Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

CMA skrev:

Fråga tillber som redan har opererats. Vad har ni fått för träningsrestriktioner? Tänker främst på styrketräning av underkropp/överkropp.

Jag gjorde både lyft och förstoring och ska inte träna något alls första 3 månader, får inte ens dammsuga! Kirurgen sa att inte ens träna ben för man spänner ändå hela kroppen och bröstmuskler även om man tror att man inte gör, bara lätta promenader tyvärr, men jag hoppas att brösten blir fina och vill inte göra något man ångrar sen eller måste göra om. 3 månader är inte så lång tid jämfört om man sen måste göra om och måste vänta igen ;) :).
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

SilverXgirl skrev:

Jag opererades igår. Känns som bröstkorgen slits sönder varje gång jag tar mig ur sängen. När vände det för er? Ni som känner igen känslan jag beskriver alltså..

Det va jobbigt första 5-7 dagar med just att resa sig från sängen och soffan, tur så hade min kille med mig hemma och han fick hjälpa varje gång jag skulle upp och med allt annat :), utan honom skulle nog varit väldigt svårt att klara mig, kanske därför jag inte har haft ont eller behövt ta starka smärtstillande. Bara 1 på kvällen första 5 dagar för att kunna sova, man blir väldigt stel och ont i ryggen av att bara ligga på rygg. Nu inne på dag 10 och klara av allt själv, bara trött ibland :). Lycka till nu med läkningen och ta det väldigt lugnt första veckan så ska du se att du kommer må mycket bättre snart!
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

cma. Jag opades på citadell, Peter Cosmo sa att jag inte skall göra något pulshöjande första veckorna med efter fyra veckor är det okej att träna igen. Frågade inte mer än så just då, då jag hade fokus på så mkt annat när jag va inlagd :) Men kommer nog inte träna överkropp på ett tag, känns dumt att belasta överkroppen i början efter op, utan väntar nog en månad extra med det. Tänker, att när det gått fyra veckor, köra crosstrainer, spinning och mkt ben på gymet :D
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

mandy, Ååååh, spännande! Äntligen är det din tur :) stoty lycka till till dig, hoppas allt går bra <3 silverXgirl. Jag hade så i ungefär fyra dagar. Skit obehagligt och ont, både såå ont i bröstbenet och med själva trycket över brösten. Så det kommer bli bättre, snart :) bara kämpa på. Är på dag elva nu och känner inget av det längre.
Gilla
SilverXgirl

SilverXgirl

Kvinna ·

Tack tjejer för svar <3
Gilla
Mad

Mad

Kvinna ·

Alltså ni som opererats hur pass påverkad mentalt blev ni av smärtlindringen efter op. Jag har precis tackat ja till en ny tjänst där jag börjar i januari men de vill att jag ska gå en utbildning innan och denna är 3 dagar efter min bröstförstoring. Kommer man få ut något av den? Fysiskt att sitta och skriva anteckningar m.m vad tror ni?
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Jag tror det är väldigt individuellt, jag var extremt trött och sliten dom 2 första dagarna iaf :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Ni som har bröstband hur tvättar ni det? Står att det inte tål tvättmaskin och ska handtvättas i kallt vatten men då kommer det ta hundra år att torka ju :(
Gilla
Mad

Mad

Kvinna ·

Bra då kanske det kan gå :) Hur går det att knyta skor och ta på sig ytterkläder? Efter 3 dagar.
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Mad skrev:

Bra då kanske det kan gå :) Hur går det att knyta skor och ta på sig ytterkläder? Efter 3 dagar.

Jag skulle inte klarat av det, va väldigt slut och trött, somnade på soffan hemma flera gånger per dag. Va också svårt att få på sig kläder och skor, tog första promenaden dag 3 bara kanske max 1 km men efter det va slut och spände i brösten och vill bara liggsår soffan igen. Men läste här i tråden också att en tjej gick till jobbet dagen efter op så det är väl väldigt olika. Själv tog inga starka mediciner på dagtid men när jag tog dom dag 2 så va väldigt väldigt trött och somnade lätt hela tiden.
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Ketlin skrev:

CMA skrev:

Fråga tillber som redan har opererats. Vad har ni fått för träningsrestriktioner? Tänker främst på styrketräning av underkropp/överkropp.

Jag gjorde både lyft och förstoring och ska inte träna något alls första 3 månader, får inte ens dammsuga! Kirurgen sa att inte ens träna ben för man spänner ändå hela kroppen och bröstmuskler även om man tror att man inte gör, bara lätta promenader tyvärr, men jag hoppas att brösten blir fina och vill inte göra något man ångrar sen eller måste göra om. 3 månader är inte så lång tid jämfört om man sen måste göra om och måste vänta igen ;) :).

Ok, det var väldigt restriktivt.
Gilla
mandy

mandy

Kvinna ·

Hej allihopa och tack för lyckönskningarna! Operationen gick superbra och inga konstigheter, men sov väldigt länge efter operationen och vaknade upp och hade faktiskt inte så ont. Sen blev det värre och värre och nu sitter jag i bilen påväg hem (25 mil) med ganska stora smärtor och lite tungandad. Men det känns sjukt skönt att ha det gjort, är så glad!!
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

LT123 skrev:

Ni som har bröstband hur tvättar ni det? Står att det inte tål tvättmaskin och ska handtvättas i kallt vatten men då kommer det ta hundra år att torka ju :(

Jag fick två bröstband av min kirurg men om jag inte minns fel så finns där en lapp på insidan av mina där det står att de kan tvättas i 60 grader. Har opererats på Citadell men jag skulle tro att de använder liknande/samma typ av bröstand på Reform (var där med på konsultation nämligen). Prova att lägga det i en tvättpåse och tvätta i 30 grader i något skonsamt program. Tror absolut att det skulle funka.
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Jag fick inga extra bh:ar när jag opererade mig och jag tvättade bh och bröstand åp 40 grader medans jag satt i soffan och "luftade dem" så fick min man lägga in dem i torktumlaren en stund. De torkade väldigt snabbt faktiskt.
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Okej, tack för hjälpen tjejer! Blir tvätt imorgon :)
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Mad skrev:

Alltså ni som opererats hur pass påverkad mentalt blev ni av smärtlindringen efter op. Jag har precis tackat ja till en ny tjänst där jag börjar i januari men de vill att jag ska gå en utbildning innan och denna är 3 dagar efter min bröstförstoring. Kommer man få ut något av den? Fysiskt att sitta och skriva anteckningar m.m vad tror ni?

Jag gick till skolan dag 6 men kände direkt när jag kom dit att jag blev yr och utmattad. Men det är ju väldigt individuellt. Dag 3 låg jag och grät i soffan i princip haha! Vet inte vem det var som frågade om ytterkläder, men jag har svårt idag (dag 7) att få på mig halsduk och tjock jacka. Men åter igen; det är väldigt individuellt :)
Gilla
Allita

Allita

Kvinna ·

4 dagar och 23 timmar kvar haha. Nä men tänker faktiskt ringa på måndag och be om lite extra tid med min kirurg för att vara helt 100 över beslutet.
Gilla
Allita

Allita

Kvinna ·

Yaaay!! Hur känns allting? Förutom smärtan..
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Nu har det gått 4 dygn sen min operation. Inatt sov jag totalt ca 6 timmar oavbrutet nästan helt liggandes på rygg. Upplever det som att brösten spänner på tok för mycket nör jag har legat så tidigare. Känner av det nu med men inte lika mycket kanske. Tog första duschen i torsdags kväll o skakade som ett löv hela jag. Tror att det dels var av kylan men dels av nån typ av chock. Har dragit mig för att titta på brösten för att kag undermedvetet nog är rädd för att se nåt fel på dem. Mycket som.spökar ;). Överlag har jag haft ganska smidig övergång med allt det praktiska. Har kunnat klä på mig själv o göra det mesta som är ok. Min pojkvän har sagt att han inte har haft ett par avkopplande dagar hemma hos mig. Dag 2 sa han att man inte kan tro att jag är nyopererad eftersom jag mådde så pass bra. Tar panodil o celebra tillsammans 2 ggr om dygnet med typ 12 timmard mellanrum o morfintabletten enbart innan jag ska sova. I övrigt räcker det med en panodil emellan om det skulle behövas. Känner mig så lyckligt lottad så här långt med min åerhämtning :) Hoppas ni andra mår bra också!
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

mandy skrev:

Hej allihopa och tack för lyckönskningarna! Operationen gick superbra och inga konstigheter, men sov väldigt länge efter operationen och vaknade upp och hade faktiskt inte så ont. Sen blev det värre och värre och nu sitter jag i bilen påväg hem (25 mil) med ganska stora smärtor och lite tungandad. Men det känns sjukt skönt att ha det gjort, är så glad!!

Härligt att du är nöjd och allt gick bra :), blev du utskriven redan samma dag? Förstår isåfall att det måste varit hemsk bilresa hem så långt, själv åkte hem dagen efter bara 5 mil och tyckte det va jobbigt ;). Dagen efter op så somnade hela tiden, min kille satt med mig i 4 timmar på kliniken efter jag hade vaknat och det kändes väldigt tryggt att se honom där varje gång jag vaknade till :). Hoppas allt är bra idag och vila mycket och ta det lugnt nu, be hjälp med att komma upp från sängen och soffan för det är bäst att inte anstränga sig något första veckan.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem