Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

LT123 skrev:

Okej, då var det som jag trodde. Känns dock sjukt att inte kunna dammsuga på 3 månader haha, när man är så van att göra det så ofta. Tur att vi har en robotdammsugare då :D

Haha :) ja det är tur! Det känns ju jättelång tid men bättre att vara försiktig!
Gilla
mandy

mandy

Kvinna ·

Mammatax skrev:

mandy Segt med framflyttad operation , men skönt att du inte behöver åka hemifrån så tidigt då :) Jag hade operation kl 07, och 20 mil till kliniken, så fick åka dagen innan och bo på hotell, dock slapp jag bli hungrig av fastan på morgonen, för och nackdelar med allt.
Igår tog jag alvedon morgon och kväll bara, första kvällen igår utan starkare medicin på kvällen. Känns som att det räcker nu med morgon och kväll med alvedon, skönt när det sakta går framåt.
Underbart att det inte blivit något mer med din förkylning. Är du spänd inför i morgon eller hur känns allt ?`:)

Jo precis, det är ju skönt stt slippa stressa på morgonen och istället kunna sova några timmar extra innan den stora dagen. Men precis som du säger så är det ju lite segt att få vänta, hinna bli hungrig osv... Härligt att höra att du känner att det går framåt, förstår att det ät skönt att slippa de starka läkemedlen. Har ju läst att många inte mår så bra av dem trots att de lindrar smärtan. Ja jag hoppas att jag klarar mig från förkylning, har känt mig lite lite snuvig idag men inte på samma sätt som med förkylning, mer som allergi av något slag. Men jag börjar faktiskt bli väldigt nervös för imorgon, det pirrar i magen men det ska bli så skönt att få det gjort efter en lång väntan efter konsultation och tankar under flera år! Det känns overkligt men bra! :)
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

lt123. Jag förstår dig, första dagarna kändes det som "jag kommer behöva vara sjukskriven en evighet och ha så här ont hela mitt liv tp2 HAHAHAH
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Hej! Jag får nog joina er! Skulle opereras i februari, men håller på att flytta min operation tills den 28/11 om det finns tider kvar. Opererades tidigare i år men ska nu byta implantat. Där är en lite skillnad på mina bröst som jag hoppas bytet fixar till, plus en viss muskelpåverkan på höger bröst som jag också hoppas rättar till sig iom bytet. Gjorde mammografi (min första) och väntade på svaren nu, och idag kom dem att allt var ok, så varför vänta tills februari liksom? =)
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Marie: välkommen hit till oss :) vad innebär egentligen muskelpåverkan? Löst det på flera stället men har ingen koll på innebörden av det. Förklara gärna tack. Mvh
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Ketlin skrev:

LT123 skrev:

Ketlin: Vad härligt att allt gick bra för dig också på återbesöket!

Förresten vad har era kirurger sagt till er ang städning, diskning och dammsugning? Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska dammsuga på ett tag...

Min kirurg sa att absolut inte dammsuga eller städa med sådana rörelser som man gör när man dammsuger (fram och tillbaka med armar) i 3 månader, så min kille är inne på att skaffa robotdammsugare :) haha :D. Han har ju 2 hem att städa nu ;). Så all sorts träning eller större städning är börbjudet, fick till och med hem ett papper med det och allt annat jag ska tänka på.

Varför ska man inte dammsuga? Min kirurg har inte sagt något om det :o Jag har städat och grejat idag (tagit det sakta och lugnt) men känner ingen smärta eller obehag, lite tröttare än vanligt så fick vila lite mellan momenten :)
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Pynner skrev:

Ketlin skrev:

LT123 skrev:

Ketlin: Vad härligt att allt gick bra för dig också på återbesöket!

Förresten vad har era kirurger sagt till er ang städning, diskning och dammsugning? Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska dammsuga på ett tag...

Min kirurg sa att absolut inte dammsuga eller städa med sådana rörelser som man gör när man dammsuger (fram och tillbaka med armar) i 3 månader, så min kille är inne på att skaffa robotdammsugare :) haha :D. Han har ju 2 hem att städa nu ;). Så all sorts träning eller större städning är börbjudet, fick till och med hem ett papper med det och allt annat jag ska tänka på.

Varför ska man inte dammsuga? Min kirurg har inte sagt något om det :o
Jag har städat och grejat idag (tagit det sakta och lugnt) men känner ingen smärta eller obehag, lite tröttare än vanligt så fick vila lite mellan momenten :)

Jag gjorde både lyft och förstoring så det med att inte dammsuga eller städa mycket gäller bara oss och inte när man bara gjort förstoring? Kolla med din klinik/kirurg för att veta exakt, min va väldigt noga med just den biten och inte träna heller på 3 månader minst inte ens ben bara promenader gick bra.
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Okej! Ja, ska på återbesök imorgon så får fråga honom då :)
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Mammatax skrev:

Marie: välkommen hit till oss :) vad innebär egentligen muskelpåverkan? Löst det på flera stället men har ingen koll på innebörden av det. Förklara gärna tack. Mvh

Hej! Muskelpåverkan får alla mer eller mindre som lägger bakom muskeln. Det går inte att undvika men det är helt olika hur man störs av det och hur mycket det är. Muskeln kramar åt implantatet när man gör olika rörelser som tex, växlar i bilen, öppnar en dörr osv. Det är också olika om det syns. Min syns när jag lägger min högra arm på huvudet utan att ens spänna muskeln. Då blir det en delning i bröstet som inte är så fin. Ännu värre när man verkligen spänner bröstmusklerna. Men detta är sk "normal muskelpåverkan". Men det finns de som får grav då hela bröstet flyttar sig vid olika rörelser och det syns väldigt tydligt igenom kläder osv. Min kirurg förklarade för mig när jag var inne att han kan gå in och skära av lite muskeltrådar, men då finns risken att det blir BO. Muskeln agerar inre bh och håller uppe implantatet, så skär man för mkt i det, kan det ramla ner. Så det är lite i vad man vill han ska göra. Nu ska jag byta implantat, så kommer han skära lite i några trådar på höger, för att släppa muskeln lite mer. Sök bland bilder så ser du lite exempel.
Gilla
Clove

Clove

Kvinna ·

Känner att blir värre för varje dag som går nu med halsen :/ Är det bättre nu med dig?
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Ketlin: och jag har gjort både lyft och förstoring på samma klinik som du (men hos Örjan, inte Daniel) och Örjan har inte sagt att jag inte får städa/dammsuga. Så det verkar skilja sig beroende på kirurg, inte på operation/klinik.
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Joxie skrev:

Ketlin: och jag har gjort både lyft och förstoring på samma klinik som du (men hos Örjan, inte Daniel) och Örjan har inte sagt att jag inte får städa/dammsuga. Så det verkar skilja sig beroende på kirurg, inte på operation/klinik.

Ja det verkar så, väldigt konstigt hmm? Daniel va väldigt strikt just i den punkten innan jag blev utskriven. Som sagt fick till och med hem ett A4 papper med massor av information och det stod där också att inte just dammsuga.
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

marie Tack för info :) Det är så mkt nytt med allt, saker man aldrig hört talas om innan allt med plastikoperation :)
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

joxie. Vinkevink :) Clove. Men tänk så här, det är fyra dagar till din op, vi håller alla tummar att halsen snart blir bättre!!! Det var någon som ska opas idag, men glömt vem. Stort lycka till, återkom när du är klar sen :) GUd så skönt med fredag. Jag har nyss duschat, bytt till en ren bh (tack gode gud vilken skön känsla). Fick ju en till på mitt återbesök i Tisdags.
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Fråga tillber som redan har opererats. Vad har ni fått för träningsrestriktioner? Tänker främst på styrketräning av underkropp/överkropp.
Gilla
SilverXgirl

SilverXgirl

Kvinna ·

Jag opererades igår. Känns som bröstkorgen slits sönder varje gång jag tar mig ur sängen. När vände det för er? Ni som känner igen känslan jag beskriver alltså..
Gilla
mandy

mandy

Kvinna ·

Jag ska opas idag, jag är så nervös att jag spricker! Jag sitter i omklädningsrummet på nordiska kliniken nu. Har fått byta om till morgonrock, fått tabletter och träffat sköterska. Min operation blev tidigarelagd en timme så snart ska jag få träffa narkosläkare och Mattias, sen är det dax!!
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

SilverXgirl skrev:

Jag opererades igår. Känns som bröstkorgen slits sönder varje gång jag tar mig ur sängen. När vände det för er? Ni som känner igen känslan jag beskriver alltså..

Usch vet precis vilken känsla du beskriver. Jag hade nog den känslan de första 4-5 dagarna. Kunde inte resa mig själv alls och när min sambo hjälpte mig så kändes det som att bröstkorgen skulle gå sönder.. det är bara att kämpa på, det blir bättre! :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

mandy skrev:

Jag ska opas idag, jag är så nervös att jag spricker! Jag sitter i omklädningsrummet på nordiska kliniken nu. Har fått byta om till morgonrock, fått tabletter och träffat sköterska. Min operation blev tidigarelagd en timme så snart ska jag få träffa narkosläkare och Mattias, sen är det dax!!

Spännande! Vad skönt att din operation blev tidigarelagd så slipper du vänta. Lycka till idag, allt kommer gå super. Skriv gärna när du orkar igen :)
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Oh vad spännande! Lycka till!! Själv fick jag veta att jag har tid den 28/11 kl 09.00. Jättenervös fast jag gjort det en gång innan och de säger det blir lite lättare andra gången. Men vad vet jag? :) Så nu vill jag bara dagarna ska springa iväg och få det till dagen med stort D. :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem