Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

jenniferu. Ja, den här jävla tortyr bh alltså. Säger bara en sak, KÖP COMPEED skavsårtaplåster, sååå skönt :)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Skönt att höra! Ärligt talat är jag rätt trött på att ständigt ha tuttar på hjärnan så det ska bli jäkligt skönt när det är gjort... :-D
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

Mammatax o LT123 Skönt att höra! Tack för info. Lätt att man börjar nojja över svullnad o andra symptom.
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Läste att man inte får raka operationsområdet eller i närheten av OP-området på 1 vecka innan. Betyder det att jag inte får raka armhålorna innan? (Ska göra i bröstvecket) Tänker att armhålorna ändå är ganska nära brösten.
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

LT123 skrev:

Vad skönt att du inte har haft ont. Hur mår du nu en vecka efter? Opererade mig också för en vecka sedan och har också bara tagit morfintablett innan läggdags. Och lite Ipren på dagen för var rädd att få ont. Ska på återbesök idag så hoppas allt ser bra ut :)

Har gått jättebra faktiskt och mår bra, har inte haft ont alls från dag 2 mera att dom är svullna och stramar lite men hoppas det går över snart. Ska till återbesök imorgon och hoppas allt ser bra ut :). Hur gick det för dig idag på återbesök?
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Läste att man inte får raka operationsområdet eller i närheten av OP-området på 1 vecka innan. Betyder det att jag inte får raka armhålorna innan? (Ska göra i bröstvecket)
Tänker att armhålorna ändå är ganska nära brösten.

Jag har min op på måndag, och fr.o.m. idag får jag inte raka armhålorna (enligt de papper jag fick från kirurgen).
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

cargirl. Opades i brösvecket, inga problem att raka sig under armarna, jag gjorde det dagen innan :) Kanske är skillnad om man har op i armhålan.
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

testare; Jag vet ,man blir helt besatt av alla tankar och orosgrejer man börjar noja över, Så var jag första veckan, och igår, åtta dagar efter min op, när jag varit på återbesök och fått bekräftat att mina frågor jag hade, var helt normala och att allt såg bra ut, då kunde jag helt pusta ut :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Läste att man inte får raka operationsområdet eller i närheten av OP-området på 1 vecka innan. Betyder det att jag inte får raka armhålorna innan? (Ska göra i bröstvecket)
Tänker att armhålorna ändå är ganska nära brösten.

Jag opererades via armhålan och rakade mig samma morgon då jag inte fick någon info om något annat. Kan dock skiljas från klinik till klinik :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Ketlin skrev:

LT123 skrev:

Vad skönt att du inte har haft ont. Hur mår du nu en vecka efter? Opererade mig också för en vecka sedan och har också bara tagit morfintablett innan läggdags. Och lite Ipren på dagen för var rädd att få ont. Ska på återbesök idag så hoppas allt ser bra ut :)

Har gått jättebra faktiskt och mår bra, har inte haft ont alls från dag 2 mera att dom är svullna och stramar lite men hoppas det går över snart. Ska till återbesök imorgon och hoppas allt ser bra ut :).
Hur gick det för dig idag på återbesök?

Återbesöket gick bra! Han behövde inte ta bort några stygn :D behöver ha bröstbandet 1-2 veckor till och tortyrbhn i 3 veckor till. Hoppas ditt återbesök går bra imorgon!
Gilla
jenniiferu

jenniiferu

Kvinna ·

LT123: Man får leva med tanken att det faktiskt bara är 3 veckor kvar nu :'o Mammatax: Compeed ligger nu högst upp på min shoppinglista! Sen har jag även sett i galleriet att det endast är patienter från Art Clinic Göteborg som är tejpade precis som jag, vilket är väldigt mycket! Tejpad på ett sådant sätt att det drar i brösten och skapar en del obehag, hoppas på att dom tar bort den på återbesöket på fredag! Duschade för första gången idag sen op och kändes som tejpen drog ihop sig ytterligare *suck*.... Men det är väl synd o klaga haha! Har ju valt detta själv och jag tror att jag kommer bli mer än nöjd när resan är över :D
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

jenniiferu skrev:

LT123: Man får leva med tanken att det faktiskt bara är 3 veckor kvar nu :'o
Mammatax: Compeed ligger nu högst upp på min shoppinglista!

Sen har jag även sett i galleriet att det endast är patienter från Art Clinic Göteborg som är tejpade precis som jag, vilket är väldigt mycket! Tejpad på ett sådant sätt att det drar i brösten och skapar en del obehag, hoppas på att dom tar bort den på återbesöket på fredag! Duschade för första gången idag sen op och kändes som tejpen drog ihop sig ytterligare *suck*....
Men det är väl synd o klaga haha! Har ju valt detta själv och jag tror att jag kommer bli mer än nöjd när resan är över :D

Jomen eller hur! Man får tänka positivt :D Även fast man har valt denna operationen själv så får man juk klaga lite ändå ;)
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

Ingen som har funderat på att byta bh då? På Art Clinic berättade de att jag kunde köpa en extra bh av dem om jag ville ha att byta mellan, men att jag också kunde köpa en annan stadig sportbh med knäppning bak i ryggen... De rekommenderade dock att man väntade till efter återbesöket (efter 1v) med att skaffa nästa eftersom man ofta blir svullen i början. Den bh som de lämnade ut till mig finns tex på abecitas hemsida. https://www.abecita.com/sv/artiklar/kimberly-mjuk-sport-bh-white.html
Gilla
Clove

Clove

Kvinna ·

Hej! Jag har skrivit här ett par gånger, men ingen som märkt en :/ Jag ska med opereras denna månad, om 6 dagar. Jag är nervös då jag aldrig gjort en operation förut och just med att narkosen, känns lite läskigt men jag ser också fram emot det, då jag har velat göra en bröstförstoring sen jag var 20 år gammal. Anledning till varför jag väntade med operationen var, att jag var för ung och tänkte vänta och se ifall om jag vill göra det verkligen. Jag är nu 28 och snart 29, den 28:e nov :) så har jag inte ändrat mig och nu äntligen ska man göra en bröstförstoring! Jag jobbar på ett gym, lyfter tunga vikter och städar en hel del, kommer börja jobba den 5:e dec. Jag har lite ont i halsen nu, och hoppas det går över! för vill inte skjuta på operationen!
Gilla
mandy

mandy

Kvinna ·

Clove skrev:

Hej!

Jag har skrivit här ett par gånger, men ingen som märkt en :/

Jag ska med opereras denna månad, om 6 dagar.
Jag är nervös då jag aldrig gjort en operation förut och just med att narkosen, känns lite läskigt men jag ser också fram emot det, då jag har velat göra en bröstförstoring sen jag var 20 år gammal.
Anledning till varför jag väntade med operationen var, att jag var för ung och tänkte vänta och se ifall om jag vill göra det verkligen.

Jag är nu 28 och snart 29, den 28:e nov :) så har jag inte ändrat mig och nu äntligen ska man göra en bröstförstoring!

Jag jobbar på ett gym, lyfter tunga vikter och städar en hel del, kommer börja jobba den 5:e dec.

Jag har lite ont i halsen nu, och hoppas det går över! för vill inte skjuta på operationen!

Men vad kul för dig, inte långt kvar nu! Det är så skönt när man äntligen bestämt sig och tagit tag i det efter en lång längtan! Oj hoppas att din halsont hinner bli bättre, har läst att att man inte ska ha ont i halsen för att genomgå denna typ av op... det hinner säkert bli bättre med dig!! Men jag känner själv nu 2 dagar innan min op att jag börjar bli förkyld, har panik... köpt hem c-vitamin, ingefärashots och coldzyme idag i hopp om att en förkylning inte ska bryta ut!!
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Clove skrev:

Hej!

Jag är nervös då jag aldrig gjort en operation förut och just med att narkosen, känns lite läskigt men jag ser också fram emot det, då jag har velat göra en bröstförstoring sen jag var 20 år gammal.
Anledning till varför jag väntade med operationen var, att jag var för ung och tänkte vänta och se ifall om jag vill göra det verkligen.

Jag är nu 28 och snart 29, den 28:e nov :) så har jag inte ändrat mig och nu äntligen ska man göra en bröstförstoring!

Jag jobbar på ett gym, lyfter tunga vikter och städar en hel del, kommer börja jobba den 5:e dec.

Jag har lite ont i halsen nu, och hoppas det går över! för vill inte skjuta på operationen!

Vad spännande att din tur närmar sig speciellt när du har velat göra det så länge! Var också nervös inför narkosen men det gick super och det kommer der göra för dig med :) Två veckor borta från jobbet blir nog bra men tänk på att inte lyfta tungt osv första tiden även fast du inte skulle ha ont. Hoppas att ingen förkylning bryter ut för dig, peppar peppar! :)
Gilla
jenniiferu

jenniiferu

Kvinna ·

Clove skrev:

Hej!

Kul att du fortfarande har viljan och har bestämt dig! Jag hade inte klarat av att vänta 7 år till haha :D Har ju velat detta sen jag var runt 18 dock, så har ju haft en del betänketid jag med :) Du har som jag, ett jobb som innefattar en del tunga lyft! Men se till ! Att även fast du vill städa undan 10kg och uppåt så gör inte det direkt när du kommer tillbaka! Även fast du kan. Utan håll dig till de lägre så länge du kan :) Drick mycket honungste och klä dig varmt! Ruggig årstid nu med kalla djävulska vindar ;)
Gilla
Boobso

Boobso

Kvinna ·

Pynner skrev:

Sandralk skrev:

Kanske är oxycontin, de har jag fått. Ska ta en på morgonen och en på kvällen + 2 st alvedoner.
Men fy vilken smärta jag hade i morse då jag vaknade. Är inne på tredje dagen och de känns just nu som om jag blivit knivhuggen under högra bröstet!
Fruktansvärd smärta alltså.. vet inte varför de gör så ont just där.
Skulle gissa på att de är där jag är sydd. Någon som haft något liknande?

Jag har! Helt sjukt vad jag har haft ont. Min op var i fredags (10/11) och går fortfarande på narkotika. Min kirurg var tvungen att skriva ut mer tabletter då jag kräktes upp dom gamla, och för att jag inte klarade mig på alvedon. Alltså 4 dagar har gått och jag har nog aldrig haft sådan ångest i hela mitt liv. Har fortfarande ont som fasen. Läste dock någonstans och har för mig att min läkare sa att det var normalt att ha mer ont på den sidan där handen/armen man arbetar med sitter på. Har också mer ont på höger sida, är högerhänt. Vet inte om det har med saken att göra men ändå haha

Men stackare!! Tycker så synd om er som har så pass ont :(
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

jenniferu: Hur är du tejpad? Jag som är opad på citadell är tejpad under bröstvårtan och över, som ett golv och ett tak. Sen sidorna som ett v ned mot bröstvecket då jag har mitt sår från ankarlyftet, sen som en glad mun under. ,Ja, tänk när dessa veckor med tortyr bh och bröstband är över, när månaderna med tejpning är klara, det blir vår och vi har världens snyggaste tuttar, woop wopop :) vi får kämpa helt enkelt! krAM
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

CLOVE. Heeeeej :) välkommen till oss och våran tutt tråd. Såklart inte meningen att inte ha svarat när du skrivit, sorry för det. Härligt att det snart är dags för operation, vet precis hur det är att vilja något och vänta flera år. Bra ändå att du väntat så du vet exakt vad de tär du vill göra. Sex dagar borde ju absolut halsontet försvinna på. Skönt att det snart är op dags :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem