhn. Skaver så himla mycket. Måste nog fråga om jag kan få en med lite större omfång, typ 65 istället för 60 för snart får jag typ skavsår på hela ryggen med.

Tack :) Ja fy, det låter ju jättehemskt :( Kolla om du kan få en med större omfång!
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

Hej, ny på forumet och i tråden här :) Ser fram emot att följa era inlägg och få/dela tips o råd framöver :) Jag opererades igår 14/11 på Art Clinic i Mölndal. Har varit orolig innan, nojjat över både operationen men framför allt tiden efter op. Så jag har inte velat läsa så mkt i forumet utan liksom försökt att skjuta det framför mig lite. Men när jag vaknade upp efter op så kände jag att det var SÅ skönt att få det gjort! Nu var jag liksom inte nervös längre, utan nu var det som det va liksom. Det spänner och molvärker och är ju förstås beröringsöm, skarp smärta vid vissa rörelser. Typ som jag förväntat mig. Fick goa smärtstillande, så jag var gott snurrig där på fm :D Op på morgonen vid 8-tiden och fick åka hem kl 13. Satt på sängen uppallrad m kuddar under dagen/kvällen igår och likadant inatt för att sova. Kan klä på mig "lätta kläder" långsamt och resa mig ur sängen etc. I morse mer svullen och lite "knaster" typ kramsnö när jag trycker försiktigt över brösten, nån annan d om har det så?
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Vad bra att allt gick bra för dig och smart inställning att inte hänga inne på sånahär forum för mycket innan operation. Jag hängde mycket här inne innan min op och det var både bra och dåligt..Det är vanligt och ofarligt att det knastrar i brösten i början. Det är luft som är kvar under huden men huden sköter själv så det försvinner :)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Någon annan som sover illa nu så här strax innan operationen? Jag har försökt att inte vara inne här och titta så mycket för jag bara maler på i huvudet om hela grejen... Vaknar stel som en pinne och med grusiga ögon varje morgon nu sedan flera veckor tillbaka. Nu när det snart är dags tänker jag typ inte på annat... hur ska det gå efter operationen då man typ inte får sova något alls !? Gahh!! :O:O:O
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Idag har det gått 1 vecka efter min op och första natten utan starka tabletten och det gick bra att sova ändå :) så bra! Tog max dos bara första dagen hemma efter operationen och sen dess bara innan jag skulle sova för att vara säker att man somnar skönt för man är ju så stel och ont i ryggen av att vara kunna ligga på rygg. Alvedon 4 st per dag, antibiotika 3st per dag och en tablett mot svullnaden 1 st per dag har tagit som läkaren bad mig, bara den starka har tagit efter behov och glad att inte behövt ta den nästan alls :). Imorgon ska till efterbesök och hoppas allt ser bra ut, har ju inte sett mina ärr alls för allt sitter under stora plåster. Hoppas att ni som har ont slipper det snart, själv känner bara att det är svullen och stramar men inget ont tack och lov! Lycka till alla med läkningen och lycka till er också som ännu inte gjort operationen :)! Så nöjd! Nu hoppas bara att svullnaden går snart ner och brösten blir mjukare men det har verkligen varit värt allt och till sommaren har alla vi november tjejer fina tuttar ;) :)!
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Vad skönt att du inte har haft ont. Hur mår du nu en vecka efter? Opererade mig också för en vecka sedan och har också bara tagit morfintablett innan läggdags. Och lite Ipren på dagen för var rädd att få ont. Ska på återbesök idag så hoppas allt ser bra ut :)
Gilla
jenniiferu

jenniiferu

Kvinna ·

LT123 skrev:

Åhh jag får panik på denna tortyr bh-n. Den sitter så förbaskat tight, och jag börjar få sår för att den skaver in i huden... ska på återbesök imorgon och ska fråga vad jag ska göra åt det... :(

Alltså gud vad jag håller med dig! I början trodde jag inte det var bhn som gjorde att allt var så obekvämt utan bara att man var så ovan vid implantaten, men igår tog jag av den för att känna hur det kändes och vilken lättnad! Pojkvännen upptäckte på min rygg att en av sömmarna har nästan skurit igenom huden på ett ställe! Helt sjukt och denna ska man ha dygnet runt i 4 veckor :(((
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

pynner. Jag opererade mig förra måndaagen. De första sex dagarna mådde jag skit dåligt, hade fruktansvärt ont. Så det är helt normalt som du säger. Måga säger att det är väst mellan dag 3 och 5, så vi hoppas det vänder snart. Har hela tiden haft mer ont på höger sida. Var på återkontroll igår och sköterskan sa att det är helt normalt då jag är högerhänt, så inget du behöver oroa dig för. Skickar styrkekramar till dig, snart kommer det att vända. jag mår lite bättre för var dag nu. Bara kämpa vidare :)
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

testare. Välkommen hit till oss och våran tråd :) är , prcis som du, en 3 årig tvåbarnsmorsa, dock bor jag på Hisingen, :) Det här knastrandet du beskriver, som kramsnö, är helt normal. Jag har samma och frågade sköterska på efterkontrollen igår Det är helt normalt och brukar gå över efter några veckor. Skönt att din operation gick bra igår. Och ja, de här smärtstillande man får är så gött, det har varit min räddning. Nu är det dag nio efter operation för mig.
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

jenniiferu skrev:

LT123 skrev:

Åhh jag får panik på denna tortyr bh-n. Den sitter så förbaskat tight, och jag börjar få sår för att den skaver in i huden... ska på återbesök imorgon och ska fråga vad jag ska göra åt det... :(

Alltså gud vad jag håller med dig! I början trodde jag inte det var bhn som gjorde att allt var så obekvämt utan bara att man var så ovan vid implantaten, men igår tog jag av den för att känna hur det kändes och vilken lättnad! Pojkvännen upptäckte på min rygg att en av sömmarna har nästan skurit igenom huden på ett ställe! Helt sjukt och denna ska man ha dygnet runt i 4 veckor :(((

De första dagarna tyckte jag inte att den var så farlig men igår hade jag sån smärta att den hade gjort ett sår i huden så bad min sambo hjälpa mig att ta av den så, igår tog jag en paus på 1 h. Det gjorde så ont så har fått sätta såna pads på vissa ställen så den inte skaver rätt in i huden för då kommer jag typ börja blöda. Får köpa skavsårsplåster i eftermiddag när jag ska på återkontroll. Men igår var det tufft, ville börja gråta av tanken att jag ska ha den dygnet runt i en månad.. :(
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

malinsjöberg. Jag sov sååå oroligt veckan innan operationen. Jag drömde om bröst, googlade bröst, alla tankar handlade om bröst i huvudet :) Blev lugnare efter operationen. Har kunnat sova ganska så okej fösta tiden. Gäller ju att bulla upp kuddar på sidorna av ryggen, då jag är magsovare i vanliga fall.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem